Sikainfluenssavirus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja guarts
  • Aloitettu Aloitettu
Tämä voihotus on kyllä mennyt niin yli. Jos tuollaista rokotetta tarjotaan, niin tuskinpa käyn ottamassa. Ei tuossa ole muuta haittaa, jos sairastuu, kuin että joutuu koulusta olemaan jonkun aikaa poissa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Avaatko tätä vähän, en ihan ymmärtänyt.

Selitän tuota omaa kantaani varmuuden vuoksi jos se jäi sinulta ymmärtämättä.

Siis mielestäni;
Henkilön joka ei suostu ottamaan vastaan ilmaiseksi rokotetta joka antaa suojan taudilta, pitäisi myös kieltäytyä kaikesta kyseisen taudin saadessaan.

Olisi nimittäin helvetinmoinen vääryys että rokottamaton ihminen veisi esim. yhden tehohoitopaikoista joita kuitenkin on rajallinen määrä.
Kannatetaan, laitetaan tuo tapahtumaan heti kun saadaan päätös olla hoitamatta sairastuneita tupakoijia, ylinopeudellaan kolarissa vammautuneita, kännissä itsensä telonneita ... ym ... niin heti näiden jälkeen tuo sinun ehdotus voimaan. :D
...ainiin, en myöskään aio rokotetta ottaa ;) ...kai käytät heijastinta, sekä talvella pipoa.

Tämä voihotus on kyllä mennyt niin yli. Jos tuollaista rokotetta tarjotaan, niin tuskinpa käyn ottamassa. Ei tuossa ole muuta haittaa, jos sairastuu, kuin että joutuu koulusta olemaan jonkun aikaa poissa.
Uusimmassa Tiede lehdessä (12/2009) oli juttua D-vitamiinista.
Otsake oli;
D Supervitamiini torjuu myös influenssaa.

Siinä kerrotaan monen asian lisäksi yhdysvaltalaisesta tutkimuksesta, jossa mustille naisille annettiin 20 mikrogrammaa D-vitamiinia vuorokaudessa. Tämä määrä tasoitti vuodenaikaisen vaihtelun tautien esiintymisessä. 50 mikrogrammaa vuorokaudessa annokset lopettivat sairastumiset kokonaan.

päätös olla hoitamatta sairastuneita tupakoijia, ylinopeudellaan kolarissa vammautuneita, kännissä itsensä telonneita ... ym
Ei korreloi aivan yks yhteen.
...kieltäydyt vastaanottamasta minkäänlaista hoitoa.

------------------------------------
Edit:
Jos tohon tiede.fi viestiketjuun, on uskomista, on sairastuttu noillakin annoksilla:(

Kannatetaan, laitetaan tuo tapahtumaan heti kun saadaan päätös olla hoitamatta sairastuneita tupakoijia, ylinopeudellaan kolarissa vammautuneita, kännissä itsensä telonneita ... ym ... niin heti näiden jälkeen tuo sinun ehdotus voimaan. :D
...ainiin, en myöskään aio rokotetta ottaa ;) ...kai käytät heijastinta, sekä talvella pipoa.

Kiitoksia kommentistasi, en vain ymmärrä mitä ajat takaa. Olen kai sen verran yksinkertainen.
Jos olet sitä mieltä pitäisi saada päätös siitä että tupakoijia ei pitäisi hoitaa jne, voinet avata siitä uuden keskustelun.

Vai onko olemassa jokin yhteys siinä että esim. tupakoitsijoiden hoito pitäisi kieltää ennenkuin joku saa kieltäytyä sikainfluenssaan tarvittavasta sairaalahoidosta.

Minun ehdotukseni siis on että esim. sinä joka et rokotusta ota, ihan vapaaehtoisesti jätät viemättä sen sairaalapaikan siltä joka sen on ottanut.

Tämä on jo ihan täysin off topic, mutta vastaan nyt kun kiinnostusta on;

Kyllä käytän pipoa, kiitos kysymästä, kaljun kanssa tulee pakkasilla todella kylmä muuten. Yleensä käyttämissäni ulkoiluvaatteissa on myös heijastavat nauhat.

Kiitoksia kommentistasi, en vain ymmärrä mitä ajat takaa. Olen kai sen verran yksinkertainen.
Jos olet sitä mieltä pitäisi saada päätös siitä että tupakoijia ei pitäisi hoitaa jne, voinet avata siitä uuden keskustelun.

Vai onko olemassa jokin yhteys siinä että esim. tupakoitsijoiden hoito pitäisi kieltää ennenkuin joku saa kieltäytyä sikainfluenssaan tarvittavasta sairaalahoidosta.

Minun ehdotukseni siis on että esim. sinä joka et rokotusta ota, ihan vapaaehtoisesti jätät viemättä sen sairaalapaikan siltä joka sen on ottanut.

Tämä on jo ihan täysin off topic, mutta vastaan nyt kun kiinnostusta on;

Kyllä käytän pipoa, kiitos kysymästä, kaljun kanssa tulee pakkasilla todella kylmä muuten. Yleensä käyttämissäni ulkoiluvaatteissa on myös heijastavat nauhat.
Ajoin sitä takaa, että ehdotuksesi on yhtä korni kuin nuo esimerkkinä mainitsemani vaihtoehdot.
Tupakoijat, kaahailijat, kännissä koheltelijat ovat vuosikymmenet aiheuttaneet myös itselleen tehohoitoa vaativia seuraumuksia, jos yhteiskunta kestää ne, niin olisi ihmeellistä jos joku rokottamatta jättäytynyt olisi syy toimia toisin.
Eivätkä nuo mainitsemani asiat ole ainoita joilla lisätään riskiä päätyä tehohoidon pariin ... urheilu, extreme lajit ...ym.

Ei korreloi aivan yks yhteen.
No juuu ei oikein :D

------------------------------------
Edit:
Jos tohon tiede.fi viestiketjuun, on uskomista, on sairastuttu noillakin annoksilla:(
Tuo oli lainaus Tiede lehdestä. En itsekkään usko että tuo annos olisi optimaallinen. Veren D-vitamiinipitoisuus olisi hyvä saada nousemaan 100 - 150 nmol/l tasolle. Tämä edellyttää jo 100 - 150 µg/vrk annoksia ... itsekin otan 125 µg/vrk D-vitamiinia + kalaöljyssä oleva 7,5 µg ... nämä lisäravinteena.

Uusimmassa Tiede lehdessä (12/2009) oli juttua D-vitamiinista.
Otsake oli;
D Supervitamiini torjuu myös influenssaa.
Juu ja tostahan on ollut jo viikkotolkulla netti pullollaan tutkimuksia sun muuta tietoa.

Juu ja tostahan on ollut jo viikkotolkulla netti pullollaan tutkimuksia sun muuta tietoa.
Näin on.
Laitoin tuon Tiede lehti jutun tänne sen vuoksi, että tällä rintamalla näyttäisi alkavan tapahtumaan suunnan muutosta myöskin suomalaisessa tiede-lehdessä. Toivottavasti tämä avaisi muitakin tiedotusvälineitä etsimään itsenäisesti aiheesta jotain uutisoitavaa, tuon sikaflunssan rinnalle ... eivätkä toimittajat ensimmäisenä pirauttaisi Puska radiolle saamaan "asiantuntijan" mielipiteen D-vitamiinista.

Tässä lehdessä myös mainitaan I-tyypin diabeteksen lisääntyneen viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana ja että syynä voisi olla kun pienten lasten D-vitamiiniannosta on pienennetty kymmenesosaan 1960-luvun alun tasosta.
Tästä taasen saamme kiittää meidän erinomaisia "asiantuntijoita"
Paljon muutakin lehdessä on D:n tiimoilta.

Ajoin sitä takaa, että ehdotuksesi on yhtä korni kuin nuo esimerkkinä mainitsemani vaihtoehdot.
Tupakoijat, kaahailijat, kännissä koheltelijat ovat vuosikymmenet aiheuttaneet myös itselleen tehohoitoa vaativia seuraumuksia, jos yhteiskunta kestää ne, niin olisi ihmeellistä jos joku rokottamatta jättäytynyt olisi syy toimia toisin.
Eivätkä nuo mainitsemani asiat ole ainoita joilla lisätään riskiä päätyä tehohoidon pariin ... urheilu, extreme lajit ...ym.

Kiitoksia.
Mainitsemissasi esimerkeissä voi hyvinkin olla sellaisia joissa samaan tapaan pitäisi jättäytyä hoidon ulkopuolelle. En näe korniutta ehdotuksessani, mutta ei tarvinne selittää tämän enempää.

Eilen kävin ottamassa sikainfluenssarokotteen. Illalla ei ollut mitään muuta kuin aivan pientä jomotusta olkapäässä. Nyt heräsin sitten vittumaiseen keskiselän lihassärkyyn ja olkapään kipuun. Hengittäminen tuntuu vähän normaalia raskaammalta ja olo ei ole kovin mahtava. :( Kuumetta en voi mitata, kun en löytänyt mittaria...

Alkaa olemaan voitonpuolella influenssa ja olen jopa duuniin menossa tänään. Sunnuntai yönä alkoi "pam" ja ma sinnittelin vielä kuumeisena duunissa. Ti ja ke lepäsin ja nyt on jo kuume ja lihassäryt veks. Olisikohan d-vitksuilla ollut osuutta nopeaan paranemiseen, sillä olen rouhinut niitä jo pari kuukautta putkeen?

Eilen kävin ottamassa sikainfluenssarokotteen. Illalla ei ollut mitään muuta kuin aivan pientä jomotusta olkapäässä. Nyt heräsin sitten vittumaiseen keskiselän lihassärkyyn ja olkapään kipuun. Hengittäminen tuntuu vähän normaalia raskaammalta ja olo ei ole kovin mahtava. :( Kuumetta en voi mitata, kun en löytänyt mittaria...

Itsekkin kävin ottamassa rokotteen eilen aamulla. Eilen ei kyllä tuntunut yhtään mitään, mutta tänään kyllä pistoskohtaa jomottaa niin että taitaa olla turha haaveilla salista. Yllättävän pistävä kipu tuossa pistoskohdassa ja muistelisin ettei se noin kipeäksi tullut kun intissä rokotettiin.

Mulla todettiin sikanuha viime torstaina. Nyt on mennyt jo ohi kokonaan, perjantaina oli kuumetta 39 ja siinä se sitten olikin. Pientä yskää oli myös, joten omalta osalta tämä hysteria on hieman huvittavaa. Kipeenä olin muuten ekaa kertaa kolmeen vuoteen.

Mulla todettiin sikanuha viime torstaina. Nyt on mennyt jo ohi kokonaan, perjantaina oli kuumetta 39 ja siinä se sitten olikin. Pientä yskää oli myös, joten omalta osalta tämä hysteria on hieman huvittavaa. Kipeenä olin muuten ekaa kertaa kolmeen vuoteen.
Miten sikis todettiin? Itse olin kolme päivää yli 38 kuumeessa ekaa kertaa vuosikausiin, kurkku vitun kipeänä, kuivaa yskää ja eräänä aamuna rintakipujen takia menin lääkäriin. Ei epäilystä siasta vaikka istuin eristyshuoneessa puoli tuntia maski naamalla ennen kuin myös maskiin pukeutunut lääkäri saapui paikalle. Kävin yksityisellä.

Kyllä tämä internetti on hieno asia, mutta voi vittu kun tätä paskaa liikkuu niin paljon ja on vaikea itse asiaa varmistaa...

Sepä se. Tärkeintä on kuitenkin pitää pää kylmänä eikä ala riehumaan paniikissa heti kun kuulee jotain pelottavaa :)

Miksi muuten GlaxoSmithKline itse kertoo rokotteen haitavaikutuksiin kuuluvan Guillain-Barren -syndrooman, jos kerran yhteyttä ei ole?

Haittavaikutuksiin on virallisesti listattava kaikki vähänkin epäilyttävät asiat vaikka selvää syy-seuraus-yhteyttä ei saataisikaan selvitettyä. Esimerkiksi buranasta kerrotaan seuraavaa:

Harvinaisina haittavaikutuksina (alle 1 potilaalla tuhannesta) on raportoitu:
• verihiutaleiden vähenemistä (joka voi ilmetä lisääntyneenä mustelma- tai nenäverenvuototaipumuksena)
• veren valkosolujen vähenemistä tai katoa (johon voi liittyä epäselvää kuumeilua, flunssan kaltaisia oireita tai kurkkukipua)
näön hämärrytystä tai sarveiskalvomuutoksia
• sekavuustila (potilailla, jotka käyttävät takriinia)
• aivokalvontulehdus (potilailla, joilla on tietyntyyppinen sidekudossairaus)
• sepelvaltimotaudin oireiden pahenemista (lisääntynyttä rintakipuilua) tai rytmihäiriöitä
• hengenahdistusta tai astman pahenemista
ruuansulatuskanavan puhkeamisia, haavaisen paksusuolentulehduksen pahenemista, sylkirauhastulehdusta tai haimatulehdusta
• maksaentsyymien kohoamista, keltaisuutta tai maksatulehdusta (voi ilmetä ylävatsakipuna)
• voimakkaita hilsehtiviä tai rakkuloita muodostavia iho- tai limakalvoreaktioita, valoyliherkkyyttä, aknen pahenemista tai psoriaasin pahenemista
munuaistoiminnan heikkenemistä
• voimakkaita allergiaoireita (anafylaksiaa)

Silti Suomessa vedetään vuosittain satoja miljoonia tabletteja buranaa eivätkä nämä oireet huolestuta ketään. Miksiköhän?

Minkäslaisia tutkimuksia tällä H5N1-rokotteella on tehty?

Mittavia eläinkokeita sekä kliinisiä seurantatutkimuksia ihmisillä. Jälkimmäisiä ovat julkaisseet mm. NEJM ja Vaccine (toinenkin).

Miten sikis todettiin? Itse olin kolme päivää yli 38 kuumeessa ekaa kertaa vuosikausiin, kurkku vitun kipeänä, kuivaa yskää ja eräänä aamuna rintakipujen takia menin lääkäriin. Ei epäilystä siasta vaikka istuin eristyshuoneessa puoli tuntia maski naamalla ennen kuin myös maskiin pukeutunut lääkäri saapui paikalle. Kävin yksityisellä.

Ei todettu verikokein vaan lääkärin "ammattitaidolla", eli voi olla että oli joku muukin. Diagnoosi kumminkin sikainfluenssa. Kävin yksityisellä ja oireina oli lääkärissä käydessä kuiva yskä, vähän lämpöä, nivelsärkyä ja pääkipua. Tämä sitten paheni nopeasti 39 kuumeeksi joka kesti 1.5 vuorokautta ja laski yhtä nopeasti kuin oli tullutkin. Yskä poistui pari päivää myöhemmin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom