Inska sanoi:
Kyllä mun taitaa olla pakko väittää, että mä tiedän jotain testiä tai psykologia paremmin millainen ihminen oikeasti olen ja ei ole tulokset kyllä täsmänneet.
Tulos kuulosti itseasiassa paljon mukavammalta; olen oikeasti helvetin laiska, paineensietokyky on huono ja muutenkin teen työtä vain rahan takia.
Tuollainen testi ei kerro esim. mitenkään millainen motivaatio on haettavaan duuniin tai työntekoon yleensäkkään jos tekee testin tosissaan. Jos tekee testit tossisaan ja looginen päättelykyky on normaali niin tottakai suurin osa ihmisistä on kelvollisia haettavaan hommaan. Varsinkin kun sitä ennen on katsottu yleensä se aiempi työkokemus, opiskelut ja tehty jo haastatteluita.
Mutta antaako tuollainen testi oikean kuvan hakijasta on sitten mun mielestä aivan eri juttu.
Mä en nyt tiedä minkälaisen testi olet tehnyt, joten sitäkin on vaikea kommentoida. Testejä löytyy kyllä laidasta laitaan, ja tulkitsijoita myös. Pidemmässä tarkkailussa pystytään tietysti vertaamaan toimiiko ihminen oikeassa elämässä samoin, mitä testi kertoo. Se on kyllä ongelma, että noissa työpaikkaa varten tehdyissa testeissä pystyy ainakin puoli päivää sitä roolia vetämään, jos vaan osaa.
Se on kyllä totta, että jotkin testit ovat sellaisia, että niistä näkee mitä pitää vastata. Esim. intin P2-koe. Karrikoiden voisi sanoa, että kyllä jokainen tietää sen, että mitä ei esim. esimieheltä odoteta. Siksi olenkin välillä miettinyt, että onko monet testi samalla myös älykkyystestejä, että ne tutkii ymmärtääkö testattava, että mikä on oikea vastaus. Ettet vain säkin olisi alitajuisesti tai tahallaan pyrkinyt vastaamaan niin, että antaisit itsestäsi paremman kuvan.
Se on totta, että vaatimuksenahan noissa on aina ainakin sanottu se, että pitää vastata rehellisesti. Mä kuitenkin luulen, että sä vaan olit liian fiksu, sehän on tyhmän ihmisen merkki, jos vastaa rehellisesti, että on vaikka laiska paska rikollisuuteen taipuva valehtelija ja Nykästäkin tyhmempi (en tiedä kuinka moni noista juuri sinuun sopii).
Sellainen testi, jossa mitataan motivaatiota voi myös toimia. Ainakin omalla kohdalla. Sain Mpkk:n kokeissa paskimmat pisteet motivaatio-osuudesta ja silloin vielä asiaa ihmettelin. Vähän ajan päästä oli pakko tunnustaa, että ei se motivaatio ehkä riittävän hyvä ollutkaan, kun edes kouluun mennyt.