Soneran oudot palvelutilaukset, lasku 190€, ja palvelutilauksia lasku täynnä... WTF?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tape80
  • Aloitettu Aloitettu
Työkaverini, joka siis ulkomaalainen (jenkki) on joutunut säätämään vaimonsa (myös ulkomaalainen, thaimaa) puhelinlaskun kanssa. He tekivät uudet kännykkäsopparit Soneran kanssa kytkypuhelimilla ja nyt vaimon lasku noussut 190 euroon. Soneralta kysyttäessä he laittoivat erittelyn, jossa näkyy useita 8,13 euron palvelutilauksia, joista näkyy numerot 17*** ST4. yhtenä päivänä kaksi tilausta, viikon päästä 3, kymmenen päivän päästä 5 kappaletta. Vaimo ei ole satavarmasti mitään tilannut, kyseessä ei ole ulkomaanpuhelut tms, ja nyt Sonera haluaa että kaverini tilaa tarkan puheluerittelyn, mistä pääsee maksamaan taas 8 euroa. Ketään ei kiinnosta asiaa hoitaa, johtuneeko siitä kun hän on ulkomaalainen ja puhuu hyvin suomea, tosin aksentilla, vai mikä, mutta jotain pitäisi tehdä.

Suosittelin ottamaan yhteyttä kuluttajaviranomaiseen, mutta ennen sitä haluaisin kuulla onko jollain täällä vstaavanlaisia kokemuksia, tai onko Pakkiksen puhelinihmisillä tietoa mikä helvetti voi maksaa 8,13 euroa, ja toistuu noin oudosti. tuo ST4 on ilmeisesti joku koodi, onko siitä tietoa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
uskoisin että se on lyhenne jostain, tilaa tarkka puhelinerittely siitähän se selviää. Jos vaimo niitä ei ole 100 varmasti tilannut kuten väität, puhelinerittelyllä se on helppo todistaa ja saatte rahat takaisin siitä puhelin erittelystäkin, jos taas ei olla ihan satavarmoja ja se vaimo onkin johonkin soitellut, lasku on maksettava, kuulostaa hullulta että kukaan ei halua oikeasti selvittää sitä, minä selvittäisin heti.

Ei ole moisesta kokemusta, mutta piti vastata silti.

Eiköhän nyt operaattori näe 100% varmuudella mistä on kyse, eli selviää erittelyllä. Ei tuollainen aivan itsestään tapahdu lähes mitenkään. Kytkypuhelimissa tuskin mitään matoja on, ellei helkkarin nopeasti niitä hankkinut itse jostain, ja nuokin ovat todella harvinaisia. Toki ei ole ennenkuulumatonta että puhelin saadaan tekemään omiaan haittaohjelman avulla.

Tarkka puhelinerittely kouraan, eiköhän selviä.

Thaimaassa asuneena mun on pakko sanoa, enkä nyt halua syyttää tai loukata, että jos vaimo tosiaan olisi jotain tilaillut niin ei varmaan sitä kerro kovin äkkiä ennen kuin faktat on pöydässä mitä ei voi kieltää. Henk. koht. olen sitä mieltä että aika häpeilettömästi keskiverto thaimaalainen peittelee vahingot yms., ja sitten kun jäädään kiinni ollaan erittäin nolona mikä on heidän kulttuurissa kauheinta ikinä. Joo, en tiedä taustoja, en tunne henkilöitä, en halua yleistää, mutta tämä tuli ensimmäisenä mieleen kun tekstin luin. Eli jos onkin ajatellut et eihän nuo summat hirveitä ole europalkoilla, mut sitten onkin, niin kauan kestää tunnustaa...

Noh, kuitenkin, tarkka erittely varmasti kertoo kenen pussiin nuo maksut on kilahtanut, ja ei siinä muu auta kuin tilata se erittely. Jos varmistuu että kyseessä ihan oikea puhelinpalvelu ja heillä on tieto ostoista, niin sitä Sonera ei tuu nielemään, eikä varmaan kuluttajaviranomainenkaan, että jotenkin itsestään noin olisi käynyt. Eikä nyt kuulosta realistiselta että mitenkään olisi voinut puhelin itsestään soittaa noin tasaisesti (ja vielä nousujohteisesti 2 -> 3 -> 5) taskussa tms. TOKI, jos on jollain ilveellä moinen haittaohjelma päässyt luurin niin sitten vaan todistamaan se.

Ihan turha ottaa yhteytä kuluttajaviranomaiseen (ainakaan tässä vaiheessa). Operaattori toimii ainakin toistaiseksi 100% oikein. Jotain palveluahan thaikkuvaimo (yleistä myös alaikäisillä lapsilla) on käyttänyt, varmaankin kuvitellut tekevänsä sen kertaluontoisesti mutta nyt voi olla jokin PUSH-palvelu päällä eli tuo tilaus on aktiivinen.

Operaattori ei ole siitä vastuussa, tuo on asiakkaan ja kolmannen osapuolen (ko palveluntarjoajan) keskenään tehty sopimus. Operaattori vain tarjoaa mahdollisuuden käyttää verkkoa puheluihin, tekstiviesteihin, tiedonsiirtoon jne.

Yleensä operaattoreilla on kyllä järjestelmät joista voidaan katsoa suoraan lyhytnumero ja palveluntarjoaja mistä on kyse, ja antaa asiakkaalle tiedot kuinka olla yhteydessä ko palveluntarjoajaan ja saada nämä kestotilaukset loppumaan (mikäli kestotilauksesta on kyse). Voi olla että Soneran palveluihin ei se kuulu, mutta puheluerittelyn kyllä toimittavat.

Asiakas on itse vastuussa käytöstä ja puheluliikenteestä, ja 99% tapauksissa noissa asioissa ei ole minkäänlaisia virheitä. Laskutus perustuu verkkoliikenteelle.

Edit: Operaattori ei myöskään itse saa näitä asiakkaan maksamia laskuja, eli nuo palvelunumerot ja viestit operaattori maksaa ko palveluntarjoajalle, eli toimii vain "välittäjänä". Mikäli asiakas inttää ettei ole itse niitä soittanut/viestitellyt, operaattorin tekninen tuki voi tarkistaa onko puhelut/viestit tehty asiakkaan sim-kortilla ja imsillä. 99% näin on, erehdyksen mahdollisuus on lähellä nollaa. Se onko puhelinta käyttänyt joku muu onkin sitten asiakkaan vastuulla.

Edit2: 17*** ST4 (ST4 voi olla joku Soneran laskuerittelyjen palveluluokka tms johon en osaa kommentoida, mutta 17, 16 jne alkuiset ovat lähes poikkeuksetta lyhytnumeroita erilaisille viihdepalveluille (logot, soittoäänet, taustakuvat, tv-pelit, nettipelit). Myöskin joitain matkalippuja, parkkilipukkeita ym voidaan nykyään maksaa tekstiviesteillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom