Sukset esiin!

Itellä uudet sukset tulossa peltosen tehtaalta. Kiitos punttitreenin ja ruokavalion, pituus ja paino eivät mene oikein samassa suhteessa... tavoitteena tonni :hyper: , mutta jos yli 600 tulee niin olen tyytyväinen. Mut jos alkaa laskemaan, niin sitä voi viikossa hiihtää helposti yli 100km. Itse olen koittanut kavereita houkutella ladulle, mutta kouluhiihto on jättänyt syvät haavat suurimmalle osalle. Mutta onneksi poikkeuksiakin löytyy :)

Mutta heille jotka epäilevät hiihdon hyötyjä, kerron yhden asian viime talven hiihdoistani. Hiihdin n. 400km, menetin 7kg rasvaa ja sain ojentajat ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noista suksien mitoituksista... Itselleni olen hankkimassa taikka saamassa "joululahjaksi" suksipaketin. Mutta mitä olen äkkiseltään marketeissa katsellut moisia, niin omilla mitoillani ei näy paljoa vaihtoehtoja jos laisinkaan. Eli pituutta 184cm ja painoa n. 100kg tai vielä hetken jonnin verran yli :rolleyes:
Kannattaisiko suosiolla hankkia sukset n. 90kg painoiselle hiihtäjälle vai toimiiko tuollaiset "heavy duty" sukset myöhemmin, jos ja kun toivottavasti menetän rasvaa?
Intissä ei tarvinnut aikanaan hiihtää metriäkään, mutta kouluhiihdosta hieman on traumoja... Katsotaan miten näin "vanhempana" homma onnistuu :-) Ainakin isän puolelta on hiihtofriikin geenit perimässä :D

Kerpele sanoi:
Noista suksien mitoituksista... Itselleni olen hankkimassa taikka saamassa "joululahjaksi" suksipaketin. Mutta mitä olen äkkiseltään marketeissa katsellut moisia, niin omilla mitoillani ei näy paljoa vaihtoehtoja jos laisinkaan. Eli pituutta 184cm ja painoa n. 100kg tai vielä hetken jonnin verran yli :rolleyes:
Kannattaisiko suosiolla hankkia sukset n. 90kg painoiselle hiihtäjälle vai toimiiko tuollaiset "heavy duty" sukset myöhemmin, jos ja kun toivottavasti menetän rasvaa?
Intissä ei tarvinnut aikanaan hiihtää metriäkään, mutta kouluhiihdosta hieman on traumoja... Katsotaan miten näin "vanhempana" homma onnistuu :-) Ainakin isän puolelta on hiihtofriikin geenit perimässä :D

Ensin itse "sukset esiin!"-haasteeseen; En uskalla luvata mitään mailimääriä mutta pari kertaa viikossa olisi tavoite käydä se kymppi lykkimässä. Löysin tuon hiihdon muutama vuosi takaperin uudelleen kun jouduin toteamaan, että näillä ns. polvilla ei enää juosta tai luistella. Eli perinteistä veivataan ja kyllä tekee kutaa!

Kerpeleelle; Jos perinteisen suksia meinaat hankkia niin et saa muuta kuin vitutuskäyrän nousemaan jos hankit liian keveille tehdyt sukset. Joululahjasukset ovat ihan kaunis ajatus mutta jos meinaat hommasta nauttia niin joudut kyllä itse menemään sinne suksikauppaan; siellä sulle katsotaan sopivan jäykät sivakat, merkataan voitelualueet jne. Jos paino sitten talvikauden aikana vaihtelee niin voi olla syytä tsekata voitelualueet uudestaan.

Itse opin aikanaan vihaamaan koko touhua ja syy selvisi vasta kun ostin nykypaketin ja sain kunnon opastuksen voitelusta. Ei siis enää puhettakaan entisajan lipsumisesta :wall: tai tökkimisestä :curs: ; suksi pitää potkulla ja luistaa mäessä ja touhusta voi nauttia täysillä.

Mistä sukset

Kerpele sanoi:

Suksien hankkiminen on henkilökohtainen juttu. Ei ole väliä mistä ostaa kunhan vain saa asiantuntevaa palvelua. Myyjäthän myyvät aina, mutta hyvät myyjät osaa myydä oikeita sinulle sopivia suksia. Voitelupuoli on ollut varmasti monelle täysi turmio viime vuosina. Luistelu oli pelastaja -luistoa vain kehiin ja menoksi. Luistelu hiihto ei kuitenkaan ole välttämättä se helpoin tapa hiihtää. Moni on mennyt harhaan ostaessaan luistelusukset ja hyytynyt ekalla lenkillä ekaan mäkeen. Pertsa on ollut ongelma voitelun suhteen. Nykyään pitoteippi on antanut aika hyvän pelastuksen pitoon ja luistoa löytyy aika helposti myös eri suihkeista ja liinoista. Voidefirmat antavat myös hyviä oppaita joiden avulla saa tietoa voitelusta. Osta vain sellaiset sukset jotka sulle nyt sopii. Jos ajattelet, että paino putoaa niin sano myyjälle. Suksipareja valittaessa aina on 2 tai 3 paria lähellä sopivaa. Fiksu myyjä tarjoaa niistä löysimmät sulle. :D

Hiihtaa en aio metriakaan. Luistelemassa varmaan kayn silloin talloin.

Mitenhän hiihto toimii cuupperin testiin treenamisessa? Vois olla parempi treenaus muota kuin juoksu, kun penikat vähäsen vihoittelee.

Ilkka Järvimäen vinkkejä Runner's Worldista.

Juoksua korvaavia ja täydentäviä harjoitusmuotoja on paljon. Joidenkin tukilajien vaikutukset varsinaiseen juoksukuntoon on helppo havaita, joidenkin edut tulevat esille ikäänkuin mutkan kautta.

Maastohiihto
Esimerkkiharjoitus juoksijalle:
* 15 min lämmittely, 30-45 min reipasta hiihtoa perinteisellä tai vapaalla tyylillä vaihtelevassa maastossa, 15 min jälkiverryttely juosten

Pyöräily ja spinning
* ohjattu spinning-tunti alku- ja loppuverryttelyineen, jossa ajetaan paljon "putkelta" eli ei istuta satulassa: liikeradat ovat hyvin juoksunomaisia, harjoituksen jälkeen 10 min erittäin rauhallinen juoksuosuus juoksumatolla

Uinti
* 10 min rauhallista uintia, 100-200 metriä potkuharjoituksia kädet uimalaudan päällä, 10 min palauttavaa uintia, lyhyt vesijumppa keskivartalon lihaksille, jalkalihasten venyttely vedessä

Kävely, sauvakävely ja lumikenkäily
* kolmen tunnin lumikenkävaellus metsässä eväiden kera

Kokeile myös:
* pika- tai retkiluistelua
* mailapelejä: sulkapalloa, squashia, tennistä
* joukkuepelejä: salibandyä, koripalloa, lentopalloa, jalkapalloa
* kuntosaliharjoittelua
* erilaisia jumppia ja kuntopiirejä
* sisäsoutua
Yksi kestävyysvalmennuksen perusväittämistä on, että harjoittelun täytyy olla spesifiä, eli sitä ominaisuutta täytyy harjoittaa, jossa haluaa kehittyä. Juoksijan pitää siis juosta. Yksinkertaista, vai mitä?

Varsinkin huippujuoksijoiden kohdalla vaatimus pitää paikkansa, joskin heistäkin löytyy useita esimerkkejä siitä, kuinka joku toinen laji on tehokkaasti paikannut vammautumisen aiheuttamia juoksutaukoja, tai korjannut harjoittelussa muuten tehtyjä virheitä.

Kuntoilijoiden kohdalla erikoistumisen tarve on paljonkin väljempi. Kun tavoitteena ei ole maratonin maailmanennätys eikä ratavitosen olympiapaikka, voi omaan kuntoiluohjelmaansa ottaa mukaan useita eri elementtejä.

Lumettomalla kaudella yksi parhaista ja juoksua lähinnä olevista liikkumistavoista on pyöräily. Uskallan väittää, että moni juoksukuntoilija ja mahdollisesti kansallisen tason juoksijakin pystyisi parantamaan suorituskykyään ja samalla tuloksiaan päälajissaan viettämällä välillä aikaa pyörän selässä. Tai pelkästään ajan tappaminen satulassa ei riitä, vaan kehittyminen vaatii oikeanlaista pyöräilyharjoittelua.
Pyöräilyharjoittelun määrä ja laatu riippuvat hyvin voimakkaasti juoksijan tasosta, tavoitteista ja ominaisuuksista. Kilpajuoksijoilla sen tavoitteena on useimmiten pitää yllä kuntoa silloin, kun ei vammojen takia voi juosta, tuoda lisätehoa kovaan harjoitteluun, tai palauttaa kovista treeneistä ja kilpailuista.

Hiihtäminen :haart:

... tosin, täällä etelässä minulla ei ole välineitä ja mahdollisuudetkin muutenkin vähän niin ja näin, joten Kuopion-reissujen varassa on meikäläisen hiihtäminen. Jos muutaman kerran talven aikana ladulle pääsisi, toivottavasti jouluna ainakin! :)

10 vuotta kilpaa hiihtäneenä ei voi muuta sanoa, kuin että kannattaa todellakin ostaa kunnon välineet. Tarkoittaen nimenomaan oikean pituisia ja jäykkiä suksia, muuten koko homma on yhtä tervanjuontia. Tottakai välineisiin saa niin halutessaan uppoamaan loputtomasti rahaa -vasta lopetettuani olen osannut arvostaa tarpeeksi vanhempieni loputonta panostusta, kannustusta ja harrastukseeni uhraamaansa aikaa-, mutta kunnolliset peruskamppeet ei loppuviimeksi ole suhteettoman kalliita.

Ja nykyisin on onneksi harrastelijan ulottuvilla helppoja ja nopeita voiteluvaihtoehtoja :)

Jos ottaisi vaikka 100km tavoitteeksi täksi talveksi. Jos oikein innostun, niin 200km voipi mennä rikki. :D

Mulle piisaa hiihdossa hienosti semmoset n.10km lenkit, perinteisellä ja niin lujaa kun jaksan (eli hitaasti :D ). Mun on vaikia käsittää sitä, että jotkut ihmiset eivät välttämättä harrasta mitään liikuntaa (tai hyvin vähän) ja sitten kun lähdetään joskus kevättalvella Hiihtämään, niin se pitää sitten lähes joka päivä sivakoida ja aina VÄHINTÄÄN 20km. Mulle hiihtäminen on normaalia aerooppista reeniä, niinkuin mikä tahansa muukin, enkä yleensäkään halua, että mikään mun reeni kestää pitempään kuin noin 1,5 tuntia, mieluiten alle tunnin.

No niin nyt on ensimmäinen n.10km lenkki takana uusilla välineillä ja hienosti toimivat! Riittävää jäykkyyttä sukselle piti hakea lähes kalleimmasta mallista, mutta kyllä kannatti - suksi luisti pakkaskelilläkin paremmin kuin mikään entinen suksipari. Lisäksi uudet Fisherin luistelemonot olivat loistavat. Matalammat kuin esim. Salomonin mallit, mutta silti paljon tukevammat.

Nyt on sellainen hiihtodraivi päällä, että alta pois! 3 x sali / vko ei tingitä, mutta muuten aikaa tulee varmaan vietettyä suksilla aika paljon. Tavoitteena on hiihtää keväällä napapiirin hiihto 40km matkalla :rock:

En ole ala-asteen jälkeen hiihtänyt. Kyllä melkoiset traumat jäi siitä vaan mieleen. En varmaan koskaan enää hiihdä. Talvella muutenkin kaikki aerobinen ulkona on epämiellyttävää, ei kiinnosta tuonne pimeyteen sukeltaa.

iivili sanoi:
... Mulle hiihtäminen on normaalia aerooppista reeniä, niinkuin mikä tahansa muukin, enkä yleensäkään halua, että mikään mun reeni kestää pitempään kuin noin 1,5 tuntia, mieluiten alle tunnin.

Välillä näinkin, mutta kyllä piiitkät, koko päivän hiihtoretketkin kivoja ovat: Rauhallista etenemistä, välillä maisemia ihaillen ja eväitä syöden, kuumaa mehua ja herkullisia munkkeja tunturin kupeessa latukahvilassa, ja taas hiihdellään. Illalla sitten kuumaan saunaan ja hyvä illallinen... Em. siis mieluiten Lapin upeissa maisemissa tehtynä.

/me fiilistelee

Weeboomi sanoi:
En ole ala-asteen jälkeen hiihtänyt. Kyllä melkoiset traumat jäi siitä vaan mieleen. En varmaan koskaan enää hiihdä. Talvella muutenkin kaikki aerobinen ulkona on epämiellyttävää, ei kiinnosta tuonne pimeyteen sukeltaa.

Mikä hienompaa kuin hiihtää sopivalla pakkasella pimeässä, jotta vauhti tuntuu kovalta.. Siinä on jotain. Päinvastoin sisätiloissa esimerkiksi juokseminen juoksumatolla ahtaalla kuntosalilla on :down:

:)

Weeboomi sanoi:
En ole ala-asteen jälkeen hiihtänyt. Kyllä melkoiset traumat jäi siitä vaan mieleen. En varmaan koskaan enää hiihdä.
Itsellä on ihan samanlaiset fiilikset. Niitä "parin kilometrin" pakkohiihtolenkkejä jollain koulun hikinakeilla hiihdettynä muistelee oikein fiiliksillä. Reittiä ei koskaan opastettu kunnolla läpi, sukset eivät tehneet muuta kuin lipsuneet ja siitä liikuntatunnista tuli sitten joka vuosi sellainen koko iltapäivän 10+ km kuolemanmarssi, jonka päätteeksi sai vielä haukut siitä, että kääntyi väärästä risteyksestä jossain vaiheessa ja opettajan piti lähteä etsimään.

Weeboomi sanoi:
Talvella muutenkin kaikki aerobinen ulkona on epämiellyttävää, ei kiinnosta tuonne pimeyteen sukeltaa.
Tuokin on aika mielenkiintoinen juttu. Itse pyrin tekemään nykyään päivittäin sellaisen tunnin kävelylenkin. Kävelylenkin jälkeen vain on talvisin ihan tajuttomat aggret päällä. Jotenkin se pimeys, kylmä ja ennenkaikkea hidas eteneminen saa aikaan tuollaisen raivon.

Luistelusukset löytyy ja voidellakin osaan perusgüntheria paremmin. MUtta joku varmaan voisi neuvoa, millä sykkeillä pitäs hiihdellä ja mitä matkoja, kun kunnonkohotus on the juttu :) Kunnosta pystyn sanomaan vaan, että juoksemalla menee 2000 m 8.05 min.

Hiihto varmasti alkaa nopeasti sujua, nuorempana olin hyvä hiihtämään ja kaikki 3 luistelutekniikkaa on hallussa (tai ainakin pikku kertailun jälkeen) - muistais vaan niiden nimet :) Ajattelin tässä kaivaa sukset esiin, armeijaa varten alkais jo kertaileen hiihtoa...

Joo eli niitä vinkkejä kiitos :whip:

PS. Pystyykö luistelusuksilla edes heikosti hiihtämään perinteistä? Ainaki tasatyöntöä? let mii bii sou :david:

KONE-MASIINA sanoi:
PS. Pystyykö luistelusuksilla edes heikosti hiihtämään perinteistä? Ainaki tasatyöntöä? let mii bii sou :david:

Tasatyöntöä ihan kohtalaisesti (tosin en oo ikinä pertsasuksilla hiihtänyt niin en tiedä miten hyvät ne on :D ), muuten ei juurikaan kun ei pitovoidetta ole.

Oma tavote oli 1000km. Nyt takana 300km. aika tiukkaa tekee. Ollu loppujen lopuksi aika vähän hiihtokelejä täällä etelässä.

Vassu ja halsteri on ainaki niitä luistelutyylejä

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom