Sijoitustaivaan uusi komeetta tulossa!?

Varmaan olisi ollut imformatiivisempaa kertoa esim. että "sijoitin kultaan ja tein 1000€ voittoa"

Makuasia. Tarkoitus oli tuolla vain viestittää, että minä sain fyysisestä kullasta tuottoa. Vaikka siitä vähennettäisiin kulut, verot ja inflaatio. Yleinen mantrahan on ollut, että kulta ei tuota koskaan mitään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Makuasia. Tarkoitus oli tuolla vain viestittää, että minä sain fyysisestä kullasta tuottoa. Vaikka siitä vähennettäisiin kulut, verot ja inflaatio. Yleinen mantrahan on ollut, että kulta ei tuota koskaan mitään.

Minun kijoitukseni tarkoitus oli viestittää, että kun puhutaan absoluuttisista arvoista (kuten toi esimerkkini 1000 euroa) niin sillä ei ole mitään informatiivista arvoa kun ei selviä kuinka paljon rahaa sijoitukseen sitoutuu. ;)
 
Yllätyin että täällä oli kullalle oma tredi. :)
Olen jo yli vuoden ajan ostellut sijoituskultaa pienissä erissä ja mukavastihan tuo on viime aikoina noussut.
Ostin mm. unssin kolikon viime keväänä ja parhaillaan olisin saanut yli 100 euron voiton 545 euroa maksaneelle kolikolle (nyt tosin kullan hintaa taas vähän tippunut). Harmittaa vain kun en ostanut useampia samanlaisia ja myyny sitten osan pois, mutta eihän noista raaka-aineiden nousuista voi koskaan tietää.

Tuolta näkee kullan reaaliaikaisen hinnan dollareissa ja euroissa:
http://goldprice.org/
 
Jaah, otetaan osa sanoista takaisin, googlettelin vähän.

* Kulta ei reaalisesti ole lähelläkään vuoden 1980 hintoja. Inflaatio huomioon ottaen kullan pitäisi maksaa 1 700 dollaria unssilta ollakseen yhtä arvokasta kuin 27 vuotta sitten. Nyt kullan unssihinta liikkuu 870 dollarin tienoilla.

Mutta toisaalta dollari on nyt sika halpaa.

* Kullan kysyntä on edelleen suurempi kuin kullan tarjonta. Uusia kultakaivoksia avautuu vasta vuonna 2011.

Euroopan suurin kultakaivos aukeaa Kittilän Suurkuusikkoon 2009.

...
* Kullan hinta on sitä korkeampi, mitä enemmän Yhdysvaltain dollari heikkenee.

Mutta : lyhyiden korkojen nousu tekisi arvopaperit houkuttelevimmiksi, maturiteettiajalta ei saa muuta tuottoa kuin arvonnousun.

Kullan arvo on nyt korkeimmillaan, itse myisin nyt.

Selitätkö vielä mikä kytkös dollarin kurssilla ja kullan hinnalla nykyään on?
 
nyt lienee viimeiset ajat myydä jos tahtoo realisoida voitot.. eilen oli uutisissa että suomeen saatettais avata useita kultakaivoksia.

Siis nuo malmistot ovat olleet tiedossa jo kymmeniä vuosia ja Kittilän Suurkuusikon lisäksi Lappiin on tulossa Kevitsan kaivos joka nikkelin, kuparin ja platinaryhmän metallien lisäksi tuottaa myös kultaa.

Muutama muukin kultaesiintymä on tiedossa, mutta niiden suhteen ei ainakaan pariin seuraavaan vuoteen tapahdu mitään.
 
:offtopic: ja tyhmät kysymykset.
Siis minkä hintaista tuo kulta siis käytännössä on? Mistä sitä voi ostaa "mallia harkkona"?
Paljonko kultaa tarvitaan jotta voi tehdä kultaisen kirjan (mallia muumio leffa)?

Ajattelin tässä vuosikymmenten mittaan kerätä tarvittavan määrän ja teettää moisen kapistuksen. Ja jahka meikästä aika jättää, niin maalliset jäännökset timantiksi ja kirjaan upotus.
Sukulaiset eivät pääse minusta koskaan eroon.:D

ps. idean saa vapaasti kopioida.
 
Minun kijoitukseni tarkoitus oli viestittää, että kun puhutaan absoluuttisista arvoista (kuten toi esimerkkini 1000 euroa) niin sillä ei ole mitään informatiivista arvoa kun ei selviä kuinka paljon rahaa sijoitukseen sitoutuu. ;)

Edelleen väitän, että kun puhutaan sijoituksen (osake, asunto, rahasto tai yritys) TUOTOSTA, kannattaa se ilmoittaa prosentteina. Jos taas puhutaan euromääräisestä VOITOSTA, sen voi ilmoittaa lukuina.

Tai ainakin meikäläiselle edellinen tekee vertailun helpommaksi.
 
Edelleen väitän, että kun puhutaan sijoituksen (osake, asunto, rahasto tai yritys) TUOTOSTA, kannattaa se ilmoittaa prosentteina. Jos taas puhutaan euromääräisestä VOITOSTA, sen voi ilmoittaa lukuina.

Tai ainakin meikäläiselle edellinen tekee vertailun helpommaksi.

Ja jos puhutaan euromääristä, pitää olla sitten ilmoitettu myös sijoitettu euromäärä. Eikä luonnollisestikaan kaikki halua julkisesti levitellä salkkunsa kokoa. Mun mielestä järkevä tapa vertailla sijoituksen tuottoa, on juurikin tuottoprosentit.
 
Siis nuo malmistot ovat olleet tiedossa jo kymmeniä vuosia ja Kittilän Suurkuusikon lisäksi Lappiin on tulossa Kevitsan kaivos joka nikkelin, kuparin ja platinaryhmän metallien lisäksi tuottaa myös kultaa.

Muutama muukin kultaesiintymä on tiedossa, mutta niiden suhteen ei ainakaan pariin seuraavaan vuoteen tapahdu mitään.

totta kai ne on ollut tiedossa. teknologia vaan kehittyy niin että entistä köyhempiä esiintymiä kannattaa rueta louhimaan...
 
totta kai ne on ollut tiedossa. teknologia vaan kehittyy niin että entistä köyhempiä esiintymiä kannattaa rueta louhimaan...

Näinhän se menee, Kevitsankin erotustekniikka tulee olemaan toteutettu suurimmilla saatavissa olevilla laitteilla, jolloin perustus-, huolto-, instrumentointi- ja käyttökulut pystytään minimoimaan.

Mutta ei tämä nykyinen kultabuumi pelkästään tekniikan kehittymisestä johdu. Esim. tuo Suurkuusikko toteutetaan melko perinteisillä laitteilla.
 
Nostetaan threadia ylös. Mielenkiintoista lukea threadin alkupään spekulointia ja katsoa saavutettua hintatasoa.

Kullan hinta tänään: 1099.00$


Ei kuitenkaan aivan paska tuotto näin lama-aikana?
 
Nostetaan threadia ylös. Mielenkiintoista lukea threadin alkupään spekulointia ja katsoa saavutettua hintatasoa.

Kullan hinta tänään: 1099.00$


Ei kuitenkaan aivan paska tuotto näin lama-aikana?

Laskukaudella sijoitukset hakeutuu osakkeista "turvallisempiin" kohteisiin, joiden hinta sitten kasvaneen kysynnän vuoksi nousee. Tarkoitatko siis tolla ylemmällä että osasit ennustaa subprime-kriisin ja sen myötä kullan hinnan nousun? ;)
 
Laskukaudella sijoitukset hakeutuu osakkeista "turvallisempiin" kohteisiin, joiden hinta sitten kasvaneen kysynnän vuoksi nousee. Tarkoitatko siis tolla ylemmällä että osasit ennustaa subprime-kriisin ja sen myötä kullan hinnan nousun? ;)


Joo, ois vaan pitänyt päättäjien kuunnella minua mitä tulevan pitää. ;)
 
Sitten kun raha palaa pörssiin niin kullan hinta putoaa taas. Sijoittamalla esim. YIT:n osakkeeseen vuodenvaihteen tienoilla olisi saanut rahansa kolminkertaisena takaisin. Ei paska tuotto lama-aikana.

Rahojen laittaminen kultaan ei minusta ole mitään sijoittamista vaan spekulointia. Jos sijoittaa rahoja pörssissä olevaan vähävelkaiseen positiivista tulosta tekevään kasvuyritykseen niin arvonnousuoletukselle on ainakin jokin muukin taloudellinen pohja kuin muiden sijoittajien käyttäytyminen.

Kullan arvo on lähes 100% psykologiaa ja huonoina aikoina kullan hinta kohoaa. Jos oikeasti yhteiskunnalliset rakenteet pettävät, niin enpä usko, että kullan arvo pysyy yhtään sen paremmin kuin pörssiosakkeidenkaan. Sijoita kuivalihaan...
 
Itse en näe mitään järkeä kullassa pitkäaikaisena sijoituksena nykytiedoilla. Historiakin on ihan kuraa jos ajatellaan että pitää kultaa oikeasti pitkänä salkussa eli puhutaan vuosikymmenistä. Muistakaa nyt se että kullan hinta kävi jo 70-80 lukujen vaihteessa muutaman vuoden siä 700-800 dollarin hujakoilla mihin se nousi sen jälkeen vasta oikeastaan 2007. Tässä reilun 25 vuoden ajan sitten oltiin keskimäärin yli 50 pinnaa tukkaan ottamisen puolella. Voisi myös sanoa että kulta korreloi jonkin verran raakaöljyn kanssa pitkässä juoksussa.

Tosin, olen huono kommentoimaan näitä pitkiä kohteita koska omassa salkussa niitä ei ikinä ole ollut eikä varmaankaan tule, kiertonopeus pysyy mulla todella korkeana ja se sopii mulle paremmin kuin makuuttaminen jossain suosikissa, mihinkään kohteeseen ei saa rakastua ja pitää pystyä olemaan valmis realisointiin koska vaan.
 
Minusta kultaa ei pitäisi niinkään arvottaa sijoituksena vaan rahana, aiemminhan kaikki valuutat oli sidottu kultaan tai hopeaan. Ominaisuuksiensa takia kullan voi ajatella olevan jonkinlainen arvon säilyttäjä, sitä on vaikea hankkia, sitä ei voi väärentää eikä printata painokoneesta ja plus se ei ruostu.

Kulta on minusta hedge, jota käytetään nykyisin silloin kun pelätään oikeaa kunnon systeemikriisiä, tuskin muuten Kiinan ja Intian keskuspankit hamuaisi sitä varastoihinsa. Kaikkialla valtiot harrastavat talouskriisin seurauksena "print, lent, borrow and spent" politiikkaa. Ei mikään ihme, että tämä pitää kullan ja muiden jalometallien, joita ei voi printata painokoneesta, arvostuksen nousussa. Jokainen länsimaa tuntuu aikovan juoksuttaa alijäämiä niinkauas kuin jaksaa nähdä.

Obamakin taisi juuri arvioida, että USA joutuu juoksuttamaan 1000 miljardin taalan alijäämiä vuoteen 2019 ja tämä olettaa 3% vuotuisen talouskasvun ja ei yhtään taantumaa siihen ajanjaksoon. Harvat ihmiset uskovat, että USA pystyy maksamaan velkojaan ikinä ja uskovat sen turvautuvan painokoneeseen, niinkuin se onkin jo tehnyt, tosin epäsuoraan käyttämällä pankkeja bulvaaneina.

Minusta myös se teesi, että kun ihmiset taas sijoittavat osakkeisiin niin kullan hinta menee maihin. Osakkeet ovat nousseet suuresti maaliskuusta samaa tahtia kullan kanssa. Minusta tuossa on kyse siitä, että fedin rahanpainaminen on mennyt suoraan pörssiin ja inflatoinut hintoja. Hinnoitellaan nuo hinnat kullassa niin ne eivät ole nousseet juurikaan (jopa laskeneet). Kyse on vaan dollarin heikentymisestä, ei mistään fundamenttien paranemisesta. Kun dollari laskee niin pörssi nousee.

carry-year.png
 
Back
Ylös Bottom