Suomalainen politiikka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DayOne
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt kun ikävästi näyttää siltä, että avioliitto päättyy ja täytyis miettiä tulevaa suuntaa, niin se on ihan selvää että Suomeen en jäisi ellei olisi kouluikäisiä lapsia.
ihan uteliaisuudesta kyselisin kyllä muutamia esimerkkejä maista mihin voisit muuttaa jos muuttaisit? Jossain Espanjassa on yleensä lämpöä riittänyt, mutta viimeaikoina, tai vuosina, pistänyt silmään esim. helteistä johtuva sähkön rajoittaminen, että tärkeisiin paikkoihin riittää viilennyskapasiteettia, muutamassa kohtaa aika kovat helteet siis, ja ihan hiljattain se tulva.joka paikassa omat ongelmat siis. Itse jos muuttaisin niin aika kauas ryssistä ehdottomasti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ihan uteliaisuudesta kyselisin kyllä muutamia esimerkkejä maista mihin voisit muuttaa jos muuttaisit? Jossain Espanjassa on yleensä lämpöä riittänyt, mutta viimeaikoina, tai vuosina, pistänyt silmään esim. helteistä johtuva sähkön rajoittaminen, että tärkeisiin paikkoihin riittää viilennyskapasiteettia, muutamassa kohtaa aika kovat helteet siis, ja ihan hiljattain se tulva.joka paikassa omat ongelmat siis. Itse jos muuttaisin niin aika kauas ryssistä ehdottomasti.
En ole Franss, mutta omalla kohdalla euroopan ollessa kyseessä, niin Italia ja sieltä järviseutu maaseutu painotuksella viehättäisi kovasti. Muuten sit Ameriikan ihmemaa tai varauksin Australia/Uusi-Seelanti kiinnostaisivat, miksei myös Korea/Japani. Vahvaa länsimaisuutta, omilla paikallisilla mausteilla, lämpöisempää ja aurinkoisempaa ilmastoa vuoden ympäri. Siinäpä ne mitä näillä elinvuosilla ja kuljetuilla kilometreillä kaipaa ympärilleen.

Euroopan huonoimmat palkat,korkeimmat verot ja pisimmät työajat.Suomeenhan kaikki huippuosaajat haluaa 😂
Screenshot_20241120_123936_Samsung Internet.webp

Itseäni ei yllätä että palkkatoiveilla koitetaan saada melkein 10% ostovoiman laskua kurottua vuodesta 2021(?). Uskon kuitenkin että summa on vedetty samalla tapaa ylös kuin autokaupassa, että olisi sitten jotain mitä tinkiä. Tätä mä taisin aiemmin jutella oliko peräti tässä, että tienaan ehdottomasti eniten mitä koskaan, mutta jonkun laskurin mukaan mulla olisi silti pitänyt palkka nousta 700€ / kk että ostovoima olisi sama kuin 2021. Ei ole ei, 0,5% -1,5% korotuksilla menty. Kuten joku sanoikin että onhan tämä soppa ollut jo pitkään olemassa, niin vuodesta -91 pääministeripuolueena on ollut SDP 2 kertaa, Vasemisto 0, Keskusta 5, Kokoomus 3 ja PS 0. Eli monta kokkia on ollut hämmentämässä mutta geopoliittinen ilmapiiri ei ole suotuisa ja turha meidän on sen Nokian peräänkään ikuisesti itkeä. Joskus lueskelin listaa Suomen hallituksen kalliimmista virheistä ja tietty jälkiviisaus on aina helppoa, mutta on siellä ollut ihan käsittämättömiä suhmurointeja. En nyt tiedä näistä valtiontason veloista, mutta ilmeisesti meillä OLI miinusmerkkinen korko mutta kaikessa viisaudessa se päätettiin lopettaa ja korot ampui ylös.. Tiedä sitten onko edes totta kun en koe kauheasti kiihkoa asiaa kohtaan. Käytän äänioikeuttani ja kerran pari vuodessa jonkin vetoomuksen käyn rustaamassa jos se puhuttelee, muuten siinä sitten kansalaisvaikuttamiseni olikin.

Italia, Australia, Uusi-Seelanti olisi tuollaisia mihin ilmaston ja kulttuurin puolesta suuntaisin katsetta. Ei ehkä minnekään suurkaupungin keskustaan, vaan enemmän rannalle/suburbiaan. Ongelmiahan on joka puolella ja mun logiikka on se, että jos veroja joudutaan maksamaan joka tapauksessa niin mieluummin sitten tekisin sen etelän lämmössä.

Itse olen uskonut vielä ihan viime vuoteen asti, että Suomi nousee vielä nimenomaan insinöörityön ansioista, koska se on kokonaisuutena varmasti yksi laadukkaimmista koko maailmassa. En puhu nyt pelkästään innovatiivisuudesta vaan sen lisäksi myös mm. työmoraalista, tarkkuudesta, joustavuudesta, oma-aloitteisuudesta ja periksiantamattomuudesta. Oman ammatillisen kokemukseni perusteella paras työn lopputulos tulee suomalaisilta insinööreiltä ja me ollaan tässä firmassa alihankittu insinöörityötä joka puolelta maailmaa.

Nyt olen kuitenkin tullut siihen lopputulokseen, ettei em. enää riitä (*), koska olosuhteet talouspolitiikan näkökulmasta ovat Suomessa niin heikot verrattuna muihin, eikä niitä enää saada korjattua, koska todellista halua ei edes ole.

Oma veikkaukseni valitettavasti on, että ehkä jo tällä vuosikymmenellä Suomi taantuu pahoinvointiyhteiskunnaksi eikä nouse siitä enää ylös.

* Ja miksi se ei riitä, johtuu siitä, että tänne ei saada investointeja eikä pääomia. Ei ole realistista olettaa, että suomalaiset insinöörit alkaisivat sankoin joukoin yrittäjiksi. Suomalaisilta puuttuu sellainen mentaliteetti ja perinne. Suomalainen insinööri on parhaimmillaan toisen palveluksessa.

Itse olen uskonut vielä ihan viime vuoteen asti, että Suomi nousee vielä nimenomaan insinöörityön ansioista, koska se on kokonaisuutena varmasti yksi laadukkaimmista koko maailmassa. En puhu nyt pelkästään innovatiivisuudesta vaan sen lisäksi myös mm. työmoraalista, tarkkuudesta, joustavuudesta, oma-aloitteisuudesta ja periksiantamattomuudesta. Oman ammatillisen kokemukseni perusteella paras työn lopputulos tulee suomalaisilta insinööreiltä ja me ollaan tässä firmassa alihankittu insinöörityötä joka puolelta maailmaa.

Nyt olen kuitenkin tullut siihen lopputulokseen, ettei em. enää riitä (*), koska olosuhteet talouspolitiikan näkökulmasta ovat Suomessa niin heikot verrattuna muihin, eikä niitä enää saada korjattua, koska todellista halua ei edes ole.

Oma veikkaukseni valitettavasti on, että ehkä jo tällä vuosikymmenellä Suomi taantuu pahoinvointiyhteiskunnaksi eikä nouse siitä enää ylös.

* Ja miksi se ei riitä, johtuu siitä, että tänne ei saada investointeja eikä pääomia. Ei ole realistista olettaa, että suomalaiset insinöörit alkaisivat sankoin joukoin yrittäjiksi. Suomalaisilta puuttuu sellainen mentaliteetti ja perinne. Suomalainen insinööri on parhaimmillaan toisen palveluksessa.
Nyt vähän poukkoilee mutta yksi juttu pitää vielä todeta. Kun joudun pitämään omalle osastolleni kehityskeskusteluita pari kertaa vuoteen per henkilö, niin aivan liian monta kertaa tulee vastaan tilanne, että kun aiheeksi tulee urakehitys, niin moni toteaa siihen suoraan, ettei kiinnostusta vaativimpiin tehtäviin ole, koska se palkankorotus mitä siitä saisi, menisi suurilta osin veroihin eli tulisi lisää vastuuta mutta ei juuri mitään kompensaatiota loppupeleissä. Ei siis kannata. Tämä on aivan järkyttävää kuultavaa joka kerta. Ei sen takia, että työntekijä niin sanoo, vaan sen takia, että se on totta. Ihan järjetöntä lahjakkuuksien haaskausta.

Suomalaisilta puuttuu sellainen mentaliteetti ja perinne. Suomalainen insinööri on parhaimmillaan toisen palveluksessa.
Mä veikkaan et tässä on se (terve) vaatimattomuus. Monelle insinöörille on ihana päästä perheen luokse työpäivän jälkeen ja luksukseksi riittää hyvin se rivari PK seudulla ja mökki saimaalla. Veikkaan että jos olisi esim katukysely USA vs Suomi, että paljonko haluaisit tienata seuraavan 10 vuoden aikana niin meillä jäätäis aika kauas satojen miljoonien vastauksista.

Nyt vähän poukkoilee mutta yksi juttu pitää vielä todeta. Kun joudun pitämään omalle osastolleni kehityskeskusteluita pari kertaa vuoteen per henkilö, niin aivan liian monta kertaa tulee vastaan tilanne, että kun aiheeksi tulee urakehitys, niin moni toteaa siihen suoraan, ettei kiinnostusta vaativimpiin tehtäviin ole, koska se palkankorotus mitä siitä saisi, menisi suurilta osin veroihin eli tulisi lisää vastuuta mutta ei juuri mitään kompensaatiota loppupeleissä. Ei siis kannata. Tämä on aivan järkyttävää kuultavaa joka kerta. Ei sen takia, että työntekijä niin sanoo, vaan sen takia, että se on totta. Ihan järjetöntä lahjakkuuksien haaskausta.
Sehän kertoo juuri päinvastaisesta, kuten vapaamuurari MÖYKKYNEN hyvin tietää.

Palkankorotuksella ei ole enää merkitystä, koska monopoli rahaa on jo tarpeeksi maallisten tarpeiden täyttämiseksi. Jos valtio ei varastaisi puolia tuloista, niin monille riittäisi parin päivän työviikko, joka romahduttaisi koko systeemin.

"Kapitalismi" ei enää toimi tehokkaasti, mutta vapaamuurari MÖYKKYSEN on käsketty valehdella meille päinvastaista 🤡.

Onneksi Putinin miehet on rehellisempiä.

Liitteet

• tw.webp
    tw.webp
    144,2 KB · Katsottu: 4
En nyt tiedä näistä valtiontason veloista, mutta ilmeisesti meillä OLI miinusmerkkinen korko mutta kaikessa viisaudessa se päätettiin lopettaa ja korot ampui ylös..
No perkele, olipas tyhmästi tehty kun ei pysytelty niissä miinusmerkkisissä koroissa :confused: Vai oisko niin, että vanhat lainat korvattiin uusilla (kun ei haluta tehdä konkurssia) ja perhanan rahoittajat eivät antaneetkaan enää miinuskorkoista lainaa? Oliko tyhmä se lainan uusija (eli Suomi), perhanan rahoittaja joka vaati korkoa uudelle rahoitukselle, vai kenties ne aiempien lainojen ottajat, jotka kuvittelivat nollakorkojen olevan jokin pysyvä tila?

Joo siis kuten koitin ilmaista, niin mä en tohon asiaan oikeen päässyt sisään. Tämäkin on maksumuurin takana

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom