Sparrivastustajat

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kopioin threadin suoraan eräältä toiselta foorumilta. hyvä lisäys mielestäni tänne :rock: mutta minkälaisiin sparrivastustajiin te olette törmänneet ? lisättävää listaan ? kokemuksia ? haavereita ?
"
1. Puhuja

Tämä henkilö vetää ihan mukavasti vähän aikaa, mutta sitten alkaa puhuminen jostain. Asia ei välttämättä liity laisinkaan lajiin, vaan saattaa tulla mitä vaan. Tässä vaiheessa, kun on itse juuri päässyt vauhtiin, niin on kyllä todella ärsyttävää. Pitäisikö tälle kaverille tökätä hanska suuhun, jotta tajuaisi keskittyä tekemiseen?

2. Jyrä

Tämä henkilö ei tunne kevyttä sparria. Vetää aina täysillä ja luonnollisesti päähän. Ei myöskään anna pientäkään hengähdystaukoa, vaan painaa koko ajan päälle. Voimaakin löytyy todennäköisesti paljon. Tekniikka on yleensä onneksi huitomista, jolloin tästä selviää suhteellisen helposti. Jos tekniikkakin on kunnossa, niin kusessa ollaan. Erityisen ärsyttävä sparrikaveri silloin kun tarkoitus olisi kiinnittää huomiota johonkin tekniikkaan.

3. Puhisija

Tämä henkilö aloittaa todennäköisesti jyränä, mutta kunto ei riitä kuin ensimmäiset 30 sekuntia. Tässä vaiheessa alkaa sitten puhuminen, polven vanhojen vammojen selittely tai jokin muu yhtä järkevä toiminta. Saattaapa jopa ruveta kävelemään kehässä ympyrää sen näköisenä että ei siihen kehtaa itse mitään vetää (esimerkiksi selkä vastustajaa kohti). Todella ärsyttävää toimintaa. Tämä henkilö onneksi kuitenkin itse tietää, että hän olisi kaikkien aikojen paras ottelija, jos vain polvi kestäisi vetää täyttä erää...

4. Aloittelija

On todennäköisesti juuri tullut alkeiskurssilta. Saattaa kuitenkin olla harrastanut pitkäänkin, tosin käy salilla vain silloin tällöin. Tekniikka on kaikin puolin heikkoa tai jopa väärää, ei myöskään osaa suojata itseään. Voit koska tahansa kopauttaa päähän minkä tahansa tekniikan. Sparrista ei meinaa tulla mitään. Tällaisen henkilön kanssa sparraamisesta ei ole juurikaan hyötyä, pitää vain yrittää opettaa kaveria. Tällainen henkilö saattaa toki kehittyä miksi tahansa, kaikkihan me olemme joskus aloittelijoita olleet (ja itse olen vielä piiiiitkään). Välistä tällainen henkilö pääsee kuitenkin yllättämään pahasti, jolloin ärtymys pyrkii nousemaan pintaan.

5. Pro

Tämän henkilön suhteen olet itse aloittelija. Sparraamisesta tällaisen kanssa on yleensä paljon hyötyä. Paitsi jos pro päättää vetää vähän kovempaa, mikä onkin sitten todella ärsyttävää (ja kivuliasta).

6. Suuttuja

Tämä henkilö on todennäköisesti pro, johon olet saanut kunnon osuman vastapalloon (ei se sittenkään niiin hyvä ollut). Sanoo että ei se juurikaan tuntunut ja kokeilee näyttää tyyneltä, mutta ottelutekniikka muuttuu jyräksi ja kaikesta näkee, että osuma sattui pahasti itsetuntoon. Tällaisen kanssa sparraaminen saattaa olla todella kivulias kokemus, etenkin jos jyräys vaihde jää päälle pidemmäksikin aikaa, mikä onkin sitten harvinaisen ärsyttävää, kun eihän sitä kehtaa ruveta rauhoittelemaankaan. Erityisen pahasti hänet saa suuttumaan, jos muistaa sanoa "sori, tais tulla vähän liian kovaa" sopivaan aikaan.

7. Kurinpalauttaja

Tämä henkilö tulee ottamaan vähän sparria suuttujan tai jyrän kanssa, jos homma on lähtenyt pahemmin käsistä. Ei välttämättä vedä kauhean kovaa, mutta palauttaa varmasti maan pinnalle. Voi hyvinkin olla ryhmän vetäjä.

8. Tekijä

Tämä henkilö ei tee mitään turhaa, keskittyy vain olennaiseen. Ei juurikaan puhu, tosin saattaa huomauttaa tekniikkavirheestä. Tällaisen henkilön kanssa on mukava sparrata. Iskut ei tule liialla voimalla ja ne tehdään oikealla tekniikalla. Ärsyttäväksi tämän henkilön tekee se, että hän oli aloittelija puoli vuotta sitten, mutta on hyvää vauhtia muuttumassa huomattavasti itseäsi paremmaksi.

9. Guru

Tämä henkilö on itse herra ylijumala. Tämän henkilön erottaa hyvästä prosta nimenomaan se, että nimeä löytyy ja salilla kiertää legendaa. Jos saat jonkun tekniikan vedettyä perille, johtuu se vain ja ainoastaan siitä, että paikka tarjottiin sinulle. Omassa päässä tuntuu mukavaa ropinaa, kun ilman voimaa tehdyt iskut satelee päähän. Älä missään nimessä ärsytä tätä henkilöä, muuten käy huonosti. Jos kuitenkin saat hänet suuttumaan, niin rentouta kaikki lihakset ja laske hitaasti kymmeneen... Jep, tätä henkilöä kunnioitetaan niin paljon, että silmiin katsominen on rikos. Joku voisi jopa sanoa, että tätä henkilö kunnioitetaan aivan liikaa. Mutta en minä, en missään nimessä, it was that another guy...

10. Otetaan tänään iisisti kaveri

Ennen erän alkua kaveri sanoo ettei tänään ole hyvä fiilis tai joku paikka on kipeänä ja pyytää että otetaan ihan kevyellä kontaktilla, summerin soidessa kaveri ryntää päälle kuin W. Silva ja lataa suosikkitekniikkansa "täpöillä", kuitattuasi tilanteen kaveri alkaa mussuttamaan että vedät liian kovaa tai pyytää ottamaan rauhallisesti jonka jälkeen seuraa uusi "raivarihyökkäys" ja uusi palaute mikäli suvaitsit tehdä jotain vastaan.

11. Aloittelijoiden höykyttäjä
Kaveri pieksee surutta aloittelijoita. Ja ei tajua vaikka vetäjät sille asiasta sanovat. Tähän kaveriin toimii vain se että joku häntä parempi käy palauttamassa kaverin ruotuun ja sekin yleensä riittää vain sen päivän reenejen loppuun. Seuraavissa reeneissä sama tahti jatkuu taas... "

12. Juoksia

Tämä kaveri on kymmenen metrin päässä sen jälkeen kun oot esim. tehnyt etukädellä pienen hämäyksen. Tämän jälkeen kävelet kaverin kiinni, teet taas hämäyksen ja kaveri on metrien päässä kilpikonna-suojauksessa. Erän loputtua ainuttakaan tekniikkaa ei ole tehty. Tilannetta pahentaa huomattavasti se jos ei ole kehää. Erän loputtua sali on juostu ympäri seitsemän kierrosta, mikä on saavutus sinäänsä.

13. Hitusvinkula

Mitään järkevää tekniikkaa ei saada aikaseks, vaikka hosuminen, häsääminen, ähiseminen, puhiseminen ja sohiminen on aivan omaa luokkaansa. Tämän kaverin kunto pettää yleensä erän puolivälissä koska on häsännyt niin paljon. Vastustaja ei ole edes hengästynyt koska on vain pitänyt suojauksensa ylhäällä ja seurannut tätä uskomatonta sadetanssia.

Pari meinas unohtuu.

14. Ultimate Warrior

En ole koskaan päässyt tämän kanssa sparraaman mutta puheet ja uho (varsinkin baarissa) on sitä luokkaa et en tie uskaltaisinko edes tämän kanssa kehään mennäkkään.

15. Tuhoon tuomittu

Tämä kaveri loukkaa itsensä joka treeni. Lyöt kevyen etukäden suoran ja kaverilla on nenä auki, leukaluu murtunut, ilmat pihalla ja nilkka poikki?!
Uskomatonta!

ek03 sanoi:
12. Juoksia

Tämä kaveri on kymmenen metrin päässä sen jälkeen kun oot esim. tehnyt etukädellä pienen hämäyksen. Tämän jälkeen kävelet kaverin kiinni, teet taas hämäyksen ja kaveri on metrien päässä kilpikonna-suojauksessa. Erän loputtua ainuttakaan tekniikkaa ei ole tehty. Tilannetta pahentaa huomattavasti se jos ei ole kehää. Erän loputtua sali on juostu ympäri seitsemän kierrosta, mikä on saavutus sinäänsä.

Toihan on toiselta nimeltään "ex-taekwondoka" :) Yrittää näpsäistä sua isollavarpaalla ja hyppää kolme metriä taaksepäin.

On kyllä hankala juttu, kun taitavamman ei tosiaan ole järkeä sparrata aloittelijan kanssa - aloittelijallehan se on sitä parasta treeniä, otella parempiensa kanssa. Mun on pakko myöntää, että olen joskus vähän ärsyttänyt parempiani, että saan ne ottamaan yhden ylimääräisen erän ;)

Jyrät ovat mielestäni kaikkein ärsyttävimpiä. mutta myös kehittää pitämään sen suojauksen yllä. ethän sä matseissakaan voi ajatella et nyt tulee kevyesti päälle.
Mutta silti ovat ärsyttävimpiä siinä mielessä että jyrä näyttää aina siltä että se haluu repiä sun pääs irti,vetää sut sairaalaan. =) mut näistä aina selvitään, annetaan vähän takas ja otetaan iskuja vastaan.

Indra sanoi:
On kyllä hankala juttu, kun taitavamman ei tosiaan ole järkeä sparrata aloittelijan kanssa - aloittelijallehan se on sitä parasta treeniä, otella parempiensa kanssa.

Selvästi parempi voi antaa tasoitusta esim. sparraamalla yhdellä kädellä, sanomalla etukäteen että nyt teen vain tätä yhtä juttua ja tekemällä sitä, pitämällä silmiä kiinni, ym, ym...

JSmith sanoi:
Toihan on toiselta nimeltään "ex-taekwondoka" :) Yrittää näpsäistä sua isollavarpaalla ja hyppää kolme metriä taaksepäin.
Olipa hauska juttu.

Se on muuten taekwondoin,eikä taekwondoka.

"Selvästi parempi voi antaa tasoitusta esim. sparraamalla yhdellä kädellä"

Mä en kehtais ottaa tuollaista matsia, jos salilla olis muita treenaamassa..
Oikein harmittaa, kun joskus valmentaja sanoo huomattavasti paremmalle ottelijalle ennen sparria, että "ota sitten kevyesti, se aloittelee vasta". Mä nimenomaan haluan sitä nyrkkiä, mielellään niin että sattuu. Mustelmat on kunniamerkkejä. Ja sen verran uskallan kehua itseäni, etten paljon ota askeleita taaksepäin ottelun aikana - vaikka sitten vähän kipeää tekeekin. Toivottavasti kukaan ei nyt tulkitse tätä leijumiseksi, mä vaan satun tykkäämään ruoskasta :whip:

Mun vinkki kaikille aloitteleville on, että jos joku kokeneempi lähtee "opettamaan" kehässä, mene kylmästi vaan päin. Hellittämättä. Ei sinne kehään kuole.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Indra sanoi:

Oikein harmittaa, kun joskus valmentaja sanoo huomattavasti paremmalle ottelijalle ennen sparria, että "ota sitten kevyesti, se aloittelee vasta". Mä nimenomaan haluan sitä nyrkkiä, mielellään niin että sattuu. Mustelmat on kunniamerkkejä. Ja sen verran uskallan kehua itseäni, etten paljon ota askeleita taaksepäin ottelun aikana - vaikka sitten vähän kipeää tekeekin. Toivottavasti kukaan ei nyt tulkitse tätä leijumiseksi, mä vaan satun tykkäämään ruoskasta :whip:

Mun vinkki kaikille aloitteleville on, että jos joku kokeneempi lähtee "opettamaan" kehässä, mene kylmästi vaan päin. Hellittämättä. Ei sinne kehään kuole.

Joo mutta järkeväähän olisi opetella hieman tekniikkaakin, ei pelkästää kivunsietokykyä :rolleyes: Vaikkei sinua pystyisi tyrmäämään kukaan kivunsietosi takia, on olemassa myös pistevoitto..

kehonrakentaja sanoi:
10. Otetaan tänään iisisti kaveri

Ennen erän alkua kaveri sanoo ettei tänään ole hyvä fiilis tai joku paikka on kipeänä ja pyytää että otetaan ihan kevyellä kontaktilla, summerin soidessa kaveri ryntää päälle kuin W. Silva ja lataa suosikkitekniikkansa "täpöillä", kuitattuasi tilanteen kaveri alkaa mussuttamaan että vedät liian kovaa tai pyytää ottamaan rauhallisesti jonka jälkeen seuraa uusi "raivarihyökkäys" ja uusi palaute mikäli suvaitsit tehdä jotain vastaan.

Noilta on tullu pahimmat tällit treeneissä.

16. Pelokas sparratessa, maailmanmestari jälkeenpäin

Kerran treenasin yhen kaverin kanssa, joka ennen treeniä sanoi että ota sitten kevyesti. löin yhen suoran perille 20% teholla. Kaveri sanoi että "koita saatana rauhottuu". Treeni jatkui muutaman erän tosi rauhallisesti. Seuraavana pä'ivänä kaveri alkoi selittää, että oon niin surkea etten osuisi edes säkkiin, ja tämä peittoaisi mut miten tahtoisi. Pisti vähän vihaksi ja ehdotin uusintamatsia. Tähän ei tietysti suostuttu, koska olkapäät on tosi kipeet

"Joo mutta järkeväähän olisi opetella hieman tekniikkaakin, ei pelkästää kivunsietokykyä"

Totta mooses, mutta tolla ottelutyylillä joutuu ottamaan vähän normaalia enemmän lyöntejä vastaan :rock:

Indra sanoi:

No voi helkkari. Siellä salilla ollaan nimenomaan TREENAAMASSA, eli OPETTELEMASSA. Musta on siistiä, jos parempi vastustaja keksii fiksuja tapoja antaa tasotusta, eikä vaan siten että se vetää nyt löysemmin.

Toi yhdellä kädellä oli vaan esimerkki. Itse voi keksiä lisää, vaikkapa tuon toisen esimerkin mukaan. Vastustaja sanoo lyövänsä takakäden suoria, ja lyö vain niitä.

Indra sanoi:

Tulkitsen tämän tietämättömyydeksi ja lieväksi hölmöydeksi, joka johtuu siitä ettei sinua ole ikinä tyrmätty. Kovien koppien ottaminen päähän kovin usein ole hyödyllistä, päinvastoin. On muita paljon turvallisempia ja ehkäpä tehokkaampiakin harjoitteita "sietokyvyn" kasvattamiseksi.

Toisaalta, ilmeisesti kärsit siitä yleisestä naisten ongelmasta, että sparrivastustajat vetävät ihan liian hiljaa.

Indra sanoi:

Ehkä pikkutyttöjen tapauksessa on näin, mutta jos satakiloinen osaava jamppa lataa mua täysillä leukaan, niin siitä on treeniturvallisuus kaukana.

sivarinlötkö sanoi:
Ehkä pikkutyttöjen tapauksessa on näin, mutta jos satakiloinen osaava jamppa lataa mua täysillä leukaan, niin siitä on treeniturvallisuus kaukana.

Harvemmin ne osaavat/kokeneet jätkät ovat niin typeriä että lataisivat täysillä leukaan.

Itse en ole juurikaan kokenut ongelmia erilaisten sparrivastustajien kanssa (ja tämä ei tarkoita sitä, ettenkö olisi jäänyt jyrän alle tai altavastaajaksi etevämmän kaverin kanssa). Suhtaudun kaikkiin samalla tavalla ja mikäli OIKEASTI tilanne on sellainen, että kaverilla on joku pieni vamma, niin sitten mennään sen mukaan. Turhia valitteluja en jaksa kuunnella, koska tarkoituksena kuitenkin on löydä, potkia, viedä mattoon, kuristaa, lukottaa ja DOMINOIDA/KONTROLLOIDA vastustajaa. Itse tulkitsen tämän niin, että jokainen otettu koppi on liikaa ja vaikka kaveri sanookin ottavansa kevyesti, niin pidän suojausta kuten muutoinkin pitäisin, jos sille tarvetta on. Vauhtia säätelemällä ja omaa taktiikkaansa sovittamalla pystyy useimmissa tapauksissa palvelemaan sekä itseään, että kaveria.

Kaverin tai itsensä valmistautuessa kisoihin yms. on tietenkin syytä palvella ko henkilön tarpeita ja pyrkiä sparraamaan sen mukaan. Samoin tulisi tapahtua perinteisen tehtävänsparrin aikana. Totuus on kuitenkin se, että kovista puheista huolimatta kaikki eivät vaan sovi sinne kehään, koska luonne (useimmiten) ei kestä pientäkään damagea. Fyysistä kipua perustilanteissa saa kuitenkin kokea melko harvoin (oikeasti). Vastustajan ollessa oikea PRO, en ole koskaan kohdannut mitään ongelmia suhtautumisessa vähemmän eteviin harrastajiin.

Yleisin moka sparrissa lienee se, että vedetään liian kovaa. --> Ei palvele tekniikka, vedetään vain "tutut ja varmat" tekniikat, silmät räpsyy, ei kehitä pelisilmää optimaalisti.. Itestä sparri on silloin parasta kun ei tarvi liikoja jännittää (että lähteekö pää irti), voi yrittää uusia kuvioita, ei haittaa vaikka kaverikin osuu, voi rauhassa treenata väistön ja vastaiskut. Siinä on hitusen huumorin pilke silmässä, ja monesti kaverin kanssa nauretaan jotain hölmöä tilannetta kesken sparrin. Joidenkin kavereiden kanssa sparri tahtoo karata liian reippaaksi ja se ei loppujen lopuksi palvele oikein kumpaakaan jos toinen dominoi kybällä. Sitten kun taidot ja kokemus kasvaa niin voi lisätä volyymiä monellakin tasolla. Suoraan sanottuna veemäisintä on ottaa vasta-alkajan kanssa jolla on "taistele tai kuole" ajatus päässä, ja sitten sieltä tulee apinan raivolla milloin mitäkin. Parasta sparri on hyvän, teknisen kaverin kanssa, jolla on ego kunnossa. Ikää myöten olen jo alkanut viihtyyn enemmän säkin kanssa autotallissa, mutta silloin tällöin sparri tekee höpöä.

"Toi yhdellä kädellä oli vaan esimerkki. Itse voi keksiä lisää, vaikkapa tuon toisen esimerkin mukaan. Vastustaja sanoo lyövänsä takakäden suoria, ja lyö vain niitä."

Meillä on salilla pistehanskat. "Rooliottelu" on tietysti ihan hyvä tapa hioa tekniikkaa, ei siinä mitään..

"joka johtuu siitä ettei sinua ole ikinä tyrmätty. Kovien koppien ottaminen päähän kovin usein ole hyödyllistä, päinvastoin. On muita paljon turvallisempia ja ehkäpä tehokkaampiakin harjoitteita "sietokyvyn" kasvattamiseksi."

Sanoinko jotain päähän ottamisesta? Ottelen kädet ylhäällä, kiinni otsassa. En roikuta vasuria polven korkeudella, enkä muutenkaan heiluta siimojani kuin lyödäkseni. Se johtaa auttamatta siihen, että runsaan väistelyn sijaan niitä osumia (käsille) tulee melko paljon. Tyrmätty on, kerran. Taju kylläkin säilyi, mutta jalat ja ilmeisesti järki lähti.

"Toisaalta, ilmeisesti kärsit siitä yleisestä naisten ongelmasta, että sparrivastustajat vetävät ihan liian hiljaa."

Mä en jaksa ymmärtää, mitä irtoaa siitä, että vittuilee jollain anonyymillä foorumilla? Ihan taitavasti kyllä muotoiltu, että pisteet siitä :worship:

On sulla ainakin ego kunnossa. Joutuuko se treenaamaan eri päivinä?

Yksi sparrityyppi lisää tuli mieleen, kun lukee tätä kinastelua.
17. Huono palautteen ottaja
Antaa jollekin palautetta, ja palautteen saaja vetää herneen nenään, kun luulee osaavansa jo kaiken.

Suositut

Back
Ylös Bottom