Siivet&olkapäät

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

LuomuPorkkana

living with Pupu
Koska itselläni on todellinen ongelma:curs: kehittää siipiä/selkää ja olkapäitä joita ilman ei näytä lavalla miltään:itku: , niin nyt heti kaikki kirjoittaa missä ajassa/kauan meni, että sai itselleen moiset?

Olkapäitä olen saanut kasaan jonkin verran treenaamalla viime syksystä 3-4x/vko. Olen aloittanut sen lisäksi tekemään himassa kuminauhalla selkää ja hanskoja noin joka toinen ilta normaalien treenien lisäksi.:evil:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
siis hetkonen
treenaat 3-4 krt/vko - olkapäitäkö...? Jos näin on niin, eikö se ole aika korkea määrä kasvua ajatellen?

On varmaan melkein sama, että kuinka paljon sitä harjoitusta tulee, jos ei saa tuntumaa niihin lihoihin...? Eli siis kun tietää mitä lihasta treenaa ja löytää sille ite semmoiset metodit, joilla juuri siihen lihasryhmään saa tuntuman, niin varmasti sitä kehitystäkin alkaa tapahtumaan. Porkkis, sinullakin on niin huiput taustajoukot siellä, että varmasti niiltäkin saat kullan arvoisia vinkkejä :)

Mulla on itelläni luonnostaan ollu ihan surkeat ja pienet olkapäät, (kts profile picture) jotka sitten sain jonkinlaiseen kasvuun, kun aloin vatkaamaan niitä käsipainoilla ja etsin itelleni sopivat kulmat ja sopivan pituiset liikeradat, joilla sain rasituksen oikeisiin paikkoihin. Ja puolessa vuodessakin saa ihmeitä aikaisiksi, kun on tarpeeksi päättäväisyyttä.

Ja sama juttu niiden siipien kanssa :)

edit. ei se määrä, vaan laatu....

Tämän olen maininnut täällä Pakkiksella jo monta kertaa, mutta toisto tuskin tekee pahaa: oma selkäni lähti levenemään suorastaan silminnähden sen jälkeen, kun vaihdoin ylätaljavedot leuanvetoihin, ja ryhdyin tekemään noita leuanvetoja (eri variaatioita, vaihtelin otteita ja tein välillä myös lisäpainoilla) kolme kertaa viikossa.

Gillyanne sanoi:
Tämän olen maininnut täällä Pakkiksella jo monta kertaa, mutta toisto tuskin tekee pahaa: oma selkäni lähti levenemään suorastaan silminnähden sen jälkeen, kun vaihdoin ylätaljavedot leuanvetoihin, ja ryhdyin tekemään noita leuanvetoja (eri variaatioita, vaihtelin otteita ja tein välillä myös lisäpainoilla) kolme kertaa viikossa.

Leuanvedot on todella tehokas yläselän liike (varsinkin leveällä otteella). Harmi vaan, että itse olen vielä niin heikko, että mun pitää tehdä ne siinä laitteessa.:jahas: Viime viikolla tein kyllä jo ilman helpotusta 2x10 (viimeseen sarjaan laiton hieman helpotusta).:hyper: Meidän salilla ei kyllä edes ole tavallista leuanvetotakoa.:eek:

Mulla selkä on levinnyt tasaisen mukavasti alusta asti, pääliikkeinä on aina olleet ylä- ja alatalja eri kahvoja vaihdellen. Kulmasoutua ja hammer-soutuja sekä nykyään myös maastavetoa tuonne mukaan. Mielestäni kehitys on jatkunut koko ajan.

Olkapäitä mulla taas alussa ei ollut käytännössä ollenkaan. Ei lihaa eikä voimaa. Smith-pystypunnerrus oli alkuun aivan loistava liike. Siinä liikerata on tasainen ja jämäkkä, käsipainopunnerruksessa painot taas saattaa helposti lähteä seilaamaan. Sitten kun sen tuntuman on oppinut saamaan olkapäähän tuolla smithillä, voi vaihtaa käsipainoihin. Mulla tulee olkapäät 14 päivän kierron aikana kolme kertaa ja se on ollut hyvä systeemi. Vipareita joka kerta ja hmmm... no, paljon! :) Niissäkin liikerataan kannattaa kiinnittää huomiota: liike lähtee täysin reiden sivusta, ei kropan edestä. Epäkkäät ei saa olla jännittyneenä vaan rentoina alhaaälla. Tällöin sivuolkapäät saa eristettyä parhaiten ja rasitus menee sinne minne pitääkin.

Faidra sanoi:
Vipareita joka kerta ja hmmm... no, paljon! :) Niissäkin liikerataan kannattaa kiinnittää huomiota: liike lähtee täysin reiden sivusta, ei kropan edestä. Epäkkäät ei saa olla jännittyneenä vaan rentoina alhaaälla. Tällöin sivuolkapäät saa eristettyä parhaiten ja rasitus menee sinne minne pitääkin.
:worship: Kiitos tuosta neuvosta! Nyt mä osaan tehdä taatusti tehokkaammin kuin ennen (ja toivottavasti tulee tulostakin).

Ilmatar sanoi:
siis hetkonen
treenaat 3-4 krt/vko - olkapäitäkö...? Jos näin on niin, eikö se ole aika korkea määrä kasvua ajatellen?
Kuulostaa hurjalta joo, mutta siis2 niistä on varsinaisia olkapäille suunnattuja treenejä ja 1-2 on lisänä(1sarja) muiden lihasryhmien kanssa

vilma-liina sanoi:
On varmaan melkein sama, että kuinka paljon sitä harjoitusta tulee, jos ei saa tuntumaa niihin lihoihin...? Porkkis, sinullakin on niin huiput taustajoukot siellä, että varmasti niiltäkin saat kullan arvoisia vinkkejä edit. ei se määrä, vaan laatu....
Siis tuntumat ja liikkeet hallinnassa, mutta kyse olikin , että missä ajassa/kauan kesti teillä onnellisilla:worship: joilla ne muhkurat sinne oikeisiin paikkoihin tuli?sä oot kyllä vilmis lahjakas tapaus jos kerta ruipelot omasit ja ihan kivat:eek: siivet+olkapäät sait rakennettua, mitä kisakuvistas olen nähnyt:)
Sun ja muiden tyttöjen siivet pullottaa niin upeesti etuposetuksessa, epäreilua!!!:itku:

DSC_0279.jpg

Taustajoukkoina lähinnä nuo muutama iso karju:haart: joiden ei tarvii ku sormea heilauttaa niin jo on moiset järkäleet kasvanu, mutta kun minä en olekaan mies, jotenka hommia saa tehdä pirusti:wall: enemmän

Mulla alko selkä näkyä V:nä jo parin kuukauden treenin jälkeen. Se onkin ollut suht helppo kasvattaa (taitaa olla mulla luonnostaan helpoiten kehittyvä lihasryhmä), paksuus tosin puuttuu melkein kokonaan. :jahas: Olkapäissä meni pidempään... ehkä vajaan vuoden päästä aloittamisesta oikeasti pystyi sanomaan että olkapäissä oli jo nätisti pyöreyttä. Nyt kahden vuoden päästä jo suht mukavasti. Mutta ei koskaan tarpeeksi. :D Onneksi oon niin nuori, aikaa mulla riittää!

edit: Heheh... tuo Monican kuvahan onkin paras vertailukohta. Sillä kun on treeniä takana vasta vaivaiset 15 vuotta. ;)

Tuli muuten mieleen yks juttu. Olin viikonloppuna PTA:n personal trainer -kurssilla joka käsitti yli 6h Pauliina Taluksen saliohjausta... haluaisitteko että tekisin pieniä videopätkiä siitä mitä tuolla opin just näiden liikkeiden suoritustekniikasta ja -puhtaudesta? Voisin pakottaa Pullan kuvailemaan vähän salilla ja voisin videolla selittää samalla miksi tehdään niinkuin tehdään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Faidra sanoi:
Tuli muuten mieleen yks juttu. Olin viikonloppuna PTA:n personal trainer -kurssilla joka käsitti yli 6h Pauliina Taluksen saliohjausta... haluaisitteko että tekisin pieniä videopätkiä siitä mitä tuolla opin just näiden liikkeiden suoritustekniikasta ja -puhtaudesta? Voisin pakottaa Pullan kuvailemaan vähän salilla ja voisin videolla selittää samalla miksi tehdään niinkuin tehdään.
Toi on aivan loistava idea! Mua ainakin kiinnostaisi ja paljon. Siinä yleisen puolen "tekniikkaneuvoja liikkeisiin"-osiossakin on ainoastaan kuvat, kyllä filminpätkät toimisivat tuhat kertaa paremmin! Tuo viparineuvokin oli uutta, menee heti seuraavaksi kokeiluun. Olen tähän asti aloittanut siis kropan edestä, mutta heti ensi olkapäätreeneissä sitten reiden sivusta!:thumbs:

Kyllä sä Faidra sitten olet taivaan lahja punttimimmeille, kun aina jaksat neuvoa ja tsempata! Jos nuo treenivideot vielä jaksat väsätä meille, niin wow. Kun sulla noita projekteja muutenkin näyttää riittävän ihan kiitettävästi;)

tämä threadihan tupsahti just sopivasti eteen...meinasin aloittaa uuden samaasta asiasta :lol2: mulla kanssa aina ollu tosi kapeat hartiat,onnettomat olkapäät...nyt vasta viimesen vuoden sisällä saanu ne pieneen kasvuun, samoin toi selkä, tuntuu ettei millään levene. En pysty tehdä leuanvetoja (roikkuen) olkapää reistailee ainoastaan siinä liikkeessä. Oon siis yrittäny tehdä ylätaljaa eri kahvoilla jne. Mutta tuntuu että käsistä loppuu voima ennen ku selkään saa kunnon tuntuman. Mikä auttas? remmit ranteisiin?
Mulla kyllä riittäny hyvin toi olkapää treeni kerran viikkoon...uuvuttaa ne niin loppuun,ettei tee mieli niitä viikkon edes treenata :D

Zone-sarja -42%
Videoklipit ovat aina tervetulleita, hyvä idis! Itsellä olkapäät eivät ole oikeastaan koskaan tuottaneet suurempia murheita. Muotoa on tullut rankoilla pystypunnerruksilla, vipareilla sivulle ja eteen plus pystysoudulla. Itse olen tehnyt aina viparit siitä vartalon edestä ja saanut mainion tuntuman. Juuri tunti sitten kokeilin tuota Faidran neuvoa tehdä liike suoraan sivulta, mutta jotenkin se tökki. Ehkäpä tämä on yksilöllistä tai sitten tapa on juurtunut muhun alusta asti :) Eli oma tuntuma olkapäihin on paras edestä tehtynä.
Selkä onkin sitten vaikeampi juttu. Liian usein sitä ahnehtii niiden treenipainojen kanssa ja hävittää tuntuman. Seuraavana päivänä on vain hauikset kipeinä :lol2: Olen siis päättänyt, että hinkkaan vaikka hamaan loppuun asti pienehköillä painoilla ylätaljaa sun muuta - sillä se selkä saa rasitusta ja tuntee itsekin mihin liike osuu :) Penkkileukoja suosittelen kaikille myös lämpimästi tavallisten leuanvetojen lisäksi :)

Kävin Pauliinan yksityiopetuksessa muutamia kuukausia takaperin, ja voin sanoa että siinä on nainen paikallaan.
Aivan mahottoman hyviä treenivinkkejä tuli rippakaupalla.

Jotta kaikki kuitenkin ymmärtäisivät (lähinnä aloittelijat ) niin treeni tapoja on yhtämonta kun on treenaajaakin, kannattaa ottaa kaikki neuvot vastaan mutta suodattaa ne sitten omien korvien välissä, mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle.

kunten Vilmis sanoi niitä painoja voi vatkata vaikka kymmenen vuotta saamatta minkäänlaista järkevää kehitystä aikaiseksi joten se tuntuma !!!!! sitä ei voi tarpeeksi jauhaa.

Sitten kannattaa muistaa että meillä fitnesskilpailijoilla ei ne olkapäät kuitenkaan paista noin muhkuina arkielämässä, toki ryhti ja urehilullisuus näkyy, mutta poseerausasento tuo olkapäät esille, sama koskee selkää.
V-malli kyllä näkyy selässäni arkenakin, mutta noi siivet tulee kunnolla näkyviin vasta kun selän levittää ja minulla huonosti silloinki ( nimim. selänlevityskausi menossansa)

Tuosta viparineuvosta vielä muutama ajatus. Mä oon itse tähän asti aina ajatellut, että osaan tehdä kyllä viparit oikein ja siis saan niillä myös hyvän tuntuman, aina. No... kieltämättä tuo uusi opastus pisti vähän miettimään. Osaankohan sittenkään? Ainahan sitä parannettavaa jokaisella löytyy.

Parhaiten mä saan viparit polttamaan kun teen liikkeen kahdella levypainolla. Olkapäät menee ihan hervottomaan pumppiin, ikinä ei yhtä hyvää tuntumaa tule käsipainoilla tehdessä. Teen silloin tällöin levypainoilla kunnon pudotussarjoja: eka lataan käsiin 5kg+2.5kg kiekot päällekäin, teen niin monta kuin menee. Tiputan 2.5kg pois ja jatkan 5kg kiekoilla niin paljon kuin menee. Vaihdan 5kg noihin 2.5kg kiekkoihin ja teen edelleen niin monta kuin menee. Liikerata levypainoilla tehtäessä menee väkisinkin jotenkin oikein. Ja siis, mä kans teen ne hiukan reiden etupuolelta, tai siis liike lähtee oikeastaan reiden sivun ja etuosan välistä.

En ole tuota Pauliinan tapaa koittanut vielä oikeassa treenissä kunnon painoilla, joten hankala sanoa miltä se sitten tuntuu. Hän kuitenkin teroitti sitä, että liikkeessä kuin liikkeessä täytyy pitää korsetti kasassa: vatsa tiukkana, peppu jännittyneenä ja lantiota niksautetaan hiukan eteen, jalkojen asennon leveys määräytyy suoliluun/lantioluun mukaan-> ei jalat isossa haarassa tai täysin yhdessä, eli tukeva asento on kaiken a ja o! Mulla on tulossa nyt pari kevyttä treeniviikkoa jolloin ajattelin kokeilla käytännössä miten erilaiselta treeni tuntuu kun näitä asioita ajattelee koko ajan aktiivisesti. Voin sillon varmaan kuvata jotain pikku videoitakin, ei se vaadi mitään ylimääräistä järjestelyä.

Mun mielestäni alussa olisi just todella tärkeää oppia hahmottamaan, mikä lihas toimii ja avustaako huomaamattaan muilla lihasryhmillä liikaa. Moni tekee liikkeet ihan päin seiniä ja kivenkovaan väittää, että tekee oikein. Sitä mukaa kun se tietoisuus omasta kehosta ja lihasten toiminnasta lisääntyy kokemuksen kautta, alkaa ne treenitkin maistua ihan erilaiselta. Mulla ainakin on vielä aivan tuhottomasti opittavaa. Teen monen asian väärin koska en tiedä paremmasta. Mikäli teillä on sellaisia tukijoukkoja jotka osaavat opastaa ja perustella opastuksensa, käyttäkää ihmeessä oppia hyväksenne!

Varsinkin näin ihan alkutaipaleella pitäisi ennemmin mun mielestä hifistellä sen treenin suhteen kuin ruokavalion... vaikka ruokavalio onkin hyvin suuri osa. Mutta niillä heran mikrofraktioilla ja iltaproteiini-öljy-komboilla ei ole mitään merkitystä jos lihakselle ei ole pystytty antamaan ensin kunnon ärsykettä kasvuun. Vai mitä? :)

edit: Ihan mielenkiinnosta kysyn... Viivi, miten paljon olet Pauliinan opastamista jutuista pystynyt suoraan siitämään käytäntöön omassa treenissäsi? Onko jotain juttuja joista heti huomasit, että ne ei sun kohdalla toimi?

Voi hittolainen. Kirjoitin tähän pitkän sepostuksen ja sitte pakkis jumahti yli kahdeksi tunniksi.. :curs: No nyt tänne taas pääsee näköjään. Vai olikohan Mike pistäny mulle henkilökohtaisen porttikiellon vähäks aikaa.

Eli asiani oli se, että laitahan Faidra tulemaan niitä videoita! :worship: Kelpaa ainakin tännepäin erinomaisesti.

Mulla tuppaa olemaan tällä hetkellä jonkulainen olkapääkompleksi, ja haluan ne KASVUUN ja äkkiä!! Toki dieetillä ei varmaan hirmuna saa kasvua aikaseksi, mutta aina voi yrittää. Oon nyt lisänny sarjoja pystypunnerruksessa ja sivuvipareissa 4:ään, ja lisäksi teen vielä vipareita taakse ja joskus myös eteen. Pystysoutua en oo tehny vähään aikaan kun se on tuntunu pahalta, mutta vois taas piakkoin kokeilla sitäkin.

Monet tytöt tekee vipareita silleen niinku jumpassa on joskus opittu, eli ihan kädet koukussa ja kilauttaen painot yhteen tuossa rinnan kohdalla, tai pikkusen alla. Itse opin onneksi jo ajat sitte, että pitää olla ne kädet huomattavasti suorempina, ja että se liike todellakin lähtee tuolta vartalon sivuilta. Näin painot pieneni mutta lihas lähti kasvuun.

Selän kanssa tärkeintä on ollu mullakin just se tuntuyman löytäminen, ja se ettei niiden painojen kanssa saa egoilla sitten pätkääkään. Toki silloin tällöin on paikallaan muutama hallittu "runttauskin" :D Mutta siis pääasiassa todellakin ajatus koko ajan siinä työskentelevässä lihaksessa! Kyllä se selkä mullakin levenee hitaasti... mutta varmasti. Tai ainakin uskon niin. Pannan levenemään :whip:

Hmmm... kaipa tuon mun selkätreenin videolinkin vois pistää tännekin. En nyt tiedä kuinka tyylipuhdas suoritus tuo on kun (mulle) suht isoja rautoja tossa liikuttelen, mutta menkööt. Tuolla tavalla mä teen ylätaljaa ja kyllä se selässä tuntuu. Supistus vois ehkä olla parempi? Kritisoida saa!

Video löytyy siis täältä.

toukkis sanoi:
Meidän salilla ei kyllä edes ole tavallista leuanvetotakoa.:eek:

Entäs vatsalihastuoli, jossa on ylhäällä kahvat. Siinä voi vetää leukoja.

Olen nähnyt joskus jonkun vetävän leukoja Smithissä, laittoi vaan tangon korkealle ja alkoi vetämään. Vinkeen näköstä! :D

Mäyräkoira sanoi:
Olen nähnyt joskus jonkun vetävän leukoja Smithissä, laittoi vaan tangon korkealle ja alkoi vetämään. Vinkeen näköstä! :D
Smithissä on myös helppo vetää leukoja kevennetysti, eli säätää sen sopivalle korkeudelle - tai pitäisi varmaan sanoa ennemmin sopivan matalalle - siten, että on tangon alla vaakasuuntaisesti jalat maassa/penkillä.

Back
Ylös Bottom