Solarium

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gmarx
  • Aloitettu Aloitettu
Käykö täällä jengi usein solariumissa? Itse kokeilin viime keväänä suositellun max annoksen (10 krt), mutta tulos ei ollut kovin kummoinen. Pitänee kuitenkin yrittää uudestaan taas muutaman kuukauden päästä ja mussuttaa niitä porkkanoita. Vaikka paremmin se läski kyllä tummuu nakkikiskan jonossa nujakoidessa
:p

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse käyn solariumissa ympäri vuoden kesäkuukausia lukuunottamatta. Käyntikertoja tulee n. 80 vuodessa. :cool:
10 kerran korteista saa yleensä myös alennusta, kun ostaa useamman kerrallaan.
Solariumien tehot vaihtelee aikalailla. Ennenkuin ostaa kortin, kannattaa kysyä koska putket on viimeksi vaihdettu. Isoilla kuntosaleilla laitteisiin on yleensä panostettu ja putketkin vaihdetaan pari kertaa vuodessa. Tosin uusista putkistakaan ei ole mitään hyötyä jos laite on päin persettä kytketty...

Originally posted by Snuupi
Itse käyn solariumissa ympäri vuoden kesäkuukausia lukuunottamatta. Käyntikertoja tulee n. 80 vuodessa. :cool:

Miksi käyt ympäri vuoden? ymmärtääkseni solariumin terveyrsiskeistä ei olla oikein vieläkään saatu täyttä selvyyttä, ja tutkimukset puhuu yhtä ja toista..

Itse käyn solassa keväisin n. kymmenen kertaa.
Jo terveydellisistä syistä en enempää enkä halua, että ihoni näyttää kymmenen vuoden kuluttua ryppyiseltä ja kuihtuneelta nahkarievulta:(
Se nimittäin todella kostaantuu vanhemmalla iällä jos nuorena on grillannut itseään jatkuvasti auringossa.

Kaunis rusketus mielestäni ei ole mikään mustanruskea vaan sanotaan, että sellainen maitokahvin värinen iho on makuuni.
Jos haluan talven aikaan vähän väriä niin käytän silloin itseruskettavaa.:)

ymmärtääkseni solariumin terveyrsiskeistä ei olla oikein vieläkään saatu täyttä selvyyttä

Niin, tässä tullaan samaan asiaan kun usein tuolla roina puolella, kaikkia EI terveys niinkään kiinnosta :D

Originally posted by Snuupi
Tosin uusista putkistakaan ei ole mitään hyötyä jos laite on päin persettä kytketty...

??? Eikös ne ole kuitenki ns. loisteputken tyyppisiä ratkaisuja, ne joko palaa tai ei pala?? Pistotulppa seinään ja menoksi...

Pari kertaa testannu, mutta ei oikein tartu. Aurinko sen sijaan tarttuu ihan hyvin. Kyllä sitä varmaan kävis sen 1-2 kertaa kuussa, jos vaan tarttuis. Jos käy vuodessa kymmenisen kertaa niin ei siitä ainakaan haittaa ole - päinvastoin. (Näin sano iholääkäri) Rusketus kicks ääs :cool: Mutta enpähän hukkaa rahojani moiseen, kun ei tuu väriäkään. Kesällä vedetään sitten melanooma päälle :D

Originally posted by Hgu
??? Eikös ne ole kuitenki ns. loisteputken tyyppisiä ratkaisuja, ne joko palaa tai ei pala?? Pistotulppa seinään ja menoksi...

Näin on, eli solariumputket kattoon ja eiku nakuilee.. hintakaan noil putkil ei ollu muistaakseni mikään ihan mahdoton, mä ite värjöttelen joskus mustavalon alla omas huonees:p

Originally posted by sporttityttö
Itse käyn solassa keväisin n. kymmenen kertaa.
Jo terveydellisistä syistä en enempää enkä halua, että ihoni näyttää kymmenen vuoden kuluttua ryppyiseltä ja kuihtuneelta nahkarievulta:(
Se nimittäin todella kostaantuu vanhemmalla iällä jos nuorena on grillannut itseään jatkuvasti auringossa.

Mun 70-vuotias isoäiti on grillaillut itseään koko ikänsä rannoilla (asuu Etelä-Euroopassa) ja se näyttää huomattavasti ikäistään nuoremmalta, noin 50-vuotiaalta.

Että kai sekin on jokseenkin suhteellista :)

Mutta onhan se tutkittu ja todettu, että solarium ja auringonotto edistää ihon vanhenemista.

Viime keväänä / kesän alussa kokeilin ensimmäisen kerran solariumia, kun olin aikaisempina vuosina pystynyt polttamaan itseni heti alkukesän auringossa. Tulee käytyä aina silloin tällöin eli omalla kohdalla se ainakin antaa mukavan värin pintaan.

Edit: Eli lisätään tähän nyt vielä, että poltin myös viime kesän alussa itseni, eli ei auttanut tähän ongelmaan.

Solariumhan säteilee lähes pelkästään UV-A:ta, joten ei kai sen pitäisi kovin merkittävästi vaikuttaa ihon pintarakenteeseen. Samasta syystä myöskään auringon kesto ei solariumissa parane, koska pigmenttiä lisäävää ja ihoa paksuntavaa UV-B:tä ei ole juuri ollenkaan. UV-A tummentaa olemassa olevaa pigmenttiä ja tunkeutuu syvemmälle kuin lyhytaaltoisempi UV-B.

Heh, kerran eräs kaveri oli laboratoriossa odottelemassa jotain ja päätti ajankulukseen ottaa vähän "arskaa" labrakäyttöön tarkoitetulla UV-lampulla. Lamppu vaan sattui olemaan erittäin voimakas UV-C lähde, joten muutama minuutti teki tehtävänsä. Seuraavana päivänä kuollut iho kuoriutui punottavasta naamasta irti kuin pitemmänkin etelän reissun jäljiltä.

Originally posted by Jortsu
Eli siis solarium on vaarallisempi rusketuksen hankintaan kun arskakokö?

Ainakin mun bilsanmaikan mukaan. Just tosta gmarxin esittämästä syystä.

Originally posted by gnut
Ainakin mun bilsanmaikan mukaan. Just tosta gmarxin esittämästä syystä.
Jep jep, eipä tarvitse siis edelleenkään noihin solkkuihin koskea. Kesäsin hankitaan kunnon sekundaneekerilook ja talvella sit itketään kun naama on kalpee...

Eilen tuli käytyä solariumissa ensimmäistä kertaa viime kevään jälkeen, meinaan käydä keväämmällä parin kk ajan esim kerran viikossa.

Originally posted by Jortsu
Eli siis solarium on vaarallisempi rusketuksen hankintaan kun arskakokö?

Ei vaan, jos rusketus pitää ottaa, niin silloin solkusta just ton UV-A:n takia. Kesällä sitten pakoillaan turhaa auringossa oleskelua ja UV-B:tä varjossa.

Rusketus pitää ottaa pitkällä tähtäimellä, silloin iho ehtii "hiilaamaan" solkkukertojen välillä eikä kuivu.

Solariumin vaarallisuus

Solariumin vaarallisuudesta sen verran, että ei ole yhtään turvallisempaa olla solariumissa tai auringossa. Ne on molemmat ihan yhtä pahoja. Vaikutukseltaan kenties hieman erilaiset, mutta loppupeleissä riskit on suht samat.

Lisää tietoa aiheesta löytyy Säteilyturvakeskuksen kotisivuilta:

http://www.stuk.fi/sateily_ja_ihminen/solarium.html

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom