soijaproteiini

Ikä
35
olen kuullut, että soija proteiinissa olisi todella tärkeitä aminohappoja ja sitten että se olisi niinkun laihduttaville, oonko väärässä? mutta jos puhutaan proteiini dieetistä niin pitäiskö sillon käyttää jotain dextroo/malto6?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No en osaa noihin kysymyksiisi vastata, mutta soijaproteiini maistuu useimpien mielestä :kakka:lta... :rolleyes:... mutta jos siitä pitää...

Ja ei se ainakaan vain laihduttaville ole...

Viisaammat vastatkoon...

Soijaproteiinijauho on ihan asiallista protujauhoa (halpaa ja ravintoarvot hyvät, ei laktoosia) ja nykyään maistuu mulle paremmin kuin halpishera. Ehkä oon liikaa vetänyt halpisheraa raakana, mutta nykyään vaan ei meinaa millään upota :urjo:

Summerboy, kerro tarkemmin mittasi, ruokavaliosi ja fyysinen aktiviteettisi, niin tiedämme, tarvitseeko sinun läskejä vähentää (on hyvä puhua tarkasti, eli läskin vähentämisestä, termi laihduttaminen tai painon pudottaminen ei ole riittävän tarkka) ja miten kannattaa aloittaa.

Maltodekstriini on melkein jokaiselle turhaa palautusjuomaa lukuunottamatta ja dekstroosin ostamisen sijaan mene markettiin ja osta panimosokeria (ovat ihan sama asia eri nimellä ja erilaisessa paketissa). Ite jättäisin senkin kaupan hyllylle ja tyytyisin hiilarilisänä maltoon.

olen 183cm pitkä painan 68-70kg, käyn salilla 4-5kertaa viikossa, harrastan jalkapalloa harkat3-5kertaa viikossa ja sit vielä capoeiraa jossa harkat nyt toistaiseksi 2kertaa viikossa. en niinkään halua laihtua vaan polttaa rasvaa mitä sitä nyt vähän on ja sitten haluisin saada "pömppiksen" pois elikkä aamulla kun herään niin wc-käynnin jälkeen maha on aivan littana ja kun olen syönyt niin se pömpöttää!

syvien vatsalihasten reenauksella saa pömpötyksen pois. Maahan kyynärpäiden ja jalka terien varassa(kasvot lattiaan päin) ja sitten vatsa vedetään sisään. Tämä on staattista, eli pidetään jonkin aikaa ja sitten lepo.

E: kannattaa soijaproteniinROUHETTA kokeilla.

Jooh. Soija protsku on kyllä karmeen makusta. Mä oon käyttäny sitä viimeaikoin palautusjuoman seassa sillee et siel on tavalliset wheyt, maltot , dextrot ja kreat ja semmone ruokalusikallinen soijaa.. Tolleen sen maku katoo kokonaan, mut tuntuu vähän semmosta soijamaista jauhoo suussa juodessa. Mutta kyllä se alas menee...
Tiedä sitten onko siitä mitään hyötyä?

Edellä jo mainittiin soijarouhe, ja sitä minäkin suosittelisin pahanmakuisten soijaproteiinijauhojen sijaan. Elikkäs soijarouheesta saa tehtyä kaikkea kivaa mitä jauhelihastakin, värärasvaista ja maistuvaa ja todellakin, aminohappokoostumus on parasta mitä kasvikunnasta löytyy. Myös soijapapuja (kuivattuja) voi myös keittää vaikkapa pussillisen, pakastaa rasioissa ja lisätä aina ruokiin, kuteen wokkiin ja kastikkeisiin. Iso plussa on kevyden lisäksi edullinen hinta, jos vertaa vaikkapa naudan paistiin.

Itse laitan viikoittain soijaruokaa, lähinnä pihvejä, koska aina ei jaksa sulatella saatikka raaski ostaa kokolihaa. Mielestäni monipuolisuus koko ruokavaliossa, siispä myös proteiinin lähteissä on kaiken a ja o. Eli vaihdellen naudanlihaa, riistaa, lohta, tonnikalaa, seitä, kanaa, kalkkunaa, soijaa, kananmunia, pähkinöitä & siemeniä, vehnänalkioita...

Essential Soija Hera
Isoleusiini 4,3 4,85
Leusiini 7,2 9
Lysiini 5,5 7,8
Metioniini 1,2 1,55
Fenyylialaniini 4,6 2,75
Treoniini 3 6,2
Tryptofaani 1,2 1,2
Valiini 4,4 4,9
Non-Essential
Alaniini 3,8 4,1
Arginiini 6,7 2,3
Aspartaatti 10,2 9,15
Kysteiini 1,1 2,05
Glutamiinihappo 16,8 14,65
Glysiini 3,7 1,6
Histidiini 2,3 1,55
Proliini 4,5 4,85
Seriini 4,6 4,55
Tyrosiini 3,3 2,6
Glutamiinia 10,67 6,6
BCAA 15,9 18,75

Välttämättömissä aminohapoissa (joista elimistö ei-välttämättömät aminohapot valmistaa) hera on selvä voittaja. Ei-välttämättömissä soija sisältää moninkertaisesti arginiinia ja glutamiinia, joiden tarve mahdollisesti lisääntyy treenaamisen ja dietin seurauksena.

Itse olen havainnut 50/50 hera/soija sekoitussuhteen hyväksi proteiinilisänä kovan treenin ja/tai dietin aikana. Soija lisää tärkeimpiä aminohappoja ja laskee laktoosin määrän annoksessa puoleen. Makukin on kestettävä kun puolet on heraa. Samaan annokseen saa tällä tavoin sekä heran että soijan terveysvaikutteiset ominaisuudet (hera: immuunijärjestelmä, aineenvaihdunta, soija: hormonitasapaino, hivenaineet).

Näin saa soijan helposti alas:

puoli litraa maitoa + reilu desi soijarouhetta. Satsi sauvasekoittimella
suht tasaiseksi juomaksi ja muutamalla huikalla naamariin. Eikä tämä
vaadi edes mitään mausteita lisäksi.

modified sanoi:
Näin saa soijan helposti alas:

puoli litraa maitoa + reilu desi soijarouhetta. Satsi sauvasekoittimella
suht tasaiseksi juomaksi ja muutamalla huikalla naamariin. Eikä tämä
vaadi edes mitään mausteita lisäksi.

Mutta tällä tavalla laktoosi hyppää leikkiin mukaan. Soijaproteiini on, kuten edellä mainittiin, kasvikunnan paras proteiinilähde. Se omaa täydellisen aminohappoprofiilin. Onko kellään tutkimustietoa soijan flavonoiden ja estrogeenin muodostuksen (myös miehillä) välillä? Onko tämä turhaa puhetta vai kannattaako olla edes pikkasen varuillaan?
EDIT: typoja jälleen kerran

Joona sanoi:

Tuolla oli aiemmin puhetta soijan upeasta laktoosittomasta ominaisuudesta. Että semmosta, anteeksi jos oli typerä kommentti...

Suositut

Back
Ylös Bottom