Sijoituskirjallisuus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mige
  • Aloitettu Aloitettu
No niin nyt on taas tullut luettua muutamia kirjoja ja uusia olisi tähtäimessä. Sain luettua Puttosen/Kivisaaren - Vaurastuminen kirjan. Ei mikään erikoinen kirja, varsinkaan jos on jo aiemmin lukenut muutamia sijoittamiseen liittyviä kirjoja. Ihan hyvää ajanvietettä tuon lukeminen kuitenkin oli ja painotettiinhan siinä mm. osakesäästämistä tärkeyttä vaurastumisessa.

Luin myös Kallunki/Martikainen/Niemelä - Ammattimainen sijoittaminen -kirjan ja tämä oli jo ihan OK teos. Oli esitelty sijoitussanastoa, tunnuslukuja ja kaavoja, sijoitusstrategiaa ym. Eli mielestäni ihan lukemisen arvoinen paketti. Tietenkin vähän pintapuolisesti joitain asioita käsiteltiin, koska selvästi yritettiin mahduttaa yhteen kirjaan mahdollisimman monta eri asiaa.

Nyt on sitten menossa Jack Schwagerin - Market wizards ja haussa olisi Ben Grahamin - Intelligent investor (kuulemma pätevä kirja).

Kyllä yleensä noista ulkomaisista kirjoista löytyy niin paljon enemmän asiaa kuin kotimaisista teoksista, että jos vaan kieli yhtään taipuu niin kannattaa kyllä tutustua. Ja valikoimaahan noissa ulkomaisissa teoksissa on kyllä aivan riittävästi.

Jos teille tulee vielä mieleen sijoittamiseen, vaurastumiseen tms. liittyviä kirjoja, niin antakaapa lisää lukuvinkkejä. Tässä ketjussa on kyllä jo useita loistavia vinkkejä tullutkin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Robert Kiyosaki: Kassavirta Kvadrantti

Eli Rikas ikäs, köyhä isä kirjan "jatko-osa". Sain ton just kirjastosta ja pätkän olen lukenut. Eli kuhan suodattaa Jenkkijuttuja pois (mm. verotusasiat joita ei täällä voi soveltaa) niin ihan kelpo iltalukemiselta rikosromaanin sijaan tuo menee.

Itseä kiinnostaa kovasti nämä ei ihan perinteiset sijoituskirjat. Ne kuitenkin toistaa itseään aika paljon ja on välillä kiva lukea muutakin. Kielen on vain oltava Suomi, kyllähän sitä englanninkielstä tekstiä lukee, mutta jos sanasto menee vähnkään "hifimmäksi" niin alkaa olla vaikea saada tolkkua. Eli jotain perus romaania lukee, mutta sijoituskirjallisuus on jo hankalaa.

Eli itse kaipaan nimenomaan suomenkielistä luettavaa, että jos niitäkin jollain tulee mieleen (mitä täällä ei ole jo mainittu) niin antakaa tulla vaan.

Tuo Ammattimainen sijoittaminen kirja on mulle tuntematon, sen vois lukea, ei ehkä niin perusjuttua kun nämä yleisesti ovat?
 
Robert Kiyosaki: Kassavirta Kvadrantti

Eli Rikas ikäs, köyhä isä kirjan "jatko-osa". Sain ton just kirjastosta ja pätkän olen lukenut. Eli kuhan suodattaa Jenkkijuttuja pois (mm. verotusasiat joita ei täällä voi soveltaa) niin ihan kelpo iltalukemiselta rikosromaanin sijaan tuo menee.


Tuo Ammattimainen sijoittaminen kirja on mulle tuntematon, sen vois lukea, ei ehkä niin perusjuttua kun nämä yleisesti ovat?

Täytyypä tutustua tuohon kiyosakin toiseen kirjaan kun se koulun kirjastossa näyttää olevan. Ajattelin myös lukea ihan motivaatio mielessä donald trumpin ym. kirjoja vaurastumisesta, koska hyvää ajanvietettähän nuo on ja voi niistä muutaman hyvän neuvonkin löytää.

Tuo ammattimainen sijoittaminen on kuitenkin loppupeleissä suht. perusjuttua, mutta mielestäni ihan lukemisen arvoinen kirja.
 
Täytyypä tutustua tuohon kiyosakin toiseen kirjaan kun se koulun kirjastossa näyttää olevan. Ajattelin myös lukea ihan motivaatio mielessä donald trumpin ym. kirjoja vaurastumisesta, koska hyvää ajanvietettähän nuo on ja voi niistä muutaman hyvän neuvonkin löytää.

Tuo ammattimainen sijoittaminen on kuitenkin loppupeleissä suht. perusjuttua, mutta mielestäni ihan lukemisen arvoinen kirja.

Samalla ajatuksella itsekin luen tota Kiyosakia ja olen lukenut Trumpin suomennetun kirjankin. Muutkin vastaavat kiinnostavat, jos ja kun sellaisia on.

Paha noista mitään suurempia totuuksia on tehdä, mutta niistä tosiaan voi aina joku pieni vinkki mieleen jäädä. Ja varmasti näiden lukemisesta on enemmän hyötyä kuin vaikkapa jonkun perus romaanin lukemisesta.

Ja noita sijoittamisen perusjuttujakin no ihan hyvä lukea eri kirjoittajien näkökulmasta. Paljon niissä on toistoa, mutta aina niistäkin joku vinkki jää tulevaisuuden varalle.

Ja etenkin illalla lukemisessa on vielä sekin hyvä puoli, että uni tulee hyvin, toisin kuin esim. telkkarin katselun tai internetin näppäilyn jälkeen. :)
 
Robert Kiyosaki: Kassavirta Kvadrantti

Luin itse tämän kirjan kesälomalla. Ekaa osaa en ollut lukenut, eikä se kirjan kannalta ollut edes mitenkään pakollista. Kirja tosiaan oli aikamoista jenkkitauhkaa ja Kiyosakin kirjailijan lahjat eivät ole ihan ykköset (tai sitten suomentaja oli raiskannut alkuperäisen tekstin pahemman kerran?). Kirja ei ollut mielestäni mikään maata järisyttävä, mutta muutama hyvä ajatus siellä oli.

Selkeästi seuraavat kirjat pitää olla hieman "raskaampia".

Ostin kirjan, joten voisin kyllä myydä sen jollekulle jos kiinnostaa. :)
 
Luin itse tämän kirjan kesälomalla. Ekaa osaa en ollut lukenut, eikä se kirjan kannalta ollut edes mitenkään pakollista. Kirja tosiaan oli aikamoista jenkkitauhkaa ja Kiyosakin kirjailijan lahjat eivät ole ihan ykköset (tai sitten suomentaja oli raiskannut alkuperäisen tekstin pahemman kerran?). Kirja ei ollut mielestäni mikään maata järisyttävä, mutta muutama hyvä ajatus siellä oli.

Selkeästi seuraavat kirjat pitää olla hieman "raskaampia".

Ostin kirjan, joten voisin kyllä myydä sen jollekulle jos kiinnostaa. :)

Aika sekavasti tuo on kirjoitettu kieltämättä, mutta onko se suomentajan vai kirjailijan moka, siitä ei tietoa ole. Mutta lukeehan ton ja voi kevyenä lukemisa suodattimen kera suositella muillakkin.

Joku vähän raskaampi sopis mullekin, kuhan ei ihan älyttömäksi hifistelyksi mene.
 
Nostetaanpas tätäkin vähän ylemmäksi. :)

Mitäs mielenkiintoisia löytöjä ja uutuuksia pakkislaiset ovat tässä syksyn aikana lukeneet?

Itse olen seuraavat opukset lukaissut:


Saario Seppo: Miten sijoitan pörssiosakkeisiin I ja II

Jokaisen taloudesta ja sijoittamisesta kiinnostuneen pakko_lukea-kirjat. Kertovat melkeimpä kaiken olennaisen perustiedon mitä pörssiosakkeisiin tulee.


Elo Henri: Löydä helmet - vältä kuplat

Mainio teos varsinkin aloittelijoille. Perehdyttää lukijan havainnollisesti case-esimerkkien kera anlysoimaan eri tunnuslukuja ja tilinpäätödataa. Jo asioista perillä olevalle ei tarjoa hirveästi mitään uutta ja mullistavaa mutta aina jotain mielenkiintoista vastaan sattuu. Elo on puhtaasti fundamenttianalyytikko eikä siksi käsittele kirjassa lainkaan teknistä analyysiä.


Marttila Jouko: Järki ja tunteet osakemarkkinoilla

Kirjasta selviää erinomaisesti kuinka tunteet ja ihmisten laumakäyttäytyminen vaikuttavat sijoituspäätöksiin ja kuinka kuplat syntyvät ja lopulta puhkeavat. Suuri osa kirjasta käsittelee vuosituhannen vaihteen teknokuplaa mutta kirjasta löytää paljon mielenkiintoisia faktoja ja yhtenäisyyksiä kun ajattelee tämän hetken talouden tilannetta ja etenkin kehittyvien markkinoiden kurssikäppyröitä. Suosittelen kaikille, varsinkin teknisestä analyysistä kiinnostuneille.


Puttonen Vesa, Kivisaari Tero: Mitä missä miljoona?

"How to get rich" - teos. Kirjassa kerrotaan kuinka helppoa rahan tekeminen todellisuudessa on ja kuinka muut ovat siinä onnistuneet. Ihan luettava kirja, vaikkakaan mitään erityishyödyllistä infoa se ei tarjoa.



Lindström Kim: Vaurastu arvo-osakkeilla


Asiantuntevan ja etevän sijoittajan kuvaus yhdestä maailman suosituimmasta sijoitustyylistä, arvosijoittamisesta. Ehdottomasti yksi pakko_lukea teoksista.


Robert T. Kiyosaki & Sharon L. Lechter: Kassavirtakvadrantti (itsellä vielä kesken)

Kuten tuossa ylempänä jo mainittiin, paljon kivoja verovinkkejä ja sun muuta fatkaa, jota ei voi Suomessa suoraan soveltaa. Ehkä enemmän viihde/ajattelu -kirja kuin varsinainen tietolähde. Mielestäni teksti ei ole ehkä sujuvinta mahdollista luettavaa. Hyviä pointteja kirjasta kuitenkin löytyy.



Lisäksi aiheen ulkopuolelta Jari Sarasvuon Sisäinen sankari, Sisäinen tuli sekä Vapaus. Mikäli on kiinnostunut itsensä kehittämisestä, tavoitteidensa kartoittamisesta ja muutenkin menestymisestä millä tahansa osa-alueella, niin suosittelen lämpimästi. Olen saanut Sarasvuon kirjoista todella paljon irti hyödyllisiä ohjeita ja tietoja, joita voin soveltaa eri osa-alueillani. Mainio kirjoittaja kaikenkaikkiaan. Tosin kirjoja täytyy alkaa lukea avoimin mielin eikä "Noniin, mitäs helvetin hömppää tämäkin nyt on"-asenteella, muuten teksteistä ei saa juuri mitään irti.


Seuraavaksi listalla olisi Burton G. Malkielin Sattuman kauppaa Wall Streetillä, mikäli sellainen sattuu joulupukin säkistä löytymään :rolleyes::)
 
Mä oon miettinyt, josko lukisi noi Sarasvuon kirjat, mutta jotenkin on jäänyt aina sellainen kuva kaverista...että on jäänyt lukematta. Mutta pitääkin ottaa nuo jossain vaiheessa luettavaksi.

Mulla ois just kirjastoon tullut toi Lindströmin uus, eli sä lähtee lukuun ensiviikolla. Nyt on menossa yrityksen arvonmääritystä käsittelevä kirja. Ihan hyvä tuokin on lukea, vaikka mä en mistään sen syvällisemmästä numeronmurskaamisesta olekkaan kiinnostunut.

Sattuman kauppaa Wall Streetillä pitää pistää jonoon kirjastoon. Viimeks kun kattelin, niin ei ollut vielä mahdollisuutta tehdä varausta, nyt vois olla, eli katsomaan.

Kiitti Hummis vinkeistä.
 
Mä oon miettinyt, josko lukisi noi Sarasvuon kirjat, mutta jotenkin on jäänyt aina sellainen kuva kaverista...että on jäänyt lukematta. Mutta pitääkin ottaa nuo jossain vaiheessa luettavaksi.
Itelläki oli jonkinlaiset, lähinnä median luomat, negatiiviset ennakkoluulot Sarasvuosta mutta ne vaihtuivat aika nopeasti kun aloin lukemaan ensimmäistä kirjaa. Oikeasti todella fiksu kaveri ja hyviä ajatuksia tämän media-alter egon takana. Jos päätät perehtyä kirjoihin niin suosittelen aloittamaan Sisäisestä sankarista. :)
 
Hyviä kirjoja ovat Sarasvuon kirjat. Täyttä asiaa, vaikka 99% onkin koostettu muiden ajatuksista ja kirjoista.

Itse olen lukenut: Sisäinen Sankari, Myynnin korkeajännitys ja Huomiotalous.

Sijoitustoiminnan kanssa ei näillä ole mitään tekemistä tosin :offtopic:
 
Itelläki oli jonkinlaiset, lähinnä median luomat, negatiiviset ennakkoluulot Sarasvuosta mutta ne vaihtuivat aika nopeasti kun aloin lukemaan ensimmäistä kirjaa. Oikeasti todella fiksu kaveri ja hyviä ajatuksia tämän media-alter egon takana. Jos päätät perehtyä kirjoihin niin suosittelen aloittamaan Sisäisestä sankarista. :)

Kyllä mä noihin perehdyn, aikataulu on vain avoin, mutta yritetään ensi kesään mennessä. On tässä sijoituspuolelta ja taloudesta ylipäätänsä (90 luvun alun lama mukaan luettuna) vielä varmaan 6 kirjaa "lukujonossa" ja kun lukemiseen käytettävä aika on kuitenkin "rajallinen", menee aikaa että nuo ehtii lukemaan.

Oli muuten suht kovissa hinnoissa huuto.netissä nuo Jarin kirjat. Muistasin joskus niitä saaneen sieltä ihan pilkkahintaan.
 
Nostetaanpas tätäkin vähän ylemmäksi. :)

Mitäs mielenkiintoisia löytöjä ja uutuuksia pakkislaiset ovat tässä syksyn aikana lukeneet?

Itse olen seuraavat opukset lukaissut:


Lindström Kim: Vaurastu arvo-osakkeilla


Asiantuntevan ja etevän sijoittajan kuvaus yhdestä maailman suosituimmasta sijoitustyylistä, arvosijoittamisesta. Ehdottomasti yksi pakko_lukea teoksista.

Seuraavaksi listalla olisi Burton G. Malkielin Sattuman kauppaa Wall Streetillä, mikäli sellainen sattuu joulupukin säkistä löytymään :rolleyes::)


Tuo Lindstömin kirja on kyllä hyvä ja se on kirjoitettu todella helppolukuisesti, joten kirjan hyvät pointit tulee helposti esille. Ehdoton luettava kaikille arvosijoittamisesta kiinnostuneille.

Luin myös Karo Hämäläisen sijoittajan käsikirjan. Aika heppoinen kirja ja vähän pintapuolinen raapaisu sijoittamiseen. Aloittelijalle kylläkin hyödyllinen. (todella nopealukuinen)

Itsellä olisi seuraavana listalla myös tuo Sattuman kauppaa Wall Streetillä.


Olen tässä viimeaikoina myös lukenut johdannaismarkkinoita käsitteleviä kirjoja ja tässä muutama, jos joku olisi johdannaisista kiinnostunut.

Hull, John - Options, futures & Other Derivatives

Johdannaismarkkinoiden perusteos. Kirjassa on käsitelty johdannaisia todella laajasti ja siitä löytyy paljon havainnollistavia esimerkkejä. Kirja tosin on teoreettinen, joten se on kyllä puuduttava lukea.. Kaavoja ja kuvioita lötyyy myös runsaasti.

Puttonen, Valtonen - Johdannaismarkkinat

Se suomenkielinen perusteos johdannaisista. Kirja on jo hieman vanhahko (1996), joten ei ihan päivitettyä tietoa tuosta saa, mutta johdannaisten (optiot, futuurit ym.) perustiedot, hinnoittelut ja käyttötarkoitukset tulee kyllä hyvin esille.

Nelskylä, Michael - Warrantti jokamiehen johdannainen

Hyvä teos warranttisijoittamisesta. Helppolukuinen ja sujuvasti kirjoitettu. Käytännönläheinen lähestymistapa, joten ei mikään puuduttava teoriakirja. Jos warrantit kiinnostaa tämä kannattaa kyllä ehdottomasti lukea!
 
Nyt on menossa yrityksen arvonmääritystä käsittelevä kirja. Ihan hyvä tuokin on lukea, vaikka mä en mistään sen syvällisemmästä numeronmurskaamisesta olekkaan kiinnostunut.

Onko kirjoittajina Kallunki, Martikainen, Niemelä? Nappasin tommosen ite lainaan, mutta ei ole tullut vielä vilkastua alkusanoja pidemmälle.
 
Onko kirjoittajina Kallunki, Martikainen, Niemelä? Nappasin tommosen ite lainaan, mutta ei ole tullut vielä vilkastua alkusanoja pidemmälle.

Kirjan nimi on "uusi yrityksen arvonmääritys", en muista ketkä siinä oli kirjottajina ja kirjaa ei nyt ole käsien ulottuvissa.
 
Nelskylä, Michael - Warrantti jokamiehen johdannainen

Hyvä teos warranttisijoittamisesta. Helppolukuinen ja sujuvasti kirjoitettu. Käytännönläheinen lähestymistapa, joten ei mikään puuduttava teoriakirja. Jos warrantit kiinnostaa tämä kannattaa kyllä ehdottomasti lukea!

Tack så mycket! Toi kirja ei ole tullutkaan vielä vastaan...
 
Mitä olette mieltä onko tekninen analyysi niin merkittävä osa-alue että tuo aikaisemmin mainittu kirja (Murphy, John J. Technical Analysis of the Financial Markets...) ostamisen arvoinen?

kirjastosta tuota kirjaa ei löydy, vois kyllä vielä tarkastaa ammattikorkean kirjaston tarjonnan.
 
Mitä olette mieltä onko tekninen analyysi niin merkittävä osa-alue että tuo aikaisemmin mainittu kirja (Murphy, John J. Technical Analysis of the Financial Markets...) ostamisen arvoinen?

kirjastosta tuota kirjaa ei löydy, vois kyllä vielä tarkastaa ammattikorkean kirjaston tarjonnan.

Ei ole.
 
Perustelisitko Agony vielä?

Tekninen analyysi on suurten massojen psykologian seuraamista. Sijoittamisen kannalta ei välttämätöntä, mutta auttaa ostojen ajoittamisessa ja lyhyen tähtäimen treidaamisessa aivan välttämätön.

Dr. Alexander Elderillä on pari hyvää kirjaa aiheesta: "Trading for a living" ja "Come into my trading room."
 
Tuo Henri Elon: Löydä helmet, vältä kuplat on ihan hyvää peruskamaa. Kohta lukenut tuon loppuun. Etenkin aloitteleva saa tosta varmasti paljon irti, eli sopii siihen samaan sarjaan Saarion ja Lindströmin perusteosten kanssa. Kannattaa lukea vaikka olisi jo vähän kokemustakin. Ihan hyviä esimerkkejä siinä kuvailtu.
 
Back
Ylös Bottom