Sinkki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juhata
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sinkkilisä nostaa testotasoja, jos sinkistä on ollu puutetta. Ei muuten. Varmuuden vuoksi kannattanee syödä 15-30 mg sinkkilisä päivässä. Ota vaikka monivitamiini multivita 2x päivässä niin tulee tuo 30mg.

Ruoan sisältämästä sinkistä imeytyy 30-50 %. Imeytyminen on tehokkainta saannin ollessa vähäistä. Ravintotekijöistä kuidun ja palkokasvien fytaattien on todettu sitovan sinkkiä imeytymättömään muotoon. Ravintoainevalmisteina kalsium ja rauta saattavat vähentää sinkin imeytymistä, mutta ruokavaliosta saatuina, fysiologisina määrinä rauta ja kalsium eivät vaikuta sinkin imeytymiseen.
Ohutsuolen solut säätelevät sinkin siirtymistä verenkiertoon. Imeytynyt sinkki sitoutuu solun metalleja sitovaan proteiiniin, metallotioneiiniin, jonka muodostusta ruoan suuri sinkkipitoisuus lisää. Ylimääräinen sinkki erittyy sitojaproteiiniin kiinnittyneenä ohutsuolensolujen mukana ruoansulatuskanavaan.

Ohutsuolen soluista sinkki siirtyy verenkiertoon, jossa sinkki kulkeutuu proteiiniin sitoutuneena. Sinkkiä on kaikissa kehon nesteissä, kudoksissa ja elimissä. Elimistön kokonaissinkistä (1,5-2,5 g) pääosa on lihaksissa (n. 60 %) ja luustossa (30 %), joskaan luukudoksen sinkki ei ole aineenvaihdunnallisesti aktiivisessa muodossa.
http://www.avoin.helsinki.fi/materiaalit/ravitsemustiede/04_kivennais_sinkki.shtml

Osaisko joku viisaampi selittää,mitä toi fysiologisina määrinä jne...tässä yhteydessä tarkoittaa?

tikkuniska sanoi:
Itse syön sinkkiä ja en ole huomannut mitään vaikutuksia. Silti syön sitä :D
Ehkä sulla ei vielä ole ollut stressin ja/tai iän aiheuttamaa lisätarvetta sinkkilisälle.Itse olen ainakin huomannut selkeän eron esim.vireystilassa tuon sinkkilisän ansiosta.Otan sitä 30mg ennen nukkumaanmenoa ½tuntia iltaprotskujen jäkeen.

Voi mennä hifistelyksi, mutta itse olen lukenut että kannattaisi ottaa esim. sinkin aamulla ja manesiumin+b6 illalla. Nämä kaikki yhdessä nostavat tutkimusten mukaan testosteronitasoja, mutta jos nämä kaikki ottaa yhdessä niin ne haittaavat toistensa imeytymistä ja teho ei ole maksimaalinen.

twinlab sanoi:
Voi mennä hifistelyksi, mutta itse olen lukenut että kannattaisi ottaa esim. sinkin aamulla ja manesiumin+b6 illalla. Nämä kaikki yhdessä nostavat tutkimusten mukaan testosteronitasoja, mutta jos nämä kaikki ottaa yhdessä niin ne haittaavat toistensa imeytymistä ja teho ei ole maksimaalinen.

Aika monessa valmisteessa on kyllä kaikki samassa. Itse olen jakanut homman niin että puolet aamulla ja sama illalla.

japa sanoi:
Aika monessa valmisteessa on kyllä kaikki samassa. Itse olen jakanut homman niin että puolet aamulla ja sama illalla.

Juu niin voi ollakkin, mutta näin mä oon lukenu ja niin sano yks farmaseuttikin kun juttelin hänen kanssaan asiasta. Itse jos jaksan niitä mankkuja ja sinkkejä ottaa niin huitaisen ne kaikki naamariin vaan ennen nukkumaan menoa, en mä mikää hifistelijä oo :lol2:

twinlab sanoi:
Vaikka tämä koskeekin mangnesiumia, niin sivua se myös sinkkiäkin.

http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/magnesium.html

Imeytyminen ja hyväksikäyttö
Noin 30-40% ruuan magnesiumista imeytyy suolistosta vereen. Kun magnesiumin saanti vähenee, lisääntyy imeytymisprosentti. Elimistö pyrkii siten turvaamaan mahdollisimman hyvän saannin. Runsas kalkin, fosforin, sinkin ja valkuaisaineiden (proteiinin) ja kasvisten fytaattien, eläinrasvan ja kuitujen saanti vähentää magnesiumin imeytymistä ja hyväksikäyttöä. Magnesiumin imeytyminen vaatii seleenin, B6- ja D-vitamiinin sekä lisäkilpirauhasen parathormonin läsnäoloa. Magnesiumia erittyy virtsaan noin 100–150 mg/vrk. Kalkki, natrium ja eräät hormonit säätelevät magnesiumin eritystä virtsaan. (1, 2)

Yhteisvaikutus lääkkeiden kanssa
Magnesiumia voi ottaa yhtaikaa muun muassa kaliumin, tiatsidi-diureettien ja estogeenin kanssa. Kahden tunnin eroa suositellaan käytettäessä ACE-estäjiä, tetrasykliinejä, kinolonia, fenytoiinia, Zantacia, digoksiinia ja sinkkiä.

:offtopic:
Me kaikki kuulumme varmaankin ryhmään; runsaasti proteiinia saavat.
Magnesiumivaje saattaa olla varsin monella meistä, jotka eivät sitä lisäravinteena syö...itse olenkin mankkua lisäravinteena nauttinut jo pidemmän aikaa jonkun tabun viikossa.

Nostetaanpas tämä ylös.

Viimeiset pari vuotta on menneet aika kovan kiireen ja stressinpoikasen kera normaalia heikommilla yöunilla. Unta ei ole tahtonut saada helposti ja öisin olen heräillyt pienimpiinkin häiriöihin. Ruokavaliot ja liikunnat ovat kuitenkin olleet koko ajan suhteellisen hyvin hanskassa. Olen nyt tässä puolisentoistaviikkoa pistellyt ennen nukkumaanmenoa sinkkiä 30 mg naamariin joka ilta.

Mulla vaikutus on ollut hurja. Ensinnäkin uni tulee helposti silmään ja yöt nukun todella rauhallisesti ja sikeästi. Suurin muutos on kuitenkin se, että aamuisin olen herännyt poikkeuksetta hymynkare huulilla. Syynä siihen on se, että jo kauan sitten unohtamani teinipoikamaiset pinppiunet ovat jyränneet itsensä takaisin uniini.

Naureskelin aamulla eukolleni, että olenkin tässä viimeisten öiden aikana käynyt mentaalipaneskelemassa lähes kaikki tuntemani naiset (+osa tuntemattomia), mutta en sitä joka vieressä tuhisee muutenkin yöt. ;)

Suosittelen! Enää nukkumaanmenoon 11 h... :kuola: :nolo:

Aimotarmo sanoi:
Nostetaanpas tämä ylös.

Viimeiset pari vuotta on menneet aika kovan kiireen ja stressinpoikasen kera normaalia heikommilla yöunilla. Unta ei ole tahtonut saada helposti ja öisin olen heräillyt pienimpiinkin häiriöihin. Ruokavaliot ja liikunnat ovat kuitenkin olleet koko ajan suhteellisen hyvin hanskassa. Olen nyt tässä puolisentoistaviikkoa pistellyt ennen nukkumaanmenoa sinkkiä 30 mg naamariin joka ilta.

Mulla vaikutus on ollut hurja. Ensinnäkin uni tulee helposti silmään ja yöt nukun todella rauhallisesti ja sikeästi. Suurin muutos on kuitenkin se, että aamuisin olen herännyt poikkeuksetta hymynkare huulilla. Syynä siihen on se, että jo kauan sitten unohtamani teinipoikamaiset pinppiunet ovat jyränneet itsensä takaisin uniini.

Itse vaihdoin myös magnesiumvalmisteen sinkki-magnesium-d-kalsium-härpäkkeeseen. Olen myös nukahtanut viimeaikoina todella hyvin, ja uskon sinkillä olevan vaikutusta asiaan. Nopean nukahtamisen ansiosta myös aamulla on pirteämpi. Kannattaa ainakin harkita sinkin lisäämistä iltaohjelmaan jos tähtäimessä on paremmat unet. Ja kenelläpä rautailijalla ei olisi!

Onko ok vetää multivita 2x päivässä vaikka joku saattaa sanoa että ei. On meinaa opiskelijan budjetti ja aivan helvetin huono uni ja nukahtaminen kestää tosi kauan. Multivita olis tosi helppo. Olikohan 15mg sinkkiä ja 25 mg magnesiumia yhessä pilsussa.

Uniongelma johtuu tod.näk. stressistä ja rentoutumisongelmista.

Fighter1157 sanoi:
Onko ok vetää multivita 2x päivässä vaikka joku saattaa sanoa että ei. On meinaa opiskelijan budjetti ja aivan helvetin huono uni ja nukahtaminen kestää tosi kauan. Multivita olis tosi helppo. Olikohan 15mg sinkkiä ja 25 mg magnesiumia yhessä pilsussa.

Uniongelma johtuu tod.näk. stressistä ja rentoutumisongelmista.

Vilkaisin eilen lähiruokakaupan vitamiinihyllyä. Sinkkiglukonaattivalmiste 15mg X250 tablettia alle 8 e. Magnesiumkelaatti 350 mg + b-vitamiinit X100 tablettia alle 5 e. Kyllä opiskelijankin kukkaro nuo kestää.

Tämä "perinteinen" ZMA -reseptihän olisi 2 noita sinkkipillereitä ja 1,5 magnesiumia.

Omskakas sanoi:
Vilkaisin eilen lähiruokakaupan vitamiinihyllyä. Sinkkiglukonaattivalmiste 15mg X250 tablettia alle 8 e. Magnesiumkelaatti 350 mg + b-vitamiinit X100 tablettia alle 5 e. Kyllä opiskelijankin kukkaro nuo kestää.

Tämä "perinteinen" ZMA -reseptihän olisi 2 noita sinkkipillereitä ja 1,5 magnesiumia.

Katsoitko mikä on noiden Mg-kelaattien annos? Jos ne on samoja joita mulla niin tohon 350 mg:aan pitää ottaa neljä nappia. Ei se mitään jos noin on, samaan juoneen menin minäkin eka kerran kun vertailin purkkien hintoja :)

Ontopic: vaikka toi testotasojuttu ZMA:n yhteydessä on vähän kyseenalainen jos ei oikeasti ole sinkkipuutteinen, niin mulla ainakin on vakkarikamaa vähintään mankku, ajoittain myös sinkki iltaisin. Uni on vaan niin paljon parempaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom