Smoothie

Itse tykkään laittaa näihin sotkuihin:

2-2,5dl[1prk] Kookoskerma(kiinteä malli, meilläpäin blue dragon ainut vaihtoehto, vissiin "thai/intia" hyllystä)

~10rkl Raakakaakaota muistelisin laittaneeni alkuun 2kg marjoja kohti, sittemmin aina silmällä tietysti.
(organic greenblack on vielä saakutin huonoa verrattuna näihin luontaisjauhekauppojen kaakaoihin, maultaan, melkein kaikki ravinteet siinä näkyy olevan)

-Jos saa olla sokeria niin hunajaa, taisin aloittaa 4rkl

-K:sta ostan pirkan marjasekoitusta, s:stä kotimaista kuningasta. Ei niin hitonkaan väliä, suurin ero tulee siinä miten tykkää kookoksen mausta.
1prk / 2kg marjoja, se tekee vain vivahteensa ja vaikkei kookoksesta pitäisi lainkaan, se ei maistu siltä kuin kuvittelet.
Jos kookoksesta taas pitää niin ~1kg kohdalla se vielä tosiaan maistuu kookokselta sillain makeasti ja on kookoksen vivahvde josta joko pitää tai ei.

-Jos on marjoja itsellä: mansikat nyt on ihan turhia, mutta mustikka, mustaherukka ja vadelma kuuluvat tähän väkisin. Punaviinimarjat parhaita bulkkina ja jos on vielä tyrnejä niin niitä. Eikä mitään saatanan 5kpl/100g vaan kunnolla kourallisena, mitä kirpeämpi tämä on sitä parempi, kaupasta vaan ei täällä ole koskaan saanut punaviinimarjoja tai tyrnejä.

-Jos haluat hyvää juo tuota, jos haluat rahkaa kaada päälle ja sekoita, näyttää lopulta sorbetilta tai jugurtilta tms. riippuen lämpötilasta. Myöskin kreikkalainen/turkkilainen jugurtti sopii tämän kanssa, näillä 2lla vaalealla mössöllä säädät määrän, rasvan ja proteiinit kohdilleen niin pitäisi tulla hyvää :)

-En ole koskaan käyttänyt protskujauheita tässä, koska ovat mielestäni niin vahvan makuisia ja tämä on terveellistä & herkullista ilman :) sekä jos kaadat tätä 0,5kg rahkan päälle niin että se sekoittuu, sulla on vajaa 600g hyvin menevää safkaa ja protskuja riittää.

-Jos koostumus ei ole tarpeeksi juotava, lisää tilkka mitä tahansa nestettä ja laita blenderiin. Itse syön/juon kupista ja loput kaalin lusikalla.

Hei, olen tässä 1-2 vuotta jo syöny melkeinpä ainoastaa smoothiee. Kiinteä aamupala ei ole koskaan ollut minun juttuni, joten aloin syömään aamupalaksi vain smoothiee, myöhemmin söin sitä myös päivälliseksi ja jonkin ajan kuluttua huomasin, että en ole kiinteää ruokaa syöny päiväkausiin. Joten jatkoin pelkällä smoothiella. Tuloksia syntyy salilla, koen olevani energisempi ja säästän aikaa ja rahaa kun ei tarvitse tuhlata aikaa kokkailuun. Olen ollut tyytyväinen ruokavaliooni. Mutta nyt itse asiaan, toivoisin saavani apua ja vinkkejä "täydellisen" smoothien löytämiseen. Vaikka tuloksia salilla tulee niin jenkkakahvaa tykkää silti kertyä eli varmaan käytän hiilihydraatteja liikaa? Vai ehkä kaloreita vain on liikaa? Vai puuttuuko reseptistä jotain tärkeitä vitamiineja tai hivenaineita? Vai pitäisikö reseptiä jakaa vähän, että mitä laitan smoothieen aamulla ja mitä illalla? Koska aamulla yleensä teen yhen 1,5-2 litran smoothien, mitä hörpin yleensä tunnin kahden välein iltaan asti ja illalla sitten toisen satsin.

Mutta jaetaanpa nykyinen resepti tässä vaiheessa:

- 1 banaani
- 1 rkl pellavasiemenrouhetta
- 250g maustamatonta rahkaa
- 1 dl mustikoita
- 1 dl metsämarjaa
- 2 kpl keitettyjä ruusukaaleja
- 4 dl kaurahiutaleita
- 3 kpl raakoja kananmunia

2 x päivässä

Vuosien aikana on tietenkin erilaisia reseptejä kokeiltu, mut tällä hetkellä tuo on se vakio millä on menty jo kuukausia. Treenipäivinä ja välipäivinä tietenkin myös palautusjuomat.

Toivoisin mielipiteitä, vinkkejä ja vastauksia kysymyksiini. Kiitoksia!

Jos nyt ihan järjelläkin ajattelee niin sinulla on 8 ruoka-ainetta tällä hetkellä ruokavaliossasi, määrä on aivan naurettavan pieni. Itsessään joo kaikki on varmasti ihan terveellisiä, mutta hyvin suurella todennäköisyydellä tulet saamaan ko.tuotteisiin allergiat ajan kuluessa, lisäksi noin hemmetin suppea valikoima eri ruokia saa varmasti aikaan erilaisia puutostiloja. Jos tykkäät vetää pelkkiä smoothieita niin vaihtele nyt hyvä ihminen päivittäin ainakin 2-3 ainesosaa johonkin muuhun.

Katso vaikka ~5 eri proteiinin lähdettä, HeVi osastolta ~20 eri hedelmää ja vihannesta, ~5 eri rasvalähdettä (vaikka kookosöljy, oliiviöljy, kalaöljy, avokadoöljy, ghee), ~5 kuitulähdettä (psyllium,kaurahietale jnejne.).
Näin voi olla että ainakaan lähitulevaisuudessa sairastu mihinkään ravinnosta johtuvaan.

Oisko kellää asiantuntevalla kertoa, onko tässä tarpeeksi raaka-aineita tai muuttaisitko itse jotain tässä painonnousutavoitteisessa smoothiessa?
Oon siis 16v 170cm ja 63kg

-yksi valio profeel proteiinirahkapurkki
-desi kaurahiutaleita
-banaani
-maitoa
-maapähkinävoita

Oisko kellää asiantuntevalla kertoa, onko tässä tarpeeksi raaka-aineita tai muuttaisitko itse jotain tässä painonnousutavoitteisessa smoothiessa?
Oon siis 16v 170cm ja 63kg

-yksi valio profeel proteiinirahkapurkki
-desi kaurahiutaleita
-banaani
-maitoa
-maapähkinävoita
Kasaamasi smoothie kuullostaa kyllä ihan hyvältä ,mutta painonnousutavoite ei voi rakentua yksittäisen aterian kuten tämän smoothien ympärille. Eli siis vaikka laittaisit juomaasi mitä ,ei se nosta painoasi jos muu päivittäinen kokonaisuus ei ole kunnossa. Ja siis tässä tapauksessa kalorit plussan puolella.

Ja siis tarkennuksena vielä itse kysymykseen onko raaka-aineita tarpeeksi ei ole oikeaa eikä väärää vastausta.

Joo siis aattelinki et välipalaksi voisin ottaa tavaksi vetää tai aterian jälkee jos maha vain suinkin vielä jaksaa vetää. Jos sitä sais sitä kautta hyvän reenin ja hyvien yöunien ja muun ravinnon avulla painon nousuun👍

Back
Ylös Bottom