Sotilaspoliisi

Kyllä ne koiratki tottelee kun annetaan runtua! ;)

:) heh, nojoo.. Ehkä en viitti ruokkia sua sen enempää, näätpähän sitten itse kun sinne pv:n hoiviin pääset että millaista se toiminta oikeasti on eikä millaista se on tarinoiden perusteella.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kun suurin osa teistä tuntuu pitävän minua trollina niin miksi helvetissä te sitten kuvittelette että mä olisin oikeesti menossa tolloin sotaväkeen tai ylipäänsä että se olisi minulla vielä edessä? :D

Mä kyllä uskon, että olet vastikään intin käynyt trolli, joka on menny spolleks luullen, että se touhu on helikopterista laskeutumista köyden varassa ja SWAT-tyylistä menoa, jolle selvisi liian myöhään se, mitä paskaa se Suomen armeija ylipäätään todellisuudessa on.

Mä kyllä uskon, että olet vastikään intin käynyt trolli, joka on menny spolleks luullen, että se touhu on helikopterista laskeutumista köyden varassa ja SWAT-tyylistä menoa, jolle selvisi liian myöhään se, mitä paskaa se Suomen armeija ylipäätään todellisuudessa on.

Kyllä meillä oli rynnäkköryhmässä parhaimmillaan hyvinkin swat tyylistä menoa. Helikoptereista ei laskeuduttu mutta semmoisesta tornista kylläkin ja lattiassa olevasta reiästä myös. Rynnäkköryhmään ei tosin kaikki päässeet/halunneet ja sellaista koulutusta saa käsittääkseni vain santiksen spolkissa.

Kyllä meillä oli rynnäkköryhmässä parhaimmillaan hyvinkin swat tyylistä menoa. Helikoptereista ei laskeuduttu mutta semmoisesta tornista kylläkin ja lattiassa olevasta reiästä myös. Rynnäkköryhmään ei tosin kaikki päässeet/halunneet ja sellaista koulutusta saa käsittääkseni vain santiksen spolkissa.
Ite olin spol-miehistön ainut joka halusi nimenomaan spol-miehistöön. Jälkikäteen ajateltuna ihan ok koska olisin joutunut muuten varmasti aukkiin.

Halusin sinne juuri asutuskeskustaistelun, erilaisten aseiden ja kamppailu/voimankäyttökoulutuksen vuoksi. "Asutuskeskustaistelu" oli sitä, että marssittiin metsän keskelle hylätylle navetalle ja vedettiin sitä ympäri muutama tunti. Pistoolilla pääsin rynkyn lisäksi ampumaan, muuten asekoulutus oli sitä, että purettiin ja kasattiin rynkkyjä kassun pihalla. Kamppailu- ja voimankäyttökoulutus oli sinänsä ok, mutta sitä oli ehkä 3 kertaa koko 9kk aikana. Kokonaisuutena aika negatiivinen kokemus, eikä todellakaan vastannut sitä mitä annettiin ymmärtää. Onneksi ei haitannut, sillä olin niin gonahtanut ensimmäisten 2kk jälkeen, ettei olisi ylimääräinen sykkiminen paljoa kiinnostanutkaan.

Taitaa siis vaihdella aika paljon paikasta riippuen. Luulen kuitenkin, ettei touhu suurimmassa osassa varuskunnista ole sitä, mitä kutsunnoissa annetaan ymmärtää.

Ite olin spol-miehistön ainut joka halusi nimenomaan spol-miehistöön. Jälkikäteen ajateltuna ihan ok koska olisin joutunut muuten varmasti aukkiin.

Halusin sinne juuri asutuskeskustaistelun, erilaisten aseiden ja kamppailu/voimankäyttökoulutuksen vuoksi. "Asutuskeskustaistelu" oli sitä, että marssittiin metsän keskelle hylätylle navetalle ja vedettiin sitä ympäri muutama tunti. Pistoolilla pääsin rynkyn lisäksi ampumaan, muuten asekoulutus oli sitä, että purettiin ja kasattiin rynkkyjä kassun pihalla. Kamppailu- ja voimankäyttökoulutus oli sinänsä ok, mutta sitä oli ehkä 3 kertaa koko 9kk aikana. Kokonaisuutena aika negatiivinen kokemus, eikä todellakaan vastannut sitä mitä annettiin ymmärtää. Onneksi ei haitannut, sillä olin niin gonahtanut ensimmäisten 2kk jälkeen, ettei olisi ylimääräinen sykkiminen paljoa kiinnostanutkaan.

Taitaa siis vaihdella aika paljon paikasta riippuen. Luulen kuitenkin, ettei touhu suurimmassa osassa varuskunnista ole sitä, mitä kutsunnoissa annetaan ymmärtää.
Parolassa oli meininkiä jos jonkinlaista. Santiksessa käytii "SWAT"-tailee yhden leirin ajan, oli laskeutumista tornista (hypäten kielekkeeltä sekä ihan hitaasti hivuttaen seinää alas), ja sisätiloissa kaikenlaista säätöä rakennuksien valtausta missä maalimiehet lymyili jne. Aseiden kanssa oli suht. paljon hienoa meininkiä eli rynkyn lisäksi mm. käsiaseita, haulikoita, ja tarkkuuskiväärejä. Oli esim. haulikon kanssa talon "valtaamista" ja sisällä maalitauluja ym. Voimankäyttökoulutusta oli todella paljon, niin budosalissa kuin oikeissa ympäristöissä. Myös vaarallisen henkilön kiinniottoja tehtiin isommalla skaalalla eli maalimiehet on tyyliin neliökilometrin-parin sisällä jossain talossa/puskassa/ym. Itse oli todella tyytyväinen Parolan SpolK:n tarjontaan... AUK+AUK santsari reitillä ainakin pääsi kokemaan monia edellämainittuja uudestaan, käytiin tuota laskeutumistakin harjoittelee myös Lahdessa, siellä pääsi sitten mm. juoksemaan naama edellä seinää alas mikä oli todella helmeä.

Suosittelen.

Itse olin rennostossa, jolla mahtaa olla jotain vaikutusta asiaan kun vertaa maavoimien spol-meininkiin.

Oma koulutus piti sisällään erilaisia leirejä, oliko niitä nyt p-kauden jälkeen vajaa 15vko kun nasahti puomivartionakkeja joihinkin 2vko kestäviin kansainvälisiin ilmatorjuntaharjoituksiin ym ylimääräistä plus sitten samat ampumaleirit ja loppusodat ym mitä kaikilla spolleilla kaiketi on. Kassulla oli sitten tuota aiemmin mainitsemaani "asekäsittelyä" ja jotain turhanpäiväsiä marsseja 1-2 kertaa viikossa. Urheilua oli kerran viikossa ja se sisälti mm rantalentopalloa (mentiin rantalentopallokentälle, potkittiin hiekkaa ja vedettiin röökiä muutama tunti), vaikka varta vasten joukkueen johtajalta pyydettiin päästä pelaamaan fudista tai säbää tms mitä kaikki ois tykänny pelata.

Parasta intissä oli ehdottomasti vartioviikot. Oltiin päävartiossa viikko, ajeltiin autolla ympäri varuskuntaa iltasin/öisin nykimässä ovia ym ja suorittamassa yleistä valvontaa. Näitä hommia oli siis 6h/vrk ja loppuaika täysin vapaata, ellei tullut jotain ylimääräisiä nakkeja. Päävartiossa oli pieni punttisali, sekä televisiot ja dvd-soittimet. Lisäksi jengi toi omia pleikkareita ja tietokoneita + mokkuloita. Ainoat kenelle vastattiin ja ketä toteltiin oli vartiopäälliköt, joiden kanssa pystyi asioimaan niinkun aikuiset ihmiset keskenään asioi, eikä tarvinnu kumarrella ja pokkuroida. Jos vartio sattu leirin kanssa päällekkäin, ei tarvinnu luonnollisesti metsään lähteä rypemään.

Jälkikäteen ajateltuna ihan hyvä ettei ollut mitään swat-menoa, sillä tosiaan gonahdin touhuun aika nopeasti ja omalla kohalla sodanajan sijoitus on varmaankin siviilikoulutuksen mukainen eli joku lääkintämies tms. Ainoa mihin meni vati oli tuo leirien määrä, varsinkin kun omalla vartioryhmällä kävi aina todella paska mäihä noiden leirien kanssa, joka sitten lisäsi myös kiinniolojen määrää kun meno oli luokkaa 2vko leiriltä suoraan vartioon (kun muut lähtevät viikonlopuksi kotiin) ja vartiosta suoraan uudelle leirille jne.. Määrällisesti olin joka toisen viikonlopun p-kauden jälkeen kiinni. Sillon vitutti mutta nyt kun se on ohi, niin on aika kerenny jo hieman kultaamaan muistoja.

Minkähän takia spollissa on sitä kaupunkitaistelua ja aseiden kanssa pelehtimistä? Jos asiaa ajattelee, niin sotatilassahan spol tekee sitä mitä nytkin, eli vartioi mestoja ja jahtaa omia. Järkevämpää olisi pistää B-miehiä spolleiksi ja kouluttaa jääkärit ja muu jalkaväestö sotimaan oikeasti.

Minkähän takia spollissa on sitä kaupunkitaistelua ja aseiden kanssa pelehtimistä? Jos asiaa ajattelee, niin sotatilassahan spol tekee sitä mitä nytkin, eli vartioi mestoja ja jahtaa omia. Järkevämpää olisi pistää B-miehiä spolleiksi ja kouluttaa jääkärit ja muu jalkaväestö sotimaan oikeasti.

Joo toi on vähän outoa, kaupunkitaisteluunhan koulutetaan ihan oma kaupunkijääkäriosastokin jossain utissa tjsp. Meillä oli aivan saatanasti kaikkea TRA (taistelu rakennetulla alueella) koulutusta, ja sodanajansijoitus on kuitenkin lentokentän vartiointi.

Ehkä sinne vartioitavalle alueelle pääsee vihollinen, ja yleensä vartioitavat alueet ovat hyvin kaupunkien kaltaisia ahtaine tiloineen ja rakennuksineen. Ei siinä auta odotella ja kökkiä kunnes joku muu tulee paikalle.

B-mies ideassakaan paljon järkeä ole, hienosti vartioisivat... kyllä spollen homma pahimmassa tilanteessa on aika rankkaa, ja juuri sitä pahinta tilannetta varten harjoitellaan.

Ettei nyt väkisin yritetä trollata?

Joo toi on vähän outoa, kaupunkitaisteluunhan koulutetaan ihan oma kaupunkijääkäriosastokin jossain utissa tjsp. Meillä oli aivan saatanasti kaikkea TRA (taistelu rakennetulla alueella) koulutusta, ja sodanajansijoitus on kuitenkin lentokentän vartiointi.
Ei noita erikoisjoukkoja tarpeeksi ole, siksi myös spollet tuota harjoittelevat. Onhan se kaiken kanssa sama, myös muita koulutetaan tekemään jotain mihin on sitten erikseen joukotkin. Ei ne spollet nyt pelkää AKEtusta harjoittele, mutta sen verran että pystyy rakennuksissa ym. toimimaan.

Meille ainakin selitettiin, että yksi spollejen tehtävä on vihollisen erikoisjoukkojen torjunta yms. Tulevaisuudessa (ja kai jo nykyäänkin) sodankäynti tai ainakin erikoisjoukkojen toiminta sitten vissiin keskittyy yhteiskunnan keskeisiin pisteisiin, eli isoihin kaupunkeihin.

yksi spollejen tehtävä on vihollisen erikoisjoukkojen torjunta yms.
Hyvä pointti, en muistanut. Tuo on ihan totta, ja siinä yksi syy lisää AKE:n harjoittelemiseen.

Meille ainakin selitettiin, että yksi spollejen tehtävä on vihollisen erikoisjoukkojen torjunta yms. Tulevaisuudessa (ja kai jo nykyäänkin) sodankäynti tai ainakin erikoisjoukkojen toiminta sitten vissiin keskittyy yhteiskunnan keskeisiin pisteisiin, eli isoihin kaupunkeihin.

Näinhän se varmaan on. Mutta mitä ne 10000000 jääkäriä, pioneeria ja tykimiestä tekee metsässä sillä aikaa? Hehän ovat niitä joiden pitäisi taistella vihollista vastaan ja siksi koulutuksen tulisi olla asianmukaista. Henk.koht. en tunne ketään AKEa harjoitellutta (ei-SPOLlea siis). Kaikki menivät intissä metsään, kaivoivat kuopan ja istuivat siellä viikon. Näin niinkun kärjistäen. Suurimmalla osalla tosin on intistä +10 vuotta takana, joten ehkä tilanne on muuttunut. Epäilen :D

Santahaminasta koulutetaan ihan kaupunkijääkärikomppanioita joiden tehtävä on taistella pääkaupunkiseudulla. (Tai ainakin sieltä tuli yhessä vaiheessa KajaK:keja). Sielläkin tosin spollet harjottelee myös enemmän aketusta, mutta kuvaa ehkä hiukan toimintaa muissa yksiköissä, kun auk:n linjat on nimetty ake1, ake2 ja spol jne.

Me oltii about joka kuukaus metsässä 1-2kertaa. Sielä oppi kaupunkitaistelun salat! Meitä edellinen saapumiserä oli ihan vain muutaman kerran. Kyllä siinä tunsi elämän niin vääräksi. :puntti:

spollejen hommiahan on taistelut omien linjojen takana, vihollisen laskuvarjojoukot, flipanneet omat, aseistautuneet rintamakarkurit yms mihin se tetsaus kohdistu. vihollisen erikoisjoukkojen toiminta varmaanki keskittyis aika paljon rakennetulle alueelle, tuskin ne linjojen taakse hyppäis mihinkään metsään mönkimään, siellä tuskin kovin tärkeitä kohteita on. vaikka noi tetsaukset muodosti sen 95% harjottelusta ni eiköhän tositilanteessa ois 95% sitä nollat taulussa vartiointia.

Onko kenelläkään tietoa voiko Rovaniemellä suorittaa spol koulutusta? tällä hetkellä lähtö Sodankylään 2011 tammikuussa, mutta tekisi mieli aikaistaa lähtöä kesälle ja paikkaa Rovaniemelle lyhyemmän välimatkan vuoksi.

Onko kenelläkään tietoa voiko Rovaniemellä suorittaa spol koulutusta? tällä hetkellä lähtö Sodankylään 2011 tammikuussa, mutta tekisi mieli aikaistaa lähtöä kesälle ja paikkaa Rovaniemelle lyhyemmän välimatkan vuoksi.

Itse kävin 2004 Rovaniemellä intin. Olin IT-rykmentin puolella sotilaspoliisina. Myös Lennostolla oli omat spollensa.

En nyt mil:n sivuilta heti löytänyt tietoa onko asia muuttunut (selain ei tykkää sivuista) mutta uskoisin Rovaniemellä vielä olevan Spol-koulutusta. Sopii vain toivoa, että taso on noussut sitten vuoden 2004 :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom