Sukututkimus

Sen verran voisi vielä vinkata, että jos tietää jonkun esi-isän matkanneet Amerikkaan, niin Ellis Islandin rekistereistä voi löytyä paljon kiinnostavaa http://www.ellisisland.org/

Hakutoiminnolla löytää melko äkkiä jos on New Yorkin kautta menty laivalla, maksua vastaan saa sitten sähköisenä kopiot alkuperäisistä maahantulotodistuksista. Itse kävin henkkoht. pari kesää sitten tuolla paikan päällä, ja äidin isoisähän sieltä löytyi tietokannoista. Jaksaisi vain kaivella lisää ja käydä joskus uudelleen etsimässä arkistoista, minne hänen matkansa on suunnannut.

Jenkeillä on muutenkin melko hyviä tietokantoja, esim. mormonien ylläpitämä http://www.familysearch.org/eng/default.asp Tuolla sivustolla surffattua tuli kyllä pieni epäilys jenkkien tietoturvasysteemeistä, sieltä löytyi joidenkin henkilöiden henkilötunnuksia sun muuta...

Mormonit on muutenkin kunnostautuneet sukututkimuksessa. Ilmeisesti heillä on tapana rukoilla esi-isien syntejä anteeksi jälkikäteen, ja vissiin ovat ottaneet tämän homman sen verran vakavasti, että tulevat siinä selvittäneeksi samalla sukuhaaroja melko pitkälle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kummankin vanhempien suvuista on tehty tutkimuksia. On kyllä mielenkiintoista luettavaa. Äidin puolella on ollut oikein noitia ja isän puolella pariskunta lähtenyt Tampereelle markkinoille. Mies sitten hukkunut kännissä 1800-l tammerkoskeen ja vaimo joutunut soutamaan yksin kotio 50 km matkan.

Paras oli kun pari vuotta sitten soitti vanhempi mies, joka teki tutkimusta jostain isänpuolen sukuhaarasta ja sen kanssa rupateltiin jokunen tovi. Se myös mainitsi, että on tullut esiin juttuja, joita ei uskalla viralliseen kirjaan laittaa. Jäi vähän hämäämään, että mitähän ne oli :)

oon ollut mukana projektissa, jossa kerätään sukutarinoita. olin tekemässä keruuta haastattelijana. projektin ideana oli saada yksityiskohtaisempaa tietoa suvun jäsenistä. oli mielenkiintoista seurata sitä, miten sukujuttuja kerrotaan jne. kiinnostas jossain vaiheessa tehdä isänpuolen suvusta sukututkimus. sillee rahotuksen kaa :) ja muutenkin suku- ja perhehistoria on ihan ässää <3

Sukututkimus on mielenkiintoista. Itse sitä olen jonkin verran harrastanut. Suvustansa voi löytää tosi yllättäviä juttuja. Itse löysin isänpuolelta saksalaista verta ja äidin puolelta sukuajuuria Romaniasta.

Mullakin on isän puolelta "hajuja" Saksasta ja Ruåtsista. Äidin puolelta Etelä- Ossetia-Kirgiisian alueelta lähtenyt laukkuryssä 1800-luvulta löytyy, ilmankos tuntuu suvussa menevän :D
Hieno harrastus kyllä. Sukulainen tekee ja on isänpuoleta päässy sinne 1700-luvun alkupuolelle.

Mullakin on isän puolelta "hajuja" Saksasta ja Ruåtsista. Äidin puolelta Etelä- Ossetia-Kirgiisian alueelta lähtenyt laukkuryssä 1800-luvulta löytyy, ilmankos tuntuu suvussa menevän :D
Hieno harrastus kyllä. Sukulainen tekee ja on isänpuoleta päässy sinne 1700-luvun alkupuolelle.

"ilmankos tuntuu suvussa menevän "

Tarkoitan tuota kaupantekoa tietenkin.:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom