Stanfordin vankilakoe / Ihmisen sadistisuus

Tässä nyt olen muutaman viime vuoden aikana joutunut mietiskelemään ihmisolion käytöstä ja toimintatapoja melkosta rajusti ja monesta vinkkelistä. Ei ole vain meinannu uskoa sitä kaikkea brutaaliutta ja julmuutta, mihin melkein jokainen vastaantulija kykenee jos vain luodaan oikea ympäristö, tilanne ja propaganda. Tätä samaista ilmiötä ilmiötä käsitteli Tieteen kuvalehden uusin numero, joka eksyi tänään käsiini. Kyseessähän oli Stanfordin vankilakoe. Testihän on vanha ja suoritettiin jo 70-luvulla, mutta luulenpa kyllä että tulokset voisivat olla jopa brutaalimpiä tamän päivän ihmisillä. Ei voinut muuta kuin raapia päätään kun lueskeli.

Homman nimihän oli sulkea 24 miesopiskelijaa kahdeksi viikoksi vankilanomaiseen testiympäristöön ja jakaa ryhmä vanginvartijoiksi ja vangeiksi. Kumpikin ryhmä sitten sai omaan rooliinsa sopivat varusteet, alkukäsittelyn ja ohjeistuksen. Vankien ja vartijoiden tuli siis tulla toimeen kurissa ja järjestyksessä määrätty aika, mutta koko koe meni reisille jo kuudessa päivässä. Vankeja rangaistiin fyysisesti ja nöyryytettiin Lisäksi heitä manipuloitiin toimimaan toisiaan vastaan. Ja kaikki tämä siis kuudessa päivässä, ja psyykkisesti terveillä ihmisillä. "Vankilanjohtajakin" älysi lopettaa kokeen vasta kun ulkopuolinen taho tuli kyseenalaistamaan hänen projektinsa järkevyyden ja eettisyyden. Oli kuulemma sokaistunut touhulle sen verran pätevästi ettei itse tajunnut. Ja edelleen kuudessa päivässä.

On se ihminen fiksu eläin. Halleluja. Ellen väärin muista niin tästä proggiksesta on tehty elokuvakin, joku viisaampi saa ettiä jos kehtaa, oiskohan ollut saksalainen. Ja alla pari linkkiä jos jotakuta kiinnostaa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Stanfordin_vankilakoe
http://www.prisonexp.org/

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yksi mätä muna pilaa koko sadon vai miten se sanonta menikään. Mielestäni siis riittänee että joukossa on yksi vatipää joka saa toiset tekemään tyhmyyksiä.

Suurin ongelma tossa tais olla se "joukossa tyhmyys tiivistyy"-ilmiö, en nyt muista sitä hienoa sanaa sille. Eli koetaan olevan osa jotain ryhmää ja sen nimissä sitten tehdään ihme temppuja ja julmuuksia, joita ei omin nokkine mentäis tekemään missään vaiheessa. Vähän sama kuin ne jenkkien ihmispyramidit yms.Tai vastaavasti toisella puolella sama efekti voi saada jonkun uhrautumaan jonkun oikean tai kuvitteellisen joukon edestä. En kuitenkaan ole itse muu kuin itseoppinut kallonkutistaja, joten en nyt nopeasti osaa ton paremmin asiaa ilmaista. Pitäisi lukea tarkemmin toi lontoonkielinen linkki...

Jeps.. ei pidä siis mieltää kaikkia kusipäiksi.. yks on kusipää ja loput on manipuloituja idiootteja.. :rolleyes:

Manipulointi on kyllä päivän sana. Kyllähän jotain pientä porukkaa saa pyöritettyä ihan mennen tullen jos joku siihen ihan vartavasten ryhtyy. Rikkomaan, yhdistämään, suuntaamaan, miten vaan tahtoo. Mutta tuskinpa sitä kukaan ihan tahallaan tonne sabotoimaan läksi.

Johan sitä kolmannen valtakunnan aikana nähtiin millaisiin julmuuksiin sillä kyetään. Ja aikamoisella propagandalla sitä tänäkin päivänä valtioitakin pyöritetään. Mutta tolla tasolla onkin jo vähän eri koneistot ja mittakaavat.

Kits, pitää laittaa hankintaan. Mut nyt lapsukaiset nukkumaan.:zzzz:

Lemmings sanon minä ja sillä selvä. :evil:

Johan sitä kolmannen valtakunnan aikana nähtiin millaisiin julmuuksiin sillä kyetään. Ja aikamoisella propagandalla sitä tänäkin päivänä valtioitakin pyöritetään. Mutta tolla tasolla onkin jo vähän eri koneistot ja mittakaavat.

Kyllähän sitä on julmuuksia tehty paljon ennen kolmatta valtakuntaa. Mm rooman valtakunnan aikana oli julmat huvit ja tavat sangen yleisiä. Puhumattakaan siitä millaista meno on ollut vähän puusta laskeutumisen jälkeen(simpanssit suorittavat kannibaaliriittejä aina silloin tällöin, ei liene esi-isillekään olleet nuo hommat vieraita).

Jossain olikin testattu että maksimi lauma missä ihmiset pystyvät jotenkuten olemaan neutraalisti on 150 hengen yhteisö. Se on vielä tarpeeksi pieni joten se on silloin turvallinen ja eri yhteisöjä ei välttämättä synny, vaikka itse epäilen että jos ryhmässä on enemmän kuin 4 henkeä, niin jo kohta syntyy kuppikuntia.

Nykyään on tosin isommat koneistot jne mutta niillä on aina sama motivaattori: Raha, siihen voisi vielä lisätä ahneuden joka rahaa tms pistää himoitsemaan. Sääli.

Keskustelua vaan tästä, mie oon menossa kirjoittamaan psykaa keskiviikkona :D

Ilmiö on todennäköisesti joukkoharha ja deindivoituminen. Julma koehan tuo on, nykyään varmasti saisi enää missään tehdä. Kokeen johtaja, Philip Zimbardokin erään psykan kirjan mukaan eläytyi niin kovasti vankilanjohtajan tehtävään, että unohti kuka on ja mitä tekemässä. Hurjaa.

Jossain olikin testattu että maksimi lauma missä ihmiset pystyvät jotenkuten olemaan neutraalisti on 150 hengen yhteisö. Se on vielä tarpeeksi pieni joten se on silloin turvallinen ja eri yhteisöjä ei välttämättä synny, vaikka itse epäilen että jos ryhmässä on enemmän kuin 4 henkeä, niin jo kohta syntyy kuppikuntia.
Tuo johtui ihmisen aivoista. Yli 150 hengen porukkaa oli/on hankala käsitellä.

Oli tosiaan ihan hyvä elokuva tuo Das Experiment ja tullut aina joskus pohdittua tuota Stanfordin koettakin. Miten sitä itse olisi toiminut... :evil:

katoin kanssa ton leffan, tuli jokin aika sitten tv:stä.
Ihan hyvä.

Siis tämä on niin tosi homma. Vaikka ihmisolio on olevinaan fiksu ja rationaalinen elukka, niin pääluvun kasvaessa tuo tuntuu monelta unohtuvan. Itsellä on sellainen käsitys että jos on olemassa joku tietty joukko (laskettavissa siis yli yhden käden sormilla), niin siinä vaiheessa monet yksilöt lähtevät etsimään sitä suurta johtajaa. Eli laitetaan huolella omat aivot narikkaan ja unohdetaan järkevä ajattelu ja asioiden kyseenalaistaminen. Sitten mennään vaan sopulina perässä ja huudetaan: "Hyvä me, Hyvä me!". Ja eri mieltä ei uskalleta olla, kun saattaapi itse joutua silmätikuksi. Höhö, melkein tulee mieleen ala-asteajat. Eipä se touhu taida siitä paljon mihinkään muuttua. Naamioidaan toiminta vaan vähän sivistyneemmän oloiseksi.

Hmm... Tuli vaan tosta mieleen, että voisipa joku päivä lukea taas Kärpästen Herran. Siinä oli aika veikeä lasten miniyhteiskunta. Mitenköhän aikusiset käyttäytyisivät vastaavanlaisessa tilanteessa? Tuskinpa eroaisi paljoa...

Keskustelua vaan tästä, mie oon menossa kirjoittamaan psykaa keskiviikkona :D

Onnea vaan matkaan! Toivottavasti tästäkin oli jotain apua. Näytä niille mistä Lepralaiset punttimimmit pissaa:whip:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom