Solkku

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jason
  • Aloitettu Aloitettu
Kevät lähestyy ja solkku alkaa olla ahkerassa käytössä kohta puoliin.. Vai käykös porukka jo ahkeraan solkussa? Saakos tuolla 10x kortilla hyvin väriä roppaan? En ole ikinä ennen ollut solkussa.. Uskaltaako tuon 20min olla ekoilla kerroilla? Ilmeisesti tuo pari kertaa viikossa tuo tarvittavaa tulosta ja muutama välipäivä kertojen välillä. Kiinnostaa myös, että miten kauan tuommoinen 10x rusketus pysyy? Aika arvokastahan tuo on..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Älä nyt vielä tässä vaiheessa rupea kahta kertaa viikossa käymään.. näyttää meinaan hiukan luonnottomalta, koska se väri todellakin tarttuu nopeesti. Sitte ku yskivät linnut lauleskelee keväät merkkejä, ni sitte vasta saa näyttää siltä että on oikeesti ottanut aurinkoa.

Ite oon käyny läpi vuoden 1-2krt/kk solkussa. Mulla on selästä iho niin "huonona" välillä, et ihan hyvää tekee vaan. Ite otan aina ton 20min (joka on meijän solkun maksimiaika) Solkkureissun jälkeen sitten rasvaa kunnolla koko kroppaan :thumbs:

No varmasti näkyy jo 10 kerran jälkeen. Ei tartte ku muutaman käynnin, nii alkaa näkyy jo.

Sun pitää tsekkaa sun ihotyyppis ja olla siellä solkussa sen mukaan. Meijän solkkukopissa on sellanen ihotyyppitaulukko ja siitä tsiigaa, et mihin lokeroon ite kuuluu.

Itekin olen nyt muutaman kerran käynyt solkussa tuolla salilla. Mä palan helposti eli olen ollut vain 13 min kerta eikä mitään punoitusta ole esiintynyt. Väristä en tiedä, rusketun todella vähän/en ollenkaan mutta jotain pientä sävyä mä olen omasta mielestä saanut. Ehkä tuo tekee myös hyvää iholle. Mutta 2 euroa kerta hinnalla aika halpaa huvia meillä vaikka kerran viikossa kävisikin. :)

Kerran viikossa riitää, että pysyy nousujohteinen ruskettuminen päällä. Ei varmaan kannata parilla ensimmäisellä kerralla olla täyttä aikaa jos on aivan joutsen.
10 kertaa solkussa pitäisi saada suhthyvä väri pintaan, riippuen solkun tehosta ja kuinka hyvin ruskettuu.

Kerran viikossa riittää mulle. On sen verta kallista hupia, ettei viitti 2 kertaa viikossa käydä. Parin ekan kerran jälkeen on jo ihan kivasti väriä (ei uskois). Oon ollu aina 20 minuuttia kerrallaan.

Myönnän toki itsekin, että ruskettunut iho (eli kuitenkaan yliruskettunut!) on nätimpi kuin ihan vitivalkoinen kuten itse olen, mutta siitä vaan syöpää ja muita mukavuuksia hankkimaan.. Itse en siis solariumiin suostu.

Tässä hieman informaatiota..

"Säteilyn kannalta vaarallisimpia kotona käytettäviä laitteita ovat solariumit. Ne synnyttävät ultraviolettisäteilyä, jolla voidaan ruskettaa ja pahimmassa tapauksessa polttaa ihoa. Kestorusketus ja ihon toistuva polttaminen lisäävät merkittävästi riskiä saada ihosyöpä. Solariumin käyttöä olisikin syytä rajoittaa.

Rusketuksen hankkiminen solariumista ei ole sen turvallisempaa kuin auringonotto. UV-säteilyn haitat ovat samanlaisia riippumatta siitä, missä sille altistutaan. Viime vuosina julkaistut väestötutkimukset viittaavat siihen, että solariumien ahkera käyttö lisää melanoomariskiä. Vaurioiden syntyminen riippuu solariumlaitteen tehosta, yksilöllisestä ihon herkkyydestä ja siitä, kuinka paljon aikaa solariumissa vietetään.

Solariumissa ei pidä koskaan olla niin pitkään, että iho punoittaa käynnin jälkeen. Ole ensimmäisillä käyntikerroilla erityisen varovainen, etenkin ellei ihosi ole ennestään ruskettunut. Viisi minuuttia on useimmille sopiva aloitusaika. Säädä käyntiaika aina ihosi sietokyvyn mukaan.

Noudata laitteen käyttöohjeita ja ole solariumissa enintään niin pitkään kuin käyttöohjeessa suositellaan. Solariuminpitäjän on annettava käyttöohjeet asiakkaalle pyytämättä.

Monet UV-säteilyn haittavaikutuksista riippuvat koko elämän aikana saadusta säteilyannoksesta. Rajoita solariumkäyntiesi määrä vuodessa 10 kertaan, ja tarkkaile myös auringonottosi määrää.

Käytä aina silmiensuojaimia. Silmien kiinnipitäminen ei anna riittävää suojaa solariumin voimakkaalta UV-säteilyltä.

Älä käy solariumissa lääkehoidon aikana neuvottelematta lääkärisi kanssa. Tietyt lääkeaineet lisäävät ihon valoherkkyyttä ( Lääkelaitoksen lista valoallergiaa aiheuttavista lääkeaineista).

Poista kaikki kosmetiikka ennen solariumiin menoa. Valmisteita, joiden luvataan tummentavan rusketusta, ei kannata käyttää. Eräät kosmeettiset aineet lisäävät ihon herkkyyttä UV-säteilylle, ja tällöin kasvaa riski saada palovammoja.

Ihosairauksia ei kannata yrittää hoitaa itse solariumissa. Kysy neuvoa ihotautilääkäriltä. Lääketieteellistä käyttöä varten on erityisiä UV-hoitolaitteita.

Tarkkaile ihoasi ja käy lääkärissä, jos ihollasi oleva luomi alkaa kutista, vuotaa verta, kasvaa tai muuttuu ulkonäöltään. Mahdollisuus parantua ihosyövästä on sitä parempi, mitä aikaisemmassa vaiheessa tauti todetaan.

Solariumia ei pidä käyttää, jos
olet alle 18-vuotias
ihosi on herkkä auringolle ja rusketut huonosti
olet ollut auringossa samana päivänä
käytät UV-säteilylle herkistäviä lääkeaineita tai olet sairas
sinulla tai jollakin sukulaisellasi on tai on ollut ihosyöpä.

Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) uudessa asetuksessa ionisoimattoman säteilyaltistuksen rajoittamiseksi on määritelty ultraviolettialtistuksen enimmäisarvo, joka rajoittaa tuntuvasti solariumien käyttöä. Alle 18-vuotiasta ei tulisi altistaa solariumille muuten kuin lääkärin määräyksestä.

Solariumlaitteiden säteilyturvallisuusvaatimukset perustuvat STM:n asetuksen lisäksi eurooppalaiseen standardiin. Turvallisuusvaatimukset on yksityiskohtaisemmin esitetty Säteilyturvakeskuksen ohjeessa ST 9.1 "Solariumlaitteiden säteilyturvallisuusvaatimukset ja valvonta". Tässä ohjeessa on annettu myös käyttöpaikkaa ja sen vastuuhenkilöä koskevia vaatimuksia.

Suomessa rusketustarkoitukseen hyväksytään Säteilyturvakeskuksen ohjeen ST 9.1 mukaisesti ainoastaan niin sanotut UV-tyypin 3 solariumlaitteet. Näissä laitteissa sallitut loisteputket on esitetty STUKin julkaisemassa listassa. Määräysten noudattamista valvotaan pistokokein." (lähde: Säteilyturvakeskus, www.stuk.fi)

Ehkä oma asenteeni johtuu siitä, että opiskelen fysiikkaa ja säteilynkäyttöä yms. Tiedän tarkemmin mitä säteily oikeasti aiheuttaa. En tahdo ketään pelotella (kaikestahan nykyisin saa syövän tai vastaavaa), mutta ehkä kaikkien on hyvä tietää mitä tekee. Säteilyn kanssa ei passaa leikkiä.

Jason sanoi:
Kevät lähestyy ja solkku alkaa olla ahkerassa käytössä kohta puoliin.. Vai käykös porukka jo ahkeraan solkussa? Saakos tuolla 10x kortilla hyvin väriä roppaan? En ole ikinä ennen ollut solkussa.. Uskaltaako tuon 20min olla ekoilla kerroilla? Ilmeisesti tuo pari kertaa viikossa tuo tarvittavaa tulosta ja muutama välipäivä kertojen välillä. Kiinnostaa myös, että miten kauan tuommoinen 10x rusketus pysyy? Aika arvokastahan tuo on..

Jos et ole herkästi palavaa tyyppiä, niin tuon 20 minuuttia kestää aikalailla varmasti. Mutta kannattaa toki varmuuden vuoksi ottaa ekalla kerralla vain 15 min, ei siinä mitään häviäkkään. Itse taisin ottaa elämäni ekalla solariumkerralla muistaakseni 12 min kun palan suht helposti. Mutta mitään palamisen oireitakaan ei tuosta tullut ja esim. viimekeväänä otin ekalla solkkukäynnillä heti 20 min eikä siitäkään mitään ongelmia aiheutunut. Eli taitaa ihotyypistä olla kiinni aika paljon miten käy. Mun yks kaveri ei voi ottaa kun 10 min kerrallaan vaikka ois jo ruskettunutkin, palaa takuulla, mutta taas toisaalta se 10 min antaa jopa paremman tehon sille kun mulla 20 min.

Timba79 sanoi:
Mun yks kaveri ei voi ottaa kun 10 min kerrallaan vaikka ois jo ruskettunutkin, palaa takuulla, mutta taas toisaalta se 10 min antaa jopa paremman tehon sille kun mulla 20 min.

Palamiseen vaikuttaa se, että missä sen pohjarusketuksen on ottanut. Auringossa makaileminen auttaa siihen ettei jatkossa pala niin helposti, kun solariumissa saa pelkästään väriä pintaan.

Itsekin kävin tuossa tänään ensimmäistä kertaa testaamassa solkkua ja ihan mukavaltahan se tuntui tällaselle valkonaamalle.
Olin heti ekalla kerralla täydet 20min ja väitän, että normaali-ihoiset voivat siellä olla sen 15min ainakin. Itseltä punotti kyllä jonkin aikaa selkä tuon jälkeen, mutta mitään palamista ei iskenyt pintaan.
Ei muuta kun kaikki sinne vaan grillautumaan. :whip:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom