SJMV - Suorin jaloin maastaveto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kride
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 SJMV – SUORIN JALOIN MAASTAVETO 🔥

Meta description: Takamus- ja takaketjuvetojen klassikko, joka kehittää erityisesti pakaroita, takareisiä ja alaselkää.

Pääasiallisena erona tosiaan se että pienemmät painot, ja ehkä hieman turvallisempi selälle, mikä tosin ei merkitse mitään mikäli osaa asiansa(venytystä voi säätää korokkeilla tankoversiossa). Sitten on tietysti trap-bar tsydeemi, mutta siinäkin näkisin sen hyödyn tulevan normaaliin maastavetoon paremmin, kun voidaan selkää säästää. SJMV.ssä kun taas on osittain jopa ihan suotavaa, että nostetaan "edestä" takareisien aktivoinnin takia.

SJMV kässäreillä on hyvä liike kyllä. Ite tein tangolla 100 kilolla, mut kässärit oli sit 30kg ja niillä kymppiä. Eli pienemmät on painot tuossa jos vertaa. Taidankin ensi jalkareenissä taas tehdä tota :) Venytys on pidempi ja liike tuntuu itellä tosi paljon paremmin ku vastaava tangolla. Jos maastaveto on ohjelmassa muutenkin, ni sit pidempää sarjaa pienillä kässäreillä. 12-15 toistoa.

Selkä rupes väsymään viime kerralla SJMV:ssa ja laitoin vyön ettei tule notkahdusta ja vammoja. Selkä pysyi kuosissa ja suorana, mutta samalla tuntui että se lakkasi vaikuttamasta myös jalkoihin. Ei tuntunut sellaista venyttävää pistelyä ollenkaan mitä normaalisti tuntuu liikettä tehdessä. Teinkö jotain väärin vai onko ihan normaali ilmiö?

Selkä rupes väsymään viime kerralla SJMV:ssa ja laitoin vyön ettei tule notkahdusta ja vammoja. Selkä pysyi kuosissa ja suorana, mutta samalla tuntui että se lakkasi vaikuttamasta myös jalkoihin. Ei tuntunut sellaista venyttävää pistelyä ollenkaan mitä normaalisti tuntuu liikettä tehdessä. Teinkö jotain väärin vai onko ihan normaali ilmiö?
Yleensä jos alkaa tuntumaan enemmän selässä kuin takareisissä niin tanko ei kulje ihan jaloissa kiinni, olisko voinut johtua tästä?

Saan kunnon venytyksen takareisille tuolla "tarjoa persettä" -tyylillä, mutta liike ei silti tunnu takareisissä ollenkaan. Liike ei tunnu myöskään selässä. Pidin painot pieninä (50kg), sillä uskon, että tuntuman pitäisi löytyä pienemmilläkin painoilla. Osaisko joku sanoa, mitä pitäisi tehdä toisin seuraavalla kerralla?

Vaihdoin ehdotuksesta 15 toistosta kuuteen toistoon ja lisäsin reippaasti malmia. Mitä mieltä muut ovat? Tarkoituksena on siis saada perässä laahaavat takareidet samaan tasoon etureisien kanssa. Tekniikka ei ole kärsinyt painon lisäämisestä.

Ei se pahitteeksikaan ole. Itse olen vääntänyt aina <8 toiston sarjoja koska isommalla toistomäärällä alaselkä puutuu hyvin äkkiä. Teet sitten nuo pidemmät sarjat ja pumppailut vaikka koukistuksina yms. eristävinä liikkeinä

Niin pitkään kun se menee sinne minne pitääkin niin homma rokkaa. Ite olen tehnyt samalla tavalla ja hyvältä vaikuttaa.

En kyllä itekkään pysty SJMV:ssä vetään yli 10 toiston sarjoja. Alaselkä ottaa niin helposti osumaa. Koukistuksissa sitten välillä mennään jopa yli 20 toiston.

Alaselän puutuminen/polttelu helpottaa sitä mukaan mitä enemmän ja pitempiä sarjoja vetelee. Eihän se ole kuin kropan tottumisesta ja vahvistumisesta kiinni.

Alaselän puutuminen/polttelu helpottaa sitä mukaan mitä enemmän ja pitempiä sarjoja vetelee. Eihän se ole kuin kropan tottumisesta ja vahvistumisesta kiinni.

True dat. Itse oon ainakin ollut tosi laiska ton alaselän treenaamisen kanssa. Vahvistuis kun jaksais vääntää sille enemmän muitakin liikkeitä.

On kyllä niin törkeen hyvä liike ettei mitään rajaa. En ikinä ole saanut kyykyssä kunnolla takareittä aktivoitua joten päätin tämän lisätä ohjelmaan ja tein viime perjantaina ekan kerran. Varmaan yhteensä 20 sarjaa kun harjoittelin aluksi tekniikkaa ja sitten kokeilin vähän mitä saa nostettua. Tulos oli että oli tiistaihin asti takareiskat ihan hiton kipiät.

toimii hienosti. Jos ei saa venytystä tuntumaan, niin tangon ollessa alaasennossa tarjoot persettä taaksepäin, jolloin venytys varmasti tuntuu ! Pirun hyvä liike.

Itse pidän polvia aina ihan pikkuisen koukussa ja about saman verran koukussa koko liikkeen ajan. Jotenkin sillä tavalla tuntuu kaikista eniten nimenomaan takareiskoissa. Jos vedän jalat ihan suorina, tuntuu painetta myös pohkeissa ja polvissa, ikään kuin tulisi vahingossa vähän yliojennusta. Jo esim. takareiskojen venyttelyssä sen omalla kohdalla huomaa, että pienen pienellä polvien koukistamisella saan venytyksen tuntumaan pelkästään takareisissä.

Nostotekniikasta noin muuten sen verran, että itse en kyllä juuri nosta niin, että tanko menisi ihan jalkoja pitkin. Hieman jalkojen edessä taitaa aina mennä. Jotenkin sillä tavalla saan paremmin liikkeen tuntumaan.

Itse pidän polvia aina ihan pikkuisen koukussa ja about saman verran koukussa koko liikkeen ajan. Jotenkin sillä tavalla tuntuu kaikista eniten nimenomaan takareiskoissa. Jos vedän jalat ihan suorina, tuntuu painetta myös pohkeissa ja polvissa, ikään kuin tulisi vahingossa vähän yliojennusta. Jo esim. takareiskojen venyttelyssä sen omalla kohdalla huomaa, että pienen pienellä polvien koukistamisella saan venytyksen tuntumaan pelkästään takareisissä.

Nostotekniikasta noin muuten sen verran, että itse en kyllä juuri nosta niin, että tanko menisi ihan jalkoja pitkin. Hieman jalkojen edessä taitaa aina mennä. Jotenkin sillä tavalla saan paremmin liikkeen tuntumaan.

Tässäkin on taas kaksi koulukuntaa. Mulla taasen ottaa paremmin kun hitaasti laskee tangon jalat suorana ja jalkoja pitkin.

Loistava liike, domssit ainakin tulee jos ei muuta.

Back
Ylös Bottom