Sosiaali- ja Terveysalan pääsytestit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veijari
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkä nyt tuli odotettu kutsu pääsykokeisiin, huomasin siellä pienen huomautuksen "kuntotesti" mitä tämä pitää sisällään? Onko lihaskunto, cooper? Lähinnä siksi että kuntoa löytyy jonninverran mutta juossut en ole vuoteen niin cooperia kerkeäisi vielä nostaa kun kävisi pari lenkkiä vetäisemässä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuota noin, varmaan rippuu hakeeko fysioterapian, sairaan-/terveyden-/lähihoitajan vai sosionomin koulutusohjelmaan. Ja riippumatta alasta, en jaksa uskoa, että siellä cooperia pistetään juoksemaan.

Veikkaan että veijari puhuu ensihoitajan testeistä? Koska sairaanhoitajaksi tai sosionomiksi ei fyysisiä pääsykokeita (ikävä kyllä!) järjestetä.

:offtopic: Missäs kummassa on tuollainen ensihoitajakoulutus? Kyllä mä ihan sairaanhoitajaksi opiskellessani olin ambulanssissa ja syvensin sitten ensihoitoon opiskelujeni loppupuolella... En nimittäin oo kuullutkaan, että on oikein koulutusohjelma ensihoitajaksi.

Meidän oppilaitoksessa Fyssarit joutuu tanssimaan ja todistamaan kykynsä tehdä liikesarjan parin näytön perusteella jonkun humpan tahtiin.
Ensihoitajilla on sitten puntit käsissä kävelyä (16kg???) steppilautojen yli ja laudalle nousua siihen päälle. Taitavat joutua elvytystäkin harrastamaan muistaakseni se kolme minuuttia pitää Anne nukkea yrittää saada elavien kirjoihin. Ja oliskohan ollut vielä joku paarien nosto. Mutta ei mitään sellasta mistä ei selviäis, ja jos omaa hiukka liikuntataustaa niin noi testit rupee olemaan aika paperia.

edit: ja kouluhan on http://www.scp.fi/fi/koulutus/index.htm

Tuo Waltterin kuvaus kuulostaa kyllä hieman hämärältä toiminnalta? Onko noiden tarkoitus karsia jotkut ihan liikuntakyvyttömät pois koulusta vai mitä? Muistan itsekin lukeneeni, että olisi kuntotestiä fysioterapeutin pääsykokeessa. Kieltämättä aika mielenkiintoisen kuuloista.

Helsingissä, Turussa, Tampereella, Kotkassa, Kuopiossa, Oulussa ja Lappeenrannassa. Ainakin tietojeni mukaan. Aiheen opetus on paikkojen välillä suuriakin eroja. Ainakin pari mitä vastaan on töissä tullu ovat olleet hyvin ammattitaitoisia. Mutta se tuttu Jumala-kompleksi tulee hyvin, hyvin herkästi kun saavat sen Ensihoitaja(AMK) rintaneulan pujottaa rintaansa.

edit. Tämä siis Mantille

Tuo Waltterin kuvaus kuulostaa kyllä hieman hämärältä toiminnalta? Onko noiden tarkoitus karsia jotkut ihan liikuntakyvyttömät pois koulusta vai mitä? Muistan itsekin lukeneeni, että olisi kuntotestiä fysioterapeutin pääsykokeessa. Kieltämättä aika mielenkiintoisen kuuloista.

Opiskelen itse fyssariks joten on tuo testi tullut tehtyä, ja pidin(pidän yhä) sitä itsekkin omituisena. Ilmeisesti tarkoituksena on juurikin karsia täysin rytmitajuttomia liikuntaa vieroksuvia tapauksia pois. Tosin tuon liikunta oisin maksimi pisteet olivat sitä luokkaa että ei n kauhean ratkaisevia olleet.
Fyssarien "liikunta" testiin kuului yhden lihaskunto/venytys liikkeen ohjaus pien ryhmälle. Sitten tuo kopioitu liikkuminen rytmiin ja vapaa musiikintahtii liikkuminen (lue:tanssiminen).

Jaahas, joutuuko sitä tanssimaankin. Tein joskus aikoja sitten lupauksen, etten tanssi enää ikinä julkisesti jos paino on yli 100kg. Näytti nimittäin kuulemma sen verta tyhmältä silloin... no nythän onkin tässä mukavasti tultu alaspäin, niin kai sitä sitten joutaa. Vaikuttaa kyllä helvetin omituiselta touhulta.

EDIT: niin se tyhmältä näyttäminen johtui varmasti myös siitä että olen todella kehno tanssija...

Opiskelen itse fyssariks joten on tuo testi tullut tehtyä, ja pidin(pidän yhä) sitä itsekkin omituisena. Ilmeisesti tarkoituksena on juurikin karsia täysin rytmitajuttomia liikuntaa vieroksuvia tapauksia pois. Tosin tuon liikunta oisin maksimi pisteet olivat sitä luokkaa että ei n kauhean ratkaisevia olleet.
Fyssarien "liikunta" testiin kuului yhden lihaskunto/venytys liikkeen ohjaus pien ryhmälle. Sitten tuo kopioitu liikkuminen rytmiin ja vapaa musiikintahtii liikkuminen (lue:tanssiminen).

No kun fysioterapeutin työhön taitaa kuulu mm. kuntoutusta ja liikuntaa eri ikäisten ihmisten parissa, niin varmaan ihan hyvä, ettei sitten päästetä sitä hengaajaporukkaa koulutukseen, joita ei kiinnosta koko juttu edes.

No kun fysioterapeutin työhön taitaa kuulu mm. kuntoutusta ja liikuntaa eri ikäisten ihmisten parissa, niin varmaan ihan hyvä, ettei sitten päästetä sitä hengaajaporukkaa koulutukseen, joita ei kiinnosta koko juttu edes.

No uskoisin että tällaiset yksilöt pyritään karsimaan pois testin psykologisissa kokeissa ja psykologin haastattelussa...

Juu, anteeksi unohtui mainita että fysioterapian ohjelmalle olen hakemassa.
Kaikki muutkin vinkit tervetulleita, kuten millaisia kysymyksiä pääsykokeissa on ollut yms. sillä itseltä jäi lukiossa biologiat lukematta, mutta pääsykoekirja ei muuta olekkaan kuin biologiaa.

PS: Niin ja Lappeenrantaan olen hakemassa.

Kaikki muutkin vinkit tervetulleita, kuten millaisia kysymyksiä pääsykokeissa on ollut yms. sillä itseltä jäi lukiossa biologiat lukematta, mutta pääsykoekirja ei muuta olekkaan kuin biologiaa.

Ja mie en pääsykokeisiin lukenut mitään kirjaa kun silloin ei sellaista vielä ollut:D joten siihen en osaa entaa mitään vinkkiä...
Mutta yleisesti kannattaa miettiä mitä vastaat kysymyksiin: kuinka meinasit taloudellisesti selvitä, miksi haluat kyseistä alaa opiskella, mitä haluat tehdä valmistuttuasi (ikääntyneet on kova sana halusit sitten oikeasti heidän kanssaan toimia tai et;)).
Omaa sosiaalisuuttaan, ryhmätyöskentely kykyjään kannattaa myös korostaa. Ja taitaapa siellä vielä olla ryhmäkeskustelu jossa kannattaa suunsa avata, tietenkään muita jalkoihin polkematta.

edit: millos oot tetattavana...?

:offtopic: Missäs kummassa on tuollainen ensihoitajakoulutus? Kyllä mä ihan sairaanhoitajaksi opiskellessani olin ambulanssissa ja syvensin sitten ensihoitoon opiskelujeni loppupuolella... En nimittäin oo kuullutkaan, että on oikein koulutusohjelma ensihoitajaksi.

Yhtään väheksymättä, missä ihmeen peräkylässä oot opiskellut? Olet 28v(?), joten et ihan sota-aikaakaan ole ollut koulussa. Ambulanssissakin vielä töissä, etkä ole kuullutkaan tuollaisesta...

13.6 on nuo kokeet. Kaikki muu pitäisi olla hanskassa mutta tuosta teoriakokeesta olen huolissani. Lihaskuntoa/kuntoa löytyy jonninverran(kilpaurheilija) ja cv:tä löytyy leiriohjaajana, muistaakseni voimassa oleva ensiapukurssi, tukioppilastyöskentely todistus, muutama vuosi työtä sekä olen virallisesti kilpaurheiluvalmentaja(sitähän ei tarvitse kertoa että se johtuu lähinnä siitä että meidän seura on perseestä ;))

Hmmm...biologiaa? Aika mielenkiintoista...mun muistaakseni aiemmin se on ollut Ihmisen anatomia & fysiologia (Nienstedt, Hänninen ja Arvila?). Vai meinaatko, että se aihe mitä luette on soluista jne?

En osaa auttaa tossa kirjallisessa tentissä. En tiedä yhtään mitä siinä kysytään, koska munkaan aikana ei ollut mitään tenttiä kirjasta.

Liikesarjan suoritusta, ryhmässä toimimista, ei hitto...tästä on liian kauan, että mä muistaisin. Avoimin mielin ja hyvä tsemppi. Waltteri mainitsikin, että ikääntyneiden fysioterapia on kova sana, ne kusee hunajaa kun kuulee et sä oot kiinnostunut siitä.

Eipä musta ollut paljon apua.:D

-edit- ei siellä mitään fyysisiä testejä ole...jos on, niin ei ole rankkoja

13.6 on nuo kokeet. Kaikki muu pitäisi olla hanskassa mutta tuosta teoriakokeesta olen huolissani.

Saattaapi olla että ilmestyn paikalle ihmettelemään uusia pyrkyreitä...:D

ja kerron heti jos saan jostain kaivettua viimevuotisista pääsykokeista lisää tietoa...

Hmmm...biologiaa? Aika mielenkiintoista...mun muistaakseni aiemmin se on ollut Ihmisen anatomia & fysiologia (Nienstedt, Hänninen ja Arvila?). Vai meinaatko, että se aihe mitä luette on soluista jne?

Juu sama tekele, mutta siitä on rajattu alueita: Solu/Kudokset, Hengitys, Verenkierto ja sitten lihaksistoa/luustoa vähän päälle.
Haen alalle ihan puhtaasta mielenkiinnosta ja varmasta elannosta(ikääntyvät paskiaiset vähintään jos ei muuten). Ensi haussa haen kyllä vielä muuallekkin ja mietin että minne menen jos saan enemmän kuin 1 paikan.(aikaa miettiä kyllä kun on intti välissä)

Waltterilta jo hyvät evästykset vysioterapäytin pääsykokeisiin.
Ja kannattaa tosiaan varautua mitä merkillisempiin suorituksiin siellä fyysisten osioiden joukossa, kaiketi niiden tarjkoitus on testata enimmäkseen sitä uskallusta ja soveltamisen taitoa. Ja niissä psykologisissa testeissäkin voi varsin humoristisiltakin tuntuvia kysymyksia tulla eteen, joten avoimin mielin ja pilkesilmäkulmassa onnistuu varmasti parhaiten.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom