sumo vai kapea mavessa?

Tietääkö joku kummalla tyylillä kannattaisi maastavetoa tehdä,
jotta saisi mahdollisimman paljon rautaa ylös? Isot(pitkät) miehet
vetää kai yleensä kapealla tyylillä ja vähän lyhyemmät sitten sumotyylillä? Onko se joku ruumiinrakenteellinen juttu että näin on?
Ite oon tehny mavea nyt about 9kk ja on tullu ihan älyttömästi lisää massaa, voimaa ja pesää;) Aluksi reenasin kapealla tyylillä, mutta nyt olen jo jonkin aikaa tehnyt sumolla. Jotenki tällä hetkellä tuntuis tuo sumo lähtevän paremmin kuin kapea vaikka en itsekkään ole kovin lyhyt(194cm, 105kg).
Siis pitäiskö mun jatkaa tuota sumon tekemistä vai siirtyä kapeaan tyyliin omia maverajoja hakemaan?

Kokeile molempia ja päätä itse. Riippuu ihan henkilöstä.

Itselläni toimii kapea asento paaaaljon paremmin.

Ite reen sarjat kapealla ja kovemmat nostot sumolla. Tuntuu että kapealla vedettäessä tulee paremmin voimaa ja massaa, sumolla otetaan sitten maksimit.

Hyvä esimerkki KyntöSiasta(176cm) tähän paikkaan...Normaalisti sumo on pienempien miesten ja kapea isojen miesten tyyli, mutta poikkeukset vahvistavat säännön. Eka KS veti sumolla sa veto kulki kuin unelma, mutta sitten aina oli jotain ongelmia loppuasennon kanssa ja sellasta väpinää vedon loppupuolella. Sit vaihto kapeeseen ja hyvin kulkee. Rupes jo ihmetyttään ku kyykky noussu 20 kg ja sumoveto ei yhtään. Treeneissä oli kapeellla kuitenkin aina vaan isompia rautoja eli selkäkin oli vahvistunu. Aina se vaan ei toimi isoihin rautoihin mentäessä ja jokaisen on ite kokeiltava et miten itellä toimii.

Treeneissä yleensä selkää kannattaa treenata kapeella vedolla ettei kyykyn takia mee lantion seutu jumiin. Sit lähinnä sellaista tekniikkaharjottelua sumolla ennen maksimeja jos nyt oikein ne isot(?) raudat kiinnostaa... Jos vaan hakee massaa ni sumossa ei taida olla järkeä.

eikö sumo ota enemmän jalkoihin ja 'tavallinen' sitten selkään (varsinkin suorin jaloin)?

itse teen suorin jaloin kapealla(?) tyylillä ja näin saan tosi hyvän tuntuman selkään, jalkoihin ei ota ollenkaan ja näin on tarkoituskin selkätreenissä ;)

Väitetään, että biomekaanisten lakien takia nousee enemmän romua sumolla, mikä käytännössä ei aina pidä paikkaansa. Sumoa on kuitenkin helpompi tehdä nätisti selkä kaarrella, mikä tekee sitä useimmille paremmin sopivan... Sumo taas vaatii treeniä että saa painopisteen pidettyä takana ja paino kantapäillä, muuten nosto menee eteen kun on isommat raudat. Itse teen kyllä molempia.

Originally posted by vitvall
eikö sumo ota enemmän jalkoihin ja 'tavallinen' sitten selkään (varsinkin suorin jaloin)?

itse teen suorin jaloin kapealla(?) tyylillä ja näin saan tosi hyvän tuntuman selkään, jalkoihin ei ota ollenkaan ja näin on tarkoituskin selkätreenissä ;)

Jaa, vai ei ota ollenkaa jalkoihin? Minä ainakin teen sjmv:tä takareisiliikkeenä, ottaa se toki myös jonkin verran alaselkään. Onhan tuosta monenlaisia versioita, mutta kyllä taitaa kaikki versiot ottaa takareisiin...

Vaihdoin sumoon pari kuukautta sitten. Kapeella painot menivät liikaa eteen kun ne oli polvien kohdalla. Ei tuntunu hyvältä. Sumolla painot ei liiku eteen tai taakse, vaan ainoastaan ylös ja alas. Tekniikka ehkä vähän vaikeempi mutta kun sen on hahmottanu ni on ruvennu painotkin nousemaan. Miten pitkii sarjoja porukka muuten vetää MV:a? Mulle joku kasi on ihan ehdoton maksimi. Oon aina ihmetelly kun joskus näkee 12 + toistoa tekeviä. Jos ite vetäis tiukkaa sarjaa niin isoilla toistoilla tulis sydän rinnasta ulos.

sumo vai kapea mavessa?
On joskus tullut kokeiltu sumotyylillä,mutta ei sovi mulle.Eli kapealla otteella väännetään.Viikko sitten meni 200 rikki:D

Originally posted by Boltsi
Hyvä esimerkki KyntöSiasta(176cm) tähän paikkaan...Normaalisti sumo on pienempien miesten ja kapea isojen miesten tyyli.

Aika usein noin on, mutta jos on todella pitkä ja lyhyet kädet, niin sumo voisi sopia paremmin.

Huomasinpa mielenkiintoisen asian noissa maveissa. Eli mulla oli ollut aiemmin ongelmia vähän ton kapean vedon tekniikan kanssa, tanko kulki liian kaukana sääristä, selkä tuppa vähän taipumaan ja semmoista. No vaihdoin tuossa noin 5kk sitten sumovetoon, vetelin sillä tuon ajan, ja aika hyvää kehitystä tulikin. Nyt kokeilin taas pitkästä aikaa kapealla vedolla, ja olin oikein positiivisesti hämmästynyt. Tanko kulki mukavasti säärtä pitkin, todisteet sääristä löytyy ;), selkä tuntui pysyvän hyvällä mallilla, ja muutenkin jäi tosi hyvä fiilis, ja rautakin oli kovempi kuin koskaan aiemmin vastaavan pituisessa sarjassa kapealla, ja silti tekniikka pysyi hyvin kasassa. Sumovetohan käy kyllä huomattavasti enemmän jalkoihin, mutta olisikohan voinut olla niin että jalat olisi sittenkin aiemmin ollut se heikoin lenkki joka tavallista vetoa häiritsi (olen aina aiemmin pitänyt alaselkää syynä heikkouteen) ja nyt sumolla vedettäessä jalat pääsi samalle tasolle, mene ja tiedä, mutta nyt on hyvä fiilis vetää kapealla taas.
:kippis1:

HYVÄ, Tappara ***** :thumbs:

Itse uskon vakaasti, että jos pyöristyy selkä kapeassa vedossa niin joutuu aloitamaan korkealta (laittaa tangon voimatelineeseen) tekeen HH:ta ja sumoa *Suoralla* selällä, niin että joustavuus ja notkeus pikkuhiljaa parantuu...

Niin mä itse olen harjoitellut kapeaa vetoa varten, koska todellakin uskon että joutuu ensin tekemään sen minkä pystyy kunhan selkä on suora, että tulisi se parempi "paketti", niin että pysyy palikkana nostaessa....

Taas jos reenaa niin että selkä pyöristyy, niin ei vahvistu ikinä ne oikeat lihakset niin että tulisi tyyli paremmaksi, tosin joidenkin selkä kestää ihan mitä vaan, toisten ei...

Itellä oli aluks sumo 20kg jäljessä kapeeta vetoa. Parhaillaan se oli edellä myöhemmin 50kg nyt ehkä 30-40kg? Liikkuvuus ratkasee paljon ja pakaroissa ja takareisissä jerkkua. Meni puolisen vuotta että pääsin välistä vedossa edelle kapeeta vetoa ja sen jälkeen lähtikin roimasti eteenpäin ,kun alussa oli loppu asennon kanssa temppuilua. Suurin syy miks ei luonnistu on ,että liikkuvuus ei riitä nivusissa välistä vetoon ja yritetään tehdä irrotus liian nopeasti. Tää on mun mielipide. Ei se kaikilla heti luonnistu, kun malttaa reenata sitkeesti niin melko varmasti saa edun ja on varmasti terveellisempi veto muoto jos sen taitaa.

joo kiitti kaikista vastauksista:) ei kai se auta kuin kokeilla ja testata kumpi tyyli sit lopulta on meitsille parempi kehittymisen ja maksimirautojen suhteen.

Originally posted by Sakkeus
Mm. tuolla "The Sumo is usually better suited for someone with short limbs relative to the length of their torso. Regardless of their overall height. "

Melkein heti, kun maastanostoo rupesin tekemään, vaihdoin sumoon. Selässä tuntui jotenkin pahalle ns. perinteinen maastanosto. Nykyään nostan kapeella (=perinteisellä) alkulämmittelyt ja ehkä loppuun pari kevyttä sarjaa, työsarjat edelleen sumolla. Mulla on ilmeisesti justiin tuon Sakkeuksen lainauksen tyyliin pitkä selkä eikä kovin pitkät raajat, ehkä sen(kin) takia tykkään sumolla nostaa. Ei mulla tosin oo jalat ihan niin leveällä kuin mahtuisi, joten ehkä sitä voisi kutsua puolileveäksi sumonostoksi sitten.

Ei siinä auta kuin jokaisen kokeilla, mikä itelleen parhaiten sopii. Vaihtelun vuoksi molemmilla tyyleillä kannattaa nostaa ainakin jonkun verran. Lisukkeeksi ehkä vielä suorin jaloin ja korokkeelta vetoa, niin kyllä tulee takareisiin ja alaselkään voimaa.

Kylää tää on hieno laji. Melkein joka kerta salilla saa onnistumisen iloa. Eilen oli taas MV ja leveellä sumolla, selkä suorana painot sääriä raastaen. Voi simo että lämitti pakarat ja takareidet aika kivasti. Ja painokin liikku mukavasti vaikka vielä menossa suhteellisen pitkät sarjat.

Kyllä salilla käynti on siistii. Mä en vaan tajuu mitä ne kaikki muut tekee ketkä ei käy salilla.

Sitähän sitä tykkää tehä mikä sujuu! Jos kerta voima ja massa tarttuu sumolla niin mitäs sitä vaihtamaan. Ei muuta ko morkulaa tankoon!!

Back
Ylös Bottom