Sijaiskohtuna toimiminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

Hippa

Okkapukku.
VIP
Tietääkö kukaan asiasta mitään? Pakkis nyt ehkä on maailman oudoin paikka kysyä tätä, mutta toisaalta taas pakkista lukee hyvin erilaiset ihmiset.

Suomessa se on laitonta, mutta voiko asian hoitaa ulkomailla silleen, että hoitaa hoidot ulkomailla ja synnyttää Suomessa ja adoptoi lähisukulaiselleen?

Tai voiko lakia kiertää siten, että koko raskaus ja sen hoito järjestetään ulkomailla. Lapsen tuleva adoptiovanhempi siirtää paperinsa ulkomaille ja "muuttaa" Suomeen takaisin, kun lapsi on syntynyt?

Tämä on hirveän vaikea asia, josta ei löydy mitään tietoa mistään. Todella ankeeta. Olen jo tiedustellut asiaa sosiaalitoimelta ja vastausta odotan. Oletan kuitenkin, että sieltä kerrotaan vain, että ei onnistu.

Tässä tilanne on simppelisti se, että Liisa ei voi saada lasta ja hänen siskonsa Maija haluaisi hänelle lapsen synnyttää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siis kuten totesit, sijaiskohtuna toimiminen on Suomessa laitonta, tai oikeastaan este hedelmöityshoidon antamiselle. Mutta ulkomaillahan toimii tuo hedelmöityshoitojen antaminen ja tämän jälkeen lapsen voi sitten tulla Suomeen synnyttämään ihan normaalisti. Eli hakee hoidot ulkomailta maasta missä ne on sallittuja ja Suomeen voi tulla hoitamaan loput. Toisaalta mikään lupas/sopimus tms. antaa lapsi synnytyksen jälkeen adoptoitavaksi ei sido tätä biologista äitiä... eikä lapsen äidin (siis synnyttäjältä) voida hannkia suostumusta adoptioon ennen kuin kahdeksan viikon kuluttua synnytyksestä. Mutta nämähän ovat vain sivuseikkoja. Pointti lienee se, että hoidot voi käydä ottamassa ulkomailla ja loput hoitaa Suomessa, koska Suomen laki kieltää ainoastaa noiden hoitojen antamisen jos on syytä olettaa, että lapsi annetaan ottolapseksi.

Tiedätkö wnha että voiko synnyttänyt ihminen adoptoida syntyneen lapsen kelle tahtoo? Vai pitääkö tämän adoptoivan henkilön käydä läpi se adoptioneuvontaprosessin.

Tiedätkö wnha että voiko synnyttänyt ihminen adoptoida syntyneen lapsen kelle tahtoo? Vai pitääkö tämän adoptoivan henkilön käydä läpi se adoptioneuvontaprosessin.

Aihetta sivuten (korjatkaa jos olen ihan Metsähallituksen puolella): Käsitykseni mukaan silloin, kun äiti haluaa antaa lapsensa heti syntymän jälkeen adoptioon, molemmat vanhemmat (jos avioliitossa tai isyys on vahvistettu) joutuvat ilmaiseen adoptioneuvontaan, jossa on kaiketi tarkoitus kartoittaa tilannetta eri kanteilta. Lisäksi lapsen syntymän jälkeen on aina 8vk:n harkinta-aika, jolloin vauva on sijaisperheessä tai lastenkodissa, ennekuin lopullinen suostumus lapsen adoptioon luovuttamisesta voidaan allekirjoittaa.

Lapsensa adoptioon antava voi esittää toiveita adoptioperheen suhteen. Lisäksi suurin osa Suomesta adoptiolasta haluavista pareista toivovat nimenomaan pientä vauvaa. Ainakin virallisesti adoptiojärjestöt korostavat sitä, että etsivät nimenomaan lapselle itselleen sopivaa perhettä eikä päinvastoin.

Adoptioprosessi kaikkine kiemuroineen on kuulemma siinä osallisena oleville aika monimutkainen ja raskas; kuin olisit käynissä olevissa murhatutkimuksissa pääepäiltynä

Se mua tässä vituttaa eniten, että kun mun siskoni, joka nykyään on sinkku ei voi saada lasta. Mä haluaisin synnyttää mun siskolle lapsen, mutta hitto kun siitä tehdään vaikeaa. En missään nimessä halua antaa lasta kenellekään muulle kuin siskolleni.

Mä olen ymmärtänyt, ettei adoptioneuvonnan vastaanottaminen ole varsinaisesti pakollista (sitä ei ole kaiketi laissa säädetty). Suomessa vaan ei voi saada adoptiolasta (vieraalta ihmiseltä), jos ei adoptioneuvontaan osallistu. Mä vaan mietin, että jos joku adoptoi tutulta lapsen niin ei siinä kaiketi ole pakollista osallistua adoptioneuvontaan (esimerkiksi perheen sisäinen adoptio). Sitten on vielä ns. villi adoptio eli haetaan lapsi jostain ihan mistä tahansa maasta ja ohitetaan Suomen adoptiosysteemi (ja jonot).

Olisi sinkkumiehenäkin mukava saada lapsi. Ei kettuilua tämä.

Sä haluaisit saada lapsen, vaikka ei olisi vaimoketta?

Taannoin tuli dokkari brittimiehestä, joka osti munasoluja, vuokrasi kohdun ja sai kolmoset. Rahaa paloi, mutta mies oli onnellinen eikä ne lapsetkaan kovin onnettomalta vaikuttaneet.

Eikös Ricky Martinkin hankkiutunut samoin keinoin yh-isäksi kaksostytöille?

Se mua tässä vituttaa eniten, että kun mun siskoni, joka nykyään on sinkku ei voi saada lasta. Mä haluaisin synnyttää mun siskolle lapsen, mutta hitto kun siitä tehdään vaikeaa. En missään nimessä halua antaa lasta kenellekään muulle kuin siskolleni.
Missä se isä tässä kuviossa tulee mukaan? Vai oliko tarkoitus että sinä hakeudut hedelmöityshoitoihin luovutetuilla sukusoluilla ja sitten lapsi adoptoidaan?

Onko poissuljettua että sinä luovutat siskollesi munasoluja?

E: Äh, mitä mä horisen, tietysti on poissuljettua jos kerran sijaiskohtua ollaan etsimässä... Sori.

Siskoa kiinnostaisi lapsi vaikkei ole miehekettä?

En pilkannut sua. Mun mielestä on hienoa, jos mies haluaa lapsia ja on valmis ryhtymään siihen rumbaan yksin. Ainakin, mitä olen noita lapsifoorumeita seurannut ja lukuisten äiti-ihmisten kanssa keskustellut niin netissä kuin livenäkin niin on todella paljon miehiä, jotka ei jaksa sitoutua lapseen 100%, vaikka olisi se toinen puoliso siellä kotona. Siitä saa sellaisen mielikuvan, ettei nämä miehet kovin paljoa lapsen saamisesta piittaa.

Missä se isä tässä kuviossa tulee mukaan? Vai oliko tarkoitus että sinä hakeudut hedelmöityshoitoihin luovutetuilla sukusoluilla ja sitten lapsi adoptoidaan?

Onko poissuljettua että sinä luovutat siskollesi munasoluja?

E: Äh, mitä mä horisen, tietysti on poissuljettua jos kerran sijaiskohtua ollaan etsimässä... Sori.

Luovutetut siittiöt tulisi kyseeseen. Siskon lapsettomuus ei ole täysin tutkittua ja todettua. Hän kun ei pääse julkisen sektorin tutkimuksiin, koska on sinkku. Hänellä on takana pari suhdetta, jossa on lasta yritetty tuloksetta pitkään. Suhteet on kuitenkin päättyneet ennen tutkimuksiin hakeutumista. Ongelmana on myös ollut silloisten miesten haluttomuus lähteä tutkimuksiin. Yksityisellä tutkimukset on valtavan kalliita. Sen verran on käynyt yksityisellä, että mitään näkyvää vikaa ei ole ja ovulaatio tapahtuu. Munasolun luovutustakin on siten harkittu, mutta se maksaa ihan vitsin paljon yksityisellä koeputkihedelmöitys ja onnistumisprosentti on tosi pieni. Ajatuksesta ei ole luovuttu, me vaan tässä kartoitetaan eri mahdollisuuksia ja sijaiskohtuna toimiminen on ainoa, mistä ei löydy mitään tietoa.

Luovutetut siittiöt tulisi kyseeseen. Siskon lapsettomuus ei ole täysin tutkittua ja todettua. Hän kun ei pääse julkisen sektorin tutkimuksiin, koska on sinkku. Hänellä on takana pari suhdetta, jossa on lasta yritetty tuloksetta pitkään. Suhteet on kuitenkin päättyneet ennen tutkimuksiin hakeutumista. Ongelmana on myös ollut silloisten miesten haluttomuus lähteä tutkimuksiin. Yksityisellä tutkimukset on valtavan kalliita. Sen verran on käynyt yksityisellä, että mitään näkyvää vikaa ei ole ja ovulaatio tapahtuu. Munasolun luovutustakin on siten harkittu, mutta se maksaa ihan vitsin paljon yksityisellä koeputkihedelmöitys ja onnistumisprosentti on tosi pieni. Ajatuksesta ei ole luovuttu, me vaan tässä kartoitetaan eri mahdollisuuksia ja sijaiskohtuna toimiminen on ainoa, mistä ei löydy mitään tietoa.
Äkkiseltään kuulostaisi loogisemmalta vaihtoehdolta että siskosi hakeutuu itse hedelmöityshoitoihin. Jos joka tapauksessa on tarkoitus käyttää luovutettuja siittiöitä, ei hinnalla ole eroa käytettiin niitä sitten sinuun tai siskoosi. Mikäli hinnat huolettavat, kannattanee kääntyä esim. Viron klinikkatarjonnan puoleen. Tässä tapauksessa syntyvä lapsi olisi siskosi paitsi juridisesti, myös biologisesti, mikä varmaan on positiivista sekin.

Mikäli koeputkihedelmöityksiin tarvitsee mennä, niistä avun saa pitemmällä tähtäimellä 80-90 %. Tietysti yhtä hoitokertaa kohti onnistumisprosentti on pienempi. Näissäkin hinnat ovat Viron puolella edullisemmat. Munasolun luovutus ei kuulostaa järkevältä jos kerran siskollasi ei tässä suhteessa ole havaittu mitään vikaa.

Saanko kysyä kauanko lapsen yritystä on näissä kahdessa suhteessa ollut, jos tutkimuksiin ei kuitenkaan hakeuduttu? Välttämättähän siskollasi ei ole mitään terveydellistä estettä synnyttää omia lapsiaan, joten sikäli tuo kohdunvuokraus kuulostaa ehkä kaukaa haetulta?

Äkkiseltään kuulostaisi loogisemmalta vaihtoehdolta että siskosi hakeutuu itse hedelmöityshoitoihin. Jos joka tapauksessa on tarkoitus käyttää luovutettuja siittiöitä, ei hinnalla ole eroa käytettiin niitä sitten sinuun tai siskoosi. Mikäli hinnat huolettavat, kannattanee kääntyä esim. Viron klinikkatarjonnan puoleen. Tässä tapauksessa syntyvä lapsi olisi siskosi paitsi juridisesti, myös biologisesti, mikä varmaan on positiivista sekin.

Mikäli koeputkihedelmöityksiin tarvitsee mennä, niistä avun saa pitemmällä tähtäimellä 80-90 %. Tietysti yhtä hoitokertaa kohti onnistumisprosentti on pienempi. Näissäkin hinnat ovat Viron puolella edullisemmat. Munasolun luovutus ei kuulostaa järkevältä jos kerran siskollasi ei tässä suhteessa ole havaittu mitään vikaa.

Saanko kysyä kauanko lapsen yritystä on näissä kahdessa suhteessa ollut, jos tutkimuksiin ei kuitenkaan hakeuduttu? Välttämättähän siskollasi ei ole mitään terveydellistä estettä synnyttää omia lapsiaan, joten sikäli tuo kohdunvuokraus kuulostaa ehkä kaukaa haetulta?

Niin älkääkä nyt unohtako, että jos sisko itse hakeutuu hoitoon, niin se onnistuu kyllä Suomessa sinkultakin. Mm. minä olen antanut luvan käyttää munasolujani ei-pariskunnan lapsenhankintaprosessissa. Se on vain tuo sijaiskohtuhomma, mikä ei ole Suomen lain puitteissa sallittua. Tännehän tulee paljon porukkaa munasoluja hakemaan, koska monissa muissa maissa (mm. Ruotsi ja Norja) munasoluja ei saa luovuttaa. Ja jos se sisko tarttis munasoluja ja Hippa haluais niitä antaa, niin Hippahan vois luopua ainakin omasta palkkiostaan mikä siitä luovutuksesta maksetaan, jolloin säästäisi siinä sitten ainakin sen osuuden siskon kustannuksista (siis mikäli klinikka suostuu poikkeamaan säännöistään sen verran). Yhden ystäväni sisko luovutti munasoluja juuri siitä syystä ettei tää ystävä saanu omistaan mitään aikaiseksi. Ja kyseiset ihmiset tuntien, tuskin tuossa välissä raha liikkui muutoin kuin klinikan työn osalta pelkästään.

Niin älkääkä nyt unohtako, että jos sisko itse hakeutuu hoitoon, niin se onnistuu kyllä Suomessa sinkultakin. Mm. minä olen antanut luvan käyttää munasolujani ei-pariskunnan lapsenhankintaprosessissa. Se on vain tuo sijaiskohtuhomma, mikä ei ole Suomen lain puitteissa sallittua. Tännehän tulee paljon porukkaa munasoluja hakemaan, koska monissa muissa maissa (mm. Ruotsi ja Norja) munasoluja ei saa luovuttaa. Ja jos se sisko tarttis munasoluja ja Hippa haluais niitä antaa, niin Hippahan vois luopua ainakin omasta palkkiostaan mikä siitä luovutuksesta maksetaan, jolloin säästäisi siinä sitten ainakin sen osuuden siskon kustannuksista (siis mikäli klinikka suostuu poikkeamaan säännöistään sen verran). Yhden ystäväni sisko luovutti munasoluja juuri siitä syystä ettei tää ystävä saanu omistaan mitään aikaiseksi. Ja kyseiset ihmiset tuntien, tuskin tuossa välissä raha liikkui muutoin kuin klinikan työn osalta pelkästään.
Ei kai meistä kumpikaan unohtanutkaan, jos puhe oli siitä että sinkku ei pääse julkiselle ja Suomessa yksityisen hinnat ovat kovat? Suomessa luovuttajalle maksetaan vain kulukorvauksia, joten ne ei kyllä muodosta kovin merkittävää osaa kuluista. Minusta munasolujen luovuttaminen ei vaan tässä tapauksessa kuulosta mitenkään ajankohtaiselta kysymykseltä, jos ei siskon munasoluissa kerran mitään vikaa ole ainakaan vielä havaittu.

No mää unohdin ton että pitää mennä julkisen kautta. My bad.

Mitä muuten tarkoitat tuolla "Suomessa luovuttajalle maksetaan vain kulukorvauksia"? Verojen jälkeen tilille napsahti ~600e, en pidä sitä pelkkänä kulukorvauksena. Se on ollut ~800e:n lasku se mun osuus siinä yksistään.

No mää unohdin ton että pitää mennä julkisen kautta. My bad.

Mitä muuten tarkoitat tuolla "Suomessa luovuttajalle maksetaan vain kulukorvauksia"? Verojen jälkeen tilille napsahti ~600e, en pidä sitä pelkkänä kulukorvauksena. Se on ollut ~800e:n lasku se mun osuus siinä yksistään.

Milloin olet luovuttanut? Joskus kesällä, kun osallistuin lääketutkimukseen niin mietin, voisinko saada raha munasolun luovuttamisesta niin luin, että 250e suunnilleen saa rahaa siitä.

Ei kai meistä kumpikaan unohtanutkaan, jos puhe oli siitä että sinkku ei pääse julkiselle ja Suomessa yksityisen hinnat ovat kovat? Suomessa luovuttajalle maksetaan vain kulukorvauksia, joten ne ei kyllä muodosta kovin merkittävää osaa kuluista. Minusta munasolujen luovuttaminen ei vaan tässä tapauksessa kuulosta mitenkään ajankohtaiselta kysymykseltä, jos ei siskon munasoluissa kerran mitään vikaa ole ainakaan vielä havaittu.

Siskon munasoluja ei ole vielä tutkittu. Tähystys on tehty aiemmin eli katsottu kohtu, munatorvet ja munasarjat ja siinä kaikki oli ok ja ovulaatio päällä. Hän nyt säästää rahaa, jotta pääsee tutkituttamaan munasolunsa.

Milloin olet luovuttanut? Joskus kesällä, kun osallistuin lääketutkimukseen niin mietin, voisinko saada raha munasolun luovuttamisesta niin luin, että 250e suunnilleen saa rahaa siitä.

Viime kesäkuussa viimeksi ja seuraavan kerran reilun kuukauden kuluttua. Toi 250e on se peruskorvaus, jonka päälle tulee jokaisesta klinikkakäynnistä oma korvaus + matkakulut päälle. En nyt muista onko se korvaus 25e/käynti + matkakulut vai 50e + matkakulut, mulla käyntejä tuli tosi paljon (terveystarkastukset, ultraäänet ja jälkitarkastukset). Toi käyntien määrä on kai aika henkilökohtaista, riippuu siitä miten ne munasolut siellä kasvaa, tarviiko ylimääräisiä käyntejä. Tää siis yksityisellä, en tiedä mitä yleisellä korvataan.

Nykypäivänä on kyllä monia keinoja hankkia lapsia. USA:ssa sijaskohdun käyttö on jo ollut vuosia yksi vaihtoehto koeputkihedelmöitysten ja muiden ei niin perinteisten tapojen rinnalla. Usein vain mietin, että kuinka kantaja kokee asian, kun 9 kuukautta kantanut lasta ja sitten antaa sen pois (vaikkei olisikaan biologisesti oma). Vaikea asia tuo on ja oma kanta ei ole tuosta selvä. Toisaalta hyvä juttu, mutta toisaalta en kannata. Lastenhankinta on jossain määrin mennyt liian suunnitelluksi ja lääketieteellä leikkimiseksi. Mutta kuten sanoin vaikea asia on.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom