Soijaproteiini. Hyvää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FatalE
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ilmeisesti hera taitaa olla parempi, mutta ois tietty ihan kiva tietää, kuinka paljon eroja noissa on.
Maustamatonta Ufs:n proteiinia joka tapauksessa yleensä ostelen.

Ruokakaupoissa myydään soijajauhoa 500 g pusseissa hintaan 2,58 e. Proteiini pitoisuus 50g/100g. Tosta voi sitten valmistaa soijamaitoa, joka ainakin tölkistä juotuna on hyvää. Ite en oo tätä litkua ikinä tehnyt, mutta kokeiluun menee kun noin halpaa on. Onhan tää nyt kuitenkin halvempaa kun lisäravinteena myytävä soijaproteiini. Proteiinilisäksi oon tän kaavaillut, en palkkariin.

Voiko Leaderin soija proteiinia vetää palautusjuomana?
Vastaako saman asian kuin normi herat/isolaatit?

Soija ajaa tutkitusti urheiluravinteena aivan saman asian kuin kalliimmat herat.

Ainoa mikä voi laittaa nikottelemaan joillakin on se soijaproteiinin vähän vellimäinen ja tympeän makuinen koostumus. Mutta jos se itseltä alas menee, niin kannattaa ilman muuta käyttää soijaa hinnan takia.

Ruokakaupoissa myydään soijajauhoa 500 g pusseissa hintaan 2,58 e. Proteiini pitoisuus 50g/100g. Tosta voi sitten valmistaa soijamaitoa, joka ainakin tölkistä juotuna on hyvää. Ite en oo tätä litkua ikinä tehnyt, mutta kokeiluun menee kun noin halpaa on. Onhan tää nyt kuitenkin halvempaa kun lisäravinteena myytävä soijaproteiini. Proteiinilisäksi oon tän kaavaillut, en palkkariin.

Mun ensimmäinen lisäprodekokeilu oli tota jugurtin sekaan joskus '96.

HYI HELVETTI!

Soija ajaa tutkitusti urheiluravinteena aivan saman asian kuin kalliimmat herat.

Ainoa mikä voi laittaa nikottelemaan joillakin on se soijaproteiinin vähän vellimäinen ja tympeän makuinen koostumus. Mutta jos se itseltä alas menee, niin kannattaa ilman muuta käyttää soijaa hinnan takia.

Kyllä se mulla alas menee, mutta aiheuttaa vatsavaivoja. Oon kuullut saman monelta muultakin. Muuten voisin hyvin käyttääkin...

Olen kokeillut aikoinani soijaproteiinia, ja pakki meni aivan sekaisin. Turvotti ja olo oli pöhöttynyt. Ei sopinut ainakaan mulle, sitten siirryin taas 100% heraan, niin ei mitään ongelmia. Olen myös varovainen (vaikka täällä tästä on niin paljon väännetty) tuon soijan estrogeenipuolen kanssa, siksi välttelen soijaa nykyään kuin ruttoa.

Eilen ostin pussillisen sitä Leaderin isolaattia. Tuli heti kokeiltua treenin jälkeen ja hyvää oli. Ei sekoittunut ihan niin hyvin kuin olin tottunut, mutta täytyy keksiä siihen jotain. Ostopäätökseen vaikutti hinta 12,50€/900g paikallisessa marketissa. Oishan jostain nettikaupasta varmaan saanu halvemmalla, mutten jaksanu alkaa tilailemaan. Mulla ei tullu pöhöö eikä ilmavaivoja, ainakaan vielä.

Tuota "markettisoijaa" eli soijarouhetta on tullut kiskottua reilu vuosi aamu- ja iltapalalla myslin, raejuuston ja jugurtin mystisenä seoksena.

Menee alas ihan mukavasti, ja on halpaa. Omalla kohdallani en ole huomannut hormoonitasoissa mitään eroa, paitsi viime viikkoina tuntuu että testotasot olis aika korkealla. Olo on kuin orilla kevätlaitumella... Ei taida liittyä soijaan tosin.

Ei ole myöskään esiintynyt vatsa- eikä muitakaan vaivoja.

Varokaa! Soijaprotsku laskee testotasoja ja sen takia aasialaisilla on pieni kulli :jahas:

Mites tää nykytieteen valossa, vieläkö tästä tappajasoijasta puhutaan? Vai onko legittiä kamaa nykypäivänä.

Mites tää nykytieteen valossa, vieläkö tästä tappajasoijasta puhutaan? Vai onko legittiä kamaa nykypäivänä.

Kovinhan tuosta on ristiriitaisia mielipiteitä ja näyttäs vielä sellaiselta että on vaan ääripäät. Joko siitä tykätään tai vihataan, eikä mitään siltä väliltä. Oon joskus nuorempana käyttänyt soijaprotskuu ja tässä välillä oikeestaan vain heraa. Mutta nyt ruokavaliossa paljon maitotuotteita (rahka, raejuusto, juusto ja hieman maitoa), niin ajattelin lisäravinteista protskun ottaa soijan muodossa tuomaan tasapainoa. Se on kuiteskin halpaa ja siinä on korkea proteiinipitoisuus (vähän rasvaa ja hiilareita).

Näköjään sojjasta vielä arvotaan joka paikassa. Pikkuisen tongin noita ja jäi mielikuva että hieman useampi tutkimuksista katsoo että soijalla ei ole mitään eroa vrt. muihin proteiineihin, eli soijalla ja heralla on samankaltainen positiivinen vaikutus lihasmassan lisäykseen treenin yhteydessä. Osassa tutkimuksissa on jotain viitteitä että soijalla olisi hieman heikompi arvo lihasten kasvatuksessa kuin maidolla tai heralla, ja että soija saattaa hieman heikentää teston määrää - mutta toisaalta se ainoa tutkimus missä teston määrä väheni selkeästi oli sellainen missä ei treenattu samaan aikaan. Yhdessä tutkimuksessa testopitoisuudet ovat olleet jopa parempia soija tai soija+hera kuin pelkkä hera.. Että tästäpä sitten arpomaan, ja huomattavaa on että tutkimukset eivät ole olleet kauhean laadukkaita: menetelmät ovat vaihdelleet ja ryhmät ovat olleet pieniä.

Mun käsitys on nyt yhden illan kirjallisuuskatsauksen jälkeen että soija on toimivuudessaan lähellä heraprotskua myös miehillä, mutta toisaalta heraprotsku on aika varma vaihtoehto eikä hinnanero ole kauhean suuri - toki riippuen sitten jokaisen kukkarosta, vatsasta ja syöntimääristä lopullisesti. Toinen asia tosiaan on että soijalla o myös ajateltu olevan tosiaan noita elimistön kuntoon liittyviä positiivisia vaikutuksia, mutta en ole sen yleisiä terveysvaikutuksia tutkinut sen tarkemmin.

Soijassa on aika hyvä aminohappokoostumus, osa pitoisuuksista on pienempiä mutta varsinaisesti ei puutu mitään olennaista verrattuna maitoon tai heraan, eli kyllä se hyvin mielestäni sopii suuhunpantavaksi sen osalta.

Soija proteiinin lähteenä

Soijalla on tunnetusti terveyttä edistävä vaikutus.
Mietin kuitenkin siinä esiintyvä kasviestrogeeniä. Vaikuttaako se lihaskasvuun? Onko kenelläkään tietoa kannattaako soijan käyttö kun tarkoituksena on lisätä massaa.
Soijarouhetta olisi äärettömän helppoa lisätä ruoan sekaan. Saisin sitä vielä käytössä ilmaiseksi.
Muistan kuulleeni joskus puoliksi vitsillä tarinan pojasta josta tuli naisellinen kun hänen äitinsä juotti vauvasta asti pojalleen soijamaitoa ja syötti runsain määrin soijatuotteita.
Googlettamalla en löytänyt juurikaan negatiivista tietoa soijasta, lähinnä soijan hyviä puolia ylistetään joka paikassa.
Muistelen tulleen myös vastaan soijatuotteita urheilijoiden lisäravinteissa, mutta tuo legensa pojasta jäi mieleni sopukoihin :hyper:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom