Sotilaspoliisi

Leirillä protskua ei saa sitten ollenkaan. Ruokajuomana on jotain paskaa sokerimehua ja ruokana "everybodya", eli yleensä riisiä ja jotain muita kasviksia sotkettuna yhteen.

Siellä ollaan opettelemassa sotimista, ei mitään ruokavaliolla pelleilyä.

Jos ei muona kelpaa, niin sopii sotia syömättä! ;) Puuttuu siellä paljon muutakin siviilimaailmasta.

Mitä oon muiden kavereiden ja tuttujen puheita kuunellu, niin spollet on melkeinpä eniten kiinni ja eniten leireillä. Nämä toki omaa mutua.

Noinhan se oli jo armon vuonna 1996. Saapumiserästä II/96 olimme me varmasti eniten kiinni ja taatusti eniten leireillä. Muissa yksiköissä sluibailtiin varmasti enemmän.

I/97 saapumiserä se vasta helpolla pääsikin, aivan leikkikouluksi muuttui koko homma. :david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siellä ollaan opettelemassa sotimista, ei mitään ruokavaliolla pelleilyä.

Jos ei muona kelpaa, niin sopii sotia syömättä! ;) Puuttuu siellä paljon muutakin siviilimaailmasta.

Noinhan se oli jo armon vuonna 1996. Saapumiserästä II/96 olimme me varmasti eniten kiinni ja taatusti eniten leireillä. Muissa yksiköissä sluibailtiin varmasti enemmän.

I/97 saapumiserä se vasta helpolla pääsikin, aivan leikkikouluksi muuttui koko homma. :david:

Kyllä mää sen tajuan että ei intti oo suunniteltu mitään bodarihifistelijöitä varten, kunhan annoin mielipiteeni näkökulmasta josta aika moni tota inttiä katsoo.
Ja kyllä leirillä aivan varmasti syö kaiken, mitä käsiinsä vaan sattuu saamaan. Leireille tulee otettua usein mukaan omiakin safkoja, että hengissä pysyy :D

Puhun nyt ihan omista spollekokemuksista Kainuun Prikaatissa, 2/08 saapumiserässä:

Kiinni ollaan noin 2/3 osa inttiajasta. Leirillä ollaan kerran kuussa vähintään ja leirit kestää 5-9 päivää. Ruoka mitä saa, on toki samaa koko prikaatilla. Mutta ruoka on pääasiassa hiilaria, mutta protskua kyllä saa tarpeeks esim. maitoo juomalla.
Leirillä protskua ei saa sitten ollenkaan. Ruokajuomana on jotain paskaa sokerimehua ja ruokana "everybodya", eli yleensä riisiä ja jotain muita kasviksia sotkettuna yhteen. Yksikössä ollaan todella vähän. Päävartiossa ollaan noin joka kolmas viikko, ja siellä pystyy hyvin jopa treenamaankin.

Ihan alku-spol-aikoina meillä oli muutama tunti voimankäyttökoulutusta johon sisälty kuljetus- ja hallintaotteita, patukan- ja OC-sumutteen käyttöä. Muuta ei sen jälkeen olekkaan ollut.

Mitä oon muiden kavereiden ja tuttujen puheita kuunellu, niin spollet on melkeinpä eniten kiinni ja eniten leireillä. Nämä toki omaa mutua.

Jos intissä haluat treenata ja tosissaan yrittää treenata ja syödä lihasmassahakuisesti, niin en suosittele spollen hommia. :)

Ite pystyin treenaamaan intissä tosi hyvin, varsinkin loppu aikana.

Päävartiossa oli tosi hyvä treenata ja sai syötyäkin hyvin, sen takia meninkin aina korvaamaan muihin ryhmiin jos oli vajaa ryhmä. Tykkäsin muutenki päävartiossa olosta, varsinki sillon, kun muut lähti leirille ja ite pääsi väijyyn:worship:

On muuten suht HC se päävartion sali!:rock:

Ei sielä intissä kannata niin vakavasti ottaa tota treenaamista ja syömistä, kyllä ne lihat ja voimat tulee takas. Oon nyt kuukaudessa intin jälkeen saanu kaikki tulokset takas ja oon paljo kireemmäs kunnos, kun enne inttiä.

Koittakaa pärjätä sielä:whip:

T: 1/08 spol kaipr

Onko totta, että ei pääse sotilaspoliisiksi mikäli tarvitsee silmälaseja?

Suomen puolustusvoimien nettisivuilla luki: "Ei yleensä silmälaseja". Mitähän tuo yleensä tarkoittaa käytännössä?

Kait tuolla tarkoitetaan että pitää omata ees jotakuinkin normaali näkö ettei sinne nyt ihan täysiä myyriä päästetä.

Itse olen umpeensa värisokea ja pimeänäkö sitä luokkaa, etten löydä kuuta taivaalta. Lisäksi joukkueesta löytyi mm. pimeää pelkäävä korsto sekä muutama 180/50 maidonvalkea datanomi.
Paskapuhetta, että (merivoimissa) olisi mitään vaatimuksia. Kaikki tilastovirheet ym poikkeukset valittiin lähes automaattisesti spolleiksi, merivalvojiksi tai spadeiksi. Pitää muistaa, että valinnoissa ajatellaan vain ja ainoastaa isänmaan ja puolustusvoimien etuja.

Vapaaehtoisarmeijan ensisijainen tarkoitus on näyttää ulospäin paperilla hyvältä ja vahvalta... sangen toissijainen seikka on koulutuksen laatu sekä miesten sijoitus perusominaisuuksiensa mukaan.

Tänään oli kutsunnat------> Sotilaspoliisiksi Santahaminaan 1/10.
:dance::dance2:

Niin maailma muuttuu. Silloin kun minä menin inttiin siinä tähän asti kaikkein kovimmassa saapumiserässä II/92, kaikki joutuivat käymään ensin perusryynäyskurssin. Ja tämä oli Oulun Hiukkavaarassa, Suomen ehdottomasti kovimmassa koulutuspaikassa.
Joka pitikin sitten lakkauttaa, se oli niin kova, sitä ei vellipöksyt kestäny.
Monet vieläkään kestä käydä siellä varuskunta-alueella, vaikka sinne saa mennä kuka vaan millon vaan.

Anyway, ryynäyskurssin jälkeen haettiin erikseen spolliksi,
ja vain me harvimmat ja valituimmat, jotka sittemmin hankkivat VIPO:it Pakkikselle, pääsivät.

Hain spolanderiksi ettei tarttis olla kovin mettässä, ja toimi se silloin,
yhteensä 7 yötä, joista niistäkin 4 yötä loppusodassa.
Valvoa sai kyllä ihan kotitarpeiksi sitten.

Niin maailma muuttuu. Silloin kun minä menin inttiin siinä tähän asti kaikkein kovimmassa saapumiserässä II/92, kaikki joutuivat käymään ensin perusryynäyskurssin. Ja tämä oli Oulun Hiukkavaarassa, Suomen ehdottomasti kovimmassa koulutuspaikassa.
Joka pitikin sitten lakkauttaa, se oli niin kova, sitä ei vellipöksyt kestäny.
Monet vieläkään kestä käydä siellä varuskunta-alueella, vaikka sinne saa mennä kuka vaan millon vaan.

ja vain me harvimmat ja valituimmat, jotka sittemmin hankkivat VIPO:it Pakkikselle, pääsivät.

Juu no siellä ne katto mun paperit ja suoraan kysy et haluisitko sotilaspoliisiksi santiksee 1/10. Sanoin et joo ja sit lähdin pois. <:

Puhun nyt ihan omista spollekokemuksista Kainuun Prikaatissa, 2/08 saapumiserässä:

Kiinni ollaan noin 2/3 osa inttiajasta. Leirillä ollaan kerran kuussa vähintään ja leirit kestää 5-9 päivää. Ruoka mitä saa, on toki samaa koko prikaatilla. Mutta ruoka on pääasiassa hiilaria, mutta protskua kyllä saa tarpeeks esim. maitoo juomalla.
Leirillä protskua ei saa sitten ollenkaan. Ruokajuomana on jotain paskaa sokerimehua ja ruokana "everybodya", eli yleensä riisiä ja jotain muita kasviksia sotkettuna yhteen. Yksikössä ollaan todella vähän. Päävartiossa ollaan noin joka kolmas viikko, ja siellä pystyy hyvin jopa treenamaankin.

Ihan alku-spol-aikoina meillä oli muutama tunti voimankäyttökoulutusta johon sisälty kuljetus- ja hallintaotteita, patukan- ja OC-sumutteen käyttöä. Muuta ei sen jälkeen olekkaan ollut.

Jos intissä haluat treenata ja tosissaan yrittää treenata ja syödä lihasmassahakuisesti, niin en suosittele spollen hommia. :)

Onpas hurjasti koulutuskohtaista eroa riippuen palvelusvuodesta ja palvelusajasta. Itse olin 1/06 spol-jääkärinä Kontiorannassa ja leiriaamuja oli n.20, jos sitäkään. Tätä olemme ihmetelleet kaverien kanssa, joista varsin moni on palvellut muualla spol-hommissa, ja heillä hurjasti enemmän leiriaamuja.

Terv. Kertausharjoituksista tänään palannut ja sinne vielä useaan kertaan menevä.

Kait tuolla tarkoitetaan että pitää omata ees jotakuinkin normaali näkö ettei sinne nyt ihan täysiä myyriä päästetä.

Pahasti likinäköisille (eikä siihen riitä vielä -6 linssit, vaan pitää olla kunnon kiikarit) saatetaan laittaa palveluskelpoisuusluokaksi B, jolloin sulkeutuu muutama muukin ovi kuin vain sotilaspoliisin tehtävät.

Joo, niin voidaanki. Tietty, jos mainitsee halusta esim. Spol-koulutukseen/vm.joht.-koulutukseen, niin yleensä lääkärit nakkaa A:han, erityismaininnalla. Tulotarkastuksessa lääkäri kysyi, haluanko bemarin paprut. Mainittin sitten Rukista jotakin ja sehä itekki suositteli sitten sitä ja sain A:n pahvit. Asiaan ei kiinnitetty huomiota enää kertaakaan omassa prikaatisa tai Haminassa. Tietty nasse-harjoitukset olivat mielenkiintoisia sokealle ;)
edt. -6.5 & -4.5

Santahaminassa homma toimii vähän erilailla koska santahaminassa koulutetaan 2 spol-komppaniaa. Tammikuun saapumiserä koulutetaan sotilaspoliisi taitoisiksi kaupunkijääkäreiksi ja kesän saapumiserä kaupunkijääkäri taitoisiksi sotilaspoliiseiksi. Molemmat hoitavat vartiointi ja edustustehtäviä mutta vain jälkimmäisen sodanajan tehtävä on sotilaspoliisikomppaniana toimiminen. Tämän takia santiksen spollet valitaan jo kutsunnoissa.
Tohon on kuitenkin ilmeisesti tulossa muutos, eli jatkossa tulisi molemmista saapumiseristä kaupunkijääkäri taitoisiksi sotilaspoliiseja.
Käsittääkseni muulla homma toimii edelleen tolla kuvailemallasi tavalla.

Nimim. I/08 2.JK

Santahaminassa homma toimii vähän erilailla koska santahaminassa koulutetaan 2 spol-komppaniaa. Tammikuun saapumiserä koulutetaan sotilaspoliisi taitoisiksi kaupunkijääkäreiksi ja kesän saapumiserä kaupunkijääkäri taitoisiksi sotilaspoliiseiksi.

Ja sitten Santiksessa koulutetaan vielä yksi joukkueellinen sotilaspoliiseja, jotka ei osaa kun pokkuroida ja ajella Volvolla. Itse kuulun tähän kyseenalaiseen joukkoon :D

Onpas hurjasti koulutuskohtaista eroa riippuen palvelusvuodesta ja palvelusajasta. Itse olin 1/06 spol-jääkärinä Kontiorannassa ja leiriaamuja oli n.20, jos sitäkään. Tätä olemme ihmetelleet kaverien kanssa, joista varsin moni on palvellut muualla spol-hommissa, ja heillä hurjasti enemmän leiriaamuja.

Itse kävin II/06 erässä (tosin eri paikassa) ja nyt nopeasti muisteltuna leiriaamuja tuli pyöreästi 50-60 per 270 aamun mies. Tämä riippui vähän vartioista, joukkueista ja erikoiskoulutuskauden valinnoista.

Tietty nasse-harjoitukset olivat mielenkiintoisia sokealle

Eikö noihi nasseihinkin ole olemassa jotain viritelmiä "visuaalisesti rajoittuneille yksilöille"? Itse tuli kerran vedettyä kyllä suht sokeasti nassella. Taisteluharjoituksen yhteydessä rupesi huurtumaan niin maan perkeleesti, ei ollut aikaa tai paikkaa puhdistaa ja pistää remmejä paremmin ja toiminta oli pimeässä. Oli kyllä suht hc-meininkiä vetää, kun hämärästi näki fikkarin valon, mutta esimerkiksi muotoja ei erottanut.

Terv. Kertausharjoituksista tänään palannut ja sinne vielä useaan kertaan menevä.

Jepjep. Itse riksusta kotiutuneena. 1/4 osa kk vartiossa, yksi gines tän takia. jokusen 60 leiriaamua. Saattoi olla enempi. Ei siin mittää.. mettäs oli mukava temmeltää. Kyllä sen sitten loppusodassa huomas että muut joukkueet tunaroi mettässä ja ampumaradalla ja me taas ei ake-koulutusta oltu saatu niin paljon niin homma meni siellä reisille.

Vaikuttaako yksi ylinopeussakko mahdollisuuksiin päästä sotilaspoliisiksi? Kun tuolla puhutaan nuhteettomista taustoista ja puhtaista rikosrekistereistä. Kevarilla tuli päästeltyä. :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom