Selviäminen pitkistä lennoista

Yks tapahan saada veri kiertämään jaloissa on nostaa jalkapohjista kantapäät ylös ja ahterikin muutaman sentin ylös penkistä, ja kokeilla kauanko jaksaa pysytellä siinä pohkeiden, reisilihasten ja selkänojasta tukea ottavan selän varassa...

t: Auckland - HkiVantaa 2 x 12h
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Viinalla noista selviää eikä nyt nuorella terveellä ihmisellä oikeasti mitään laskimotulppariskiä ole jos nyt vähänkään steppaa (käy kusella yms). Ahdastahan noissa on aina mutta sille nyt ei voi mitään eikä sekään niin häiritse jos on tarpeeksi maistissa. Eikö teillä veri kierrä normaalistikkaan vai miksi ne paikat nyt niin jumiin menee?, sitähän tulee istuttua työpäivänä yhden 12tuntia-14tuntia parhaimmillaan parilla 10metrin vessakäynnillä joka päivä ja eipä ole vielä ollut raajat turvoksissa tähän asti, ei siis myöskään pitkillä lennoilla ja en ole koskaan ymmärtänyt miten nuoret hyväkuntoiset ihmiset ko vaivasta kärsivät. Sensijaan psyykkisesti vihaan koneessa istumista vuosi vuodelta enemmän vaikka luulisi että kävisi just toisinpäin kun lentelee enemmän.
 
Eilen oli elämäni pisin suora lento Losista Brisbaneen = 13,5h Matkan pituus taisi olla 11500km.

Ei tuossa oikeastaan mitään ongelmaa ollut. Kerran nousin ylös kuselle. Välillä pyörittelin nilkkoja. Jos ois ollu MD-11 kone, ni ois ollu ehkä vaikeuksia, mutta 747-400 on ihan kelpo noin pitkille lennoille. Söin ja vedin vodkan raakana. Uni silmään n.7-8 tunniksi ja lento olikin jo melkein ohi. Onneksi oli ikkunapaikka.
 
Edellä mainittujen lisäksi:

-Hyvää lukemista
-Mukavat vaatteet


P.S. Vieläkö siellä Finnairin lennolla (esim. Aasian suuntaan) esitetään sitä Yksi kotona -elokuvaa. Ainakin viimeisen vuoden - kahden vuoden aikana on esitetty... blääh!

Se on vaihtunut Arnoldin ikiklassikkoon, Turbomieheen:rock: :D
 
Joo hätäuloskäynnin vierestä paikkaa tiedusteltaessa ei kannata mainitä mitään mistään sairauksista/vammoista. Ei saa olla kukaan jalkapuoli siinä tien tukkona, kun kone tulee tonttiin. :D

Ensiksi kannattaa välttää lomalentoja viimeiseen asti. Ite lensin reilu vuos sitten joku 12h Helsinki - Dublin - Dominikaaninen tasavalta ja olihan se suht perseestä. Kone oli helvetin pieni ja täyteen buukattu + itkeviä lapsia perheineen siinä ympärillä. :hyper: Tuolla dublinissa, kun ei edes päässyt ulosa, vaan istuttiin noin tunti penkeissä ja odotettiin uutta lähtöä. Air Francen reittilento pariisista montrealiin sujui paljon paremmin.

Ite olen aina "selvinnyt" pitkistä lennoista läppärillä + pari jotain uutta leffaa koneelle, ipodilla, korvatulpilla ja jollain tyynyllä/tyynyn korvikkeella. Kuulokkeiksi kannattaa valita jotkut suljetut/puoliksi suljetut, että kuulee jotain sen muun melun läpi ilman, että ipodia tarvii huudattaa täysillä.
 
Ite olen aina "selvinnyt" pitkistä lennoista läppärillä + pari jotain uutta leffaa koneelle,
Toi onkin hyvä idea, harmi kun tässä ei kestä akku tarpeeksi pitkään, virtaa koneesta tuskin saa paitsi business-luokassa...

. Jos ois ollu MD-11 kone, ni ois ollu ehkä vaikeuksia, mutta 747-400 on ihan kelpo noin pitkille lennoille.
Juu, kannattaa muistaa että lentokoneita sisustetaan eri tavalla, lomalennoille ahtaammin, reittilennoille väljemmin. Esim. Pariisi-Pointepitre (Guadeloupe) välillä oli 747-200 ja 747-400 koneet ja jopa minulla oli polvet suussa, olen kuitenkin vain 162cm pitkä.

Tässä tuo pienempi johon menimme, mutta jumankauta että on koneella kokoa :eek:
IMG_0659.jpg
 
Eikö teillä veri kierrä normaalistikkaan vai miksi ne paikat nyt niin jumiin menee?,

ne penkit on vaan paskemmat kuin mikään konttorituoli.

itsellä ainakin finnairin penkkien istuinosa loppuu takareiden alaosaan, ehkä kaksi kolmasosaa perseestä alaspäin. siihen kun tulee painetta koko ajan, niin aika tehokkaasti o0n jalat kipeät.
 
Itse mieluummin valitsen ikkunapaikan kuin käytäväpaikan. Vaikka pituutta on yli 190 niin enemmän mua vituttaa se vieressä istuvalle jatkuva tilan antaminen jos siis nukkua yrittää.

Reilusti vettä ja nukkua koitan melko paljon. Mukavampi saapua perille nukkuneena kuin väsyneenä. Ja läppäriin pari uutta leffaa niin jo menee taas pari tuntia mukavasti. Jaloitella koitan aina hetken kun käy vessassa ja riittävällä juomisella se tapahtuu melko usein.

Juomisessa käytän lähes pelkkää vettä tai oikeastaan muuta kuin alkoholia. Eli humaltumista vältän koneessa ja niin soisin kanssamatkustajieni myyös tekevän. Vituttaa meinaan ne häiriköt kun itse yrittää rauhoittua tietäen että työt odottaa ja toiset dokaa/örveltää/metelöi kun on lomareissulla.

En silti kovin helposti häiriinny noista mutta kaikella rajansa.
 
Hätäuloskäyntien kohdalle pääsee vain terveet, hyväkuntoiset aikuiset, jotka voivat tarvittaessa auttaa onnettomuuden hetkellä eivätkä ole haitaksi :)

Eli mitään vammaa ei kannata käyttää syynä, silloin sitä paikkaa ei ainakaan saa. Jos on pitkä tai isokokoinen niin se riittää syyksi, kunhan ei ole siis esim järkyttävän liikalihava ja näin ollen siinä tiellä jos jotain sattuisi.

Itselleni lennot aina yhtä helvettiä, tilaa ei ole, polvet suussa, ei mahdu liikkumaan, ahdistaa, itkettää, panikoittaa, paskattaa ja yrjöttää plus sata muuta ongelmaa. Kontrollifriikin helvetti on joutua 10km korkeuteen pieneen peltipurkkiin muiden armoille, tilanteeseen jota ei itse hallitse.

Vaimo on kentällä hommissa ja homma juuri näin. Jotkut idioottilääkäritkin on laittaneet asiakkaan mukaan määräyksiä, että pitää päästä hätäuloskäynnin kohdalle, kun on polvi kipee etc.

Vielä pari vuotta sitten lentäminen oli helppoa, matkan pituudesta riippumatta ( 1h - 13h). Nukahdin koneen noustessa ja heräsin sen laskeutuessa. Pidemmillä matkoilla vaimo herätti jaloittelemaan, ja sitten taas unta kuulaan.

Nyt lyhyemmilläkin matkoilla on tullut jotain paniikkikohtauksen tyylisiä oireita. Oksettaa, ahdistaa jne. Ainut mikä auttaa on napostella jotain suolaista koko ajan. Mitään makeaa ei pysty suuhun laittamaan tai samantien tulee vielä huonompi olo.

Mistköhän tällainen voisi johtua? Stressiä, verensokerin heilahtelut ... ?
 
Mikä siinä lentokoneessa istumisessa niin vaarallista on? Suurin osa ihmisistä jäkittää ihan samassa asennossa pulpetissa tai tietokoneen ääressä. Silti aina vain varoitellaan lentämisen vaarallisuudesta...
 
Suurin osa ihmisistä jäkittää ihan samassa asennossa pulpetissa tai tietokoneen ääressä

Pulpetti ei leiju 10km korkeudessa. :D

Mua ahdistaa suuresti istua putkessa. Ens kerralla kun pitää ilmojen halki teen sen rauhottavien ja viskin voimalla. Se on sitten ihan sama lennänkö Poriin tai Argentiinaan.
 
Tänään saavuin klo 2.30 Hesaan lennolta Phuket-Hki via Jaipur. Matka kesti 13 tuntia, josta tunti meni Jaipurin kentällä Intiassa. Kyllä oli ahdistavaa: kengät eivät meinanneet mennä jalkaan saavuttaessa. Nukuttua tuli jotain kaksi tuntia, kun näin iso mies ei kunnolla mahdu siihen penkkiin, saati kunnolliseen nukkuma-asentoon. Aikaero päälle ja tänään klo 11.00 töihin. Vähän on heikko olo nyt.
 
Tänään saavuin klo 2.30 Hesaan lennolta Phuket-Hki via Jaipur. Matka kesti 13 tuntia, josta tunti meni Jaipurin kentällä Intiassa. Kyllä oli ahdistavaa: kengät eivät meinanneet mennä jalkaan saavuttaessa. Nukuttua tuli jotain kaksi tuntia, kun näin iso mies ei kunnolla mahdu siihen penkkiin, saati kunnolliseen nukkuma-asentoon. Aikaero päälle ja tänään klo 11.00 töihin. Vähän on heikko olo nyt.

:offtopic:

se jaipurin kentän meininki on aika huvittavaa. kunnon pikkubyrokraatteja.
 
Tarkoitatko että ilmanpaineella olisi jotain tekemistä veritulppien syntymisen kanssa?

?

Mikä siinä lentokoneessa istumisessa niin vaarallista on? Suurin osa ihmisistä jäkittää ihan samassa asennossa pulpetissa tai tietokoneen ääressä.

Tuohon vastasin että on se pulpetissa istuminen kuitenkin hitusen vaarattomampaa kuin 10km korkeudessa jumalan leikkiminen. Mihkää veritulppiin ole kantaa ottanut.
 
Itse kävin Thaimaan reissun ennen joulua ja mukana oli kolme lasta, mutta eipä tuossa nyt mitään suurempia selvitymisoppaita tarvinnut.
Itse testasin ekaa kertaa sellaista puhallettavaa niskatyynyä ja se oli kyllä loistava apu nukkumiseen! Myöskin hyvä kirja auttaa unohtamaan lennon pituuden, koneen lehdetkin tuli luettua melko tarkkaan läpi...
Lasten kanssa jos matkustaa, kannattaa heillekin ostaa mukaan luettavaa, jotain tarrakirjasysteemejä ja meillä toimii hiljennykseen tehokkaasti karkit ja pillimehut:D Eli aina kun napero meinaa alkaa hillumaan liikaa, kaivan esiin jotain hyvää syötävää;ehkä epäterveellistä, mutta lomalla se sallittakoon.
etukäteen jännitin lasten vuoksi tuota Phuketin-lennon pituutta, mutta menomatkan pojat vetivät unta palloon lähes koko matkan, välilaskua lukuunottamatta. Tulomatkalle päästiin harmillisesti 12h myöhemmin ja Jaipurissa odoteltiin koneessa+ kentällä yht 3h, mutta silti naperot jaksoivat yllättävän hyvin.
 
?



Tuohon vastasin että on se pulpetissa istuminen kuitenkin hitusen vaarattomampaa kuin 10km korkeudessa jumalan leikkiminen. Mihkää veritulppiin ole kantaa ottanut.

Tuo lentäminen on kyllä vähän sama kuin muutkin "urheilumuodot", eli mitä enemmän sitä tekee sen tavallisemmin siihen suhtautuu. Itsekkin lapsesta asti lentämisestä pitäneenä sain sellaisen pienen lentokuumotuksen, kun kone joutui kunnon turbulenssin kohteeksi ja hyvä kuin tuolissa pysyttiin. En pystynyt sitä mitenkään järjellä selittämään ja pari kertaa vuodessa lentämällä tuo tuntui vaan hieman olevan siellä taka-alalla. Ei siis mitään sen kummallisempaa panikointia, vaan ihan tavallista jännittämistä ja tavallista suurempaa hermostuneisuutta. Toki hyvin menneiden lentojen määrän kasvaessa tuo pikkuhiljaa hiipui, mutta kokonaan mielestäni siitä pääsin eroon vasta viime kevään reissulla jossa lentotunteja tuli yhteensä noin 40. Lentokoneesta tuli jo reissun loppuvaiheilla aivan bussiin verrattava kapistus ja luottamus kyseiseen matkustustapaan palasi minulle.

Eli jonkinasteisesta lentopelosta tai jännityksestä kärsiville suosittelen vaan rohkeasti lentämistä. Lento-onnettomuuteen joutuminen on muutenkin niin paljon epätodennäköisempää kuin esim. liikenneonnettomuuteen, ettei sen takia kannata paljoa pelätä. Eikä läheskään kaikki lento-onnettomuudet ole ollenkaan fataaleja, vaikka kaikissa elokuvissa niin aina esitetäänkin.;)
 
Lento-onnettomuuteen joutuminen on muutenkin niin paljon epätodennäköisempää kuin esim. liikenneonnettomuuteen, ettei sen takia kannata paljoa pelätä.

Näinhän se tietenkin on. Mutta kyllä se järki ja tilastot unohtuu siinä vaiheessa kun pakkaudutaan sinne putkiloon määränpäänä taivas. Linnuilla on ihan syystä ne siivet selässä ;)

Pakkohan se välillä on lentää jos esim. tahtoo Tallinnaa kauemmas lomalle. Mutta en ihan lentämisen ilosta lähtis. Tosiaan muutama rauhottava ja lentoemolta viskiä ni menee matka lepposasti nuosuhumalassa ja pilleripöhnässä.
 
Tuo lentäminen on kyllä vähän sama kuin muutkin "urheilumuodot", eli mitä enemmän sitä tekee sen tavallisemmin siihen suhtautuu ... ja ... Lento-onnettomuuteen joutuminen on muutenkin niin paljon epätodennäköisempää kuin esim. liikenneonnettomuuteen, ettei sen takia kannata paljoa pelätä. Eikä läheskään kaikki lento-onnettomuudet ole ollenkaan fataaleja, vaikka kaikissa elokuvissa niin aina esitetäänkin.;)

Heh, milloinkohan fobioista kärsivälle on järkisyyt auttaneet :D ? Eli tuohan on aivan yleisesti tunnettu seikka, ja silti lukematon määrä ihmisistä pelkää lentämistä. Itselläni harvakseltaan iskevään lentopelkoon, tai oikeammin nousuvaiheen ahdistukseen, ei auta lentojen määrä eikä järki. Kun alkaa ahdistamaan niin alkaa. Sen sijaan siihen, miten pelon tai ahdistuksen kanssa pärjää, voi vaikuttaa. Itseäni olen huomannut auttavan ihan simppeli juttu: se, etten katso ikkunasta nousun aikana ja vaan keskityn kirjaan tai lehteen. Näistä ei liene kuitenkaan yleispäteviksi neuvoiksi :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom