Sijaiskohtuna toimiminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
Mutta kuten sanoin vaikea asia on.

Niin ja erityisen vaikeaksi sen tekee se, jos haluaa lapsia mutta ei voi saada niitä ilman apua. Mulle ovat klinikan tädit kertoneet, että silloin kun pariskunta joutuu käyttämään luovutettuja soluja, niin näitä asioita on pohdittu jo vuosikaudet eikä kyse ole mistään hätäisestä päätöksestä. Näin on ollut tuntemissani tapauksissa myös. Se olikin yksi syy miksi menin luovuttajaksi. Kymmenisen vuotta oon katsellut lapsettomien epätoivoa yrittämisissä, se on tukijallekin aika raskasta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En pilkannut sua. Mun mielestä on hienoa, jos mies haluaa lapsia ja on valmis ryhtymään siihen rumbaan yksin. Ainakin, mitä olen noita lapsifoorumeita seurannut ja lukuisten äiti-ihmisten kanssa keskustellut niin netissä kuin livenäkin niin on todella paljon miehiä, jotka ei jaksa sitoutua lapseen 100%, vaikka olisi se toinen puoliso siellä kotona. Siitä saa sellaisen mielikuvan, ettei nämä miehet kovin paljoa lapsen saamisesta piittaa.
:offtopic:
Siis en minä halua lapsia. Mietin vain miten sinkkunaisilla ja lesboilla on parempi oikeus lapsiin.

Mä tunnen monta hyvää isää ja tiedän tilanteita, joissa vauvakuume on ollut miehellä. Ei naiseus automaattisesti tee naisesta sopivaa vanhemmaksi. Kuka tahansa lisääntymiskykyinen nainen pystyy synnyttämään jälkeläisen, mutta tosiasiassa monet synnyttämään kykenevät eivät kykenekään lapsestaan huolehtimaan. Vanhoja asenteita ja rooleja tulis heiluttaa ja horjuttaa politiikassakin.

Mä tunnen monta hyvää isää ja tiedän tilanteita, joissa vauvakuume on ollut miehellä. Ei naiseus automaattisesti tee naisesta sopivaa vanhemmaksi. Kuka tahansa lisääntymiskykyinen nainen pystyy synnyttämään jälkeläisen, mutta tosiasiassa monet synnyttämään kykenevät eivät kykenekään lapsestaan huolehtimaan. Vanhoja asenteita ja rooleja tulis heiluttaa ja horjuttaa politiikassakin.

Näinhän se on. Biologia on naisen puolella ja se tuo mukanaan tietyn etulyöntiaseman.

Olen samaa mieltä tuosta. Nainen on joka synnyttää, mutta ei kaikista ole hyviksi äideiksi. Itselläni on muutama tuttu nainen, jonka jotkut toimet eivät mene mun ymmärrykseen. Kovasti halusivat lasta ja kun lapsi tuli, niin ihmetellään, kun se sitoo niin kauheasti. Ja vähän väliä pitäisi saada lapsi hoitoon ja päästä juhliin ja juomaan. Jotenkin tämä on niin järkyttävää seurattavaa sivusta. Itselläni on vuoden vahna poika ja viimeisen vuoden aikana en ole kertaakaan käynyt viihteellä ja kerran tai kaksi olen humalaan juonut, taisi olla uutena vuotena ja vappuna, kun poika oli hoidossa. Toki lapsi kiva saada joskus hoitoon ja johonkin mennä, mutta en ymmärrä miksi vaihtoehtona pitäisi olla aina se juominen. Voi tehdä muuta järkevää. Itsestä vaan on ainakin, niin järkyttävää katseltavaa, kun aikuinen nainen on kauheassa humalassa liian usein. Kyllä ne suurimmat menot ja juomiset pitäisi olla mielestäni juotu ennen lapsen tuloa. Joten ei todellakaan äiti ole aina se hyvä vanhempi vaan mies voi olla todella hyvä vanhempi ja kasvattaja.

Luulen, että se syntyy siitä, kun nainen voi itse synnyttää lapsen.

Mutta eihän sinun siskosi voi? Onko hänellä silti se oikeus?

Miettikääs nyt vielä muutamaan kertaan tätä asiaa. Varaudu sitten siihen että sisko antaa kakaran takaisin jos vauva-arki ei olekaan ihanaa kellimistä. Muutenkin tilanne vaikuttaa siltä että teistä tulee varsin helposti yhteishoitajia. Sinä olisit kuitenkin oikea äiti ja oletettavasti sukulaisuuden kautta koko ajan muksun kanssa tekemisissä. Eli helposti voisi kuvitella että sun muksu vain asuu siskosi luona.

Ulkopuoliselle tosin tulee herkästi sekin kuva että sosku on muksun ottanut sinulta pois. Näin minä aina ekana ajattelen kun kuulen adoptiolapsista. Eli että äidissä on jotain vikaa, juoppo tai muuten latva. Ei sillä että olisin vanhahtava :D

edit: miesten adoptiosta puheen ollen, mun avaraan ja moderniin mieleen tule heti mieleen että kyseessä on joku pedofiili.

Olen samaa mieltä tuosta. Nainen on joka synnyttää, mutta ei kaikista ole hyviksi äideiksi. Itselläni on muutama tuttu nainen, jonka jotkut toimet eivät mene mun ymmärrykseen. Kovasti halusivat lasta ja kun lapsi tuli, niin ihmetellään, kun se sitoo niin kauheasti. Ja vähän väliä pitäisi saada lapsi hoitoon ja päästä juhliin ja juomaan. Jotenkin tämä on niin järkyttävää seurattavaa sivusta. Itselläni on vuoden vahna poika ja viimeisen vuoden aikana en ole kertaakaan käynyt viihteellä ja kerran tai kaksi olen humalaan juonut, taisi olla uutena vuotena ja vappuna, kun poika oli hoidossa. Toki lapsi kiva saada joskus hoitoon ja johonkin mennä, mutta en ymmärrä miksi vaihtoehtona pitäisi olla aina se juominen. Voi tehdä muuta järkevää. Itsestä vaan on ainakin, niin järkyttävää katseltavaa, kun aikuinen nainen on kauheassa humalassa liian usein. Kyllä ne suurimmat menot ja juomiset pitäisi olla mielestäni juotu ennen lapsen tuloa. Joten ei todellakaan äiti ole aina se hyvä vanhempi vaan mies voi olla todella hyvä vanhempi ja kasvattaja.
Siis mitä haluat sanoa? Kun saa lapsen niin elämän on loputtava, viihteelle ei saa mennä ja alkoholi on "no no", vaikka lapsi saataisiinkin hoitoon. Ei kai sillä ole väliä mitä sitä tekee jos lapsi on hoidossa, tietenkin järki pitää pitää päässä oli lasta tai ei. Toki se lapsi rajoittaa mutta ei sen takia pidä omaa elämää lopettaa. Mitä järkyttävää siinä on jos lapsi esim. kerran kuussa käy hoidossa paikassa jossa tykkää olla ja äiti käy silloin vähän diskossa?

Siis mitä haluat sanoa? Kun saa lapsen niin elämän on loputtava, viihteelle ei saa mennä ja alkoholi on "no no", vaikka lapsi saataisiinkin hoitoon. Ei kai sillä ole väliä mitä sitä tekee jos lapsi on hoidossa, tietenkin järki pitää pitää päässä oli lasta tai ei. Toki se lapsi rajoittaa mutta ei sen takia pidä omaa elämää lopettaa. Mitä järkyttävää siinä on jos lapsi esim. kerran kuussa käy hoidossa paikassa jossa tykkää olla ja äiti käy silloin vähän diskossa?
Ku ei se nyt perkele vaan käy. Naisen, ja varsinkin äidin, paikka on pullantuoksuisena hellan ääressä. Näin on aina ollut ja tulee aina olemaan!

Mutta eihän sinun siskosi voi? Onko hänellä silti se oikeus?

Miettikääs nyt vielä muutamaan kertaan tätä asiaa. Varaudu sitten siihen että sisko antaa kakaran takaisin jos vauva-arki ei olekaan ihanaa kellimistä. Muutenkin tilanne vaikuttaa siltä että teistä tulee varsin helposti yhteishoitajia. Sinä olisit kuitenkin oikea äiti ja oletettavasti sukulaisuuden kautta koko ajan muksun kanssa tekemisissä. Eli helposti voisi kuvitella että sun muksu vain asuu siskosi luona.

Ulkopuoliselle tosin tulee herkästi sekin kuva että sosku on muksun ottanut sinulta pois. Näin minä aina ekana ajattelen kun kuulen adoptiolapsista. Eli että äidissä on jotain vikaa, juoppo tai muuten latva. Ei sillä että olisin vanhahtava :D

edit: miesten adoptiosta puheen ollen, mun avaraan ja moderniin mieleen tule heti mieleen että kyseessä on joku pedofiili.

Mun mielestä ihmisillä on oikeus saada lapsia (lähdetään tietty siitä, että on kykyä ja halua hoitaa se lapsi).

Suomessa ei tällä hetkellä sinkut pääse adoptiojonoon ollenkaan. Tämä on aiheuttanut siskolleni entistä isompaa surua ja murhetta, koska hän on jo vuosia käynyt läpi sitä kriisiä, että jos ei voikaan saada lapsia. Meillä kun on suvussa paljon naisia ja jostain syystä jakaudumme kahteen ääripäähän: erittäin helposti raskaaksi tulevat ja erittäin vaikeasti raskaaksi tulevat. Pariskunnilla adoptio on aina vaihtoehto, mutta sinkuille ei.

Onko se ihan mahdoton ajatus, että rakastan siskoani niin paljon, että olen valmis synnyttämään hänelle lapsen. Meidän tapauksessa me matkustaisimme ulkomaille hoitamaan koeputkihedelmöityksen siskoni munasolulla ja syntyneen lapsen adoptoisin siskolleni. Silloin laillinen huolehtimisvelvollisuus on siskollani, ei minulla. En epäile hetkeäkään siskoni kykyä hoitaa ja sitoutua lapseen, muuten en hommaan ryhtyisi.

Olen käynyt omalta kohdalta useita kuukausia tätä ajatusta läpi. Kun synnytin esikoiseni, en kokenut häneen mitään tunnesidettä. Kun hänet laskettiin rinnalleni synnytyssalissa, mun mieli ei juurikan liikahtanut. Oli vain outo olo ja kauhea väsy. Ihmettelin pientä kääröä siinä. Seuraavat päivät totuttelin vauvaan. Voimakas välittäminen vuorotteli tottumaan opettelun kanssa. Mulla kesti aika pitkään saada se tunneside ja kiintymys. Tänä päivänä en vaihtaisi lastani mihinkään. Kuitenkin uskon, että pystyn antamaan kantamani lapsen adoptioon. Ei se varmastikaan helppoa tule olemaan, mutta uskon, että pystyn siihen.

Sitten voidaan aina pohtia sitä, kuka on se oikea äiti? Biologinen? Kasvattanut? Kantanut? Jotkut näistä? Kaikki? Ei yksikään? On tilanteita, joissa henkilö A luovuttaa munasolun, henkilö B on kohtuna ja henkilö C hoitaa lapsen/lapset syntymästä eteenpäin. Kuka näistä on se oikea äiti?

Adoptiossa on paljon muitakin lapsia kuin niitä, jotka on otettu huostaan. Itse asiassa Suomessa huostaanotettuja lapsia ei lähtökohtaisesti adoptoida ollenkaan, vaan kyse on lähes aina sijoituksesta ja biologisen äidit oikeudet pysyvät ainakin jossain määrin. Sitä en tässä kommentoi, mitä mieltä asiasta olen. Ulkomailta adoptoidaan useimmiten orpoja. Sitten on perheen sisäinen adoptio, jossa halutaan toiselle vanhemmalle laillisia oikeuksia. Jos mä siskolleni lapsen synnytän niin ei siinä huostaanotolla ole asian kanssa mitään tekemistä. Eikä sitä tarvitse vieraille ihmisillekään selvittää, että tämä lapsi tässä on sijaiskohdussa kehittynyt.

Mutta joka tapauksessa minä ja siskoni ei olla vielä sijaiskohtuvaiheessa, vaan ensiksi selvitämme siskoni munasolujen tilanteen ja jos niitä voi käyttää niin lähdemme inseminaatiosta ja mahdollisesti koeputkihedelmöityksestä liikkeelle. Jos käy niin, ettei hän tule raskaaksi niin seuraavaksi mietitään sitä, että matkustamme ulkomaille laittamaan siskon munasolu minuun. Jos se ei toimi myöskään niin mietitään lisää.

Suomessa ei tällä hetkellä sinkut pääse adoptiojonoon ollenkaan.

Onks tää varma tieto ja miksi näin on? Juuri tässä on tullu vaikka miten monta dokumenttia mm. Lapin yksinäisistä naisista, jotka ei niitä poromiehiä ukoikseen huoli ja ovat saaneet yksikseen adoptoida. Niin milloin tää tilanne on muuttunut?

Onks tää varma tieto ja miksi näin on? Juuri tässä on tullu vaikka miten monta dokumenttia mm. Lapin yksinäisistä naisista, jotka ei niitä poromiehiä ukoikseen huoli ja ovat saaneet yksikseen adoptoida. Niin milloin tää tilanne on muuttunut?

On varma tieto. Tällä hetkellä on niin pitkät adoptiojonot muutenkin, että sinkkujen arvioitu odotusaika on niin monta vuotta, etteivät ota jonoon ollenkaan.

Tuo päätös on melko uusi, mutta ikävä tilanne. Tossa yksi aihetta koskeva tiedote: http://www.interpedia.fi/tiedotteet/2009/tammikuu_14_2009.html

Hgin kaupungin sivuilla on myös aika lohdutonta infoa: http://www.hel.fi/wps/portal/Sosiaa...velut/Adoptio/kv_adoptio/adoptio_yksinhakijat

Koen hieman ristiriitaiseksi, että naisella on oikeus saada lapsi, vaikka ei voi kertoman mukaan saada omaa lasta. Mistä se oikeus lapsen saantiin Hippa tulee?

Onko siskosi siis lapseton vain siitä syystä, että on sinkku vai onko ns. elimellistä vikaa, ettei hedelmöittyminen tai raskaus ole yksinkertaisesti mahdollista?

Koen hieman ristiriitaiseksi, että naisella on oikeus saada lapsi, vaikka ei voi kertoman mukaan saada omaa lasta. Mistä se oikeus lapsen saantiin Hippa tulee?

Onko siskosi siis lapseton vain siitä syystä, että on sinkku vai onko ns. elimellistä vikaa, ettei hedelmöittyminen tai raskaus ole yksinkertaisesti mahdollista?
Jos tarvii sijaiskohtuu ni ei pitäs olla kovin montaa vaihtoehtoo?

Tätä itsekin ihmettelen. Vastaavassa tilanteessa olevalla miehellä ei taitaisi olla mitään saumaa mihinkään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom