Suomalainen rauhanturvaaja kuoli Afganistanissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fish
  • Aloitettu Aloitettu
Eihän tämä ollut kuin ajan kysymys, mutta kuitenkin... Aika moni lähtee reissuun kokemuksia ja autoa hakemaan, kuinkakohan moni tulee miettineeksi, että tämä voi ihan oikeasti olla lopputulos?

Osanottoni läheisille.

* * *
lähde:www.iltasanomat.fi

Suomalainen rauhanturvaaja kuoli pommi-iskussa Afganistanissa

23.5.2007 10:54, päivitetty 23.05. 11:48

Suomalainen rauhanturvaaja menehtyi Afganistanin Maimanassa tehdyn pommi-iskun seurauksena tänä aamuna, tiedottaa Pääesikunta.

Pommi-isku tehtiin noin kello yhdeksän Suomen aikaa, kun suomalainen sotilas oli jalkapartiossa kahden norjalaisen rauhanturvaajan kanssa. Räjähdys tapahtui 50 metrin päässä rauhanturvaajien tukikohdasta Maimanassa.

Jalkapartio oli suojaamassa ISAF-operaation sairaalan henkilökuntaa, kun tienvarsipommi räjähti.

Suomalainen rauhanturvaaja menehtyi saamiinsa vammoihin noin tunnin kuluttua pommi-iskun jälkeen. Myös norjalaiset haavoittuivat iskussa. Menehtyneen rauhanturvaajan omaisille on tiedotettu tapahtuneesta.

Myös yksi afganistanilainen siviili kuoli ja toinen haavoittui.

Afganistanin tiedusteluviranomaisten mukaan pommi saattoi olla kauko-ohjattu.

Ensimmäinen Afganistanissa
kaatunut suomalaissotilas

Kyseessä on ensimmäinen rauhanturvatehtävissä Afganistanissa kuollut suomalainen. Tätä ennen on Afganistanissa haavoittunut yksi suomalaissotilas omien harhaluoteihin.

Afganistanin taisteluissa on syksyn 2001 jälkeen kaatunut 580 ulkomaalaista sotilasta. Heistä neljä on ollut tanskalaisia, kaksi ruotsalaisia ja yksi norjalainen.

Tänä vuonna taisteluissa on kaatunut suomalaisuhri mukaan lukien 64 ulkomaalaista sotilasta.

Aiemmin tällä viikolla kuoli kolme saksalaista ISAF-joukkojen sotilasta pommi-iskussa Afganistanissa.

Viime vuoden heinäkuussa kuoli suomalainen YK-tarkkailija Israelin ilmaiskussa Libanonissa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellekin tuli hieman haikea fiilis tuosta uutisesta, koska olen suunnitellut lähteväni joskus rauhanturvaajaksi. Ei nämä uutiset sitä päätöstä horjuta, mutta pistää hieman ajattelemaan.

Vihaksi pistää tuollainen puolueettomien RAUHANturvaajien, olkoon vaikka vahingossa, pommittaminen.

Sotatilassa olevassa maassa rauhanturvaaja saattaa joutua pommin kohteeksi ja kuolla.
Jokaisen reissuun lähtijän pitää tajuta myös tuo, ennen kuin nimen vetää paperiin. Usein alas lähdetään vain johtotähden kuva silmissä, näennäisesti rauhallinen tilanne turruttaa. Jos siellä olis turvallista, ei kai rauhanturvaajia tarvittais.
Paska juttu, vaikkakin toi oli ajan kysymys.
Toivotan jaksamista barettiveljen omaisille.

Shit happens. En itse varmaan koskaan lähtisi, kun ne on niin turhia kuolemia. Joku 12 v. paikallinen mukula snaippaa napin otsaan, kun ei tajua minkä vuoksi siellä olet tjms. Pommit ja miinat tappaa kuitenkin vissiin eniten, en tiedä?

Se Israelin "vahinko"-pommitus oli kuitenkin käsittämätön tämän rinnalla, sitä on vaikea hyväksyä todeksi. Erityisesti se miten asiaan reagoitiin tapahtuman jälkeen.

joo vähän huonoa kritisoida maata jonka asiat on sillä tolalla että sinne lähetellään rauhanturvaajia... ei sodassa aina katella onko omia vai ei vai puolueettomia.

ihan eka kannattais olla realistinen kuva siitä mitä on menossa tekemään ennenku tekee päätöksen lähteä...

Itselleni oli vaikea paikka kuulla asiasta. Olen itse ollut kyseisissä tehtävissä ja meillä menehtyi kanssa suomalainen rauhanturvaaja. Nostaa vanhoja tunteita pintaan.
Tiedotustilaisuus on 15:30, jolloin saadaan tietää enemän asiasta.

Ikävä uutinen. Kaveri on kyseisellä alueella rauhanturvaajana, toivottavasti ei ole kaveri mennyt. Tietoja odotellessa kaverin emännän puolelta.

Sotatilassa olevassa maassa rauhanturvaaja saattaa joutua pommin kohteeksi ja kuolla.
Jokaisen reissuun lähtijän pitää tajuta myös tuo, ennen kuin nimen vetää paperiin. Usein alas lähdetään vain johtotähden kuva silmissä, näennäisesti rauhallinen tilanne turruttaa. Jos siellä olis turvallista, ei kai rauhanturvaajia tarvittais.
Paska juttu, vaikkakin toi oli ajan kysymys.
Toivotan jaksamista barettiveljen omaisille.

Olen ehdottomasti samaa mieltä. Itse palvelin Kosovossa, jossa on rauhallisempaa kuin Afgoissa, mutta en kuitenkaan lähtenyt pohtimatta vakavasti kuoleman tai vakavan vammautumisen riskiä.

Toivotan myös voimia rauhanturvaajaveljen omaisille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom