Stressi/kortisoli painonhallinnassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Poppis
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on vaikea tiputtaa painoa koska stressi/kortisoli ilmeisesti lahjakkaasti sekoittaa pakkaa.
Olen kokeillut vaikka mitä komboja, syönyt vähän, paljon, eri hiilarikomboilla eikä mitään vaikutusta.
Usein ensin tippuu pari kiloa, mitä tahansa teen, mutta sitten nousee taas takaisin ja jää siihen vaikka mitä tekisi.

Pitäisi saada paino, nyt 67 kg, alle 60 kg. Se käväisi jo 64.8 kg mutta nousi sitten taas ylös eikä liiku minnekään.

Miten saada kortisolin eritystä alemmaksi? Treenit on kovasykkeisiä, 2-3 kertaa viikossa ja niitä ei ole mahdollista keventää juurikaan. Työssä ja parisuhteessa ei ole stressiä juurikaan. Elimistö stressaa enemmän treenaamista/dieettiä, mutta ei se laihdu vaikka söisi yli äyräidenkään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on vaikea tiputtaa painoa koska stressi/kortisoli ilmeisesti lahjakkaasti sekoittaa pakkaa.
Olen kokeillut vaikka mitä komboja, syönyt vähän, paljon, eri hiilarikomboilla eikä mitään vaikutusta.
Usein ensin tippuu pari kiloa, mitä tahansa teen, mutta sitten nousee taas takaisin ja jää siihen vaikka mitä tekisi.

Pitäisi saada paino, nyt 67 kg, alle 60 kg. Se käväisi jo 64.8 kg mutta nousi sitten taas ylös eikä liiku minnekään.

Miten saada kortisolin eritystä alemmaksi? Treenit on kovasykkeisiä, 2-3 kertaa viikossa ja niitä ei ole mahdollista keventää juurikaan. Työssä ja parisuhteessa ei ole stressiä juurikaan. Elimistö stressaa enemmän treenaamista/dieettiä, mutta ei se laihdu vaikka söisi yli äyräidenkään.
Tiedätkö kortisolitasosi, onko siis mitattu? Omasta kokemuksesta ja muista empiirisistä havainnoista päätellen stressin määrä ei suinkaan kaikilla aiheuta lihomista tai vaikeutta tiputtaa painoa halutessaan, en tiedä onko taipumus erittää tai olla erittämättä kortisolia selitys vai jokin muu. Kaisa Jaakkolan kirjoista ainakin löytyy ideoita ja keinoja stressihormoniperäisen painon kertymisen ehkäisyyn ja kukistamiseen. Onko stressiä siis nyt vain treenaamisesta/dieetistä/painosta?

Kortisolia ei ole mitattu moneen vuoteen, silloin kun ylikunto oli pahimmillaan, se mitattiin ja silloinkin oli viitteissä.
Omasta kokemuksesta taasen ainoa mikä mulla enää mättää on kortisoli.
Mulla ei ole siis sellaista tunnistettavaa stressiä, mutta kovatehoiset kamppailutreenit on mun kropalle stressin aihe vaikka itse niistä nautinkin. Mulla on treenaamisen suhteen tulostavoitteita ja haluaisin treenata useammin mitä taas kroppa ei jaksa.

Jaakkolan kirjoja olen lukenutkin, mutta se stressin tunnistaminenkin on välillä vähän hankalaa. Stressiä on jo esimerkiksi vain 6 tunnin yöunet. Nyt syön aika vähän hiilareita ja mietin että vaikka olo tuntuu aika kevyeltä niin silti kroppa nesteytyy välillä.

Kannattaisi varmaankin ensisijaisesti yrittää lisätä unen määrää. Onnistuisiko se? Reippaammin hiilaria illalla ennen nukkumista eikä ikinä nälkäisenä nukkumaan on yksi erinomainen neuvo jonka itse olen juurikin Kaisa Jaakkolan kirjoista poiminut. Ja muutenkin varmaan aika harvalla kovatehoinen treenaaminen ja vähähiilihydraattinen ruokavalio toimivat pidemmän päälle.

Kauheasti en pysty unta enää lisäämään, arkena nukun sellaiset 7-8 h, riippuen vähän mihin aikaan tarvii töihin mennä ja viikonloppuna nukun vapaasti mikä tarkoittaa yleensä 8-11 h. Hiilarit mä syön treenin jälkeen ja ilta palalla.
Muuten nämä vähät hiilarit tuntuu hyvältä, mä jaksan paremmin, oon pirteämpi henkisesti, paitsi että kroppa on väsynyt treeninjälkeisinä päivinä.

Oon miettinyt sitä pätkäpaastoa seuraavaksi.

Niin jos et jatkuvasti nuku sitä kuutta tuntia niin tuskin mitään univajetta juuri on... itse nukun vähemmän kuin kertomasi tunnit /vk :unsure:

Mikä on painoindeksi ja kehinkoostumus? Miksi ylipäätään näin iso vaiva ja stressi painosta, jos elämässä muuten asiat kunnossa? Pätkäpaasto ei sovi naisen hormonitoiminnalle (n)

Viimeksi muokattu:
Kortisolia ei ole mitattu moneen vuoteen, silloin kun ylikunto oli pahimmillaan, se mitattiin ja silloinkin oli viitteissä.
No käy nyt mittaamassa korsol ja lopeta mutuilu. Et todennäköisesti nukkuisi noinkin hyvin, jos kroppa olisi stressitilassa.
kovatehoiset kamppailutreenit on mun kropalle stressin aihe vaikka itse niistä nautinkin.
Tästä nyt ei käy ihan kaikki selville, eli käyt ksmppailemassa kovasti ~3 kertaa viikossa? Onko lisäksi muuta ...salia/aerobista/raskasta työtä? Huomioiden aiemman ylikuntotilasi, voihan sitä tuommoisillakin määrillä onnistua saamaan itsensä ylikuntoon, joka tosiaan nostaisi stressiä ja sekoittaisi autonomista hermostoa ja voisi vaikuttaa ongelmaasi. Silloin ei tepsi pelkät unet ja ruokavaliot, kuten varmasti kokemuksesta tiedätkin. Totaalilepoa aikamäärä x ja sitten hissuttelua toinen mokoma. Sehän voi viedä jopa vuosia.

muutenkin varmaan aika harvalla kovatehoinen treenaaminen ja vähähiilihydraattinen ruokavalio toimivat pidemmän päälle.
Kompataan. Kuuriluontoisesti korkeintaan.

Oon miettinyt sitä pätkäpaastoa seuraavaksi.
Se on ihan ok elämäntapa ja toimii varsinkin laihduttaessa, että testiin vain.

Monet laihduttajat ihmettelevät, kun on kovaa reeniä ja syövät vhh ja reippailla miinuksilla, kun ei rasvat lähde juurikin keskivartalosta. Keho on mennyt säästöliekille. Hiilarit mukaan ja maltilliset miinuskalorit ovat tuoneet tuloksia.

No käy nyt mittaamassa korsol ja lopeta mutuilu. Et todennäköisesti nukkuisi noinkin hyvin, jos kroppa olisi stressitilassa.

Tästä nyt ei käy ihan kaikki selville, eli käyt ksmppailemassa kovasti ~3 kertaa viikossa? Onko lisäksi muuta ...salia/aerobista/raskasta työtä? Huomioiden aiemman ylikuntotilasi, voihan sitä tuommoisillakin määrillä onnistua saamaan itsensä ylikuntoon, joka tosiaan nostaisi stressiä ja sekoittaisi autonomista hermostoa ja voisi vaikuttaa ongelmaasi. Silloin ei tepsi pelkät unet ja ruokavaliot, kuten varmasti kokemuksesta tiedätkin. Totaalilepoa aikamäärä x ja sitten hissuttelua toinen mokoma. Sehän voi viedä jopa vuosia.

Monet laihduttajat ihmettelevät, kun on kovaa reeniä ja syövät vhh ja reippailla miinuksilla, kun ei rasvat lähde juurikin keskivartalosta. Keho on mennyt säästöliekille. Hiilarit mukaan ja maltilliset miinuskalorit ovat tuoneet tuloksia.

Nukahtaminen varsinkin treenipäivänä on vähän hakusessa ja uni on hyvin katkonaista. Iso määrä magnesiumia rahoittaa kuitenkin jonkin verran.

Muuta en tee kun kamppaile, työ on kevyttä. Ei salia, ei juurikaan aerobista. Kotityöt stressaa.
Ylikunnosta toivuin pari vuotta ja vieläkin kolmen vuoden päästä se on tarkkailua mitä jaksaa ja mitä ei. Nyt oon pitänyt joka toisen tai kolmannen viikon kevyenä että jaksaa.

Rasva ei lähde keskivartalosta, söin vähän tai paljon. Nyt kun hiilareita on vähemmän niin rasvaa ei keräänny niin paljoa jenkkakahvoihin. Ja olo ei oo niin turvonnut. Mutta säästöliekki taitaa taas vaivata.

Miksi kotityöt stressaa kun lapsikin on jo ihan iso muistaakseni? Ei sinulla siis ole oikeasti pakottavaa tarvetta tehdä kotitöitä juuri lainkaan tai ei ainakaan oman jaksamisen kustannuksella (y)

Miksi kotityöt stressaa kun lapsikin on jo ihan iso muistaakseni? Ei sinulla siis ole oikeasti pakottavaa tarvetta tehdä kotitöitä juuri lainkaan tai ei ainakaan oman jaksamisen kustannuksella (y)
Siis mä teen ne sitten kun jaksan ja ehdin. Mutta mua stressaa kun meillä on sekaista ja likaista. Kun on luonteeltaan suorittaja ja täydellisyydentavoittelija.

Siis mä teen ne sitten kun jaksan ja ehdin. Mutta mua stressaa kun meillä on sekaista ja likaista. Kun on luonteeltaan suorittaja ja täydellisyydentavoittelija.
Kuka siellä sotkee eikä siivoa jälkiään?
E. Ja liittyykö se laihtumishalukin täydellisyydentavoitteluun?

Omalle persoonalle ei kyllä oikein mitään mahda. Pitäisi oppia hölläämään...

Lapset voi iästä riippuen valjastaa tekemään kotitöitä ja pitämään paikat tiptop, jos siis ovat tarpeeksi vanhoja.

Jos vanhemmat yrittää tehdä ja tekeekin kaiken aina lasten puolesta, tulee lapsista helvetin laiskoja. Kannattaa opettaa lapset jo pienestä tekemään töitä. Tämä yhteiskunta ei oikeasti kaipaa enää yhtään vellipersettä, vaan tekijöitä.

Kuka siellä sotkee eikä siivoa jälkiään?
E. Ja liittyykö se laihtumishalukin täydellisyydentavoitteluun?
Eiköhän täällä kaikki sotke ja siivoaa jos viitsii.

Laihtumishalu ei liity täydellisyydentavoitteluun, vaan ihan terveydellisiin ja harrastuksellisiin syihin. On ihan eri asia kamppailla alle 60 kilosena kuin yli 67 kilosena koska raskaassa sarjassa on paljon pidemmät ja voimakkaammat vastustajat.

Suositut

Back
Ylös Bottom