Selviäminen pitkistä lennoista

Lentokoneet eivät minun mielestäni ole erityisen mukavia yhtään isommille ihmisille. Mites pakkislaiset selviävät mannerten välisistä lennoista?

Ahtaudelle ei mahda mitään, mutta tulpat on ainoa mukavuus esine mitä keksin auttamaan nukkumisessa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Konkreettinen selviäminen pitkästä lennosta vinkki, mitä on tullu kokeiltua itsekkin keskipitkällä lennolla varmuuden vuoksi (6h kanarialle) on ottaa aspiriini ennen lentoa, ettei tule veritulppaa.

mä olen siinä suhteessa outo että musta lentokoneessa olo on kivaa.. mutta toi on ihan oikea riski pitkillä lennoilla toi laskimotulppa jalkaan.

Itse olen ainakin pärjännyt siedettävästi hankimmalla Sony Psp:n, siihen pari peliä niin muutama tunti menee aika nopsaan sitä läivätessä. Laitoksella voi katsoa myös elokuvia jos ei satu koneen omat niin kiinnostamaan. Mp3-soitin on mielestäni aika ehdoton tuolla koneessa, sopivasti volumea säätämällä saa kohinat ja mahdolliset rääkyvät pennut hyvin feidattua. Muutenkin oman suosikkimusan kuuntelu saa hyvälle mielelle ja tulee jotenkin rentoutunut olo.

Ei kai siinä sitten paljoa muuta kuin että juo sopivasti(vettä tms.) ja käy silloin tällöin jaloittelemassa wc-käynnin yhteydessä. Tuskaahan tuollainen pitkä lento on, mutta kyllä sitä etenkin menomatkan hyvin jaksaa kun tietää että kaikki hauska on vielä edessä:)

Tuollainen > 12h lento on hauska jos seuraava päivä on työpäivä, eikä ole saanut nukuttua.

Mielummin istuisin kuormurin lavalla intissä kuin lentokoneessa.

Kai vois jotain nukahtamispilleriä ottaa jos olisi.

Oletkos kokeillut puhallettavia niskatyynyjä? Ne estävät pään retkahtelun, mihin aikakin itse istueltani nukkuessa joskus herään.

Itselläkin on vaikeuksia nukkua koneessa, joskus herää sellaiseen ahdistavaan oloon kun pää on retkahtanut ja tuntuu ettei enää oikein happikaan kulje. Tuo niskatyyny-hommeli voisi olla kyllä kokeilemisen arvoinen. Tarvisi vaan päästä johonkin reissuun taas.

Työkseen tuollaisia lentoja tekeviä ei kyllä käy kateeksi.

Rahamies tai -nainen tietysti lentää busineksessa :D

No, kun en ole rahamies niin lentelen omakustanteiset lennot aina turistissa. Ainakin vältän charter-lentoja ja kyllä noissa lentoyhtiöissä ja koneissakin on eroja. Nykyäänhän saa aika mukavasti katsottua netistä paljonko kunkin lentoyhtiön kussakin konetyypissä on jalkatilaa.

Ahtain paikka mulla on ollut Singapore Airwaysin jumbossa ja tilavin Thai Airwaysin DC10( tai vastaava ) tyyppisessä koneessa. Thain koneessa sai melkein oikoa jalkansa suoraksi kun taas ed. SA koneessa jouduin istumaan puoliksi sivuttain. Ero oli huikea vaikka molemmat lensin turistiluokan istumapaikalla.

Finnairilta saa PSP ja Gameboyta lainaksi kun älyää pyytää. SASsilla voi surffata wlanilla vaikka netissä pakkista tai irkata.

Korvatulpat, silmälappu ja puhallettava niskatyyny + pari konjakkia auttavat hyvin unen saannissa. Ihan kiva ainakin MD11 -reittilennolla on lennellä, lomalennoilla on sitten nihkeämmin tilaa. Itse olen suht pieni (profiili) joten en koe ahtautta missään koneessa ;)

Edellä mainittujen lisäksi:

-Hyvää lukemista
-Mukavat vaatteet

P.S. Vieläkö siellä Finnairin lennolla (esim. Aasian suuntaan) esitetään sitä Yksi kotona -elokuvaa. Ainakin viimeisen vuoden - kahden vuoden aikana on esitetty... blääh!

P.P.S. Entä kuinka paljon omaan istuinpaikkaan voi vaikuttaa? Eli jos on kovin pitkä, niin jos pyytäisi sellaiseen istuimeen, jossa jalat saisi kunnolla suoraksi + käytäväpaikalle. Entä auttaako se, jos tekee lähtöselvityksen netissä tai menee tekemään sen mahdollisimman ajoissa kentälle?

Sellainen puhallettava niskatyyny on aivan loistava. Ostettiin sellaiset kesällä kun lähdettiin USAn länsirannikoille, ja voi miten oli hyvä nukkua!

Paikanhan voi valita vaikka amadeuksessa / e-check-innissä. Se ekan rivin mesta on sikäli huono jotta käsinojat eivät taivu ylös, mutta jaloilla on kosolti tilaa.
Itselle nyt varattu "ekalta" riviltä mestat, eli rivi 21 MD11-koneessa.

Uusia leffojahan BKK-lennolla aina on ollut Finnairilla, samoja kuin leffassa Suomessa. Ikävää on että monesti esitetään lastenleffoja vaikka kyseessä on yölento, viimeksi (1.5v sitten) taisi olla "satumaisten sattumusten sarja", oli muuten saakelin huono leffa.

P.P.S. Entä kuinka paljon omaan istuinpaikkaan voi vaikuttaa? Eli jos on kovin pitkä, niin jos pyytäisi sellaiseen istuimeen, jossa jalat saisi kunnolla suoraksi + käytäväpaikalle. Entä auttaako se, jos tekee lähtöselvityksen netissä tai menee tekemään sen mahdollisimman ajoissa kentälle?
Koneen keskellä olevien hätäuloskäyntien kohdalla on yleensä noin 2x enemmän jalkatilaa kuin normaalisti. Näitä paikkoja voi yrittää pyytää selvityksessä. Tietysti kannattaa perustella homma jollain pätevällä syyllä..."olin just polvileikkauksessa enkä saa koukistettua jalkaa kunnolla".

Jos matkustaa jollain halpislentoyhtiöllä (esim ryanairilla), jossa saa paikan valita itse niin kärppänä vain ensimmäisten joukossa koneeseen ja suoraan hätäuloskäynnin kohdalle istumaan. Tosin ainakin ryanairilla näillä paikoilla saa istua vain englannin kielen taitoiset (emo tulee erikseen kysymään), mutta jokainen meistähän nyt sen verran osaa.

Mitä itse tulee tehtyä pitkillä lennoilla 8-13h:

- Pyrin ainakin vähintään tunnin välein kävelemään käytävillä, unohtuu tosi helposti
- Venyttelyä venyttelyä aina kun pystyy, joku päivä vielä vetelen punnerruksia käytävällä :D pääasia, että veri kiertää.
- tulpat tai hyvillä kuulokkeilla varustettu mp3-soitin pyörimään, blokkaa hyvin naperoidenkin ininän. Saatavillahan on myös niitä ääntä blokkaavia kuulokkeita, ehdottomasti sellaiset hommaisin jos vähänkin enemmän pitäisi lentää
- Ei drinkkejä joka aterialla, itsellä ainakin tulee pää helposti kipeäksi kun ottaa kolmet nousut lennon aikana. Aamupala, päivällinen, lounas...
- Lentosukat! Ei voisi paremmin rahoja sijoittaa, näyttää ehkä homolta mutta toimii kun junan vessa http://www.tohtori.fi/?page=1165955

Eli eipä mitään ihmeempää tule tehtyä jotta selviäisi. Yhen tai kaks leffaa saatan kattella ja loppuajan nukkua jotenkin pilkkimällä.

edit: ja jos näyttää, että kone on kovinkin tyhjä tai menossa on toinen tai kolmas jatkolento jo niin yleensä käyn ruinaamassa upgradea tai parempaa istumapaikkaa :D

Pitkät lennot on kyllä tosi tuskallisia, paikat on jumissa ja vituttaa aika lahjakkaasti. Mun keinot on:
- istuminen käytäväpaikalla, jolloin mahtuu hieman paremmin olemaan, tosin aina yhtä mukavaa kun lentoemo rullaa kärrynsä kanssa olkapäähän/jalkaan
- mp3 soitin ja varaparistot
- kuulokkeisiin lentokoneadapteri niin pystyy kattomaan leffoja
- lehtiä/kirja
- mukavat, väljät vaatteet (villasukat!)
- nukuttua tulee usein sen ruokapöydän päällä, jonka saa avattua edessä istuvan selkänojasta

Kolmen viikon päästä 10h tuska edessä, onneksi on sentään välilasku kanarialla mutta kyllä mua syö jo 6h siivu aika raskaasti. Viime reissulla takasin tullessa mökötin tollasen 6h pätkän paikallani juomatta tippaakaan vettä, oli aika hapan olo kun pääsi koneesta ulos.

Nyt otan hyvän kirjan mukaan niin menee aika edes sitten nopeammin, harmi kun en osaa nukkua koneessa. Voin kyllä kuvitella sen tuskan mitä joku lähemmäs pari metrinen häiskä tuntee lomalennolla kun mullakin 170cm pätkänä on jalat melkein edessä olevassa penkissä kiinni.

Koneen keskellä olevien hätäuloskäyntien kohdalla on yleensä noin 2x enemmän jalkatilaa kuin normaalisti. Näitä paikkoja voi yrittää pyytää selvityksessä. Tietysti kannattaa perustella homma jollain pätevällä syyllä..."olin just polvileikkauksessa enkä saa koukistettua jalkaa kunnolla".

Hätäuloskäyntien kohdalle pääsee vain terveet, hyväkuntoiset aikuiset, jotka voivat tarvittaessa auttaa onnettomuuden hetkellä eivätkä ole haitaksi :)

Eli mitään vammaa ei kannata käyttää syynä, silloin sitä paikkaa ei ainakaan saa. Jos on pitkä tai isokokoinen niin se riittää syyksi, kunhan ei ole siis esim järkyttävän liikalihava ja näin ollen siinä tiellä jos jotain sattuisi.

Itselleni lennot aina yhtä helvettiä, tilaa ei ole, polvet suussa, ei mahdu liikkumaan, ahdistaa, itkettää, panikoittaa, paskattaa ja yrjöttää plus sata muuta ongelmaa. Kontrollifriikin helvetti on joutua 10km korkeuteen pieneen peltipurkkiin muiden armoille, tilanteeseen jota ei itse hallitse.

Jatkossa matkani sujuvat todnäk 90% lennosta nukkuen, unilääkkeiden + rauhottavien avulla. Eipä tule ongelmia. Jaloitella voi sen verran mitä herää vaikka vessaan. Hereillä ja tajuissani en suostu enää lentämisestä kärsimään.

Edit: Tarvin kyllä lisäksi vettä, viltin, niskatyynyn, lentosukat, kuulokkeet/korvatulpat, silmälaput [pimentämiseen], aspiriinin, huulirasvaa ja virkistävää kasvovettä. Pussi purkkaa ja lehtiä jos heräänkin tajuihini jossain vaiheessa :lol2:

Saako lentokoneeseen viedä omaa ruokaa, esim. lentokentän kolmioleipiä? Ne annokset on niin pieniä siellä koneessa. Saako sieltä koneesta ostaa lisää ruokaa?

Mulla on edessä 10 tunnin lento puolentoista viikon kuluttua.

Saako lentokoneeseen viedä omaa ruokaa, esim. lentokentän kolmioleipiä? Ne annokset on niin pieniä siellä koneessa. Saako sieltä koneesta ostaa lisää ruokaa?

Mä en tiedä mikä on tilanne nyt, mut mulla on aina ollut omat eväät johtuen ihan siitä etten tiedä saanko alas lentokoneen safkoja [mausta tai stressistä johtuen]. Syön sitten omiani silloin kun on tunne että nyt uppoo vähäsen tai jopa tulee nälkä. Itselläni on ollut vettä, hedelmiä, jtn vähäsuolaisia keksejä, tuollaisia mainitsemiasi kolmioleipiäkin, suklaata, salmiakkia, pötkösalamia tai jtn kuivalihaa ja sen semmoista pientä purtavaa...

Sellainen puhallettava niskatyyny on aivan loistava. Ostettiin sellaiset kesällä kun lähdettiin USAn länsirannikoille, ja voi miten oli hyvä nukkua!
Tällainen oli joskus aikoinaan automatkoja varten, mutta sen jonnekin kadottua täytyypi hommata uus seuraavan kerran lennellessä - sillä nukkuminen on ainakin itselläni paras tapa selvitä noista päivän mittasista lennoista. Ja siihen sitten pakolliset venyttelyt ja jaloittelut päälle.

Off topic: Mä mietin pitkään, että minkä takia Finnair jakaa niitä pieniä pyykkipoikia, kunnes tajusin kysyä asiaa lentoemolta. Niillä voi kuulemma laittaa ruokalapun kaulukseen kiinni.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom