Originally posted by Maiju28
Olipas yksinkertaista matematiikkaa ja kansatalouden tuntemusta.
a)En tiedä kuinka paljon Suomessa on somaleja tai pakolaisia ylipäänsä, mutta aika suuri osa niistä on myös lapsia, jotka eivät todellakaan saa tuota 1000 euroa kuussa.
b) toimeentulotuki + asumistuki yhteensä ei ole tuhatta euroa, vaan asunnon vuokrasta riippuen yleensä noin 700-800 euroa. Somalit eivät ole tässä mikään poikkeus, vaan saavat samaa toimeentulotukea kun kaikki muutkin
c) Kaikki somalit eivät elä valtion ja kuntien tuilla, vaan saavat ansionsa normaalisti palkkatyöstä
d) Valtiolla ja kunnilla on muitekin tuloja, kun vain palkaansaajilta kerättävää veroa (välilliset mukaanlukien)
Kun nämä seikat ottaa huomioon, veikkaan, että toi sun 12,5 euroa 2000 palkasta on aivan liian paljon!
Jos tämä on sinulle rahakysymys, niin alapa huviksesi laskea kuinka paljon jokaiselle palkaansaajalle maksaa alkoholista ja tupakasta aiheutuneet ongelmat (rikollisuus, työttömyys, sairaudet ym...kaikkia ongelmia ei voi edes laskea rahassa, kuten perheväkivalta ym jotka tapahtuvat usein alkoholin vaikutuksen alaisena tai rattijouppojen aiheuttamat kuolonkolarit)
Enhän minä väittänytkään olevani kansiksen expertti, vaikka siitä muutaman nopan olenkin lukenut. Ja yksinkertainenhan tuon esimerkin pitikin olla. Jos pilkkua ruvetaan nussimaan ni taitaa työssäkäyviä tällä työttömyysasteella olla vain 1,4milj.
Ja mitäs vittua ne juopot taas tähän liittyy. Jokaisella maalla varmasti on ongelmansa. Toiset hoitaa kuten Suomessa toiset kuten jenkeissä. Meeppä huviksesi katsomaan, miten siellä kyseiset ongelmat hoidetaan. Mäkkiin töihin tai kadulle kerjäämään politiikka. Äläkä sano, etten olisi itse ollut. Olen asunut rikkaitten korttelissa suljettujen porttien asuma-alueella ja katsellut kun meksikolaiset siivoa pihaa. Tolla sun logiikalla pitäs lähtee nekin raukat ja hakee tänne pois siltä kaduilta kärsimästä.
Lisäksi vähän ihmetyttää toi sun puolustelu? Et taida ihan pk seudulta olla, kun kerran muutamasta somalista puhut. Taitaa perustua nekin siihen mitä telkussa on joskus nähnyt. Tervetuloa exkulle steissille pe iltana, ni näet, jos sekaan mahdut, paljonko niitä täällä on.
Seuraavaksi sanot, ettei minulla ole varaa opiskelijana sanoa mitään sosiaalipolitiikasta, koska itsekin nautin avustuksia. Faijani on tienannut niin kauan kun muistan 100 000 e vuodessa ja maksaa kiltisti tästä 60% veroa. Siskoni 5000e kuussa verot yli 50%, mulla koulu kesken...pahoillani siitä sulle. somali tulee saunassa uhkailemaan löylynheitosta, että et saa heittää ja sun pitää kunnioittaa mua. Väkisinkin miettii, mitäs toi nyt tähän tulee neuvoon.
Ongelma on vaan Maiju hyvä, että ei tänne kohta jää ketään joka maksaa sunkin sairaalakulus, kun niin monta munkin valmistunutta frendiä on lähtenyt Saksaan tienaamaan tuplapalkkaa ja maksaa siitä puolet pienempää veroa kun täällä.
Nokiakin uhkas vaihtaa pääkonttoriaan, kun ei saa jengiä jäämään tänne verohelvettiin töihin.
Eipä tullu Sveitsissä viimekesänä yksikään mutavarvas neuvomaan löylynheitossa. Ruotsia nyt sattuu vituttamaan, kun hukkuvat pakolaisiin, ni pitäs sit Suomenkin ottaa lisää.
Enkä mä edelleenkään väitä, etteikö omat juopot enemmän maksais ku pakolaiset. Omien kanssa vaan nyt on pakko tulla toimeen, tai ottaa jenkkien malli ja jättää kadulle, jos ei taskusta löydy vakuutuspaperia. Se on ihan valintoja, mitä haluu tukea ja mitä ei. Itse en vaan näe paskaa tikunnokkaan ruokkimista kovin kannustavana verojenkäyttö kohteena..
vähän tässä jo alkaa kuulostaa saarnalta, mutta kun ei mene perille, että en vaan perkele näy järkeä tässä paapomisessa.
Jos sua ne juopot huolettaa ni Saksassa on ehdotettu, et ylipainoiset ja juopot kokonaan pois verovarolla tuetusta sairaanhoidosta. Voidaan Suomessakin harkita..