twinlab sanoi:
Voi mennä hifistelyksi, mutta itse olen lukenut että kannattaisi ottaa esim. sinkin aamulla ja manesiumin+b6 illalla. Nämä kaikki yhdessä nostavat tutkimusten mukaan testosteronitasoja, mutta jos nämä kaikki ottaa yhdessä niin ne haittaavat toistensa imeytymistä ja teho ei ole maksimaalinen.
Vaikka tämä koskeekin mangnesiumia, niin sivua se myös sinkkiäkin.
http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/magnesium.html
Imeytyminen ja hyväksikäyttö
Noin 30-40% ruuan magnesiumista imeytyy suolistosta vereen. Kun magnesiumin saanti vähenee, lisääntyy imeytymisprosentti. Elimistö pyrkii siten turvaamaan mahdollisimman hyvän saannin. Runsas kalkin, fosforin, sinkin ja valkuaisaineiden (proteiinin) ja kasvisten fytaattien, eläinrasvan ja kuitujen saanti vähentää magnesiumin imeytymistä ja hyväksikäyttöä. Magnesiumin imeytyminen vaatii seleenin, B6- ja D-vitamiinin sekä lisäkilpirauhasen parathormonin läsnäoloa. Magnesiumia erittyy virtsaan noin 100–150 mg/vrk. Kalkki, natrium ja eräät hormonit säätelevät magnesiumin eritystä virtsaan. (1, 2)
Yhteisvaikutus lääkkeiden kanssa
Magnesiumia voi ottaa yhtaikaa muun muassa kaliumin, tiatsidi-diureettien ja estogeenin kanssa. Kahden tunnin eroa suositellaan käytettäessä ACE-estäjiä, tetrasykliinejä, kinolonia, fenytoiinia, Zantacia, digoksiinia ja sinkkiä.
Me kaikki kuulumme varmaankin ryhmään; runsaasti proteiinia saavat.
Magnesiumivaje saattaa olla varsin monella meistä, jotka eivät sitä lisäravinteena syö...itse olenkin mankkua lisäravinteena nauttinut jo pidemmän aikaa jonkun tabun viikossa.