Soijaproteiini, huonontaa testotasoa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PetSaid
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Verrataanpa näitä gyno-linkkien epäselviä viittauksia negatiivisiin vaikutuksiin äijillä, ja toisaalta soijapussin kyljessä olevia aminohappokoostumuksia.

Mielestäni se vaakakuppi painaa enemmän, jossa on 1 desi soijaa. Siinähän on monipuolisemmin aminohappoja kuin edes apteekista saa.

Aminohappoprofiili/100 g
Alaniini 4820 mg
Arginiini 4250 mg
Asparagiinihappo 10370 mg
Fenyylialaniini 4140 mg
Glutamiinihappo 19130 mg
Glysiini 2740 mg
Histidiini 2000 mg
Isoleusiini 5700 mg
Kysteiini 2030 mg
Leusiini 9030 mg
Lysiini 7680 mg
Metioniini 2170 mg
Proliini 5260 mg
Seriini 5590 mg
Treoniini 5490 mg
Tryptofaani 1430 mg
Tyrosiini 2760 mg
Valiini 5820 mg

Itse olen sitä mieltä että sietää heittää soijat hipeille ja syödä itse laadukkaita whey protskuja. Jo senkin vuoksi että maistuvat kultaisilta ja eihän ylimääräisiä proteiini-valmisteita kannata hyvin ja monipuolisesti syövien ihmisten käyttääkkään kuin minimaallisesti ja esim dietillä. Palautusjuoma sekä yöproteiini on jees, muut ihan spedeilyä. Oikea ruoka on paras proteiinin lähde.

Tähän topiikkiin voisin myös kirjoittaa, että mitä mieltä ihmiset ovat noista älyttömän korkeista proteiini määristä kehonrakennus piireissä? (2-3g/kg)Yleinen saanti suositus, siis kehonrakennus piirien ulkopuolella on huomattavasti pienempi: 0.75 g/kg body weight/day
tietysti ei ylimääräisestä mitään haittaa ole, energiaa siinä missä hiilaritkin, mutta hukkaan heitettyä rahaa niin helkutisti ostaa kalliita merkkiproteiini patukoita ja kaiken maailman suppoja metsästäen olemattomia...

Itse on kokeillut eri määriä, ja huomannut että korkeampi proteiini määrä tekee vartalostani hieman "tukkoisen" tuntuisen...ja alhaisemmalla ihan yhtä hyvää kehitystä...ainoastaan uutukaisena olen alkanut käyttää yöproteiinia, ja aamulla on sen ansiosta parempi fiilis...ei "kuivu" niin paljon yö aikana.

(ja tiedän, yöproteiinissa on myös soijaa....hmmnnnn....)

PetSaid sanoi:
Itse huomasin eilen selatessani pakkotoiston kaupan tuotteita seuraavanlaisen pätkän. Aivan viimeaikoina useat tutkimukset ovat osoittaneet soijatuotteiden laskevan merkittävästi miesten testosteronitasoja. Lisäksi tutkimukset ovat antaneet viitteitä siitä, että soijatuotteet surkastavat miesten aivoja, heikentävät mentaalisia kykyjä ja aiheuttavat masennusta. Tämä johtunee soijan phytoestrogeenien kilpailusta miesten pienen mutta älylliselle toiminnalle välttämättömän estrogeenitason kanssa. Soijaa ei tästä syystä suositella miehille.

Itse vedän soijaisolaattia palautusjuomassa (puolet heraisolaattia) ja kyllä tuollainen väite saa puntin tutisemaan. Onkohan tuo tutkimus jonkun ruotsalaisen puistokemistin tekemä epävirallinen tutkimus vai syvällinen fakta?
Tuo pätkä kuulostaa kyllä kuin joku kynäniska purkaa pettymystään kun soija ei olekaan antanut forkkuihin puolta metriä paksuutta.

BTW. tissit ovat kyllä alkaneet kasvamaan :hyper:

Kyllä tuo uutinen sen verran puraisi, että soijaa en ole enää käyttänyt kuin yöproteiinin seassa (kun sitä Promixissa kerran on), sekä myös leipomisessa vehnäjauhon korvikkeena.

Muistot palaa taas ajassa reilut 10 v taaksepäin, kun soijaproteiini oli suurin piirtein ainutta mihin rahat riitti, ja sitä vedettiinkin sitten oikein kahmalokaupalla. Tuolloin ei ollut hajuakaan mistään soijan estrogeenivaikutuksista, kehitystäkin tuli mutta myös finnejä. Tuo finnien esiintyminen poikkeuksellisen runsaana vahvan soijakuurin aikana tukee kyllä sitä käsitystä, että soija nostaa estrogeeneja.

Eikös se estrogeeni aiheuta aknea miehillä?

Soijaa en ole käyttänyt kuin joskus poikasena.
Silloin alkoi vatsa mouruamaan ja paska lensi muistaakseni aika hyvin.
Mun kroppa kyllä tietää mikä sopii ja mikä ei. Nyt se on taas todistettu. :rock:

Heikki722 sanoi:
Eikös se estrogeeni aiheuta aknea miehillä?

Ei kai....... Talin eritys on androgeenien säätelyn alaista. Eli DHT ja jos en ihan väärässä ole, niin myös testosteroni voi suoraan stimuloida talirauhasta.

Kovin ovat ristiriitaiset tiedot. Täällä puitu usein. Käytännön neg. vaikutuksia paljon käyttäviltä ei ole kuulunut ja tiettävästi miljoonilla kasvissyöjämiehillä seisoo edelleen ja himot on kuin muillakin

Käytännön neg. vaikutuksiin kuuluu vaikka "erektio-taikalääke"-markkinat aasiassa? Ei koiran peniksiä, karhunsappea, sarvikuonon sarvea jne. turhaan syödä siellä. Eli jokaisen soijan syöjän ruokavalioon myös tribulus :D

DJacobs sanoi:
For sure, soy protein increases estrogen levels (not good for us men folk), and should only be used by women and those who are laktose intolerant.

Soijaa pitäis kiskoa urakalla ennen kuin se alkais vaikuttaa testo-tasoon. Aika monet KUNNON bodaritkin vetää sitä. Mutta täällähän narukädet tietää kaiken ja varoo kaikkea- paitsi ylihinnoteltuja paskatuotteita

Massamaster sanoi:
Soijaa pitäis kiskoa urakalla ennen kuin se alkais vaikuttaa testo-tasoon. Aika monet KUNNON bodaritkin vetää sitä. Mutta täällähän narukädet tietää kaiken ja varoo kaikkea- paitsi ylihinnoteltuja paskatuotteita
Aika monet kunnon bodarit ottaa myös lisä-testoa joten ei varmaan niillä vaikutakkaan missään :) . Itse ostan halpaa heraa ennemmin entä "halpaa" soijjaa. Varmaan sitä pitääkin kiskoa urakalla ennen kuin omiin tasoihin vaikuttaa, mutta soijjahan on jo niin paskan makuistakin ettei sitä viitti senkään takia syödä.

neutraali sanoi:
Aika monet kunnon bodarit ottaa myös lisä-testoa joten ei varmaan niillä vaikutakkaan missään :) . Itse ostan halpaa heraa ennemmin entä "halpaa" soijjaa. Varmaan sitä pitääkin kiskoa urakalla ennen kuin omiin tasoihin vaikuttaa, mutta soijjahan on jo niin paskan makuistakin ettei sitä viitti senkään takia syödä.

Pahaa on, kieltämättä- mutta niin on moni viinakin ja silti monet niitä- muut siis, en minä- juo raakana. Otan soijaa max. 50g päivässä. Ei luulis maalta merelle nakkaavan. Soijahan yleensä pidetään muutenkin terveellisenä ruokana.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Soijahan on yleisestiottaen todella terveellistä.
Väittivät jossain tutkimuksessa että esimerkiksi eturauhas syöpää esinntyisi soijaa säännöllisesti käyttävien miesten keskuudessa jopa 3 kertaa vähemmän kuin keskimäärin.
Aasialaiset on syönyt soijaa nyt reilu 3000 vuotta ja niitä on se päälle pari miljardia joten ei se nyt ainakaan ihan eunukiksi tee.
Omana kokemuksena voin sanoa että olen vetänyt soijaa lähinnä rouheena(proteiinia yli 50g/100g) nyt reilu 10 vuotta ja parta kasvaa ja naiseni pysyy tyytyväisenä edelleen.

kuljetusala sanoi:
1. Väittivät jossain tutkimuksessa että esimerkiksi eturauhas syöpää esinntyisi soijaa säännöllisesti käyttävien miesten keskuudessa jopa 3 kertaa vähemmän kuin keskimäärin.
2. Aasialaiset on syönyt soijaa nyt reilu 3000 vuotta ja niitä on se päälle pari miljardia joten ei se nyt ainakaan ihan eunukiksi tee.
.
1. Testoa vähemmän niin eturauhanen pysyy kuosissa :)

2. Sen takia ne varmaan onkin niin pieniä kun niillä on testot alhaalla, ei riitä testot omaan kasvamiseen ja jäävät tynkä kasvuisiksi ja muutenkin pieniksi :)

Eihän testolla ja eunukilla ole mitään tekemistä toistensa kans sen sijaan testolla ja impotessilla on :eek: :arvi:

Muistan vasta lukeneeni tutkimuksen, jossa suositeltiin naisille soijaa nimenomaan naishormonin takia.. Siis vaihdevuosissa oleville naisille. Jotenka kun naisilla vaihdevuosissa vähenee estrogeenin tuotto, sitä korvataan soijalla vai?? No kuiteski tuo taitaa olla ihan loogista, eli se alentaa testosteronin määrää, josta iäkkäämmät naiset hyötyy, mutta punttaajat ei. =/

neutraali sanoi:
Eihän testolla ja eunukilla ole mitään tekemistä toistensa kans sen sijaan testolla ja impotessilla on :eek: :arvi:

Niin no onhan nuo aasialaiset sinnikästä väkeä mutta tuskin niitä miljardeja siitoksia on ihan löysällä meisselillä tehty.

Itsekkään en ole tosiaan tota ongelmaa vielä 10 vuodessa huomannut paitsi parikertaa jolloin alla on ollut naisen lisäksi 15 keskiketterää :D
Onhan se tietysti teoriassa mahdollista että ilman soijaa sitä olisi silloinkin ollut :david:
Muistan vasta lukeneeni tutkimuksen, jossa suositeltiin naisille soijaa nimenomaan naishormonin takia.. Siis vaihdevuosissa oleville naisille. Jotenka kun naisilla vaihdevuosissa vähenee estrogeenin tuotto, sitä korvataan soijalla vai?? No kuiteski tuo taitaa olla ihan loogista, eli se alentaa testosteronin määrää, josta iäkkäämmät naiset hyötyy, mutta punttaajat ei. =/

Tota mietittiin joo mutta nyt oli joku tutkimus tostakin ja huomattiin ettei se soijan syönti auttanut. Se taas viittaisi siihen että se ei vaikuta ihmisen hormooneihin juurimitään.

Tuossa linkki
http://www.tohtori.fi/terveysuutiset/faq.php3?uutiset=792

Suositut

Back
Ylös Bottom