Spuget, harmittomat öttiäiset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Stadissa pyörivistä deekuista iso osa on oikeesti hulluja sekakäyttäjiä.Ne on välillä ihan ok mutta täysin arvaamattomia todellisuudessa.
Iso osa kuolemantuottamusista ja tapoista Helsingissä on näiden tekemiä,tappavat toisiaan riidellessään kadonneista viinaksista.Lisäks siellä kadulla pyörii avohoidossa olevia mielipuolia jotka jättävät lääkkeensä syömättä koska kokevat olevansa terveitä ja lääkärit vain yrittävät huumata heidät.Ne on just näitä spurgun näköisiä kavereita jotka ovat selvinpäin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun mielest kenenkään ei pitäs kattoo ketään ylöspäin mut spurgut on siit hienoi et ne joteki "arvostaa" normaaleja ihmisiä. Kunnioittavat ja arvostavat jos niiden kanssa jaksaa edes puhua. Faijalla on välil kyläs yks koditon alkoholistimuija. Sillä on ihan korkeakoulututkinto ja elämä ollu mallillaan, mutta muistaakseni pari läheistä ihmistä kuoli ja siitä alkoi alamäki. Se oli iha tajuttoman kiitollinen ku sisko anto sille joululahjaks röökii ja 5e. Muutenki mukava vaikka onki vähä höppänä.
 
Lähinnä herättää sympatiaa täältäpäin, okei itsehän ovat elämänsä vituiksi pistäneet mutta kummiskin. Niin ja noista "nimikko" spurguista, Lahdessa oli vielä vuoteen 08-09 asti sellanen kaiffari ku rytmirane, tykkäs tanssia erilaisten biittien tahtiin. Muistaakseni Cheek tai joku vastaava mainitsee nimenkin jossain biisissä. Harmivaan errä Rane kiskasi yli-annostuksen huumeita, eikä näin ollen enää viihdytä meitä jutuillaan.

Biisi on muuten 5th element - Lahest
 
Mitä mä oon jutellu densojen kanssa ni hyviä tyyppejä ovat.Mun pappakin oli denso,sil oli 9.9 keskiarvo koulussa ku siihen aikaan ei saanu 10 keskiarvoa ja oli kova työmies.Isot pomot pisti välillä ukot ettimään Rojausta että ne veis sen katkasu hoitoon ja takas hommiin.Rojaus nimen kuulemma sai siitä et oli kaksmetrinen iso ukko ja ku se kaatu ni kuulu rojahdus.Ei kyllä tehny kärpäsellekään pahaa.Kyllä densoista löytyy entisiä johtajiakin tai tyyppejä joilla on ollu hyvin menestyviä firmoja mut viina on vienyt mukanaan.Tunnen jokusen tälläisen tapauksen ja myös comebackin tehneitäkin.
 
Nappasin päivällä foton eräästä omituisesta tyypistä:

pohjasakkaa.jpg

serveri just nyt "down" mutta kai se tosta vielä virkoo...

Kuvittelin ensin että tämä on joku spuge-kerjäläinen Romaniasta mutta kun jututin naista hetken niin hänhän on ihan suomalainen ja kiertää Suomea pitäen kirjaa miten idiootteja suomalaiset ovat. Matkaan hän lähti Stadista ja murteesta päätellen on ehkä jopa paljasjalkainen stadilainen. Lupasi jopa lähettää tarkemman selonteon matkansa vaiheista mikäli antaisin osoitteen ja yhteystiedot. Jätin antamatta :D

Suuntana on pohjoinen...

Vittu! Asiameininkii!

Otin vähän videotakin kun tuo siirsi noita nyssäköitään olutkärreillä:

http://www.youtube.com/watch?v=WoHdMe2E1LY
 
Tässä huudeilla pyöri yksi ihan totaalispurgu, sain kuulla tuossa yhdeltä taholta, että kaveri oli vielä about 10 vuotta sitten ison yrityksen omistaja ja hyvässä hapessa. Homma kusi jotenkin ja siitä lähti alamäki, menetti viime vuonna kämppänsäkin Kampista, ei ole senjälkeen näkynyt. Noista ei ikinä tiedä minkälaisia sankareita ovat olleet ennen astumista verkon ulkopuolelle.
Porvoossa kanssa yksi tällänen, ainakin kuulemma ollut joku pamppu, pankinjohtaja muistaakseni.

Kaveri vetää aina puhtaassa 70-luvun stailia olevassa puvussa, joten juttu saattaa olla lähtenyt siitä tai sitten juttu on totta ja sillä on kaappi täynnä pukuja vanhoilta hyviltä ajoilta.

Eipä noista harmittomista haittaa ole, mutta kyllä noi housunsa paskoneet harhaiset hörhöt vituttaa ihan huolella.
 
Stadilaisena spurguihin on tietysti saanut tottua lapsesta asti, eikä niitä kovin kaukaa tule kierrettyä kun niitä kaupungilla näkee. Sporassa kyllä välillä tulee mentyä istumaan eri päähän ratikkaa, eli lähes aina etuosaan, jos haju on liian tuhti. Kasin spora onkin muodostunut jo legendaariseksi "spurgumagneetiksi", jossa kohtaamisilta ei voi välttyä. Busseja spurgut eivät käytä, johtuen matkalipun pakollisuudesta. Metroissa/junissakin noita tuntuu vähemmän näkyvän kuin sporissa, sporillahan ne pääsevät kuitenkin kaikkiin viikon tärkeimpiin kohteisiin, eli liikkuvat varmaan suurinpiirtein akselilla Alko-kauppa-puisto-yömaja tms.

Spurgujen juttuja ei jaksa kauheasti selvin päin kuunnella, mutta humalassa on välillä jotenkin samalla aaltopituudella niiden kanssa, esim. yödösää odotellessa. Eli aika monia tarinoita on kuitenkin tullut kuultua. Spurguthan voi jakaa taustansa perusteella kolmeen ryhmään: entiset yritysjohtajat, entiset painijat/nyrkkeilijät ja entiset muusikot. Myös näiden yhdistelmiä löytyy. Useimmiten kuitenkin 10mil+ liikevaihdon yritystä on luotsattu ja SM-mitaleita jostain lajista löytyy. Yleensä on omistettu 200m2 OK-talo sekä auto ja vene. Vaimo on kuitenkin jättänyt, ja ryyppyputki on jäänyt päälle, joka on johtanut työpaikan menetykseen ja asteittain aina sillan alle päätymiseen asti. Yksi kertoi ratikkamatkalla pitkän tarinan siitä, kuinka oli ollut Junnu Vainion hyväkin kaveri, ja Remun tuntijoita riittää myös. Eli pientä varausta kannattaa olla kun spugejen juttuja kuuntelee, suurin osa niistä on varmaan ihan tavallisia entisiä putkimiehiä/pitkäaikaistyöttömiä/you name it.

Viina vaan toisille maistuu sen verran reippaammin. Omaisuutta spurgut eivät juuri saa kerrytettyä, yleensä se mitä on onnistuttu haalimaan kulkee kahdessa Alepan muovikassissa, ja päällä on kesät talvet sama ruskea toppatakki ja jotkut vanhat farkut/verkkarit. Ne on pesty viimeksi kevättalvella 1994. Harvemmin onneksi pultsareiden saniteettikäyttäytymistä pääsee seuraamaan, mutta yleisen mielipiteen mukaan monet kyllä tekevät tarpeensa kätevästi suoraan housuihinsa.

Eivät spurgut kyllä täysin harmittomia missään nimessä ole, mutta tukalan tilanteensa takia niitä tietysti jonkin verran sympatiseeraa. Kaupoissa ainakin spurgut ovat suurin yksittäinen turvallisuusuhka/hävikin aiheuttaja, vaikka harvoin niin huonossa kunnossa henkisesti ja fyysisesti olevat saavat mainittavaa saalista. Myös mikä tahansa sillanalunen/leikkimökki/rappukäytävä asutetaan paremman puutteessa helposti. Nämä ovat varmaan suurin/ainoa syy miksi rapunovet pidetään keskustassa lukittuna 24/7.

Todella harvoin pääsee lehdestä lukemaan kunnon kusispugesta, joka olisi päässyt jaloilleen ja saanut hankittua asunnon ja työpaikan, valitettavasti. Tuntuu, että ei noilla yritystäkään kauheasti ole, asenne tuntuu olevan "me on hävitty tää peli". Mutta tosiaan, eipä niistä ihan kauheasti harmia ole itselle koitunut koskaan, näkeepähän päivittäin muistutuksien, mikä on alhaisin tila mihin ihminen Suomessa voi päästä/joutua.
 
Mitä mä oon jutellu densojen kanssa ni hyviä tyyppejä ovat.Mun pappakin oli denso,sil oli 9.9 keskiarvo koulussa ku siihen aikaan ei saanu 10 keskiarvoa ja oli kova työmies.Isot pomot pisti välillä ukot ettimään Rojausta että ne veis sen katkasu hoitoon ja takas hommiin.Rojaus nimen kuulemma sai siitä et oli kaksmetrinen iso ukko ja ku se kaatu ni kuulu rojahdus.Ei kyllä tehny kärpäsellekään pahaa.Kyllä densoista löytyy entisiä johtajiakin tai tyyppejä joilla on ollu hyvin menestyviä firmoja mut viina on vienyt mukanaan.Tunnen jokusen tälläisen tapauksen ja myös comebackin tehneitäkin.
 
Tunnen jokusen tälläisen tapauksen ja myös comebackin tehneitäkin.
Aika vähän vaan noita on ketkä palaa "tasolleen". Normi elämään jossain määrin pääsevät mutta ei tosiaan enää johtajiksi, lääkäreiksi tai lakimiehiksi. Suurin osa toki oppineena, ettei siellä halua ollakkaan. Yllättävän paljon siellä kyllä on korkeasti koulutettua väkeä. Vähemmän fiksut ne tuntuu ekana kuolevan noissakin porukoissa, älykkäämmät pelaa sielläkin pidempään.
 
Mä aina jotenkin hämmästelen, miten ihmisen tekee mieli viinaa joka ainoa päivä. Itsellä on tilanne sellainen, että jos juo yhden illan, niin ei ainakaan viikkoon tee mieli pisaraakaan. Tuleeko spurguilla ollenkaan darraa? Kaveri on poliisi, ja hän sanoi, että joku spurgu oli ollu toista päivää posessa, ja ei voitu vieläkään kuulustella kun oli niin jurrissa.

Mutta mitä omaan suhtautumiseen spurguihin tulee, niin en koe heitä mitenkään erityisen miellyttäviksi. Omassakin talossa asuu yksi, ja oon pari kertaa saanu sitä roudata tuosta rapusta oman ovensa eteen kun ei ole itse päässyt mihinkään. Housut puolitangossa ja haisee ihan viinalle ja paskalle niin ei mitenkään erityisen lämpimiä ajatuksia herätä. Ja muijafrendi sille aina paasaa parannusta, mutta mä luulen että sitä ei juuri paskaakaan kiinnosta mitä kukaan on siitä mieltä. Jotenkin tuntuu uskomattomalta, että ihminen menee jamaan, jossa jokseenkaan millään ei ole mitään väliä.
 
Mä aina jotenkin hämmästelen, miten ihmisen tekee mieli viinaa joka ainoa päivä. Itsellä on tilanne sellainen, että jos juo yhden illan, niin ei ainakaan viikkoon tee mieli pisaraakaan. Tuleeko spurguilla ollenkaan darraa? Kaveri on poliisi, ja hän sanoi, että joku spurgu oli ollu toista päivää posessa, ja ei voitu vieläkään kuulustella kun oli niin jurrissa.

Tuo ei varsinaisesti ole valinta "tänään alan spugeksi", siihen viinamäärään totuttaudutaan pidemmän ajan kuluessa. Ja kyllä, tulee darra..helvetillinen. Darra myös kestää noilla vanhemmilla spugeilla saman verran kuin sitä jurrikautta on takana, siksipä sen tasoittelu on helpompaa kuin se krapulan kestäminen. Muistan mm. ukon joka katkon jälkeen kolmen viikon päästä pysty ekan kerran syömään jotain joka pysyi sisällä :)
 
Mä aina jotenkin hämmästelen, miten ihmisen tekee mieli viinaa joka ainoa päivä. Itsellä on tilanne sellainen, että jos juo yhden illan, niin ei ainakaan viikkoon tee mieli pisaraakaan. Tuleeko spurguilla ollenkaan darraa? Kaveri on poliisi, ja hän sanoi, että joku spurgu oli ollu toista päivää posessa, ja ei voitu vieläkään kuulustella kun oli niin jurrissa.

Eikös se spurguuden idea nimenomaan ole välttää darra, kyllä ihmiskeho muutaman vuoden ryyppyputken kestää. Eli kännissä ollaan 24/7, kaikki valveillaoloaika käytetään uuden alkoholin metsästämiseen. Lisäksi varmaan paskana oleva maksa auttaa asiaa, eli jo yhdestä bissestä pääsee aikamoiseen jurriin. Tuskin spurguilla olisi muuten varaa olla kännissä koko vuorokausi, kun se normaalilla ihmisellä vaatii ainakin sen lavan kaljaa, eli ~20e/pv eli 600e/kk. Mitäköhän nuo nyt sossusta saavat sitten käärittyä...
 
Mike, nyt kun tarkemmin aattelee niin ks. spuddella on muuten aina Alepan muovikassi.


Alkossahan on ihan omat spurgujuomatkin, Valdemar ja Doris (ovat siis väkeviä viinejä), noita ei Alkon myyjän mukaan osta IKINÄ kukaan muu kuin spuddet. Herää kysymys miksi helvetissä moisia tököttejä edes siellä myydään.
 
Täytyy kyllä sanoa että on noita tullut nähtyä. Kotoisin olen pikku kylästä ja sielläkin niitä oli riittämiin. Harmitonta sakkia, tosi mukavia useat ja osasivat käyttäytyä.
Tietyllä tapaa osaan ymmärtää heidän tapansa elää ja nähdä maailma. Itse olen joutunut suhteellisen läheltä seuraamaan mitä tapahtuu kun viina vie ja mies vikisee. Se jos jokin on vittumaista seurata. Toisinaan heitä haluaisi auttaa, mutta kun eivät he itse halua välttämättä siitä muuttua.

Tietyllä tapaa säälin heitä ja useasti tunnen jonkinlaista pahaa oloa kun näen heitä makaamassa jossain. Pari kertaa oon pelastanut yhden spugen teinejen "ryöstö"yritykseltäkin, tyhmiä kakaroita.

Jos jotain julkkis Spugeja haluaa muistella niin Mikkelin Kake on yksi suosikeita. Edesmennyt kylläkin. Kertoi joskus sokoksen aulassa minulle että olisi ollut sotimassa, en nyt vaan muista oliko ollut persianlahdella?vai vietnamissa?. Kovia huhujahan siitä liikkui ja taisipa saada joskus porttikiellon mikkelin torille.
 
Toisinaan heitä haluaisi auttaa, mutta kun eivät he itse halua välttämättä siitä muuttua.

Toi on hauskaa tosiaan siihen asti kun liippaa liian läheltä. Mun äidin miehestä tuli ihan oikea spurgu kun mun äiti kuoli. Siitä lähtien niissä ei ole ollut mitään hauskaa. Vuoden mä sitä ukkoa hyysäsin ja huolehdin ja yritin kaikkeni, kunnes luovutin. Onhan ne harmittomia, mutta sen näkeminen, että tavallinen, kunnollinen ihminen ajautuu spurguksi on raskasta. Kuka tahansa meistä. Jos jotkut syntyisivät spurguksi, mutta niilläkin on erilainen menneisyys. Ja enpä ikinä ole nähnyt oikeasti onnellista spurgua.

Näistä viisastuneena olen aina valmis tarjoamaan olkapäätäni haisevallekin spurgulle metromatkan ajaksi. niin paljon he siitä ilahtuvat. Mutta enää en kuuntele joka yö tuntitolkulla kun aikuinen mies räkäkännissä itkee kuinka oli putkassa vain pari päivää koska poliisit eivät saaneet pitää pidempään mutta ei uskalla lähteä poliisiasemalta poiskaan eivätkä ota häntä syyttä putkaan takaisin. Luovutan ja pistän radiohiljaisuuden pystyyn heti.
 
Toi on hauskaa tosiaan siihen asti kun liippaa liian läheltä. Mun äidin miehestä tuli ihan oikea spurgu kun mun äiti kuoli. Siitä lähtien niissä ei ole ollut mitään hauskaa. Vuoden mä sitä ukkoa hyysäsin ja huolehdin ja yritin kaikkeni, kunnes luovutin. Onhan ne harmittomia, mutta sen näkeminen, että tavallinen, kunnollinen ihminen ajautuu spurguksi on raskasta. Kuka tahansa meistä. Jos jotkut syntyisivät spurguksi, mutta niilläkin on erilainen menneisyys. Ja enpä ikinä ole nähnyt oikeasti onnellista spurgua.

Näistä viisastuneena olen aina valmis tarjoamaan olkapäätäni haisevallekin spurgulle metromatkan ajaksi. niin paljon he siitä ilahtuvat. Mutta enää en kuuntele joka yö tuntitolkulla kun aikuinen mies räkäkännissä itkee kuinka oli putkassa vain pari päivää koska poliisit eivät saaneet pitää pidempään mutta ei uskalla lähteä poliisiasemalta poiskaan eivätkä ota häntä syyttä putkaan takaisin. Luovutan ja pistän radiohiljaisuuden pystyyn heti.


Kylläpä kyllä, on jännää että hyvin usein nämä spuget ovat erittäin sydämellisiä ihmisiä ja eivät halua vahingoittaa ketään. Toki poikkeuksiakin on...

Tuosta avunannosta niin itse olen katsonut vanhempieni juomista noin 14-16-vuotiaana, tietyllä tapaa elämäni kasvattavinta aikaa. He sen saivat lopetettua, mutta sitten monet muut eivät. Muutama erittäin nuorikin tuttu on juonut itsensä aivan paskaksi, 20-vuotiaana jatkuva känni ja millään ei mitään väliä.
 
Alkossahan on ihan omat spurgujuomatkin, Valdemar ja Doris (ovat siis väkeviä viinejä), noita ei Alkon myyjän mukaan osta IKINÄ kukaan muu kuin spuddet. Herää kysymys miksi helvetissä moisia tököttejä edes siellä myydään.
Äläs nyt. Opiskeluaikoina tuli vedettyä noita ihan huolella, enkä kuitenkaa spurgu ollut :)
 
Ei ne täällä Oulussa kovin harmittomia ole. Esim: Kolikko-Tane, Reksa, Simppa, Sohlo, Kaarela, Jokkeri, Karinkanta. Heistä vain kolikko-Tane on ainut jota en ole ottanut kiinni näpistelystä, murroista tai pahoinpitelystä.
 
Back
Ylös Bottom