Soveltuvuusarviointi / -testi

Pitäisi ensi viikolla mennä tuommoiseen soveltuvuusarviointiin psykologin luokse. Arvioinnin teettää firma, johon olen hakenut töihin ja loppusuoralla ollaan.

Eli onko muilla kokemuksia tällaisista testeistä, mitäs se kallonkutistaja siellä mahtaa kysellä? :)
Onko kysymykset intin pällikokeen tyylisiä vai "jatka kuvaa" -luokkaa vai mitä mahtaa olla odotettavissa? Itse ei ole tarvinnut aikaisemmin tuollaisissa käydä ja vähän jännittää, kun ei tiedä mitä siellä on odotettavissa ja haettu työpaikkakin olisi enemmän kuin mieluinen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Orid sanoi:
Pitäisi ensi viikolla mennä tuommoiseen soveltuvuusarviointiin psykologin luokse. Arvioinnin teettää firma, johon olen hakenut töihin ja loppusuoralla ollaan.

Eli onko muilla kokemuksia tällaisista testeistä, mitäs se kallonkutistaja siellä mahtaa kysellä? :)
Onko kysymykset intin pällikokeen tyylisiä vai "jatka kuvaa" -luokkaa vai mitä mahtaa olla odotettavissa? Itse ei ole tarvinnut aikaisemmin tuollaisissa käydä ja vähän jännittää, kun ei tiedä mitä siellä on odotettavissa ja haettu työpaikkakin olisi enemmän kuin mieluinen.

Eräällä suurella matkapuhelin valmistajalla meni koko päivä.
Piti suunnitella eläintarhaa ryhmänä, vastata tulevaisuutta, nykyisyyttä ja menneisyyttä käsitteleviin kysymyksiin, erilaisia älykkyys- ja hahmotustehtäviä jne...
Ja sitten noita jatka kuvaa tehtäviä.
Taisi olla myös jotain naaman kuvia jotka piti täydentää.
Kuulin jälkeen päin että tietyntyyppiset ihmiset piirtää parrakkaita ihmisiä tai silmälasipäisiä jne...
Aika rentoa kun teki vaan mitä käskettiin.

Nogood sanoi:
Kuulin jälkeen päin että tietyntyyppiset ihmiset piirtää parrakkaita ihmisiä tai silmälasipäisiä jne...
:offtopic: Käsittääkseni, jos kenen tahansa eteen laitetaan kasvojen kuva ja kuulakärkikynä, niin hetken kuluttua siihen on piirretty parta, viikset ja silmälasit. Ainakin itse teen näin.

Nogood sanoi:

Meillä päivä alkoi niin, että suunniteltiin kaupunki ryhmätyönä. Annettiin kartta ja siihen piti sitten sijoittaa kaikki tarpeellinen. Keskustelu käytiin englanniksi.

Tämän jälkeen annettiin helvetillinen kasa papereita, joissa oli satoja rastitustehtäviä. Kysymyksinä mm. voisitko harkita laskovarjohyppyjä?, menisitkö pimeään tunneliin yksin, jos et tietäisi mitä siellä on?. Jatka lausetta tehtäviä esim. "Minua raivostuttaa ...".

Englannin kielinen ainekirjoitus.

Psykologin haastattelu, jossa turistiin niitä näitä, tyyliin mitä sinä odotat tältä työpaikalta.

Jossain vaiheessa oli aikarajotteinen (45min) jatka tätä kuviota testi.

Kusettaminen on noissa rastitustehtävissä ainakin mahdollista jos jotain luonteenpiirrettään haluaa peitellä. Päättää vaan ennen aloittamista päälinjoja minkälaisen kuvan haluaa itsestään antaa, eikä keskity yksittäisiin kysymyksiin. Onnistui ainakin minun tapauksessa tulosten perusteella 100%

Mulla tais 7h mennä noiden tekemiseen.

edit. Kaiken kaikkiaan ihan rento päivä. Alkujännitys katosi välittömästi tuossa ryhmätilanteessa. Sapuskat oli kyllä päin *vettiä, tarjolla piti olla syötävää, mutta tarjolla koko päivänä oli keksejä sekä yksi todella väsynyt sämpylä
:curs:. Koita siinä sitten jaksaa aamupuuroilla koko päivä.

Siinä ryhmäkeskustelussa ei ole paljonkaan väliä mitä jaarittelet, psykologi katselee sitä miten suhtaudut muihin ryhmän jäseniin. Kannattaa kuunnella ja ottaa toisten mielipide huomioon, eli olla hyvä keskustelija. Turha alkaa kilpahuutamaan sen innokkaimman kanssa, joka yrittää tehä vaikutuksen "johtajuudellaan". Hyvä vinkki on ainakin jossain vaiheessa käyttää tämän tyylinen lause: "Hei *tähän ryhmäläisen nimi*, mitä sanoitkaan *siitä ja siitä* jne." Koita olla ulospäin suuntautunut (vaikket olisikaan).

Yleensä testipäivään kuuluu tosiaan jokin logiikkakoe ja kielellistä lahjakkuutta mittaava koe. Niissä ei kannata kikkailla vaan tekee ne vaan tosissaan. Logiikkatestejä voi harjoitella etukäteen netissä. Sellainen intin P-kokeen tyylinenkin koe voi olla joukossa. Kannattaa vastailla totuudenmukaisesti, kusetuksesta jää luultavasti kiinni. Mun viimeisimmässä tuollaisessa kokeessa oli mielenkiintoinen ansa, siinä mitattiin itsevarmuutta ja "kaikkitietäväisyyttä". Ensin kyseltiin helpohkoja laskettavissa olevia asioita, ja sitten yhtäkkiä siirryttiin kysymyksiin, joihin ei voi vastata maallikkona (esim. jostain rahtikonttien täyttämisestä). Kannattaa jättää vastaamatta kysymyksiin joista ei ole varma, koska ei anna kovin fiksua kuvaa jos olet tietävinäsi asioita. Osa kysymyksistä on kompia, ja niillä ei siis ole tarkoitus mitata yleistietoasi.

Kallonkutistajan haastattelua ei kannata jännittää etukäteen, jauhatte läpi niitä kliseisiä kysymyksiä. Psykologi haluaa luultavasti tietää kuinka motivoitunut olet, joten koita tuoda se esille. Jos psykologi on oikein ikävä niin se voi koittaa jotain kikkoja suhun, eli esimerkiksi antaa sun puhua, ei vastaa mitenkään, on hiljaa, tuijottaa, odottaa... silloin kannattaa yrittää jatkaa juttua ja katsoa silmiin, eikä esim. katsella seinille ja sulkeutua omaan maailmaan. Jälleen merkki ulos/sisäänpäinkääntyneisyydestä.

Tossa jotain mitä olen parina kertana havainnoinut. Olen molemmilla kerroilla saanut rekrytointisuosituksen :)

Joo jos vain pystyy niin rennolla mielellä mukana kaikissa ryhmätöissä ja haastatteluissa. Pimeään tunneliin kannattaa mennä ja lehtikasojen läpi kannattaa tykätä juosta. Jos joutuu rakentaan kaupunkia/eläintarhaa niin kannattaa olla touhussa mukana vaikka omat ideat tuntuisikin tyhmiltä. Ei siinä mitata sitä mitä oikeasti rakennatte vaan sitä että saatko suusi auki, onko sulla yleensäkään ideoita ja kuunteletko muitten ideoita. Eläintarhaan kannattaa laittaa kirahvit lähelle pääovea niin ne houkuttelee asiakkaita kun niitten päät näkyy niin kauas...=)...tota tasoa.

Kaikissa muissa, paitsi päättelutehtävissä on tärkeämpää miten teet, ei se mitä teet. Esim jos ylität annetun ajan jossain pällikyselyssä niin diagnoosiksi saattaa tulla: hidas työntekijä, stressin alla vielä hitaampi...et pystyisi niin huonosti niihin sataan kysymykseen vastaamaan että voisit mokata yhtä pahasti. Mutta koska kokoajan ei voi olla miettimässä että miten mä nyt tässä käyttäytyisin, niin:

Toi jakobin "päälinjojen miettiminen" on mun mielestä loistava idea. Paras jos ne pystyy vielä vetään omasta persoonastaan...vähän ehkä douppaamalla jos tarvis...siis esim. tyyliin mietit itseäsi silloin sinä kesänä kun sait ekan kerran jaanalta riparilla ja äiti vielä leipoi rievää eikä hakenut lidlistä vehnäpaahtista.

Pääsin ite aikanaan jopa mustetahratestiin. Yhdestä kuvasta sanoin että tästä ei tuu mitään mieleen ja muitakin kommentoin vain muutaman sekunnin. Psykologin päättely mustetahratestistä: En jää yksityiskohtiin junnaamaan vaan mulla on rohkeutta edetä...joojoo. Oikea diagnoosi: Mulla on jo hyvä työpaikka eikä palon kirpase vaikken tähän pääsis.

Mulla on joskus kouluun ollu psykologinen testi ja pari muuta. Haastettelu oli kyllä mulla ainakin ihan perus kyselyä harrastuksista jne. Kysyi muunmuassa olenko alan kirjoja lukenu ja sanoin että olenhan mä kirjastosta lainaillu... Ja heti perään tajusin heittää että perkele, ois muuten eilen pitäny palauttaa se kirja :)

Mut pääsihän sitä sisään silti :)

plag sanoi:
Siinä ryhmäkeskustelussa ei ole paljonkaan väliä mitä jaarittelet, psykologi katselee sitä miten suhtaudut muihin ryhmän jäseniin. Kannattaa kuunnella ja ottaa toisten mielipide huomioon, eli olla hyvä keskustelija. Turha alkaa kilpahuutamaan sen innokkaimman kanssa, joka yrittää tehä vaikutuksen "johtajuudellaan".

Tämä on täysin totta ja erittäin hyvä vinkki. Näissä on aina joku pässi, joka luulee saavansa pisteitä puhumalla toisten päälle aggressiivisesti. Kun nimenomaan luulisi pässinkin tajuavan, että tilanteen tarkoitus on tsekata joviaalisuutta.

Mikä on oikea vastaus kysymykseen "Mitkä ovat huonot puolesi" ? Tuntui tosivaikealta löytää sopivaa vastausta joka ei olisi miinusta itselle.

Kävin soveltuvuustesteissä muutama päivä sitten ja päällimmäisenä jäi mieleen erään testaajaan isohkot rinnat :) ja epävarma tunne siitä mikä mahtaa olla testin lopputulos

muzzi sanoi:
Mikä on oikea vastaus kysymykseen "Mitkä ovat huonot puolesi" ? Tuntui tosivaikealta löytää sopivaa vastausta joka ei olisi miinusta itselle.

Ei kai siihen oikeaa vastausta ole? Riippuu aika paljon työpaikastakin. Mä lähtisin tiplomaattisesti liikkeelle "No mä oon koittanut parantaa ittessäni näitä". Eli ei nekään oo enää kauaa huonoja :D

nostetaanpas tätäkin keskustelua välillä esille. työnhaku kun on suhteellisen ajankohtainen aihe.

mullekin tuli kutsu ens maanantaina soveltuvuusarviointipäivään. ohjeissa oli että tilaisuus kestää 8-16.30 sisältäen 30min ruokatauon. eli koko päivä menee.

kuinkahan muuten on, eroaakohan noi testit kuinka paljon siitä mitä työtehtävää haetaan? yksi tuttu oli ollut soveltuvuusarvioinnissa ja muu porukka oli hakenut jotain muuta, toimittaja, aluemyyntipäällikkö jne.

Suppo78 sanoi:
kuinkahan muuten on, eroaakohan noi testit kuinka paljon siitä mitä työtehtävää haetaan? yksi tuttu oli ollut soveltuvuusarvioinnissa ja muu porukka oli hakenut jotain muuta, toimittaja, aluemyyntipäällikkö jne.

Pari kertaa olen ollut testeissä ja molemmilla kerroilla mukana on ollut muutakin porukkaa mukana, jotka ovat hakeneet muita paikkoja kuin minä. Tosin kaikki oltiin ilmeisesti samalta alalta. Onhan niistä testeistä monet sellaisia yleispäteviä, jotka varmasti käyvät alalle kuin alalle.

ps. Onko Suppo menossa huomenna Hifk-Kärpät peliin? Jos olet, pääseekö taas ruokavaraston edestä kyytiin, mikäli nyt yhdistin nimimerkin ja naaman oikein? :)

ps. Onko Suppo menossa huomenna Hifk-Kärpät peliin? Jos olet, pääseekö taas ruokavaraston edestä kyytiin, mikäli nyt yhdistin nimimerkin ja naaman oikein? :)[/QUOTE]

no helkkari, yhdistit naaman oikein! mä en oo vielä päättänyt meenkö autolla matsiin. tarkoitus oli alunperin että en.

Suppo78 sanoi:
no helkkari, yhdistit naaman oikein! mä en oo vielä päättänyt meenkö autolla matsiin. tarkoitus oli alunperin että en.

Ok, "Ellu" vaan aiko kysästä kyytiä ja sano, että jos meet autolla, niin varmaan samassa pääsee. Mutta iteki aattelin kyllä mennä julkisilla, mutta katellaan.

Kerkes vipit mennä umpeen, niin ei onnistu tuo messagen lähettäminen tällä hetkellä, mutta Iso-E aiko ilmotella mulle, ku kyytit on selvillä.

Nuo testit/arvioinnit on kyllä aivan pyllystä. Pari kertaa olen käynyt ja kolmatta kertaa en enää vaivaudu menemään vaikka olisi tiedossa miten unelma työpaikka.
Mun mielestä haastatteluilla ja työnäytteillä saa jo paremman kuvan hakijasta kun tuollaiset pilipalijutut. Ne tulokset/arvioinnot on menny mun kohdalla ainakin aivan metsään molemmilla kerroilla, vaikka vastasin rehellisesti ja tein tosissani testit. Ei tuossa mikään ruudinkeksijä tarvitse olla että tajuaa miten käyttäytyä tai vastata. Sitten kun kaikki apinoi toisiaan ja eivät ole täysin omia persooniaan niin lopputulos on taattu. Lopuksi psykologi arpoo jotain taikahatustaan ja se on morjens. Siitä syystä en pahemmin perusta noista testeistä. Toisella kerralla olisin päässyt duuniin, mutta muusta syystä en ottanut paikkaa.

Inska sanoi:
Nuo testit/arvioinnit on kyllä aivan pyllystä. Pari kertaa olen käynyt ja kolmatta kertaa en enää vaivaudu menemään vaikka olisi tiedossa miten unelma työpaikka.
Mun mielestä haastatteluilla ja työnäytteillä saa jo paremman kuvan hakijasta kun tuollaiset pilipalijutut. Ne tulokset/arvioinnot on menny mun kohdalla ainakin aivan metsään molemmilla kerroilla, vaikka vastasin rehellisesti ja tein tosissani testit. Siitä syystä en pahemmin perusta noista testeistä. Toisella kerralla olisin päässyt duuniin, mutta muusta syystä en ottanut paikkaa.
Niin, mitään absoluuttisen oikeita testejä ei noista olemassakaan. Kyllä ne silti ilmeisesti useimmilla korreloi riitävän hyvin todellisuuden kanssa, jos niitä vieläkin käytetään.

Ettei vain olisi käynyt niin, että pitää itseään toisenlaisena kuin oikeasti on eikä totuus kuulostakaan mukavalta. ;)

Ainakin MPS:llä ja monella muulla testi on muistaakseni hieman laajennettu versio intissä varusmiehille tehtävistä testeistä. Siis sellainen testi, jossa hieman testataan esim. esimiehiltä vaadittavia asioita. Tai voi olla, että se menee jo lähemmäksi esim. Mpkk:lla käytettävää testiä, joka paljon laajempi ja monipuolisempi, kuin varusjamppojen testit. Pääsääntöisesti niissäkin menee niin, että aukkiin menevät saa hyvät pisteet, rukkiin menevät ehkä vielä hieman paremmat. Mpkk:n kokeissa taas noissa aikasemmisa hyvin pärjänneet on sielläkin keskiarvon yläpuolella.

Mikäli niissä firmoille tuotetuissa testeissä ei testissä hyvin pärjänneet pärjäisi menestyksekkäästi myös työelämässä, niin kyllä ne testit ainakin muuttuisivat. Tuskin yritys kovin montaa kertaa lähettää hakijoita helvetin kalliisiin testeihin, jos testien perusteella valitut pääsääntöisesti joka kerta ryssisivät hommat.

Tietysti kokonaisuus merkitsee paljon, mutta olen mä noista testeistä muutaman oppikirjan lukenut ja opetusta koulussa seurannut, niin en niitä ihann suoralta kädeltä tyrmäisikään. Varsinkin, kun itse olen aina saanut sellaiset tulokset, kuin olen luullut olevanikin.

lej sanoi:
Ettei vain olisi käynyt niin, että pitää itseään toisenlaisena kuin oikeasti on eikä totuus kuulostakaan mukavalta. ;)

Kyllä mun taitaa olla pakko väittää, että mä tiedän jotain testiä tai psykologia paremmin millainen ihminen oikeasti olen ja ei ole tulokset kyllä täsmänneet.
Tulos kuulosti itseasiassa paljon mukavammalta. Olen oikeasti helvetin laiska, paineensietokyky on huono jne. muutenkin teen työtä vain rahan takia.

Tuollainen testi ei kerro esim. mitenkään millainen motivaatio on haettavaan duuniin tai työntekoon yleensäkkään jos tekee testin tosissaan. Jos tekee testit tossisaan ja looginen päättelykyky on normaali niin tottakai suurin osa ihmisistä on kelvollisia haettavaan hommaan. Varsinkin kun sitä ennen on katsottu yleensä se aiempi työkokemus, opiskelut ja tehty jo haastatteluita.
Mutta antaako tuollainen testi oikean kuvan hakijasta on sitten mun mielestä aivan eri juttu.

Inska sanoi:
Kyllä mun taitaa olla pakko väittää, että mä tiedän jotain testiä tai psykologia paremmin millainen ihminen oikeasti olen ja ei ole tulokset kyllä täsmänneet.
Tulos kuulosti itseasiassa paljon mukavammalta; olen oikeasti helvetin laiska, paineensietokyky on huono ja muutenkin teen työtä vain rahan takia.

Tuollainen testi ei kerro esim. mitenkään millainen motivaatio on haettavaan duuniin tai työntekoon yleensäkkään jos tekee testin tosissaan. Jos tekee testit tossisaan ja looginen päättelykyky on normaali niin tottakai suurin osa ihmisistä on kelvollisia haettavaan hommaan. Varsinkin kun sitä ennen on katsottu yleensä se aiempi työkokemus, opiskelut ja tehty jo haastatteluita.
Mutta antaako tuollainen testi oikean kuvan hakijasta on sitten mun mielestä aivan eri juttu.
Mä en nyt tiedä minkälaisen testi olet tehnyt, joten sitäkin on vaikea kommentoida. Testejä löytyy kyllä laidasta laitaan, ja tulkitsijoita myös. Pidemmässä tarkkailussa pystytään tietysti vertaamaan toimiiko ihminen oikeassa elämässä samoin, mitä testi kertoo. Se on kyllä ongelma, että noissa työpaikkaa varten tehdyissa testeissä pystyy ainakin puoli päivää sitä roolia vetämään, jos vaan osaa.

Se on kyllä totta, että jotkin testit ovat sellaisia, että niistä näkee mitä pitää vastata. Esim. intin P2-koe. Karrikoiden voisi sanoa, että kyllä jokainen tietää sen, että mitä ei esim. esimieheltä odoteta. Siksi olenkin välillä miettinyt, että onko monet testi samalla myös älykkyystestejä, että ne tutkii ymmärtääkö testattava, että mikä on oikea vastaus. Ettet vain säkin olisi alitajuisesti tai tahallaan pyrkinyt vastaamaan niin, että antaisit itsestäsi paremman kuvan.

Se on totta, että vaatimuksenahan noissa on aina ainakin sanottu se, että pitää vastata rehellisesti. Mä kuitenkin luulen, että sä vaan olit liian fiksu, sehän on tyhmän ihmisen merkki, jos vastaa rehellisesti, että on vaikka laiska paska rikollisuuteen taipuva valehtelija ja Nykästäkin tyhmempi (en tiedä kuinka moni noista juuri sinuun sopii).

Sellainen testi, jossa mitataan motivaatiota voi myös toimia. Ainakin omalla kohdalla. Sain Mpkk:n kokeissa paskimmat pisteet motivaatio-osuudesta ja silloin vielä asiaa ihmettelin. Vähän ajan päästä oli pakko tunnustaa, että ei se motivaatio ehkä riittävän hyvä ollutkaan, kun edes kouluun mennyt.

OPQ (Occupational Personality Questionnaire)

Nostetaas tämmöistä threadia vaihteeksi.

Löytyykö kokemuksia OPQ (Occupational Personality Questionnaire)- testistä. Ilmeisesti testissä haetaan työskentelytapoja ja persoonallisuutta? Eli olisiko mietittävä, mitä ominaisuuksia tehtävässä vaaditaan ja koittaa korostaa näitä piirteitä?

Minulla olisi tämä hauskuus edessä huomenna ja olisi kiva saada vähän ennekkotietoa.

Nogood sanoi:
Piti suunnitella eläintarhaa ryhmänä, vastata tulevaisuutta, nykyisyyttä ja menneisyyttä käsitteleviin kysymyksiin, erilaisia älykkyys- ja hahmotustehtäviä jne...
Ja sitten noita jatka kuvaa tehtäviä.
Taisi olla myös jotain naaman kuvia jotka piti täydentää.
Aika rentoa kun teki vaan mitä käskettiin.
Varmaan saman firman testeissä olen myös ollu kun kuulostaa tutulta. Tuossa eläintarhan suunnittelun aikana sitten myös vaihdettiin kieli englanniksi, joten siihen kannattaa varautua, jos työnkuvaan kielitaito kuuluu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom