Sumopainijasta kymppiottelijaksi

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
43
OutOfShapen lihapullasta sisäfileeksi -projektia seurattuani ajettelin rohkaistua ja hiukan tilittää omaa projektiani, jos vaikka vinkkejä ja ideoita saisin.

Melko tarkkaan 14 kuukautta sitten, eli syyskuussa 2004 aloin kuntouttaa kesällä murtunutta nilkkaani fysioterapeutin ohjeiden mukaan aloittamalla punttitreenin. En ollut koskaan aiemmin järkevästi salitreenejä tehnyt, silloin tällöin käynyt tekemässä mitä milloinkin vaihtelevilla (huonoilla) tekniikoilla. Kaikenlaista urheilua olen kyllä harrastellut pienen ikäni, mutta vähemman vakavasti.

Joka tapauksessa punttitreeni vei mukanaan, ja ajattelin, että tästähan voisi ottaa pienimuotoisen projekti, jolla laittaa itsensä kuntoon. Tarkoituksena oli treenata puoli vuotta kunnolla voimapainotteisesti salilla, jonka jälkeen sulatella seuraavat puoli vuotta painoa pois kesäurheiluilla.

Projektin lähdössa painoa oli n.94 kiloa, rasvat Omronin mittarilla noin 20%, mikä oli oikeasti selvästi alle oikean. Pituutta oli (ja on) 187 senttiä ja ikää 23 vuotta.

Tarkoitus oli nostaa painoa kilo pari kuukaudessa, ja samalla voimatasoja lähtötilanteesta huomattavasti. Tämä vaihe projektissani onnistuikin mielestäni suht hyvin. Paino nousi aina 105,8 kiloon asti, missä toki oli rasvaa liiankin kanssa, mutta kun tuloksetkin nousivat ihan mukavasti, niin annoin nousta. Esimerkiksi voimanostotulokset nousivat kyykky 80->170, penkki 80->107,5 ja mave 120->170. Toki nuokaan nyt eivät mitenkään imartele tämän kokoista kaveria, mutta selvää kehitystä siis tapahtui.

Projektin toinen vaihe alkoi maaliskuussa 7.3.2005, jolloin paino siis huiteli siellä päälle 105kgn ja peilistäkin näkyi, Omron tosin väitti vain 24%, mutta todellisuus taisi olla kympin enemmän. Tutusti dietin alussa paino lähti humisten, ja 7.4. mentiin alle 100 kilon. Keväällä aloitin tutusti taas pyöräilyn, ja maantiekilometrejä tulikin ennen heinäkuuta noin 3000. Heinäkuun olin vapaaehtoistyöleirillä, jolloin treenaamiseen ei ollut oikeastaan mitään mahdollisuutta. Niinpä päätin suosiolla pysytellä ylläpitokaloreilla, ja erinäisistä syistä rippaus jatkui vasta syyskuun alussa, jolloin painoa lähdettiin taas pudottamaan 97 kilosta.

Syistä ehkä suurin oli syyskuun alussa kavereideni järjestämä leikkimielinen 10-ottelu, johon uskaltauduin nyt ottamaan osaa harjoiteltuani elokuussa noin 3-4 viikkoa yleisurheilua n. 10 vuoden tauon jälkeen. Ottelu oli yllättäen erittäin onnistunut ja innostuin oikein toden teolla yleisurheilusta. Silloin päätin, että ensi vuonna näytetään pojille, että vanhakin vielä oppii uusia temppuja.

Syyskuun lopulla matkustin vajaaksi 3 kuukaudeksi Brasiliaan, jossa edelleen ollaan kuukauden päivät. Täällä olen nyt jatkanut painonpudotusta ja tänään rikottiin maaginen 90kgn raja, minkä alle en ole tainnut olla sitten 10 vuoteen. Ja tarkoitus on jatkaa aina tuonne helmikuulle asti ja 85 kiloon. Nyt alkaa jo peilistäkin jotain huomata, aika kivalta tuntuu, kun alkaa jotain ääriviivoja näkyä.

Treenejä olen tehnyt nyt puntilla 4-jakoisella noin 4 kertaa viikossa, jonka lisäksi olen tehnyt ainakin yhden pitkän peruskuntolenkin, yhden hitaan palauttavan lenkin, yhden vetotreenin ja pari pitkää venyttelyä viikossa. Syötyä on tullut niin hyvin kuin täällä onnistuu ilman Milbonan tuotteita, yhyy. Rahkaa ei ole ollenkaan saatavilla, ja raejuustoakaan ei rasvattomana. Energiaa on tullut keskimäärin 2350kcal päivässä, ja kulutus on ollut 2989/d eli noin 640kcal miinuksilla on menty. P/HH/R on ollut päivätasolla 141-290-64 eli 25-50-25, mikä olosuhteisiin nähden on mielestäni kohtuuhyvä, sillä lakto-ovo-vegetaristille Brasiliasta ei tunnu kunnon proteiinilähteitä löytyvän, varsinkaan rasvattomasta päästä. Ja kun herakin on kalliimpaa täällä ja siihenkin kyllästyy, niin välillä tuntuu ideat loppuvan. Tässä olisikin tämän tilityksen ensimmäisen varsinaisen kysymyksen paikka, eli ideoita vegedietille?

Kaikenlainen tsemppi ja ideat sekä treeniin, että diettiin ovat tervetulleita, ja koitan päivittää tätä kun asiaa tulee.

Huh, huh, tulipa siitä kunnon avautuminen, toivottavasti joku jaksaa lukea.

No hö, on tämän lukea (avata) jaksanut parisen sataa, mutta ilmeisesti nuo minun treenini ovat tarpeeksi kummallisia, että kommentteja ei ole tullut. No joka tapauksessa kiusaan vielä.

Eilen tein elämäni pisimmän, ja rankimman juoksulenkin. Juoksin vuoristossa puolimaratonin verran eli vähän reilut 21km aikaan 2h45min. Aikaan olen ihan tyytyväinen kun kuitenkin nousua oli yhteensä noin 8km reitillä ja muutamia kertoja käytiin merenpinnan tasolla ja taas yli 500 metrissä.

Tänään puntilla huomasi kyllä ettei tuollaisesta palaudu, vaikka en nyt jalkatreenejä edes yrittänytkään. Tankkausta tälle lenkille en tehnyt oikeastaan ollenkaan, mikä nyt tietenkin oli huono idea, mutta kun nuo kauniit ilmat pätkähtivät yllättäen, niin mieli teki tien päälle. Isolla aamupalalla ja juoksun aikana malto+vesi urheilujuomalla ja parilla energiapatukalla menin. Ihan loppuvaiheessa join "energiajuomana" pepsitölkin, se kun oli ainoa virvoke mitä pienstä rantakuppilasta löytyi. Illalla sitten hiilaripitoisesti suht paljon ruokaa, niin että paino nousi taas turvallisesti yli 90kgn :)

Tähän liittyen olisikin kysymyksenä, että millaisin eväin tälläisia pidempiä lenkkejä pystyy sovittamaan voimapainotteiseen treeniin, varsinkin kun -500kcal dietillä yritän pysytellä. Sanomattakin on selvää, että palautuminen ei ole kovin nopeaa, mutta löytyisikö ideoita, miten se onnistuisi mahdollisimman nopeasti.

Olen jo harkitsemassa punttitreenin vähentämistä kahteen tai kolmeen viikossa, mutta toisaalta kun siihen neljään-viiteen on tottunut, ja toisaalta nuo on lyhyempiä treenejä, niin mahtaisiko auttaa asiaa mitenkään?

Suositut

Back
Ylös Bottom