Showkamppailu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja petsko
  • Aloitettu Aloitettu
Puhtaalla nyrkkeilijällä on tekemistä jo ihan potkunyrkkeilyssäkin. Esimerkkeijä siitäkin on. Vapaaottelusta puhumattakaan.
Puhut nyrkkeilyn kovasta tasosta, mutta sivuutat täysin, kuinka kovatasoinen laji esim. paini on. Siellä on UFC:ssa jannuja, jotka on sen +20 vuotta painineet kilpatasolla (osa jopa olympiatasolla). Meinaat, että "pienellä orientaatiolla" nyrkkeilijä oppii pysäyttämään nämä alasviennit? Se mitä tästä aiheesta on käytännössä nähty, on osoittanut kyllä muuta.

On mahdollista, että Fury /Joshua /Wilder voittaisi esim. Ngannoun tai Lewisin jos nämä lähtisivät pystyssä haastamaan. Kuten vaikka aikanaan Tim sylvia halusi lähteä kokeilemaan nekkailua Ray Mercerin kanssa.
Ray Mercer voitti Sylvian, mutta hävisi Kimbolle, kun toinen näistä lähti sen kanssa nyrkkeilemään ja toinen lähti vapaaottelemaan. Suurin osa UFC ottelijoista varmasti lähtisi painimaan tämän tasoisten nyrkkeilijöiden kanssa. Ei nämä ukot tuossa +30 vuoden iässä ihan tuosta vain kuro tuota vuosikymmenten etumatkaa painitaidossa umpeen.
Ymmärrän tuon kokonaan, mutta mua hämmentää että vuosikymmeniä ihmisiä työkseen lyönyt maailman kovimmaksi todistettu hommassaan ei saa edes punchers chancea :(
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ymmärrän tuon kokonaan, mutta mua hämmentää että vuosikymmeniä ihmisiä työkseen lyönyt maailman kovimmaksi todistettu hommassaan ei saa edes punchers chancea :(
Kuinka kauan koet, että esim Edis Tatlin tulisi treenata vapaaottelua, että voittaisi Makwanin? Makwan on FightMatrixin mukaan sijalla 41 ja Tatli on otellut WBA ja WBO tittelistä? Miehet ovat jotakuinkin saman ikäisiä. Ottelupainossa etua Makwanilla on 3,8kg. Tatlia voidaan siis pitää jo huipputason nyrkkeilijänä ja Makwan on keskitasoa hieman parempin UFC ottelija.

Mä väitän, että 50 vuotta ei riitä Makwanille Tatlin voittamiseen nyrkkeilysäännöin, mutta Tatlilla menisi ainakin 10 vuotta oppiessaan vapaaottelua tarvittavan hyvin voittaakseen Makwanin vapaaottelussa muutenkin kuin vahingossa. Olettaen että Makwan ei kehittyisi yhtään nykyisestä.

Tottakai nyrkkeilijällä on aina punchers chance, mutta rekkakuskilla on aina se mahdollisuus, että vatustaja liukastuu banaaniin ja kuolee lyötyään pään rappusten kulmaan. Arvioidessa ottelijoiden kykyjä varsinkin heille vieraassa lajissa, niin sattumalla ei pitäisi olla oikein mitään osaa siinä veikkauksessa.
 
Nojoo ei ihan niinkään: mutta jos rupeat kaivamaan nyrkkeilijää top100:sta niin tee sama oletetun vastustajan tasolle... Ja kyllä nyt kun kysyt niin väitän että top5 ja 100 on todellakin AIVAN eri sarja(mietippä miten monella seinä tulee vastaan vaikka 10-15 kohdalla vaikka 100 jälkeenkin on mennyt hyvin...).
Mites sadanneksiviidenneksikymmenennneksi paras jalkapallojoukkue vs kärki? Vai onko se ihan eri kun ei todista sun pointtia?

Tää on jännä että ensin raha vie parhaat lahjakkuudet toisiin lajeihin, kuten nfl,nba mutta vaikka boxinki, se on poikkeus. Koska. Näkisin että siellä on ne kamppailijat joilla on talentit kohdillaan(yksikään ufc ukoista ei ottelisi noilla rahoilla jos voisi taistella isommista summista, mutta kun on joku syy ettei voi)
Lähtökohdat argumentoinnissa on nyt sitä luokkaa että en jaksa todellakaan lähteä viemään tätä keskustelua yhtään pidemmälle. En näe mitään tolkkua näissä sinun perusteluissa.
 
Kuinka kauan koet, että esim Edis Tatlin tulisi treenata vapaaottelua, että voittaisi Makwanin? Makwan on FightMatrixin mukaan sijalla 41 ja Tatli on otellut WBA ja WBO tittelistä? Miehet ovat jotakuinkin saman ikäisiä. Ottelupainossa etua Makwanilla on 3,8kg. Tatlia voidaan siis pitää jo huipputason nyrkkeilijänä ja Makwan on keskitasoa hieman parempin UFC ottelija.

Mä väitän, että 50 vuotta ei riitä Makwanille Tatlin voittamiseen nyrkkeilysäännöin, mutta Tatlilla menisi ainakin 10 vuotta oppiessaan vapaaottelua tarvittavan hyvin voittaakseen Makwanin vapaaottelussa muutenkin kuin vahingossa. Olettaen että Makwan ei kehittyisi yhtään nykyisestä.

Tottakai nyrkkeilijällä on aina punchers chance, mutta rekkakuskilla on aina se mahdollisuus, että vatustaja liukastuu banaaniin ja kuolee lyötyään pään rappusten kulmaan. Arvioidessa ottelijoiden kykyjä varsinkin heille vieraassa lajissa, niin sattumalla ei pitäisi olla oikein mitään osaa siinä veikkauksessa.
Tatlista en oikein jotenkin tiedä, mutta jos vaikka Asikainen aikanaan olisi ottanut painileiriä vähän alle niin kyllä olisin laittanut markkani sinne vaikka samaan sarjaan tai catchiin painot sovittaisiin(makun tapauksessa).

Painista sen verran että eräskin erittäin kyseenalaisen treenimotiivaation omaava klaarasi koko bjj:n 3ssa vuodessa...

Ja en mitenkäänpäin osaisi nähdä sattumana tai liukastumisen tasoisena mahdollisuutena että nyrkkeilijä osuu lyönnillä. Ja vielä toisinpäin, miksi se painija tulee 100% oletuksella koskemattomana maahanvientiin asti, mutta nyrkkeilijällä ei ole edes pientä siivua osua :)
Lähtökohdat argumentoinnissa on nyt sitä luokkaa että en jaksa todellakaan lähteä viemään tätä keskustelua yhtään pidemmälle. En näe mitään tolkkua näissä sinun perusteluissa.
Ihan en ymmärrä sua, miksi sä sitten edes tungit sanoja mun suuhun jos et halunnut jotain kommentinvaihtoa ainakin? Ensin sä väität mun sanoneen jotain mitä tuolla ei missään lue, ja sitten kun siihen totean että mieti nyt itse mitä puhut top5 vs top100, onko vähän eri levelit niin tässä ei ole enää järkeä?

Tosin myönnän ettei tässä ole mitään järkeä kokonaisuutena. Nyrkkeilyä ja nyrkkeilijöitä nyt jotenkin vaan vähätellään mun makuun ja painijoita vähän nuthuggaillaan ehkä turhankin paljon, mutta mä tiedän tän ilmiön. Tää ei oo eka kerta kun todetaan että Conorikin pärjäili Floyidlle.
 
Painista sen verran että eräskin erittäin kyseenalaisen treenimotiivaation omaava klaarasi koko bjj:n 3ssa vuodessa...
En oikein ymmärrä, mitä tällä tarkoitat? Onko joku kyseenalaisella treenimotivaatiolla varustettu voittanut esim. kreikkalais-roomalaisen painin SM-kultaa kolmen vuoden treenillä? Pikkuisen eri asia, kuin bjj:n "klaaraaminen", mitä se sitten tarkoittaakaan.
Miksi uskoisit Asikaisen pärjäävän ottamalla "vähän painileiriä alle" paremmin Makwanille, kuin Tatlin? Onko Aminilla luontaisesti parempi alasvientien puolustus kuin Ediksellä? Mihin tämä oletus perustuu?

P.S. Conor ei pärjännyt Floydille alkuunkaan, eikä ollut missäään kohtaa voittamassa tuota ottelua. Eikä sillä ole tämän aiheen kanssa mitään tekemistäkään. Nyrkkeilijät ovat ehdottomasti parhaita nyrkkeilyssä, mutta eivät vapaaottelussa.

P.P.S Punchers chance on aina olemassa, mutta se on häviävän pieni tällaisissa tapauksissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tatlista en oikein jotenkin tiedä, mutta jos vaikka Asikainen aikanaan olisi ottanut painileiriä vähän alle niin kyllä olisin laittanut markkani sinne vaikka samaan sarjaan tai catchiin painot sovittaisiin(makun tapauksessa).

Painista sen verran että eräskin erittäin kyseenalaisen treenimotiivaation omaava klaarasi koko bjj:n 3ssa vuodessa...

Ja en mitenkäänpäin osaisi nähdä sattumana tai liukastumisen tasoisena mahdollisuutena että nyrkkeilijä osuu lyönnillä. Ja vielä toisinpäin, miksi se painija tulee 100% oletuksella koskemattomana maahanvientiin asti, mutta nyrkkeilijällä ei ole edes pientä siivua osua :)

Ihan en ymmärrä sua, miksi sä sitten edes tungit sanoja mun suuhun jos et halunnut jotain kommentinvaihtoa ainakin? Ensin sä väität mun sanoneen jotain mitä tuolla ei missään lue, ja sitten kun siihen totean että mieti nyt itse mitä puhut top5 vs top100, onko vähän eri levelit niin tässä ei ole enää järkeä?

Tosin myönnän ettei tässä ole mitään järkeä kokonaisuutena. Nyrkkeilyä ja nyrkkeilijöitä nyt jotenkin vaan vähätellään mun makuun ja painijoita vähän nuthuggaillaan ehkä turhankin paljon, mutta mä tiedän tän ilmiön. Tää ei oo eka kerta kun todetaan että Conorikin pärjäili Floyidlle.
Ei painija tulekaan 100% oletuksella koskemattomana.

Miksi taaksepäin / takaviistoon liikkuva alasvientiä estävä nyrkkeilijä osuu 100 % oletuksella alasvievää painijaa tyrmäävällä osumalla?
 
Ihan en ymmärrä sua, miksi sä sitten edes tungit sanoja mun suuhun jos et halunnut jotain kommentinvaihtoa ainakin? Ensin sä väität mun sanoneen jotain mitä tuolla ei missään lue, ja sitten kun siihen totean että mieti nyt itse mitä puhut top5 vs top100, onko vähän eri levelit niin tässä ei ole enää järkeä?

Tosin myönnän ettei tässä ole mitään järkeä kokonaisuutena. Nyrkkeilyä ja nyrkkeilijöitä nyt jotenkin vaan vähätellään mun makuun ja painijoita vähän nuthuggaillaan ehkä turhankin paljon, mutta mä tiedän tän ilmiön. Tää ei oo eka kerta kun todetaan että Conorikin pärjäili Floyidlle.
Mitä kommentteja tungin sun suuhun? Tiedustelin että tätäkö tarkoitit, sitten toteat että kyllä tarkoitit ja tosiaan siihen totesin että ei ole järkeä. Koska joo, tasoero nyrkkeilyssä voi olla mitä on, mutta vapaaotteluun soveltuvasta ottelemisesta tämä tasoero nyrkkeilyssä ei kerro oikeastaan mitään. Joten ei tosiaan ole järkeä väittää että maailman top-5 nyrkkeilijä olisi yhtään parempi kuin top-30 nyrkkeilijä.

Tämän jälkeenhän sitten käykin ilmi miksi tässä keskustelussa ei ole järkeä, ja myönnät sen ilmeisesti itsekin? Ei se minusta ole nyrkkeilyn vähättelemistä, että toteaa ettei nyrkkeilyllä pärjää vapaaottelussa, koska kysehän on vapaaottelusta eikä nyrkkeilystä. Samat lainalaisuudet eivät yksinkertaisesti päde joilla menestyt nyrkkeilyssä, ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa ketä vähätellään ja ketä nuthuggaillaan, ja tuo jälkimmäinen termi on muutenkin sellainen että jos se esiintyy väittelyssä niin minä en halua siihen enää osallistua.
 
Keskimäärin vapaaottelijat osaavat nyrkkeillä paremmin kuin nyrkkeilijät vapaaotella.
Vapaaottelijoilla kun lyöminen kuuluu treeniin, toisin kuin nyrkkeilijällä vapaaottelu, ennenkuin aloittaa painin%vapaaottelun. Mutta on myös huippunyrkkeilijöitä jotka ovat nuorena kilpailleet judossa, painissa yms. Kuten on vapaaottelijoita joilla nyrkkeilypohja.
 
IBJJF:n graduointitaulukkoon ja omaan kokemukseen. Käytäntöhän on toki melko kirjava tuossakin.

Eikö se IBJJF:n systeemi koske vain sitä, missä sarjoissa voi kilpailla IBJJF:n kisoissa? Siis kun kisaa vaikka sinisissä niin X ajan päästä voi vasta kilpailla purppuroissa jne. Mutta jos ei kilpaile tai aloittaa kilpauran tummemmilla vöillä, niin ei kai mikään estä myöntämästä niitä vöitä vaikka päivän välein?
 
Eikö se IBJJF:n systeemi koske vain sitä, missä sarjoissa voi kilpailla IBJJF:n kisoissa? Siis kun kisaa vaikka sinisissä niin X ajan päästä voi vasta kilpailla purppuroissa jne. Mutta jos ei kilpaile tai aloittaa kilpauran tummemmilla vöillä, niin ei kai mikään estä myöntämästä niitä vöitä vaikka päivän välein?
Voihan se olla tietysti noinkin. Ideahan kait olisi, että edistystä bjj taidoissa tapahtuisi ja tätä kautta sitten siirrytään seuraavalle vyölle. JanneM osaisi varmasti tähän vastata faktoin.
 
Tatlista en oikein jotenkin tiedä, mutta jos vaikka Asikainen aikanaan olisi ottanut painileiriä vähän alle niin kyllä olisin laittanut markkani sinne vaikka samaan sarjaan tai catchiin painot sovittaisiin(makun tapauksessa).

Painista sen verran että eräskin erittäin kyseenalaisen treenimotiivaation omaava klaarasi koko bjj:n 3ssa vuodessa...

Ja en mitenkäänpäin osaisi nähdä sattumana tai liukastumisen tasoisena mahdollisuutena että nyrkkeilijä osuu lyönnillä. Ja vielä toisinpäin, miksi se painija tulee 100% oletuksella koskemattomana maahanvientiin asti, mutta nyrkkeilijällä ei ole edes pientä siivua osua :)
Mitä sä oikein tarkoitat? Miksi Aminilla olisi paremmat saumat kun Tatlilla?

Mitä voidaan pitää BJJ:n klaaraamisella? Mä sanoisin, että koko lajin klaaraaminen olis BJJ mustien vöiden maailmanmestaruus ja ADCC mestaruus. Se tosin on vaan mun mieleipide ja sä saatat tarkottaa klaaraamisella jotain ihan muuta.
Puhtaalla BJJ ottelijalla on mun mielestä melkein yhtä huonot chanssit vapaaottelussa kun puhtaalla nyrkkeilijälläkin.

Syy miksi nyrkkeilijälle annetaan huono kerroin vapaaottelijaa vastaan on se, että nyrkkeilijän pitää alati pelätä alasvientejä ja potkuja. Vuodessa, tai kahdessakaan ei harjoitella sellaisia painitaitoja ja ymmärrystä potkuista, että sillä pärjättäisin maailman luokan vapaottelijaa vastaan.
 
Voihan se olla tietysti noinkin. Ideahan kait olisi, että edistystä bjj taidoissa tapahtuisi ja tätä kautta sitten siirrytään seuraavalle vyölle. JanneM osaisi varmasti tähän vastata faktoin.
Käytännössä IBJJF vaatii rekisteröintiin graduointiaikataulun listana päivämäärineen ja vyön myöntäjineen. Tämän aikataulun tulee olla sellainen, että IBJJF minimiajat täyttyvät vöiden väleissä. Jos näin ei ole voidaan vyön saanut asettaa määräaikaiseen kilpailukieltoon (case Richie ja Geo Martinez) On monia alle minimiaikojen mustan vyön saaneita. Minimiajathan tulivat käyttöön vasta joitain vuosia sitten. BJ Penn joka sai mustan vyön kolmessa vuodessa ja Caio Terra joka sai muistaakseni 3,5 v sekä Kit Dale joka sai 4-4,5 vuodessa mustan vyön olivat sysäyksiä IBJJF:lle siirtyä minimiaikatauluihin. Syytä miksi näin on en tiedä.

Tätä järjestelmäähän voi fuskata jos rekisteröityy vasta ruskealla tai mustalla vyöllä IBJJF listoille. Tällöin mikäli coutsi niin hyväksyy eikä kyseessä ole kovinkaan julkinen henkilö voi heitellä päivämäärät sopivasti siten että minimiajat täyttyvät. Olkoonkin, että ensimäinen tai ehkä toinenkin graduointi tulee merkata ennen harrastuksen alottamista.
 
Klaaraamisella tarkoitan mustaa vyötä(itse en vaatisi, mestaruus riittää, mutta pakkohan se on olla että pääsee sarjaan?) ja mestaruutta. Viittasin juurikin BJ Penniin.

Amin otin siksi että oli helpompi ajatella telkkarista tuttua staraa kuin no, sanottaan vaikka kauniisti että sellasia juttuja tuolta mistä Tatli tulee tiedän etten edes aio kertoa niitä missää netissä(vaikuttavat negatiivisesti mun näkemykseen).[+Asikaisen hommia tuli seurattua, Tatlin tarina on ollut huipussaan aikana jona en ole kattonut kuin pari raskaansarjan mestaruusmatsia jälkilähetyksinä].

Joo kauas on tultu ajoista kun lajimestarit mätki toisiaan oudoilla säännöillä, huvikseen kun kattoo alkuaikojen ufc:tä niin pystypainikin näyttää tutummalta kuin nykyinen reppukiipeäminen :)
Ihan eri piruja toki varsinkin junnusta asti mma:ssa kasvaneet kuin mitkään lajien sekoittelijat.
Ite vaan oon aina pitänyt eritehoisista paloista kokonaisuuden rakentamisesta ja tällaisten ottelijoiden otteluista kuin sellasista allaround tasapaksuudesta.
Esim Dizeista pidän valtavasti ihan vaan siksi että: Pystyyn nyrkkeily, Painipuolustukseksi hyökkäysjujutsu, cardioksi triathlon :)
 
Viimeksi muokattu:
Klaaraamisella tarkoitan mustaa vyötä(itse en vaatisi, mestaruus riittää, mutta pakkohan se on olla että pääsee sarjaan?) ja mestaruutta. Viittasin juurikin BJ Penniin.

Amin otin siksi että oli helpompi ajatella telkkarista tuttua staraa kuin no, sanottaan vaikka kauniisti että sellasia juttuja tuolta mistä Tatli tulee tiedän etten edes aio kertoa niitä missää netissä(vaikuttavat negatiivisesti mun näkemykseen).[+Asikaisen hommia tuli seurattua, Tatlin tarina on ollut huipussaan aikana jona en ole kattonut kuin pari raskaansarjan mestaruusmatsia jälkilähetyksinä].

Joo kauas on tultu ajoista kun lajimestarit mätki toisiaan oudoilla säännöillä, huvikseen kun kattoo alkuaikojen ufc:tä niin pystypainikin näyttää tutummalta kuin nykyinen reppukiipeäminen :)
Ihan eri piruja toki varsinkin junnusta asti mma:ssa kasvaneet kuin mitkään lajien sekoittelijat.
Ite vaan oon aina pitänyt eritehoisista paloista kokonaisuuden rakentamisesta ja tällaisten ottelijoiden otteluista kuin sellasista allaround tasapaksuudesta.
Esim Dizeista pidän valtavasti ihan vaan siksi että: Pystyyn nyrkkeily, Painipuolustukseksi hyökkäysjujutsu, cardioksi triathlon :)
Olen ihan hyvä ystävä ihmisten kanssa jotka treenasivat samalla salilla BJ Pennin kanssa sillon kun hän asui Brasiliassa ja treenasi kohti mustaa vyötä ja maailmanmestaruutta. BJ treenasi kahdesti päivässä, oli salil eka ja salil vika ja kävi tän päälle vielä juoksemassa ja teki ginastica natural treeniä.
BJ:n treenimotivaatio-ongelmat on aivan valtavan paljon myöhempään tullut.

Itsekkin pidän ottelijosita joilla on joku selkeä juttu ottelussaan. Ja uskon vakaasti, että päästäkseen mestariksi ei voi olla ns. all rounderi vaan pitää olla jollain osa-alueella huomattavasti parempi kun kukaan muu ja muilla osa-alueilla yhtä hyvä kun kaikki muut.
 

Eddie hall kertoo että vois otella jake paulia vastaan, haluis 5miljoonaa.
Mielenkiintoista kuka on paulille seuraava vastus, veikkaan katsojia riittää ja isot rahat tulee taas.
 

Eddie hall kertoo että vois otella jake paulia vastaan, haluis 5miljoonaa.
Mielenkiintoista kuka on paulille seuraava vastus, veikkaan katsojia riittää ja isot rahat tulee taas.

Promo ainakin kovassa käynnissä
 
Back
Ylös Bottom