Sotaelokuvat

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kait sotaelokuvat on yhden threadin arvoinen asia.

Eilen telkkarista tullut "Olimme sotilaita" ei ollut hullumpi, vaikka etenkin lopussa paatos meni vähän liiallisuuksiin. Plussaa oli myös, että elokuvassa oli viittaus siihen, että USA hävisi Vietnamin sodan. Muistan aikoinaan, kun eräs tyhmänpuoleinen tuttu, joka oli nähnyt varmaan kymmeniä sotaelokuvia, ihmetteli, että eikös jenkit muka voittanut Vietnamissa.

Tuntemattoman sotilaan vanhempi versio on tullut nähtyä lumemattomia kertoja, vaikka se onkin vain kapea läpileikkaus kirjasta. Mielestäni siinä on kuitenkin onnistuttu tuomaan kirjan henki hyvin valkokankaalle ja taistelukohtaukset ovat uskottavia. Ehkä suurin itseäni haittaava asia on roolihahmoihinsa selkeästi yli-ikäiset näyttelijät.

Talvisodan kävin katsomassa faijan kanssa, kun se pyöri leffassa -89 ja viime viikolla näin sen uudestaan DVD:ltä. Elokuvan taistelukohtaukset olivat kyllä vieläkin yhtä epäuskottavia kuin silloinkin. Sinänsä hassua, että tehdään tollainen kolmen ja puolen mittainen eepos isolla rahalla, jota 14-vuotias poikakin ihmettelee suu auki, että onko tämän tarkoitus olla komediaa vai mitä.

"Etulinjan edessä" en ole vielä nähnyt. Onkos se katsomisen arvoinen elokuva?

tässä näin alkuun... Kai täältä löytyy enemmänkin sotaelokuvista kiinnostuneita?

"Band Of Brothers" - sarja päihittää kyllä kaikki sotaleffat, jotka oon kattonu. Helvetin hyvin saatu WWII kuvattua monesta eri näkökulmasta.

'Full Metal Jacket' on leffoista se ykkönen

Kilkenny sanoi:
"Band Of Brothers" - sarja päihittää kyllä kaikki sotaleffat, jotka oon kattonu. Helvetin hyvin saatu WWII kuvattua monesta eri näkökulmasta.

Pitää muuten paikkansa! Todella hyvä sarja. On käynyt mielessä pitäiskö ostaa koko höskä DVD-pakettina.

Repe Sorsa sanoi:
tässä näin alkuun... Kai täältä löytyy enemmänkin sotaelokuvista kiinnostuneita?

Ollaanhan täällä ja sotadekkareistakin. Toinen maailmansota kiinnostaa eniten, Vietnamin sota ei enää jaksa kiinnostaa (tullut katseltua liikaa aihetta käsitteleviä elokuvia, jotka eivät olleet kovin kaksisia ja olen tylsistynyt siihen viidakkosotimiseen).

btw. Oletteko katsoneet Pattonia? Olen ajatellut dvd:n hommata. Tähän threadiin voisi vaikkapa tehdä arvosteluja sotaleffoista?

Kyllähän sotakeffat uppoaa. Itseltä löytyy hyllystä muutamia. Tässäpä muutamia mielipiteitä elokuvista:
- Band Of Brothers: Aivan loistava kokonaisuus. Raotti paljon D-dayn taustoja ja siihen liittyvä tapahtumia
- Black Hawk Down: Paras nykyaikaista sodankäyntiä kuvaava elokuva. Intensiiviset taistelu kohtaukset. Miinuksena Delttojen ehkä liiallinen herottaminen, vaikka kovia jätkiä varmaankiin ovat. Tosin Mark Bowden kirjassaan sanoikin, että tuli ehkä liiaan yksi puolinen näkökulma Mogadishun tapahtumiin.
- At the Enemy Gates: Henkilökuva Vasili Zaitsevista, ryssien ykkös sniperista. Ei kuitenkaan niin pällikkö kuin meidän Simo Häyhä. Elokuvana hyvä.
- We Were Soldiers: Hyvä kuvaus Hal Mooren johtamasta kostoiskusta, joka meinas kusta isolla kädellä.
- Ilmestyskirja Nyt: Legendaarinen eepos
- Full Metal Jacket: Viihdyttävä

Siinäpä muutamia mitkä tuli suoralta kädeltä mieleen.

Cross Of Iron : Sotakuvaus saksalaisten näkökulmasta. James Coburn tekee hienon roolin Steinerina, kunniamerkein koristellun tiedusteluporukan johtajana joka taistelee enemmän miestensä kuin maansa puolesta. Selviytymismahdollisuuksia sodasta tulee mutkistamaan kunnianhimoinen kapteeni joka saapuu Steinerin komppaniapäälliköksi.

Paljonhan noita tulee katsottua, niin uusia kuin vanhempiakin.

Repe Sorsa sanoi:
"Etulinjan edessä" en ole vielä nähnyt. Onkos se katsomisen arvoinen elokuva?
Mun mielestä ei. Tuolla leffa-threadissa jo haukuinkin näyttelijöitä yms. Puiseva ja tylsä.

Band of Brothers on tosiaan ihan hyvä. Ainut mikä siinä ja monessa muussa WWII:seen liittyvissä leffoissa/sarjoissa mua häiritsee on se, että yleensä saksalaisten toimintaan ei juurikaan keskitytä. Ne on vähän semmoisessa statistin roolissa.

Pattonia ainaki kovasti kehuttu. en itse ole sitä katsonut vaik se kyl tos ois. sitte tuntemattomampi sotaleffa "casualties of war" kuulema iha siedettävä

BadHair sanoi:
Ainut mikä siinä ja monessa muussa WWII:seen liittyvissä leffoissa/sarjoissa mua häiritsee on se, että yleensä saksalaisten toimintaan ei juurikaan keskitytä. Ne on vähän semmoisessa statistin roolissa.

Heh, sama asia kiusasi mua penskana Korkkareiden kanssa, missä saksalaiset aina jäi toiseksi englantilaisten jyllätessä mennen tullen. Saksan armeija oli tehokkuudeltaan kuitenkin varmasti maailman parhain aikoinaan. Pisti lähes koko Euroopan polvilleen ja kukistui vasta, kun vastassa oli kolmen suuren maan USA:n, Neuvostoliiton ja Englannin sotavoimat ja hankala kahden rintaman sota. Älkää vain käsittäkö väärin, vihaan natsismia, mutta saksalainen sotakoneisto tekniikaltaan, johdoltaan ja tehokuudeltaan ansaitsisi kyllä tiettyä arvonantoa.

Repe Sorsa sanoi:
Pitää muuten paikkansa! Todella hyvä sarja. On käynyt mielessä pitäiskö ostaa koko höskä DVD-pakettina.

Ehdottomasti kannattaa ostaa. Kestää useammankin katsonmiskerran...
Parasta sota tallennetta minä jenkkilästä on koskaan tullu. :rock:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mikä Talvisodan kohtauksissa oli epäuskottavaa?

Edit: Yhtään asiavirheetöntä sotaelokuvaa tuskin on tehtykään.

Kilkenny sanoi:

On muuten pikkasen anaalista tuo.

Platoonia ei vissiin oltu sanottu? Melko hyvä Vietnamiin sijoittuva.
Viihdyttävä :rock:

Kerropa Osku vähän perusteluja miksi B.o.b on niin anaalista?

Repe Sorsa sanoi:
Heh, sama asia kiusasi mua...Saksan armeija oli tehokkuudeltaan kuitenkin varmasti maailman parhain aikoinaan. Pisti lähes koko Euroopan polvilleen ja kukistui vasta, kun vastassa oli kolmen suuren maan USA:n, Neuvostoliiton ja Englannin sotavoimat ja hankala kahden rintaman sota..........

Täysin samaa mieltä. Siis edelleenkin ja ilman Korkkareitakin. ;)
Ja vaikka en mikään militaristi sen kummemmin olekkaan, niin onhan siinä Saksan II-maailmansodan aikaisten joukkojen sotilaallisuudessa jotain törkeän siistiä ja hohdokasta näin vähän vanhemmankin pikkupojan silmissä. Vaikka kai se kantojen kopistelu jossain määrin yli menikin.

Private Ryan on kyllä täysi kunkku aloituskohtauksineen. TV sarjoista ehdottoman kova on toki.

bob.gif

Ehdottomasti paras sotaleffa on Pelastakaa sotamies Ryan!

Mä tykkäsin Enemy at the gatesista. Hyvät näyttelijät. Isoihin tapahtumiin sujuvasti upotettu "pikkujuoni". Teknisesti hieno.

Apocalypse now on ihan legenda pätkä. Kuuluu "sotafanien" yleissivistykseen.

Tigerlandista pidin myös kovasti, vaikkei se varsinainen sotaleffa olekaan. Farrellilla siinä erittäin hieno roolisuoritus.

Deer Hunterissa on aivan loistavat näyttelijät. Siihen leffaan on saatu sodan ahdistavuus vangittua oikein uskottavasti.

Täysin paskoja mielestäni:
-etulinjan edessä
-battle of Britain (aihe sinänsä yksi maailman parhaista, eli taistelu englannin [ilma]herruudesta)

Mulla on itellä melkoinen kasa sotaleffoja DVD:llä. Suurin osa koskee toista maailmansotaa. Kyllä se antaa melkoisesti todentuntoisuutta leffoille, jos ne perustuu edes löyhästi oikeaan historiaan.

-edit. Vittu mä olen spede. Unohdin kokonaan mainita Private Ryanin. Siinä on todella kova pätkä. Ainut kerta, kun on tullut naapureilta sanomista, oli uusien vehkeiden demoaminen kyseisen leffan sekä alku- että loppukähinöillä.

Cross of iron on oma suosikkini lähinnä siksi, että se käsittelee toista maailmansotaa Saksan näkökulmasta. Jostain syystä olen aina leffoissa saksalaisten puolella toisessa maailmansodassa, vaikka juutalaisten teloittaminen olikin melkoisen tyhmää/turhaa resurssien tuhlausta.

Willie sanoi:
Mikä Talvisodan kohtauksissa oli epäuskottavaa?

Hyökkäykset sekä suomalaisten että venäläisten taholta ovat kuin suoraan keskiajalta, missä hyökkäykset tapahtuu keskellä aukeaa kenttää tiiviissä muodossa etenemällä. Hauskin on ehkä kohta, jossa suomalaiset jahtaavat venäläisiä valtavana laumana koivikossa juosten vieri vieressä. Tai kohta jossa Hämeenkyrön pojat hyökkäävät juuri keskeltä avointa peltoa yhdessä klimpissä. Kohtaukset olisivat uskottavia, jos unohtaisi, että kummallakin puolella on käytössä tuliaseita, jopa konetuliaseita.

Virheitä toki kaikissa sotaelokuvissa riittää. Toisissa enemmän toisissa vähemmän...

Elchubagabra sanoi:
Tigerlandista pidin myös kovasti, vaikkei se varsinainen sotaleffa olekaan. Farrellilla siinä erittäin hieno roolisuoritus.

Tigerland on kyllä aikasta kova pätkä, ekalla kerralla jätin kesken, mutta parin vuoden päästä Farrellin tuotantoon tutustuttuani katsoin uudestaan ja iski kovasti.

Elchubagabra sanoi:
-edit. Vittu mä olen spede. Unohdin kokonaan mainita Private Ryanin. Siinä on todella kova pätkä. Ainut kerta, kun on tullut naapureilta sanomista, oli uusien vehkeiden demoaminen kyseisen leffan sekä alku- että loppukähinöillä.

Hoho, et ole ainoa joka käyttää tuota leffaa laitteiston testaamiseen. Pitäisi vain ostaa omaksi kun sitä ei tahdo enää löytyä mistään vuokrallekaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom