Soutuliikkeet kädet suorana

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Krice
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
En tiedä miten huono liikkuvuus muilla on olkapäässä, mutta kyllähän se nyt liikkuu pitkälle eteen ja myös taakse ainakin minulla. Lihaksen kiinnityskohta tuon kuvan mukaan myös liikkuu suhteessa toiseen päähän. Liikehän on käytännössä melkein sama ja en tiedä miten käden koukistaminen edes liittyy selkään. Hauishan sen liikkeen tekee.

En tiedä miten huono liikkuvuus muilla on olkapäässä, mutta kyllähän se nyt liikkuu pitkälle eteen ja myös taakse ainakin minulla. Lihaksen kiinnityskohta tuon kuvan mukaan myös liikkuu suhteessa toiseen päähän. Liikehän on käytännössä melkein sama ja en tiedä miten käden koukistaminen edes liittyy selkään. Hauishan sen liikkeen tekee.

Kyllä hauis supistuu kun käsi menee koukkuun mutta mikäpä lihas se vie kyynärpäätäsi taaksepäin, olisikohan leveä selkälihas(näkee hyvin tosta lihaksen kiinnityskohta kuvasta).
Kokeilitko tuota mitä ylläpäin mainitsin. Kyllä mun mielestä se supistus juuri tuossa leveässä selkälihaksessa (joka tekee selän "leveyden") on aika minimaalinen käjet suorana tekee sen miten tahansa, korjatkaa jos oon väärässä. Krice jos on ongelmana että hauikset menee pumppiin niin pari vinkkiä ois tehdä hitusen pienemmillä painoilla ja vetoremmeillä, sekä todella tehokas pumpin saa latseihin jos tekee muutaman pitkän sarjan pulloveria taljassa ennen varsinaisia selkäliikkeitä.

Hmm. Jokaisen treenaajan kannattais kyllä hankkia edes välttävä anatomian tuntemus. Isoimmat luut, tärkeimpien lihasten lähtö+kiinnityskohdat sekä funktio edes. Ei tiedä pitäskö itkeä vai nauraa kun lukee noita kricen juttuja.

Mikä on ylemmän ja alemman sahalihaksen funktio tuossa suorin käsin tapahtuvassa VETÄVÄSSÄ liikkeessä? Ns. "Serratus (sahalihas) punnerrukset" on mulle tuttuja ja niiden tehtävänä on vahvistaa nimenomaan noita (alempaa ja ylempää) sahalihaksia.

Mikä on ylemmän ja alemman sahalihaksen funktio tuossa suorin käsin tapahtuvassa VETÄVÄSSÄ liikkeessä? Ns. "Serratus (sahalihas) punnerrukset" on mulle tuttuja ja niiden tehtävänä on vahvistaa nimenomaan noita (alempaa ja ylempää) sahalihaksia.

Ylemmällä ja alemmalla sahalihaksella tarkoitat serratus posterior superior/inferior? Nuohan tulee rintarangasta kylkiluihin, joten eipä vaikuta olkaniveleen mitenkään. Jos taas tarkoitit serratus anterioria niin sehän kyllä osallistuu olkanivelen liikkeeseen, mutta ei niin kuin tuossa tässä ketjussa kuvatussa liikkeessä. Korjatkaa, jos puhun läpiä päähäni, en jaksa kaivella vanhoja anatomian kirjoja :)

funny-dog-pictures-not-sure-if-trolling-or-just-stupid.webp

Jos sinulla ihan oikeesti on ihmisen anatomian / fysiologian tietämys tuolla tasolla, niin lämpimästi suosittelen kyseista aihetta käsittelevään kirjallisuuteen tutustumista. Voin varmuudella sanoa, että kun on enemmän tietoa lihaksiston toiminnasta, että mikä kiinnittyy minne ja aikaansaa mihin suuntaan liikettä ja missä, niin saat enemmän irti treeneistäsi.

Oranki: -Mä uskon että merkkari tarkoitti kuiten etummaista sahalihasta, kun kerran sahalihas punnerruksista puhui. Sillähän on tärkeä rooli lavan stabiloinnissa kylkikehää vasten ja varsin tärkeässä roolissa siis kyseinen lihas erityisesti merkkarin kehonpaino touhuiluja ajatellen. Toki muutoinkin ihan jo vaikka olkapään hyvinvointia ajatellen. Nuo superior ja inferior sitten enempi ns. hengitystä avustavia lihaksia jotka tosiaan sijaistee siellä rangan ja kylkiluiden välillä.

Ja Kricen kyllä kannattaa ottaa ihan oikeasti se anatomian kirjanen joskus käteensä, ennen kuin työstää näitä "tieteellisiä ketjujaan". Tai käydä edes joskus siellä salilla, saattaa ihan jo käytäntökin osoittaa miten ja missä mikäkin harjoitus tuntuu...

Oranki: -Mä uskon että merkkari tarkoitti kuiten etummaista sahalihasta, kun kerran sahalihas punnerruksista puhui. Sillähän on tärkeä rooli lavan stabiloinnissa kylkikehää vasten ja varsin tärkeässä roolissa siis kyseinen lihas erityisesti merkkarin kehonpaino touhuiluja ajatellen. Toki muutoinkin ihan jo vaikka olkapään hyvinvointia ajatellen. Nuo superior ja inferior sitten enempi ns. hengitystä avustavia lihaksia jotka tosiaan sijaistee siellä rangan ja kylkiluiden välillä.

Ja Kricen kyllä kannattaa ottaa ihan oikeasti se anatomian kirjanen joskus käteensä, ennen kuin työstää näitä "tieteellisiä ketjujaan". Tai käydä edes joskus siellä salilla, saattaa ihan jo käytäntökin osoittaa miten ja missä mikäkin harjoitus tuntuu...

Joo sillä kysyin kun etupuolella ei muistaakseni ole ylempää ja alempaa serratusta.

Suositut

Back
Ylös Bottom