Sikainfluenssavirus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja guarts
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pakko sanoa, että nyt tämä keissi sai mielenkiintoisen käänteen.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201102010103157_uu.shtml

Pandemrix yhdeksänkertaisti narkolepsian riskin, ilmoittaa THL.

Jotenkin tuntuu, että tämä ei ollut kaikki tässä.

Minä olen varmaan taas se pahis, joka yrittää rauhoitella rokotevihaa :D Ensinnäkin muistuttaisin, että Iltalehden uutisointi on taas ollut taattua laatua. Kannattaa lukea ajatuksen kanssa tuo THL:n tiedote ja itse raportti.

Tuo 9-kertainen riski näyttäisi liittyvän siihen, että 4-19 vuotiaiden keskuudessa löytyi 54 narkolepsiatapausta, joilla oireet olivat alkaneet parin kuukauden sisällä rokotteesta. Tuossa ikäryhmässä oli n. 668 000 rokotettua. Eli meille jää vielä aika monta tuon ikäistä, joilla oireita ei ilmaantunut. Alle 4-vuotiailla ja yli 19-vuotiailla tapaukset eivät myöskään ole lisääntyneet.

Avoimia kysymyksiä tässä on vielä vaikka kuinka paljon. Miksi esimerkiksi tapauksia on havaittu enemmän vain Ruotsissa, Suomessa ja Islannissa kun samaa rokotetta on käytetty monissa muissakin maissa? Myös samaa adjuvanttia on annettu miljoonissa rokotteissa jo vuosikausia. Islannissa tapaukset lisääntyivät jopa rokottamattomien keskuudessa. Raportissa myös todetaan selvästi, ettei rokote ole yksinään voinut aiheuttaa tapauksia, vaan siihen on vaadittu myös muiden tekijöiden yhteisvaikutus. Mitä nämä muut tekijät ovat? Itse sikainfluenssavirus? Tietyt geenit? Molemmat?

Varsin ikäviä tapauksia nämä silti ovat, sitä ei voi kukaan kiistää.

Ja joku THL:n ylilääkäri totesi, että ei enää suosittelisi rokotetta lapsille ja nuorille. Ikävä homma, mutta vaikeahan tuollaista vaikutusta kait on ennakoida.

Niin ja ottaen huomioon myös se, kuinka lieväksi pandemia lopulta jäikään.

Tuossa ikäryhmässä oli n. 668 000 rokotettua. Eli meille jää vielä aika monta tuon ikäistä, joilla oireita ei ilmaantunut. Alle 4-vuotiailla ja yli 19-vuotiailla tapaukset eivät myöskään ole lisääntyneet.
.
Montakos raportoitua sikainfluenssatartuntaa on samassa määrässä? Eli onko rokotteet aiheuttaneet enemmän haittaa mitä itse virus? Meinaan sitä, että jengi sai aikamoisia jälkkäreitä rokotteesta, tässäkin ketjussa on valiteltu lihaskivuista kovaan kuumeeseen pelkällä rokotteella.

^ En tähän hätään osaa heittää mitään tarkkoja lukuja ja tuntuu jostain syystä olevan THL:n sivut vähän jumissa :) Taisipa tuolla olla maininta siitä, että rokotekattavuus oli tuossa ikäryhmässä n. 90% joten sekin pitää ottaa huomioon kun hyötyjä ja haittoja puntaroidaan. Netissä ilmoitetut haittavaikutukset antavat ymmärrettävistä syistä melko pahasti vääristyneen kuvan todellisuudesta. Sitäkin varten oli kyllä ihan virallinen THL:n haittavaikutusrekisteri. Kuumeilu ja lihassäryt ovat yleisiä vaikutuksia kaikissa rokotteissa.

Näyttäs Paletaanin THL:n linkki olevan poissa käytöstä tilapäisesti, palvelimen liian suuren kuormituksen vuoksi... Onpa kumma :D

Niin ja ottaen huomioon myös se, kuinka lieväksi pandemia lopulta jäikään.

Taisin tuon ylilääkärin lausunnon kuulla uutisista ja miulle jäi sellainen kuva, että nimenomaan narkolepsiatapausten takia tuollaista lausui.(?)

Toivottavasti asia tutkitaan perinpohjin, eikä lakaista pikkuhiljaa maton alle. Oma veikkaukseni on, että geeniperimästä löytyy vastaus. Pohjois-Euroopan metsästäjä-keräilijöillä kävi huono tuuri tämän rokotteen kanssa.

Tässä on kopio THL:n tiedotteesta, alleviivaukset omia.

Pandemrix-rokotetta saaneilla lapsilla ja nuorilla lisääntynyt riski sairastua narkolepsiaan

1.2.2011
Pandemrix-rokotteen saaneilla 4–19-vuotiailla oli moninkertaisesti lisääntynyt riski sairastua narkolepsiaan rokotusta seuraavan kahdeksan kuukauden aikana verrattuna samanikäisiin rokottamattomiin. Tähän mennessä tekemänsä selvitystyön perusteella Kansallinen narkolepsiatyöryhmä pitää todennäköisenä, että talvella 2009–10 annettu Pandemrix-rokotus myötävaikutti Suomessa 4–19-vuotiailla havaittuun narkolepsiatapausten määrän kasvuun, todennäköisimmin yhteisvaikutuksessa jonkin muun tekijän kanssa. Toistaiseksi ei ole viitteitä siitä, että narkolepsiaan sairastuminen johtuisi Suomessa käytetyistä rokote-eristä. Tulokset käyvät ilmi työryhmän väliraportista.

Pandemrix-rokotuksen ja narkolepsian yhteyttä on selvitetty kattavien rekisteritietojen perusteella. Sairaaloiden potilasrekistereistä kerätty tieto kaikista vuosina 2009–10 narkolepsiaan sairastuneista yhdistettiin perusterveydenhuollosta saatuihin pandemiarokotustietoihin. Havaittu yhteys on niin selvä, että mikään muu taustalla vaikuttava ns. sekoittava tekijä tuskin voi selittää taudin lisääntymistä.

Suomessa sairastui vuosina 2009–10 narkolepsiaan 60 iältään 4–19-vuotiasta lasta ja nuorta. Luvut perustuvat sairaaloista ja perusterveydenhuollosta kerättyihin tietoihin sekä neurologien ja unitutkijoiden asiantuntijaraadin tekemään potilasasiakirjojen tarkastukseen. Sairastuneista 52 eli lähes 90 prosenttia oli saanut Pandemrix-rokotteen, kun rokotuskattavuus koko ikäryhmässä oli 70 prosenttia. Alustavien, vielä tarkentuvien tulosten mukaan Pandemrix-rokotteita saaneiden 4–19-vuotiaiden riski sairastua narkolepsiaan oli yhdeksänkertainen samanikäisiin rokottamattomiin verrattuna. Selvimmin riski lisääntyi 5–15-vuotiailla. Alle 4-vuotiailla ei ole todettu yhtään tapausta. Yli 19-vuotiaat eivät myöskään ole sairastuneet narkolepsiaan aiempaa enemmän eikä rokotuksen havaittu vaikuttavan riskiin sairastua.

Narkolepsian lisääntymistä todettu Suomen lisäksi ainoastaan Ruotsissa ja Islannissa

Vuonna 2009 Suomen kanssa samanlaista pandemiarokotetta käyttäneissä maissa narkolepsiaan sairastuneiden lasten ja nuorten määrän on todettu kasvaneen Suomen lisäksi ainoastaan Ruotsissa ja Islannissa. Toisin kuin Suomessa, Islannissa narkolepsiaa on todettu tavallista selvästi enemmän myös rokottamattomilla lapsilla ja nuorilla.

Yhteys narkolepsian ja Pandemrix-rokotteen välillä vaatii lisäselvityksiä

Lähikuukausina Suomessa varmistetaan nyt esitetyt rekisteripohjaisen tutkimuksen alustavat tulokset. Jatkotutkimuksissa kiinnitetään suurta huomiota rokotuksen kanssa ajallisesti lähekkäin osuneiden infektioiden ja muiden ärsykkeiden tunnistamiseen sekä mahdollisten yhteisvaikutusten merkityksen selvittämiseen.

Lisäksi epidemiologisissa, immunologisissa ja geneettisissä tutkimuksissa selvitetään narkolepsian puhkeamiseen vaikuttaneita lisätekijöitä. Immunologisten tutkimusten keskeisin tavoite on selvittää, eroavatko narkolepsiaan sairastuneiden tai perimältään narkolepsian riskiryhmään kuuluvien lasten ja nuorten immuunivasteet Pandemrix-rokotteen aineosille ja sikainfluenssavirukselle muiden lasten ja nuorten immuunivasteista.
Erittäin tärkeää on selvittää, onko yhteys havaittavissa muuallakin kuin Suomessa. Suomi osallistuu myös useassa EU-maassa toteutettavaan tapaus-verrokkitutkimukseen, jossa selvitetään pandemiarokotteen ja muiden riskitekijöiden osuutta narkolepsian puhkeamiseen.

THL:n ylläpitämään rokotusten haittavaikutusrekisteriin oli 24.1.2011 mennessä ilmoitettu 57 Pandemrix-rokotuksen jälkeen ilmennyttä narkolepsia-katapleksiatapausta, joista 54 oli rokotettaessa 4–19-vuotiaita. Useimpien oireet olivat alkaneet parin kuukauden kuluessa rokottamisesta.
Kansallisen narkolepsiatyöryhmän loppuraportti valmistuu elokuun lopussa.

Pandemrix-rokote vähensi sikainfluenssasta johtuvia kuolemia ja tehohoidon tarvetta

Noin puolet suomalaisista otti Pandemrix-rokotteen talvella 2009–10. Tästä huolimatta noin 100 000 henkilölle annettiin influenssaviruslääkitys ja moninkertainen määrä sairasti taudin kotona. Epidemian huippuaikana yli 400 pääosin alle 65-vuotiasta henkilöä oli päivittäin sairaalahoidossa ja yli 50 tehohoidossa. Laboratoriovarmistettuja kuolemia oli 44. Kuolleista neljä oli rokotettu.

Tänä talvena varmistetun sikainfluenssan vuoksi on joutunut Suomessa toistaiseksi tehohoitoon noin 20 henkilöä, jotka ovat kaikki alle 60-vuotiaita; yli puolella heistä ei ole altistavia perustauteja. Kolmen sairastuneen tiedetään menehtyneen. Englannissa paraikaa menossa oleva sikainfluenssaepidemia on voimakkaampi kuin vuonna 2009 ja se on kuormittanut maan teho-osastoja.

Tämän vuoden sairastumistiedot yhdistettyinä viime vuoden rokotustietoihin viittaavat siihen, että viime vuonna otettu sikainfluenssarokotus antaa edelleenkin yli 70 prosentin suojan sikainfluenssaa vastaan.

Lisätietoja

Kansallisen narkolepsiatyöryhmän väliraportti 31.1.2011 (pdf 1,19 Mt)

Lisätietoa narkolepsiasta ja sikainfluenssarokotteesta

Terhi Kilpi

osastojohtaja, työryhmän puheenjohtaja, THL
puh. 020 610 8678

Hanna Nohynek

rokoteturvallisuuslääkäri, työryhmän sihteeri, THL
puh. 020 610 8246
etunimi.sukunimi@thl.fi

Minä olen varmaan taas se pahis, joka yrittää rauhoitella rokotevihaa :D

Tarkoitinkin, että tässä ei ollut koko totuus. Itsekin klo 10 yritin THL:n sivulle lukemaan itse raporttia, mutta sivut ei toimineet.

Täytyy kyllä sanoa, että tämä on rokotefanaatikoille henkisesti suuri voitto. Tosin heistähän ei juuri kukaan luota THL:ään niin miksi nyt luottavat? :D

Tarkoitinkin, että tässä ei ollut koko totuus. Itsekin klo 10 yritin THL:n sivulle lukemaan itse raporttia, mutta sivut ei toimineet.

Itse kerkesin lukaista raportin pintapuolisesti läpi. Ei tässä todellakaan ole koko totuus ja kyseessä onkin vasta väliraportti. Jatkoselvityksiä tehdään vielä paljon ja lupaavimmalta näyttää nuo geneettiset taustat. Toistaiseksi 22 sairastuneen perimää on tutkittu ja kaikilta on löytynyt erään geenin sama alleeli. Liekö tämä muoto sitten jotenkin yleisempää suomalaisessa väestössä? Kenties. Raportissa mainittiin myös, että tutkimusta tehdään tällä hetkellä koko Euroopan tasolla.

Täytyy kyllä sanoa, että tämä on rokotefanaatikoille henkisesti suuri voitto. Tosin heistähän ei juuri kukaan luota THL:ään niin miksi nyt luottavat? :D

No rokotevastustajille melkeinpä kaikki asiat ovat suuria voittoja :) Tämäkin tulkittanee sellaiseksi, vaikka edelleen on päivänselvä juttu ettei rokote yksistään voi aiheuttaa narkolepsiaa. Muitakin tekijöitä vaaditaan soppaan mukaan. Katselin myös, että mm. rokotusinfossa valmistauduttiin jo etukäteen huonoihin uutisiin korostamalla sitä että THL ei ole puolueeton taho tekemään tällaista tutkimusta :D Todellisuudessa tuohon työryhmään oli kutsuttu asiantuntijoita ympäri Suomea erilaisista akateemisista ympyröistä.

No rokotevastustajille melkeinpä kaikki asiat ovat suuria voittoja :) Tämäkin tulkittanee sellaiseksi, vaikka edelleen on päivänselvä juttu ettei rokote yksistään voi aiheuttaa narkolepsiaa. Muitakin tekijöitä vaaditaan soppaan mukaan. Katselin myös, että mm. rokotusinfossa valmistauduttiin jo etukäteen huonoihin uutisiin korostamalla sitä että THL ei ole puolueeton taho tekemään tällaista tutkimusta :D Todellisuudessa tuohon työryhmään oli kutsuttu asiantuntijoita ympäri Suomea erilaisista akateemisista ympyröistä.

Ei sillä, että mitään mistään tietäisin, mutta ei minusta toi pidä paikkaansa. Kyllä se rokote voi tavallaan yksistään aiheuttaa sen narkolepsian. Jos kaveri on ihan ok noiden "muiden tekijöiden" kanssa ja sitten se saa tuon rokotteen ja coctail on valmis narkolepsiaan niin kyllähän se rokote sen silloin aiheutti. Eli jos mä oisin esim. allerginen käärmeen puremalle ja sitten se kyy iskee niin kyllähän mä siihen käärmeen puremaan kuolen jos kuolen :) Mutta en minäkään ole tuohon aineistoon sen kummemmin tutustunut. Kunhan huutelen "otsikkopohjalta" :D

Ei sillä, että mitään mistään tietäisin, mutta ei minusta toi pidä paikkaansa. Kyllä se rokote voi tavallaan yksistään aiheuttaa sen narkolepsian. Jos kaveri on ihan ok noiden "muiden tekijöiden" kanssa ja sitten se saa tuon rokotteen ja coctail on valmis narkolepsiaan niin kyllähän se rokote sen silloin aiheutti. Eli jos mä oisin esim. allerginen käärmeen puremalle ja sitten se kyy iskee niin kyllähän mä siihen käärmeen puremaan kuolen jos kuolen :) Mutta en minäkään ole tuohon aineistoon sen kummemmin tutustunut. Kunhan huutelen "otsikkopohjalta" :D

Niin no toki sen voi noinkin ajatella jos syy-yhteys osoittautuu noin yksinkertaiseksi :) Otin tuon geneettisen komponentin vain esimerkiksi. Jos todella osoittautuu, että tämä kyseinen geenimuutos löytyy kaikilta sairastuneilta, tulee selvittää sen yleisyys muussa väestössä (ja korreloida se rokotettujen määrään). Sitten pitää verrata tietoa muihin maihin ja katsoa, löytyykö sama yhteys myös sieltä. Voihan olla myös, että mukaan vaaditaan vielä joku kolmaskin tekijä, kuten itse sikainfluenssavirus. Nuo narkolepsiatapaukset ovat loppupeleissä niin harvinaisia että tällainenkin epäonnen kombinaatio voisi periaatteessa olla mahdollinen.

Kyllä tässä sekamelskassa on niin paljon liikkuvia osia, että tutkittavaa riittää varmasti vuosikausiksi. Itseäni ihmetyttää mm. tuo, että narkolepsiatapaukset olivat koko väestössä muutenkin nousussa viime vuosina ja sikainfluenssa sattui siihen samaan huippuun. Toki tarkempi ajallinen yhteys on olemassa mutta onko esim. diagnosointi parantunut niin kovasti vuodesta 2005 eteenpäin? Ja sitten on tuo tapaus Islanti...

Kieltämättä ois helpompaa ku alkais vaan huutamaan lääketeollisuuden, EMEA:n, THL:n ja vaikka minkä salaliitoista niin ei tarvitsisi miettiä kaikkia näitä faktoja :D

Kieltämättä ois helpompaa ku alkais vaan huutamaan lääketeollisuuden, EMEA:n, THL:n ja vaikka minkä salaliitoista niin ei tarvitsisi miettiä kaikkia näitä faktoja :D

Tosta voi kohta siivota ton sala-osan pois kokonaan. Mä en tiiä montako vaalirahakohua ja vastaavaa tässä tarvitaan, että kupla poksahtaa ja kunnolla? Onhan tuolla nyt kokolailla sisäsiittoista meininkiä alalla kuin alalla. Johan ne meinaavat laittaa kasan yrttejäkin bannaan: http://www.ipetitions.com/petition/joininghandsinhealth/ (aiheesta muuallakin, sori että en löytänyt tähän hätään kuin vähän härön linkin :( Ja en ole tutustunut tuohon linkin aiheeseen kauheasti, kunhan osui tuossa silmään yksi päivä.)

Olen työni puolesta ollut useammankin kerran puhelimessa yhteydessä mm. Fimeaan. Siellä ei varsinkaan korkean tahon päättäjien osalta ihan hirveästi heru ymmärrystä hyvinvoinnin fiksaamiselle luonnollisin keinoin. Tästä syystä olen lakannut hihittämästä suurimmalle osalle "foliohatuista".

(Ainakin osittain) mätä systeemi. Hyi.

Olen työni puolesta ollut useammankin kerran puhelimessa yhteydessä mm. Fimeaan. Siellä ei varsinkaan korkean tahon päättäjien osalta ihan hirveästi heru ymmärrystä hyvinvoinnin fiksaamiselle luonnollisin keinoin. Tästä syystä olen lakannut hihittämästä suurimmalle osalle "foliohatuista".

Kuulostaa sen verran yleismaailmalliselta (ja mielenkiintoiselta) kommentilta, että kuuluisi ehkäpä ihan oman ketjunsa alle? :) Mitä ovat nämä luonnolliset keinot, joita Fimean päättäjät eivät ymmärrä? Millä he perusteleva sitä? Mitä ovat nämä mainitut sisäsiittoisuudet ja miten ne ilmenevät? Minä ainakin olen oppinut yliopistomaailmasta, että joskus mikään välimatka ei voi olla pidempi kuin kahden vierekkäisen huoneen, joten on hankala kuvitella miten tuollaisia kovin suuria ja tiiviitä organisaatioiden välisiä liittoja pääsisi syntymään. Toki siellä jonkinasteisia "kytköksiä" on pilvin pimein mutta niiden käytännön merkitys onkin ihan toinen kysymys.

Kuulostaa sen verran yleismaailmalliselta (ja mielenkiintoiselta) kommentilta, että kuuluisi ehkäpä ihan oman ketjunsa alle? :) Mitä ovat nämä luonnolliset keinot, joita Fimean päättäjät eivät ymmärrä? Millä he perusteleva sitä? Mitä ovat nämä mainitut sisäsiittoisuudet ja miten ne ilmenevät? Minä ainakin olen oppinut yliopistomaailmasta, että joskus mikään välimatka ei voi olla pidempi kuin kahden vierekkäisen huoneen, joten on hankala kuvitella miten tuollaisia kovin suuria ja tiiviitä organisaatioiden välisiä liittoja pääsisi syntymään. Toki siellä jonkinasteisia "kytköksiä" on pilvin pimein mutta niiden käytännön merkitys onkin ihan toinen kysymys.

Ehkä yliopistomaailma poikkeaa oikeasta maailmasta :) ..toivottavasti. Hyvä veli -diilejä, kähmintää ja kytköksiä on joka tasolla. Ja mitä ylemmäs mennään, sitä härskimmäksi peli menee. Onhan se varmasti levollista olla vaan ja uskoa ihmisten hyvyyteen ja sanoa epäileviä tuomaita foliohatuiksi jne..

En meinaa nyt siis siuta tai tätä rokoteselkkausta, vaan ylipäänsä maailman menoa. Myös Suomen. "Isot pojat" päättää hyvin pitkälti missä mennään :) ketä ne sitten on, riippuu millä tasolla liikutaan..

^ No tottahan toki. En epäile hetkeäkään, etteikö ihmisillä olisi monenlaisia hyväveli-järjestelmiä siellä sun täällä. Näissä asioissa vaan on niin helppo niputtaa erilaisia organisaatioita ja ihmisiä yhteen ja todeta että tuolla nyt on tommonen salaliitto. Samalla unohtuu kolikon toinen puoli eli se, että ihmisillä on usein myös kilpailuviettiä, henkilökohtaisia kaunoja ja pahaa verta. Osa päättäjistä on jopa vilpittömän tietoisia mahdollisista eturistiriidoista ja pyrkii välttelemään niitä parhaansa mukaan. Kaikki eivät myöskään juokse sokeasti pelkästään rahan perässä vaan heitä voi motivoida ihan muut asiat.

On helppo todeta, että esim. lääketeollisuus muodostaa yhden ison pahuuden koneiston vaikka todellisuudessa se koostuu useista keskenään kilpailevista yrityksistä, jotka toimivat erittäin tiukan viranomaisvalvonnan alaisena. Ne tarkkailevat myös toistensa toimintaa ja käräyttävät toisiaan hyvin herkästi, mikäli havaitsevat esim. kyseenalaista mainontaa. Samanlaisia jännitteitä löytyy taatusti myös viranomaisten, ministeriöiden, yliopistojen yms väliltä. Ihmisiähän me vain olemme.

Mistäs me tiedämme, vaikka GSK olisikin niin paha että on kiristänyt THL:n työntekijöitä ja pakottanut heidät tekemään rokotekaupat? Tai entä jos joillakin vaikutusvaltaisilla sijoittajilla on ollut arkaluontoista tietoa GSK:n toiminnasta ja sitä on kiristetty? Entä jos joku EMEA:ssa inhoaa Solvayta ja siksi heidän Influvac-rokotteensa ei päätynyt Pohjoismaisille markkinoille? Miksi aina oletetaan, että nämä organisaatiot puhaltavat yhteen hiileen maksimoidakseen bisneksen, ihmisten todellisesta hyvinvoinnista välittämättä? Eikö ole lainkaan mahdollista, että esim. THL:ään tai lääkefirmaan voisi hakeutua sellaisia ihmisiä joilla on aito halu auttaa?

Kytköksiä ja salaliittoja voi olla olemassa mutta niihin vetoaminen on usein melko heikkoa argumentaatiota, sillä emme usein tiedä asioiden todellista tilaa.

Tuola iltalehden sivuilla oli tämän päivän uutisen alla gallup "pitäisikö Terhi Kilven erota?" ja 95% oli tuolloin JAA mielellä...

Siis miksi vitussa sen pitäisi erota? Eihän mikään ennen rokotuksia viitannut siihen, että ongelmia voisi tulla?

Syntipukin etsintä on alkanut ja kansa on päättänyt :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom