Soveltuvuusarviointi / -testi

Onkohan noilla testeillä mitään väliä? Meilläkin firma on noita joskus teettänyt erinäisille tyypeille, ja silti käytävillä liikkuu aivan jokapäiväisiä kusipäitä ja hupiveikkoja. Sama miten testaat niin keskimäärin saat samanlaista porukkaa töihin mitä muissakin firmoissa on.

IMHO paras tapa olisi luottaa vain täysin tulevan esimiehen sanaan. Haastatellaan kaveria tunti ja kyllä ainakin meikälle tulee jo siinä ajassa kuva siitä viitsiikö ko. naamaa katsella työn merkeissä. Yleensä mouhottajat selviää jo muutaman lauseen perusteella. Loput on hifistelyä.

Todellinen luonne tulee esiin kuitenkin vasta parin vuoden päästä, kun alkujännitys on kadonnut ja silleen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko kukaan käyny hetkeen Psyconilla testeissä? Uuden työpaikan haku on siinä vaiheessa että kaksi henkilö lähetetään tonne testeihin ja meistä toinen saa paikan (esimiestehtävä), esimiespotentiaalin kartoituksesta on kai kysymys.

Sen verran vaan kerrottiin tulevasta että koko päivä kannattaa varata aikaa.

Onko kukaan käyny hetkeen Psyconilla testeissä? Uuden työpaikan haku on siinä vaiheessa että kaksi henkilö lähetetään tonne testeihin ja meistä toinen saa paikan (esimiestehtävä), esimiespotentiaalin kartoituksesta on kai kysymys.

Sen verran vaan kerrottiin tulevasta että koko päivä kannattaa varata aikaa.

Satuit nostamaan mun tredin ylös, kävin nimittäin taas pari viikkoa sitten psyconilla testattavana. Esimieshommista mullakin kysymys.

Koko päivä menee ja odotettavissa paljon erilaisia testejä. Varmasti testataan kielellistä osaamista, logiikkatestejä, organisointikykyä yms. Joudut varmasti myös ryhmäkeskusteluun ja/tai -tehtävään ja psykologi myös haastattelee sinua ja kyselee ummet ja lammet. Saatat joutua pitämään myös n. 5-10min. pituisen esityksen videokameralle :)

Varmasti kiusallinen homma, jos ootte samassa testiryhmässä ja molemmat haluaa paikan, mutta tsemppiä vaan! :)

Silloin kun etsin uutta duunia kävin muistaakseni kolmessa eri testauksessa. Jostain luin että kokeneessa toimeksiantaja firmassa palkkauspäätökseen vaikuttaa 80 % aikaisempi työkokemus ja kollegojen/esimiesten lausunnot ja 20% sitten tuo konsulttifrman soveltuvuusarviointi.

Omalla mutu tuntumalla (oma ja kavereiden kokemukset) tuntuu että jotkut firmat lukee kuitenkin noita arvioita kuin piru raamattua ja päätökset perustuu täysin niihin. Itse en luota pätkääkään noihin arviointéihin. Syynä ihan se että olen nähnyt sellaisia paskoja palkattavan hommiin että oksat pois.

Itse jos palkkaan tai olen vaikuttamassa palkkaukseen teen ihan kylmästi niin että kysyn suosittelijoita ja soittelen vanhat duunipaikat läpi. Jos kaveri on täysi kyrpä eikä osaa hommiaan niin kyllä sen joku kertoo tai antaa ymmärtää. Vitut siihen mitään konsultteja tarvita.

Jostain luin että kokeneessa toimeksiantaja firmassa palkkauspäätökseen vaikuttaa 80 % aikaisempi työkokemus ja kollegojen/esimiesten lausunnot ja 20% sitten tuo konsulttifrman soveltuvuusarviointi.

Omalla mutu tuntumalla (oma ja kavereiden kokemukset) tuntuu että jotkut firmat lukee kuitenkin noita arvioita kuin piru raamattua ja päätökset perustuu täysin niihin.

Itsellä kävi silleen, että kuusi ihmistä haastatteli ja päivän päätteeksi tehtiin persoonallisuusanalyysin nimellä rasti ruutuun kysely. Tämän kerrottiin selventävän henkilön mahdollista soveltuvuutta työhön. Nimen omaan painotettiin, että tämä ei ratkaise mitään, ei missään nimessä. Tulos oli, että kaikki kuusi ihmistä puolti minun palkkaamista, mutta kun tämä soveltuvuuskokeesta saatu tulos vastasi ~60% sitä profiilia mitä haettiin (70% olis ollu vielä OK) niin über direktor sanoi samantien ettei mitään mahdollisuuksia ottaa tätä henkilöä töihin.
Tuli vähän tyhjä fiilis... Tein tuon kyselyn kyllä ihan rehellisesti, se oli hauskaa kun tulosten mukana tuli sellanen sanallinen persoonallisuusanalyysi. Mikä kaveria motivoi jne.
Myöhemmin kuulin, että linjaa oli löysennetty,kun tuli epäily että iso osa nykysistä vastaavassa hommassa olevista ihmisistä ei täyttäis tätä profiilia.

Itsellä kävi silleen, että kuusi ihmistä haastatteli ja päivän päätteeksi tehtiin persoonallisuusanalyysin nimellä rasti ruutuun kysely. Tämän kerrottiin selventävän henkilön mahdollista soveltuvuutta työhön. Nimen omaan painotettiin, että tämä ei ratkaise mitään, ei missään nimessä. Tulos oli, että kaikki kuusi ihmistä puolti minun palkkaamista, mutta kun tämä soveltuvuuskokeesta saatu tulos vastasi ~60% sitä profiilia mitä haettiin (70% olis ollu vielä OK) niin über direktor sanoi samantien ettei mitään mahdollisuuksia ottaa tätä henkilöä töihin.
Tuli vähän tyhjä fiilis... Tein tuon kyselyn kyllä ihan rehellisesti, se oli hauskaa kun tulosten mukana tuli sellanen sanallinen persoonallisuusanalyysi. Mikä kaveria motivoi jne.
Myöhemmin kuulin, että linjaa oli löysennetty,kun tuli epäily että iso osa nykysistä vastaavassa hommassa olevista ihmisistä ei täyttäis tätä profiilia.

Huhhuh, rajut on ollu linjanvedot. Mä oon kans kovin skeptinen noihin testeihin, niissä kusettamisen mahdollisuus on aina läsnä.

Tänks Orid, perussettiähän siellä varmaan on vastassa. Ei mua häiritse mitenkää noi ryhmätilanteet tai haastattelut, mulla palaa aina vaan pinna kun alkaa ne logiikkatestit tyyliin 1 2 3 4 mikä nummero seuraava. Mä nii vihaan noita. Suurin syy siihien on että oon niin paska niissä. Ei riitä äly eikä keskittymiskyky.

Ohan noi hieman ristiriitaisia. Kaikissa mitatuissa suureissa olin yli keskiarvon ammattiryhmässä, mutta silti loppuarvostelu oli keskimääräinen. Ulosannissa on siis roimasti kehitettävää.

Ite oon kerran ollut testissä runsaat 7v sitten (Psyconilla jos oikein muistan) ja jotain knoppijuttuja siellä oli matematiikasta ja 3D-hahmottamisesta, ryhmäkeskustelua ei ollut. Mutta se psykologin kanssa keskustelu jätti kyllä vähän oudon fiiliksen, nimittäin pomoni näytti mulle sitä testiraporttia kun tehtiin työsopimus ja siinä luki kutakuinkin näin: "Haastateltava sanoi xxxx. Haastateltavan mielestä yyyy" jne. Eli se psykologi oli kutakuinkin kirjannut talteen mitä meikäläinen sanoi eikä siinä ollut pätkän vertaa mitään hänen omaa kommenttiaan että olenko nyt sitten sopiva vai en.

Toisen kerran tuota edeltävässä työpaikassa olin itse esimiehenä ja palkkasin yhden jannun ja haastattelin hänet itse ensin ja tuli tietty fiilis kaverista ja olin hänet valmis palkkaamaan. No, firman politiikka kuitenkin vaati että psykotesti pitää teettää. Sain sitten psykologilta suullisen raportin kaverista jossa hän kertoi saaneensa kaverista 100% samanlaisen kuvan minkä olin jo itse ehtinyt kaverista saada (en siis ollut tietenkään psykotestaajalle omaa mielipidettäni kaverista kertonut). Eli +-0 oli sen psykotestin lisäarvo meikäläiselle. Aika huono maku siitä jäi, maksoi vielä jotain 2kmk tommosesta onnettomasta hommasta.

Tuolla ison puhelinvalmistajan psykotesteissä oli kolme arvostelua testeistä muistaakseni menivät kutakuinkin Henkilö sopii tehtävään, Pidetään todennäköisesti sopivana kyseiseen tehtävää, Henkilö ei sovellu tehtävään.

Ihan hyvä politiikka tommonen ettei niitä mitään muistiinpanoja ja vastauksia luovuteta rekrytoivalle johtajalle ainoastaan tuo arvostelu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom