Spagaatin venyttely

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ajattalin nyt alkaa harjoittelemaan spagaattia. Niin olisiko teillä heittää jotain linkkejä tai kuvia mitkä olisi parhaita liikkeitä tähän? Vai kannattaako sitä vaan olla siinä "spagaattiasennossa" ?

Isometrinen venyttely toimii parhaiten spagaatin tavoittelussa, mutta odotellaan että joku muu selittää sen paremmin kuin minä :)

Ainaki minä saan spagaatin jos olen spagaatiasennos ja annan venyä. olin pitkän aikaa venyttelemättä ja ai että poltteli ku sitä taas tein..

tuo lämmittely ei ole pakollista. monet trikittäjät venyttelevät siten että ensin 15sekunnin pieni, olematon venytys jota tuskin tuntee. Sitte vähän kovempi 30sekunnin venytys joka tuntuu jo ja lopuksi se kunnon venytys vaikka 45-60sekuntia.
en ole venyttelyexpertti, mutta toimii.

Tuossa hyvä linkki, yleistä venyttelystä ja "Working towards splits" venyttelyohjelma.
http://www.bath.ac.uk/~masrjb/Stretch/stretching_1.html

Thomas Kurzin kirjottamat kirja ovat kuulemma hyviä, ilmeisesti äijä itse vannoo dynaamisen venyttelyn nimeen.
http://www.stadion.com/column_stretch1.html

Itsellä spagaatit menee juuri ja juuri, silleen hetkellisesti. Kannattaa tehdä paljo erilaisia ja eri tyylillä venytyksiä ja muitakin venytyksiä kuin pelkkää spagaatia. Tuossa ekassa linkissä on kattava paketti asiaa.

BoneFish sanoi:
Ajattalin nyt alkaa harjoittelemaan spagaattia. Niin olisiko teillä heittää jotain linkkejä tai kuvia mitkä olisi parhaita liikkeitä tähän? Vai kannattaako sitä vaan olla siinä "spagaattiasennossa" ?
Ainakin Pavel Tsatsouline;n kirjat Relax into stretch ja super joints ovat hyviä venyttely kirjoja. JOs osaa englantia.

spagaatti

Minä harjoittelin spagaattia 6-7luokalla, eli noin 6vuotta sitten. Venyttelin monta iltaa viikossa.. ensi tietenkin hyvä lämmittely (esim.pomppimalla ja tanssimalla) ja sitten vain spagaattiasentoon, tais olla joululoma kun sain "vahingossa" spagaatin! Voi sitä riemua, tuntu todella oudolta vain istua siinä :thumbs:
Tosin kyllä sitä tuli tanssitunneilla ja koulun temppukerhossa tms.venyteltyä myös.

Mitä nuorempana alottaa, sen helpompaa! Spagut (etu ja sivu) vaativat pitkäjänteistä duunia. Ei välttämättä aina nappaa venytellä 4 kertaa viikossa 40 min, jos ei harrasta mitään lajia, mikä moista venyvyyttä vaatii.
Tsatsoulinin kirjat kyllä rulaa! Niiden avulla jopa JohnnyB saa spagun ;-))

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko jotain helpotuksia tohon viimeseen 10 senttiin? Etujalka on jo takareiteen asti lattiassa, mutta takajalan etureisi vielä "irti lattiasta". Eli lonkan koukistajista kiinni? Nyt on kyllä niin kova motivaatio, että venyttelen ton lopun 10 cm seuraavan muutaman viikon aikana. Onko toi viimenen 10 cm vaikein?

Tomi sanoi:
Nyt on kyllä niin kova motivaatio, että venyttelen ton lopun 10 cm seuraavan muutaman viikon aikana. Onko toi viimenen 10 cm vaikein?

Aikoinaan mä venyttelin sillä tavalla, että selälleen lattialle jalat seinälle. Tuossa asennossa annat jalkojen tippua splitti asentoon ja venytät piiiiiiiitkään jalkojen omalla painolla. Testaa tota, tuo on siis splittiin, mutta varmasti tuosta on apua tavalliseen spagattiin.

Tomi sanoi:
Onko toi viimenen 10 cm vaikein?

Mulla oli ainakin vaikein just toi loppu :wall: Mut, kyllä se sieltä tuli sentti kerrallaan :)
:offtopic: Nykyyään se jää varmaan puol metriä, tää notkeuden aikakausi oli silloin kiekkoa pelatessa :rolleyes:

spagaattia en ole koskaan saanut, mutta jääkiekkoaikoina tuo "splitti" vai mikä nyt onkaan, meni aikas helposti. En kyllä muista että sitä olisi koskaan tullut harjoiteltua kylmillä lihaksilla, aina treenin jälkeen jäähallin käytävillä venytti sitä n. 2min. nykyään on kyllä kangistunut niin, että ollaan back to square one.

Mä taas vannon Spagaatin ja splitin tavoittelussa pitkää venytystä tyyliin 2-5min.3-5kertaa viikko." tälläisen neuvon antoi Taekwondo opettaja aikoinaan
Niillä mä itse sain spagaatin aika helposti ja splitistä joku 10cm jäi puuttumaan.

Täytyy myös pitää mielessä että liian pitkä yhtäjaksoinen venytys saattaa olla haitaksi lihaksille. Eli jos haluaa 5 minuuttia venyttää yhtä lihasta niin mieluummin niin että 1 minuutti venytystä ja pieni tauko (hieman ehkä ravistelua) ja taas minuutin venytys.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom