Sponsoroinnin tyhmien kysymysten kerho ja yleistä keskustelua sponsorointiin liittyen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu

Purtsi

Tsemppari/Kouluttaja
Liittynyt
24.11.2003
Viestejä
4 098
Moro!

Koska Pakkiksella pyörii paljonkin urheilijoita joita mietityttää erilaiset urheilusponsorointiin liittyvät jutut, niin kerätään tänne sellainen Pakkiksen wiki aiheesta. Vastaan mielelläni aihetta koskeviin kysymyksiin ja jos bongaan jotain hyviä uutisia tms. sellaista.

Mulla on kaksi kysymystä taas teille jotka etsitte yhteistyökumppania.

1. Mikä siinä hakemisessa on vaikeinta?

2. Onko teitä neuvonut kukaan sponsorointihakemuksen tekemisessä?

On varsin yleinen harhaluulo, että ensin pitää olla SM-tason urheilija ja moninkertainen mestari ennen kuin neuvottelupöytään on mitään asiaa. Tämä on todistettu jo monta kertaa vääräksi. Päinvastoin, markkinointipäälliköt usein etsivät tulevaisuuden lupauksia ja silloin kyse on vain siitä että osaa tarjota sitä näkyvyyttä oikein. Sponsorointihan on vastikkeellista yritystoimintaa, ja sponsoroitava urheilija/joukkue on investointi yritykselle. Stipendi tai diplomi on vastikkeetonta ja ihan eri asia.

Jatketaan tästä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
:kommentti:

Näin sponsorointi pyyntöjä työkseni käsittelevänä (lähinnä hylkäävänä) voisin sanoa että 99,9% sponssi pyynnöistä menee luokkaa "meillä on tällainen tapahtuma/urheilija, antakaa rahaa". Kyllä kaikessa bisneksessä, myös sponsoroinnissa, pitäisi ensin selvittää miten asiakas (eli yritys) voisi hyötyä tapahtumasta/urheilijasta ja mitä asiakkaalla itsellään on ideoita. Jos näihin löytyy yhteinen näkemys niin voidaan alkaa puhumaan hinnoittelusta eli mitä sponsorointi maksaa.

e: tämä on varmasti itsestään selvyys ammattilaisille mutta amatööri puolella ei sponsorointia ole selvästi mietitty enempää kuin tarvittava rahamäärä / mainospaikkojen määrä.
 
Noinhan se ikävä kyllä menee. Sun viesti ehkä kiteytti tän koko ongelman; ei osata tarjota sitä, mitä yritys hakee/haluaa.
 
Mitäs yritykset nykyään kaipaa sponsoroitavilta? Logo verkkatakissa tai banderolli tapahtumapaikalla ei taida olla kovin järkevää.
 
Aktiivista otetta, positiivista näkyvyyttä, ja tulosta näkyvyydestä. Logo verkkareissa ja banderolli voi olla osa sitä kokonaisuutta. Ehkä K-lähikauppa sponssaa junioreiden verkkarit vastineeksi logopaikasta, mutta vähänkään isompiin yrityksiin ja brändeihin mentäessä pitää pystyä tarjoamaan jotain muutakin.

Tärkeintä tossa on urheilijan oma aktiivisuus. Loppupeleissä parhaimmillaan urheilija on saanut sponsorin yhdellä puhelinsoitolla, yhdellä maililla ja ekalla tapaamisella. Eikä puhuta edes SM-tason tekijästä.
 
Urhelulajina on ammunta ja siitä viellä hieman harvinaisempi laji eli practical. Voitte uskoa että nykyisen median hehkutuksen jälkeen on kyseisen lajin sponsorointi todella vaikeaa. Ainoastaan jotkut suuremmat asefirmat/liikkeet lähtevät mukaan mutta pienimmillä liikkeillä on sitten jo nykyisellään taloudellisesti niin vaikeaa että ei mitään mahdollisuutta tukea kilpailijoita.
Veikkaan että tässä tilanteessa on kaikki yksilölajit ja varsinkin sellaiset jotka ovat mediassa ryvettyneet.
 
Tai sitten olis oikea aika tehdä lajin näkyvyydelle jotain positiivista. Olihan vaparikin vielä 90-luvulla kukkotappeluun verrattava laji.
 
Tässä jotain mielipiteitä sponsoroinnista kun työkseni markkinointia ja myyntiä hoidan ja sponssipyyntöjä tosiaan silloin tällöin torppaan :)

Sponsoroinnin ongelmaa kannattaa lähestyä kahdesta suunnasta (meitsin mielipiteitä);

- Ensinnäkin on tiedettävä mitä mahdollinen asiakas tekee bisneksenään ja sen jälkeen mietittävä miten tuohon bisnekseen voisi muokata sopivan tuotteen. Aina ei tarvitse yrittää tarjota maksimi näkyväisyyttä (esim meillä bisnes kansainvälistä, tuskimpa etelä-amerikkalainen asiakas hihansuu mainoksia näkee vaikka mitä tekisi) vaan tietynlainen elämyksellisyys firman sidosryhmille (omistajat, työntekijät, asiakkaat yms) voi olla myös hyvä idea. (osta mainos hihansuuhun.... hohhoijaa --> osta mainos hihansuuhun ja niin saat kaupanpäälle lajipäivän firman virkistyspäiville..hmm kiinnostavampaa, niin mikäs se laji oli ??)

- Toiseksi pitää saada näkyvyyttä sponsoroitavalle kohteelle niin ettei tarvitse ensimmäisenä selvittää kuka on ja mistä on kyse (tai jos tarttee niin ainakin asiakkaalla pitää heti välähtää lamppu). Paikallislehtiin saa helposti juttuja kunhan ne vääntää hieman uutisen muotoon (tämähän on firmojen vanha sissimarkkinointi konsti). Jotku paikkakunnan messut voi olla myös hyvä tapa tuoda itseään esiin. Osastolla seisoskelu on tylsää ja jos siihen mukava ja fiksu urheilukaveri tulee jauhamaan juttua (ei liian kauaa eikä "saisko sponsorointia" vaan mitäs firmas tekee ja "aijaa mielenkiintoista mä harrastan tällasta ja siinähän on tavallaan tuollaisia yhtymäkohtia") niin aika kuluu mukavasti näytteille asettajaltakin. Ja sitten syksyllä saa taas sen lampun syttymään kun ottaa kontaktia firmaan ja he muistaa että "ai niin sä olit se kaveri sieltä messuilta"


Ja tärkein: Asiakas tai yhteistyö kumppani. Jos mua sanot sponsoroijaksi niin mä sanon sua kerjäläiseksi ;) Elikkä homman pitää olla vastikkeellista puolin ja toisin...

...jahas pitäisköhän jatkaa töitä...
 
Edelleen odotellaan vastauksia siihen, mikä yhteistyön aloittamisessa tuntuu hankalimmalta. Kaikki info kiinnostaa.
 
Se, että soittaako vai lähestyykö sähköpostilla? Mitä jos puhelu osuu huonoon saumaan tai sähköposti jää lukematta...
 
Kiitos Qan!

Tohon voin sanoa vastaukseksi, että varmaan 98 % eri tavaroista ja palveluista myydään, ei niinkään osteta. Eli oma aktiivisuus kannattaa aina, odottelemalla ei saa kun näppylöitä käsiinsä.
 
Tuli tuosta ampumaurheilusta mieleen, kun itsekin tullut kierrettyä kisoja ihan MM-tasoa myöten. Ampumaurheilu on tosiaan suhteellisen herkkää aluetta ja moni firma haluaa pysyä erossa tästä ihan kokonaan. Mulla on myös sikäli vaikea tilanne, että olen ampumaseuran jäsen paikassa X, mutta asun 200km päässä paikassa Y. Millä tavalla olisi vakuuttavinta lyödä itsensä läpi taholle, jolta sponssitukea haetaan? Mitä minä voin vastavuoroisesti tälle taholle tarjota, ihan noin esimerkkinä?
 
Tuli tuosta ampumaurheilusta mieleen, kun itsekin tullut kierrettyä kisoja ihan MM-tasoa myöten. Ampumaurheilu on tosiaan suhteellisen herkkää aluetta ja moni firma haluaa pysyä erossa tästä ihan kokonaan. Mulla on myös sikäli vaikea tilanne, että olen ampumaseuran jäsen paikassa X, mutta asun 200km päässä paikassa Y. Millä tavalla olisi vakuuttavinta lyödä itsensä läpi taholle, jolta sponssitukea haetaan? Mitä minä voin vastavuoroisesti tälle taholle tarjota, ihan noin esimerkkinä?

Olemalla aktiivinen, reipas ja oma-aloitteinen. Sillä pääsee oikeesti jo tosi pitkälle.

Esimerkkinä konkreettisesta vastineesta rahalle, voisi mainita esimerkiksi mainita vaikka firmojen tykypäivät. Voisit tarjota itseäsi vetonaulaksi ko. yrityksen messuosastolle. En tiedä mitä ammuntaa harrastat, mutta eikös ammunnoissa käytetä usein kuivaharjoitteluun jotain laserjuttuja..? Voisiko sitä hyödyntää?

Entä onko sinusta tulossa esimerkiksi lehtijuttua liiton lehteen tms? Entä verkkonäkyvyys? Kotisivujen banneripaikat?
 
Olemalla aktiivinen, reipas ja oma-aloitteinen. Sillä pääsee oikeesti jo tosi pitkälle.

Esimerkkinä konkreettisesta vastineesta rahalle, voisi mainita esimerkiksi mainita vaikka firmojen tykypäivät. Voisit tarjota itseäsi vetonaulaksi ko. yrityksen messuosastolle. En tiedä mitä ammuntaa harrastat, mutta eikös ammunnoissa käytetä usein kuivaharjoitteluun jotain laserjuttuja..? Voisiko sitä hyödyntää?

Entä onko sinusta tulossa esimerkiksi lehtijuttua liiton lehteen tms? Entä verkkonäkyvyys? Kotisivujen banneripaikat?

Ei varmaan olisi myöskään paha paikka kysyä firmalta itseltään, millaista näkyvyyttä he hakevat? Kotisivubannerit on mainio idea, meillä on peruskeskusteluforumi, johon varmaan bannereita voisi keräillä.

Ammun enimmäkseen ulkoradoilla pienoiskiväärillä tai PPC-kasakiväärillä. Piekkarilla tuollaisten "hupiammuntojen" järkkääminen voisi olla ihan hauskaakin, mutta ne aseet pitäisi sitten järkätä jostain. Me ei lasereita käytetä missään harjoittelussa. Mutta tosi hyviä pointteja sulla, kiitos Purtsikka :haart:
 
Ei varmaan olisi myöskään paha paikka kysyä firmalta itseltään, millaista näkyvyyttä he hakevat? Kotisivubannerit on mainio idea, meillä on peruskeskusteluforumi, johon varmaan bannereita voisi keräillä.

Ammun enimmäkseen ulkoradoilla pienoiskiväärillä tai PPC-kasakiväärillä. Piekkarilla tuollaisten "hupiammuntojen" järkkääminen voisi olla ihan hauskaakin, mutta ne aseet pitäisi sitten järkätä jostain. Me ei lasereita käytetä missään harjoittelussa. Mutta tosi hyviä pointteja sulla, kiitos Purtsikka :haart:

Kaveri harrastaa myös ammuntaa (haulikolla tosin) ja järjestää useinkin yhteistyökumppanien sidosryhmille ampumaradalla tapahtumia, joihin liittyy saunomiset ym. illanvietot. Yksityiskohdista en osaa sanoa, eli kenen pyssyillä ammutaan jne. Ainakin omalle kohdalle moinen olisi mielenkiintoista ja mukavaa vaihtelua pelkän asiakkaiden kanssa kaljoittelun sijaan.

Taas sponsorin näkökulmasta, ja joitakin hakemuksia torpanneenakin, kiinnitän mahdollisen medianäkyvyyden lisäksi huomiota erityisesti siihen kuinka hyvin mahdollinen sponsoroitava edustaa firman tavoiteimagoa. Me sponssataan Suomen tasolla melko marginaalista urheilulajia, jolla ei oo toivoakaan isosta näkyvyydestä. Tasaiset palkintopallisijoitukset eivät ole läheskään niin tärkeitä, kuin se että kaveri on hyvällä asenteella liikkeellä, juttelee muille harrastajille ja erityisesti junnuille. Lisäksi on toki tärkeää, että sponsoroitavista kavereista saa apua messuille ja muihin tapahtumiin.
 
Kaveri harrastaa myös ammuntaa (haulikolla tosin) ja järjestää useinkin yhteistyökumppanien sidosryhmille ampumaradalla tapahtumia, joihin liittyy saunomiset ym. illanvietot. Yksityiskohdista en osaa sanoa, eli kenen pyssyillä ammutaan jne. Ainakin omalle kohdalle moinen olisi mielenkiintoista ja mukavaa vaihtelua pelkän asiakkaiden kanssa kaljoittelun sijaan.

Taas sponsorin näkökulmasta, ja joitakin hakemuksia torpanneenakin, kiinnitän mahdollisen medianäkyvyyden lisäksi huomiota erityisesti siihen kuinka hyvin mahdollinen sponsoroitava edustaa firman tavoiteimagoa. Me sponssataan Suomen tasolla melko marginaalista urheilulajia, jolla ei oo toivoakaan isosta näkyvyydestä. Tasaiset palkintopallisijoitukset eivät ole läheskään niin tärkeitä, kuin se että kaveri on hyvällä asenteella liikkeellä, juttelee muille harrastajille ja erityisesti junnuille. Lisäksi on toki tärkeää, että sponsoroitavista kavereista saa apua messuille ja muihin tapahtumiin.

Asenteella pääsee pitkälle, myös näissä asioissa. Siksi me aloitettiin Youtubessa toi ABC sarja samasta aiheesta.

Mutta lohdutuksen meille, että ei ne rapakon takanakaan ole asiat vielä sen paremmin, hyvä blogikirjoitus aiheesta Sponsorpark'sin sivuilla otsikolla "How much?"-> http://www.sponsorpark.com/blog/
 
Tästä threadista varmaan joku tietää tälläseen sponsorointi kysymykseen vastauksen:

jos urheiluseuramme saa sponsorirahaa yritykseltä, voiko yritys verovähentää noita sponsorointiin käytettyjä rahoja? oon koittanu kaivaa tästä tietoa enkä löydä mistään. Helpottais huomattavasti tälläsen puulaakiseuran sponsorointikyselyjä kun ois ehdotettavan tietty summa, siintä saatava hyöty yritykselle (se mainos johonkin jne.) ja tälläset lisätiedot.
 
Tästä threadista varmaan joku tietää tälläseen sponsorointi kysymykseen vastauksen:

jos urheiluseuramme saa sponsorirahaa yritykseltä, voiko yritys verovähentää noita sponsorointiin käytettyjä rahoja? oon koittanu kaivaa tästä tietoa enkä löydä mistään. Helpottais huomattavasti tälläsen puulaakiseuran sponsorointikyselyjä kun ois ehdotettavan tietty summa, siintä saatava hyöty yritykselle (se mainos johonkin jne.) ja tälläset lisätiedot.

Elinkeinoverolaissa määritellään vähennyskelpoisiksi kaikki elinkeinotoiminnassa tulon hankkimisesta tai säilyttämisestä johtuneet menot.

Sponsoroinnilla yritys pystyy hankkimaan julkisuutta ja tunnettavuutta. Menot ovat markkinointi- ja mainosmenoina tuloverotuksessa vähennyskelpoisia. Edellytyksenä on, että yritys tulee riittävällä tavalla näkyviin sponsoroinnin kohteen toiminnassa (eli saa näkyvyyttä mainosten, nettibannerien yms muodossa). Pelkkää esim. urheiluseuran rahalla tukemista ilman vastinetta ei voida verotuksessa hyväksyä vähennyskelpoiseksi menoksi.

Eli jos yritys haluaa maksaa mahdollisimman paljon veroja, se lahjoittaa seurallesi rahaa. Käytännössä yritykset pyrkivät aina maksamaan veroja mahdollisimman vähän ja kaikki investoinnit tehdään ajatuksella, että sillä tehdään lisää tulosta.

Voisit miettiä asiaa niin päin, että mitä henkilökohtaisesti haluaisit vastineeksi toiselta ihmiseltä, jos olisit antamassa hänelle rahaa?
 
Tammikuun 16. päivä pidetään Helsingissä sponsorointiin liittyvä infotilaisuus, joka on suunnattu urheilijoille. Iltatilaisuus kestää noin kaksi tuntia. Soke Facebook sivuilla lisää infoa. Hyvä aloitus alkavalle vuodelle.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom