Skolioosi ja selän kipeytyminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nyyppä
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Treve!

Olen tässä treenaillut pari kuukautta ja huomannut että penkkitreenin jälkeen alaselkä kipeytyy. En tee runkku- enkä lahnapenkkiä, kaarta on jonnin verran. Voisiko tähän vaikuttaa skolioosi tai huono lämmittely?

Alaselkä myös vihoittelee, jos teen vatsalihaksia vasta treenin päätteeksi. Silloin alaselkää vihloo todella ikävästi ja usein jää vatsat täysin tekemättä tämän takia.

Skolioosista sen verran infoa, että hartiat on samalla korkeudella, mutta toinen jalka on n. 0,5cm lyhyempi kuin toinen, jonka takia alaselkään on tullut lievä mutka. se ei ole S:n mallinen vaan enemmänkin ):n mallinen.

Voisiko tuota kipua lievittää esim. vyöllä tai tekemällä sotilaspenkkiä?

Kyykkyyn ja maastavetoon luultavasti kannattaisi hommata tuo vyö ja kenties koroketta lyhemmän jalan kenkään?

Olisiko parasta ja varminta hakeutua fysioterapeutin vastaanotolle?

Mulla oli ihan samat oireet, vielä muutama kk sitten.

Kannattaa käydä sen fysioterapeutin luona. Itse käytin vyötä ja tein sotilaspenkkiä, kun muuten ei treenaaminen enään onnistunut. Sitten alotin selän treenaamisen pienillä painoilla, niin että selässä ei vihlo. Itse sain parissa kk selän siihen kuntoon, että pystyin tekee taas ilman vyötä ja normi penkkiä.

Mulla selkä menny kaarelle, sen takii kun istuin pitkiä aikoja monen vuoden ajan paksu lompakko tai jalka perseen alla. Selkä meni niin kipeäks, että piti ruveta miettiä mistä se johtuu ja selvis toi. selkä nyt vielä kaarella ja toinen hartia alempana, mutta kivut loppunu.

Rupeeko selkä suoristumaan itestään, kun taas istun paremmassa asennossa, vai pitääkö venytellä tai tehdä jotain muuta? Kannattaiskohan mennä fysioterapeutille kysyy apuja?

Mulla kans kyykkääminen teki joskus hullun kipeää selälle ja sieltä selästä kiropraktikko löysi 12 asteen skolioosin. selkä on kahdesta kohtaa mutkalla, eli ässän mallinen.. Itellä skolioosi johtuu kans siitä, kun vasen jalka on sentin lyhempi kuin oikea, ja selkää suoristetaankin sillä, että käytän vasemmassa jalassa korotuspohjallisia. Salilla myös duunasin kenkiä niin, että jalkojen pituusero ei ole niin suuri ja nyt kyykkääminen onnistuukin paremmin ^^

Eli jos skolioosi johtuu jalkojen pituuserosta, niin korotuspalat auttaa.

Mulle lekuri neuvoi silloin n.13v sitten että leuan vetoja/riippumista!
Ei narussa!:D Vaan jossain räkissä taikka yms..
Itsellä helpotti melkein heti. Oli kans ruoto aika solmussa.
Tais melkein S kirjainta muistuttaa!:dance: Stemppiä!

Itselleni ilmeni niskan kovaa kipua maanantaina, kipu jatkui tiistainakin. Sitten kipu muuttui sellaiseksi selkäkivuksi, että ilmat meni välillä pihalle ja suorastaan meinasi jalat mennä alta.
Selkäkipua on vieläkin. (Tänään on sunnuntai)

Ja torstaina bongasin peilistä, että selkäni kaartuu vasemmalle lantioista ylöspäin noin 20 astetta. Säikähdin ihan helvetisti, olin vinossa!
Perjantaina lekurille ja sanoi ONNEKSI, että lihasten käyttäytymistä tämä vain on.
Nyt selkä onkin ihan suora ja kipu huomattavasti pienempi kuin aikaisemmin viikolla.
Syynä saattaa olla liian kevyt lämmittely ja/tai liian huono venyttely. (Veikkaan jälkimmäistä, sillä venyttelyyn minulla menee vaivaiset 5 minuuttia.)

Nyyppä,

Mietit, että kannattaisiko kyykkyyn/maastavetoon ottaa vyötä niin sehän periaatteessa "heikentää" entisestään keskivartalon tukilihaksistoa ja, kun taas minulle sanottiin, että keskivartalo pitäisi juuri vahvistaa. Tietenkin se on eri asia millä liikkeillä sitä keskivartaloa pyritään vahvistamaan ja sitten ei pidä tietenkään unohtaa syviä vatsalihaksia.

En tiedä voiko olla ns. "erilaisia oireita", mutta....

Esim. mulla on joku 1-1.5cm pituuseroa jaloissa (käytän kyllä korkopalaa kengässä), mutta salitreeniä pystyy tekemään ilman kipuja, kun taas sitten seuraavana päivänä lyhyemmän jalan puolella alaselän hermosto on ihan juntturassa ja vihloo tietenkin jonkun verran. Homma on mennyt parempaan suuntaan ainakin minun kohdalla, kun olen aloittanu huolelliset venyttelyt selälle ja jaloille (ei pelkästään treenin jälkeisiä lyhyitä venyttelyitä).

Keskivartalon kunnossa pitoa ja oman kehon tuntemuksia kuunnellen lähe treenaamaan. Venyttelyt ehdottomasti mukaan "treeniohjelmaan".

En ole mikään asiantuntija tässä, mutta tuossa on jotain omia aatteita ja kokemuksia.

Edit. Ikinä ei voi lämmitellä liikaa.

Back
Ylös Bottom