Suolasen nälkään..

Ikä
49
Mikähän vitamiini/hivenaine/lisäaine auttaisi lopettamaan tai edes vähentämään suolaisen nälkää.?Karamellit ja limut ei enää putookaan mutta pähkinät ja sipsit on välillä aivan vastustamattomia. Ja kaikkihan tietää että ne on puhdasta rasvaa ja muuta jätettä täynnä.
Tietenkin voitte vastata että ota jätkä itteäs niskasta kiinni.. mutta jos löytyy kokemuksia korvaavista aineista jotka auttais niin kertokaa..
Okei,heikko luonne ,heikossa kropassa..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kai (maa)pähkinöitä sentään saa syödä? Hyvää rasvaa ja ~30g protua / 100 g:ssa?
Lidlistä haen naposteluun sellasen vihreän pussin, sisällä paahdettuja maapähkinöitä, ei ylimääräistä rasvaa lisätty ja uppoaa sukkana.

Fineli: maapähkinä

Suolapähkinä on pienempi paha, niissä sitä suolaa ei kuitenkaan kovin paljon ole. Ja ei kait se paahtamisessa käytetty rasvakaan noissa määrissä pahin mahdollinen ole. Noita minä suosittelisin jos kovasti suolasta mieli tekee.

Mulle määräs lääkäri hymyissä suin sipsejä 'lääkekuuriksi' kun oli armejassa tipahtanu 'suola-arvot' niin alhaselle tasolle että ois voinu melkeen laittaa tiputukseen. Syynä varmaan se että en syöny normaaliin tapaan siihen aikaan kun oli vierasta ruokaa.

Popkornit?

Yksi hyvä vaihtoehto on myös suolakala. Graavia suolalohta, hmmmm :kuola: Entä, jos laittaisi silliä leivän päälle? Itse en siitä pidä, mutta tiedän, että moni pitää. Eikä pitäisi olla ihan surkeat ravintoarvotkaan ja suolaa piisaa.

Vielä yksi vaihtoehto on ostaa jotain leikettä (kinkkua tai kalkkunaa esim.) ja vetää sitä suoraan paketista. On todellista potarimuonaa (paljon laatuprotua), hyvää ja suolaista. Ainoa pieni miinus lienee korkea kilohinta.

Suolapähkinät ovat varmaan muuten hyvä, mutta kaloritiheys on valtava, noissahan on enempi kaloreita per 100g kuin suklaassa. :eek: Toisaalta, jos on sähköjänistelyyn taipuvainen rimpula, jolle massanhankinta on vaikeaa, voisi olla paikallaan napostella pähkinöitä vähän väliä. Koska itse koen olevani mainitun kaltainen mies, olenkin laittanut parin päivittäisen rahkamössön sekaan ihan reilusti maapähkinöitä, tosin suolattomia. Nykyisen rahkamössöni peruskaava on siis:
- purkki Ehrmannia
- kukkurainen ruokalusikallinen protujauhoa
- noin 0,5-1dl maapähkinöitä
- noin 1dl kauralesettä
- noin 3-4dl rasvatonta maitoa liukasteeksi/ohenteeksi

Namnam ja nälkä pysyy loitolla taas tuntitolokulla! :D Anteeksi lievä :offtopic: :nolo:

iivili sanoi:
Yksi hyvä vaihtoehto on myös suolakala. Graavia suolalohta, hmmmm :kuola: Entä, jos laittaisi silliä leivän päälle? Itse en siitä pidä, mutta tiedän, että moni pitää. Eikä pitäisi olla ihan surkeat ravintoarvotkaan ja suolaa piisaa.

Tuo lohi on kyllä tosi hyvää, mutta valitettavan kallista sekin. Ellei sitten osta kokonaista (kirjo)lohta ja graavaa itse (juu en osaa todellakaan...).

Eikä sitä silliä mihinkään leivän päälle pistetä, vaan popsitaan raakana suoraan purkista, ihan niinkuin oliivejakin (jotka muuten voisivat myös auttaa suolaisen nälkään ja ovat vielä terveellisiäkin!) :kuola: :D

Ja tietenkin sitten meikäläisen uusiohimotus/muistuma lapsuusvuosilta eli mätitahna! Pienikin määrä maistuu, esim. kananmunan päällä :kuola:

Yleensä itse ainakin vaan laitan Herbamare-suolaa leivän päälle jos leivän päällä on esimerkiksi lisänä kurkkua tai tomaattia. Nam, mahtavaa herkkua!

Jos sinulla ei ole terveydellisiä syitä välttää suolan käyttöä, esim. kohonnut verenpaine, laita suolaa reilusti normaaliin ruokiisi. Suolaa tarvitaan aineenvaihdunnan ylläpitämiseen (kilpirauhanen) ja lihasten toimintaan, mikä on hyvä muistaa kovaa treenatessa. Yleensähän urheileva ihminen myös hikoilee reilusti ja menettää näin ollen suoloja.

Entä onko sinulla alhainen verenpaine? Minulla nimittäin on, ja lisäänkin suolaa vähän joka paikkaan, jopa leivän päälle (nykyajan leikkeleet ovat niin vähäsuolaisia - Majesti kalkkunaleikkeessä, jota saa Prismasta, on sentään 3%). Muita hyviä ja "terveellisiä" suolaisia ovat oliivit, suolakurkut (Myrttisen valokusipulikurkut Stockalta...) vähärasvainen fetajuusto, sinappi ja purkkitonnikala. Myös kylmäsavustetut lihaleikkeleet, suolakalat (silli, lohi) ja suolatut pähkinät (maa-, cashew- jne.) sopivat.

Natriumin aineenvaihduntaan läheisesti liittyviä hivenaineita ovat kalium, kalsium ja magnesium, joten tarkista myös näiden saanti. Yleisimmin puutetta voi esiintyä magnesiumista. Ruokasuolasta saatava jodi on myös tärkeä hivenaine, joskin sen saanti on yleensä riittävää, olettaen että ruokavalioon kuuluu maitotuotteita ja suolaa.

Yleensä monipuolinen ja riittävä perusruokavalio pitää turhat mielihalut hyvin loitolla.

Ps. Jos Expertit vastaavat, osaatteko tarkemmin selittää, mistä nämä mielihalut, esim. suolaisen ja happaman ruoan (etikka, hapanmaitotuotteet, puolukat...) himot yleensä johtuvat, voiko näitä johtaa esim. jonkun hivenaineen puutteeseen niinkuin alkuperäinen kysyjä arveli.

Kiitti vaan ohjeistuksista ja ideoista..Pitää koettaa ,varsinkin toi maapähkinä on kokeilemisen arvonen juttu.
Ongelmahan on siinä että kyse on oikein hc tason suolasesta...maustetuista,paahdetiusta pähkinöistä ,tyyliin cheese and chili nuts ja mitä ihmeellisimmät sipsisekotukset..
Kiitti taas ,etukäteen..

Viikonloppuna ihan testimielessä paahdoin cashew pähkinöitä pannulla ja voi kiesus sentään kun oli hyviä :kuola: . Elikkä kuumalle pannulle loraus öljyä ja pähkinät pannulle. Hieman heitin suolaa ja siinä sitten niitä pyörittelin, kunnes saivat komian kullanruskean värin pintaan ja ääntä kohti!

Ei siinä mielessä mitenkään erittäin hyvä vaihtoehto, että sisältävät hiilareita ja rasvaa melko reiluhkosti, mutta äärimmäiseen herkutteluun...

Kokeilkaapas John West smoked oysters pienessä "sardiinirasiassa" tunan vieressä kaupassa. Voe helevettiläänen et on hyvvee.Aika tyyristä on mutta saakeli et on myös hyvää.

iivili sanoi:
Popkornit?

Vielä yksi vaihtoehto on ostaa jotain leikettä (kinkkua tai kalkkunaa esim.) ja vetää sitä suoraan paketista. On todellista potarimuonaa (paljon laatuprotua), hyvää ja suolaista. Ainoa pieni miinus lienee korkea kilohinta.

...

Nykyisen rahkamössöni peruskaava on siis:
- purkki Ehrmannia
- kukkurainen ruokalusikallinen protujauhoa
- noin 0,5-1dl maapähkinöitä
- noin 1dl kauralesettä
- noin 3-4dl rasvatonta maitoa liukasteeksi/ohenteeksi

Namnam ja nälkä pysyy loitolla taas tuntitolokulla! :D Anteeksi lievä :offtopic: :nolo:

Viimeksi eileniltasella mussutin loput kalkkunaleikkeleistäni suolaisennälkään. Graavilohen ystävä olen - ruisleivän päällä tai sellaisenaankin - mutta silli ... yuck! Entäs suolapalana vain tavallista kurkkua suolassa kieritettynä? Miun vanhemmat harrastavat joskus tällaista, joskus kurkku leivällä, mutta jos ei halua leivän hiilareita, ihan paljaaltaan.

Palaisin tähän :offtopic: -juttuun. Olen joskus miettinyt, laittaisinko protskujauhoa tavan ruuan sekaan. Näköjään joku ainakin laittaa. Mutta miun protsku on suklaan makuista, entä siun, iivili? Eli eturuokaan en käyttäisi sitä, onko tuo siun protskupaukku välipala? Sellaisella olisi käyttöä. Mutta saako tuota kovasti kehuttua Ehrmannin rahkaa muualta kuin Lidlistä? (Periaatteesta en Lidliin mene, ennen kuin on kermakaikkinen pakko.) Tai käykö tavallinen rahka? Entä voisiko pähkinöiden sijalla ajatella esim. rusinoita?

Metri sanoi:
Mutta miun protsku on suklaan makuista, entä siun, iivili? Eli eturuokaan en käyttäisi sitä, onko tuo siun protskupaukku välipala? Sellaisella olisi käyttöä. Mutta saako tuota kovasti kehuttua Ehrmannin rahkaa muualta kuin Lidlistä? (Periaatteesta en Lidliin mene, ennen kuin on kermakaikkinen pakko.) Tai käykö tavallinen rahka? Entä voisiko pähkinöiden sijalla ajatella esim. rusinoita?
Laitan niin maustettua kuin maustamatontakin ja vain kylmän ruoan sekaan. Tai no, leivonnassa korvaan 1/3 jauhoista soijaprotujauholla. Kestää leivontaa ihan hyvin, mitä nyt imee itteensä nestettä enemmän, kuin esim. pullajauho. Joo, noi ovat välipaloja noi mössösatsit. Joskus yritin puuron sekaan pistää halpisheraa, mutta siitä tuli niin karmeaa juustomaisen tahmaista sotkua, että ei kiitos.

Nykyisin on töissä isossa Pure Whey pöntössä jauhoa, jossa oli aiemmin sekaisin 1:1 Ultra Wheytä ja kaseiinia (siis Pure Wheyn jälkeen :D ). Kun jäljellä oli enää noin puoli kiloa maustamatonta seosta, lykkäsin sekaan noin 300g mansikan makuista 90+ protujauhoa (tuli maistiaisena/näytteenä noin pieni annos), eli nyk. seos on miedosti mansikkaesanssin makuista. Aiemmin olen tommoseen mössöön pistänyt myös Bull's Basic banaanivaniljaa ja Protein XL:ää suklaan makuista makusteeksi/protulisäksi, ihan passeleita molemmat olivat. Maustamaton jauho sopii toki myös, makuasioista on kyse. Joskus (=muutaman kerran vuodessa) humautan sekaan myös ruokalusikallisen kaakaojuomajauhetta, jos tekee voimakkaamman makuista ja makeampaa mieli.

Rahka tasoittaa makeutta (jos maustettua jauhoa käyttää, minä kun olen herkkä siinä mielessä, että vähänkään liian makea ällöttää helposti), ettei mee jauhon takia liian imeläksi ja maito notkeuttaa ja ohentaa sopivasti seosta (ja tuleehan siitäkin lisää kaloreita ja laatuprotua). Toki siihen voisi vaikka vettä lirauttaa pikkuisen ohenteeksi, jos ei maito käy tai vaikka mehua. Mikä vain rahka passaa ja Ehrmannia myydään Valintataloissa, Euromarketeissa ja Prismoissa, Lidlissä Milbona merkkistä rahkaa. ;)

Jos haluat seokseesi enemmän makeutta ja hiilareita, niin ihan hyvin siihen voi pistää esim. rusinoita tai ananasmurskaa (ja korvata lese hiutaleilla). Jos taas haluaa siirtää painotusta hieman enemmän protun ja rasvan suuntaan, niin laittaa pähkinöitä ja lesettä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom