Selkävaivaisen kyykyt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kko
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

kko

Alaselän takia on ollut lähes viikko paussia kaikesta treenaamisesta. Pitää pistää ohjelma uusiksi kaiken alaselkää rasittavan osalta. Aion kyllä pyytää fysioterapeuttia katsomaan liikeradat läpi ennen kuin aloitan treenaamisen, mutta löytyisikö kokemuksia? Rasittaisiko etukyykky alaselkää vähemmän kuin takakyykky? Yhden jalan kyykkyä olen tykännyt tehdä, siinä tulee ainakin kontrolloitua asentoa ja painot pysyy maltillisina... Kokemuksia?

kko sanoi:
Yhden jalan kyykkyä olen tykännyt tehdä, siinä tulee ainakin kontrolloitua asentoa ja painot pysyy maltillisina... Kokemuksia?

Itsekkin teen juuri tota yhden jalan kyykkyä.

kko sanoi:
Alaselän takia on ollut lähes viikko paussia kaikesta treenaamisesta. Pitää pistää ohjelma uusiksi kaiken alaselkää rasittavan osalta. Aion kyllä pyytää fysioterapeuttia katsomaan liikeradat läpi ennen kuin aloitan treenaamisen, mutta löytyisikö kokemuksia? Rasittaisiko etukyykky alaselkää vähemmän kuin takakyykky? Yhden jalan kyykkyä olen tykännyt tehdä, siinä tulee ainakin kontrolloitua asentoa ja painot pysyy maltillisina... Kokemuksia?

Yhden jalan kyykky on luultavasti parhaita vaihtoehtoja, jos selkä on siinä kunnossa, että isoilla painoilla ei kärsi tehdä.

Etukyykky kuormittaa aikasta tavalla alaselkää kun painopiste tulee enemmän eteen.Mä tein hack-kyykkyä kun selkä oli jumissa,reiden ojennusta ja tota sun mainitsemaa yhden jalan kyykkyä.

Smith-kyykky tuntuu mulla toimivan. Yliliikkuvat nivelet mulla ja alaselässä etenkin on tätä vaivaa ja tavallisesta kyykystä ei tule kuin itkua ja hammasten kiristystä.

Kiitos vinkeistä! Kunhan selkä jotakin kestää niin lähden salille testaamaan pelkän tangon/käsipainojen kanssa kyykkäämistä eri tavoilla. Tota Smithiä mulle ei tullu mieleenkään, tarvii kokeilla. Millähän tohon selkään saisi vahvistusta? Oisko hitaat selänojennukset se juttu, jolla ei taas rasittuis liikaa? Kun on selkä kipee niin huomaa yllättäen miten monessa liikkeessä alaselän lihakset on pitämässä kroppaa oikeessa asennossa... Taitaa mennä treenaaminen jonkin aikaa enemmän kuntoutuksen puolelle :jahas:

Mulla on toiminut kaikista parhaana selän vahvistajana SJMV, välillä ei pysty kun muutamalla kymmenellä kilolla tekemään ja välillä ollaan toisella sadalla. Eli täysin alaselän ehdoilla treenataan ja aina vaan parempi on selkä.

LOL yhden jalan kyykky hyväksi selkä vaivaiselle, miettikää nyt itsekin mitä puhutte. vaikka selkä sitä kestäisikin tehdä, niin älkää tehkö. vähentäkää mielummin painoja normaali kyykyssä ja lyhentäkää liikerataa siksi aikaa kunnes selkä on kunnossa tai tehkää prässiä keveillä ja vajavahkolla liikeradalla.

neutraali sanoi:
LOL yhden jalan kyykky hyväksi selkä vaivaiselle, miettikää nyt itsekin mitä puhutte. vaikka selkä sitä kestäisikin tehdä, niin älkää tehkö. vähentäkää mielummin painoja normaali kyykyssä ja lyhentäkää liikerataa siksi aikaa kunnes selkä on kunnossa tai tehkää prässiä keveillä ja vajavahkolla liikeradalla.

Selitäpä vähän tarkemmin. Tuosta mielipiteestä ei oikein syyt vielä selviä.

kko sanoi:

Kai se on provokaattori-roolinsa vanki. :jahas:

edit: pakko sanoa kuitenki, että just tollaset perustelemattomat letkautukset on ihan vitun idioottimaisia ja aivan perseestä. Juuri näitä tarkotin tässä ketjussa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
batbug sanoi:
Yhdenjalan kyykyssä alaselkä/lantio joutuu suht luonnottomaan ja toispuoleiseen rasitukseen, joka ei välttämättä ole hyväksi selkävaivaiselle.

Jeps. Toisaalta onhan siinä se toinen jalka tukena ja pienemmät painot?

Ite tekisin joka tapauksessa korvaavana prässiä, kun en paremmin tiedä.

kko sanoi:
juuri niinkuin batbug selitti. jotkut "kokemattomat" fysioterapeutitkin jopa suosivat mm yhden jalan prässiä, ei hyvä sekään juuri tuon lantion kiertymisen takia.
B.O.S.S. sanoi:
Kai se on provokaattori-roolinsa vanki. :jahas:

edit: pakko sanoa kuitenki, että just tollaset perustelemattomat letkautukset on ihan vitun idioottimaisia ja aivan perseestä. Juuri näitä tarkotin tässä ketjussa.
en oo kuitenkaan 24/7 tässä koneella joten malttia, jos perusteluja kaivataan.

Suosittelen Smith-kyykkyä siten, että laitat jalat reilusti tankolinjan etupuolelle, ja "nojaat" taakse tankoa vasten. Yläkeho pysyy täysin suorassa ja rasitus selälle todella vähäistä.

Itselleni (1kpl revennyt välilevy, 1 kpl surkastunut alaselässä) Paras kyykky on ollut syvä takakyykky smithissä, jalat sen verran edessä, että alas asti pääsee selkä aivan suorana.

Tuntuu rasittavan selkää paljon vähemmän, kuin jalat 90 asteeseen jättävä kyykky. Johtunee myös siitä, että painoja saa karsia aika paljon pois, kun vaihtaa syvään tuosta "normaalista" smith-kyykystä.

Tiedä sitten toimiiko tuo tässä tapauksessa, mutta kannattaa ainakin tangolla kokeilla liikerataa, jos se tuntuisi selällesi luontevalta.

On nyt taas fysioihmisen luona käyty. Alaselässä on jumi ja notko väärässä kohdassa, lonkankoukistaja on toisella puolella liian kiree. Katottiin mun kyykkyyn menoa ja sanoi että se notko aiheuttaa sen että selkä kipeytyy hetken päästä kyllä uudelleen. Suositteli kyykyn jättämistä pois kokonaan - ja sanoi että jos ihan pakko on tehdä niin sitten sitä yhden jalan kyykkyä :jahas: -eli ota tästä nyt sitten selvää... Eiku salille testaamaan kaikkea pienillä painoilla niin kyllä se selviää, mikä tälle ranka-raaja-yhdistelmälle sopii.

Sen lisäks se sano, että "niin, niin, taas yksi joka on pitänyt huolta pinnallisten, näkyvien lihasten kunnosta, mutta syvät vatsalihakset ja selkärangan viereiset pienet lihakset ovat retuperällä..."

Että siitäs sain :jahas:

Itse kyllä jättäisin koko kyykyn pois ja ottaisin vaikkapa sen jalkaprässin tilalle. Turha on IMO riskeerata että selkä hajoaa lisää, kyllä ne jalat prässilläkin kasvavat.

Katabolic sanoi:
Itse kyllä jättäisin koko kyykyn pois ja ottaisin vaikkapa sen jalkaprässin tilalle. Turha on IMO riskeerata että selkä hajoaa lisää, kyllä ne jalat prässilläkin kasvavat.

Sanat just mun suusta. Itse en ole tehnyt kyykkyä kahteen vuoteen juuri alaselän ongelmien takia. Prässi, ojennukset ja koukistukset riittää minulle. Eikä ole tarvinnut huolestua selästä. Ja jalat sen kuin kasvaa. :whip:

kko sanoi:
On nyt taas fysioihmisen luona käyty. Alaselässä on jumi ja notko väärässä kohdassa, lonkankoukistaja on toisella puolella liian kiree. Katottiin mun kyykkyyn menoa ja sanoi että se notko aiheuttaa sen että selkä kipeytyy hetken päästä kyllä uudelleen. Suositteli kyykyn jättämistä pois kokonaan - ja sanoi että jos ihan pakko on tehdä niin sitten sitä yhden jalan kyykkyä :jahas: -eli ota tästä nyt sitten selvää...:
joo, fysio ihmisiä on joka lähtöön. mietippä itse ihan maalaisjärjellä tuota yhden jalan kyykkyä selän kannalta. sama ku tekisit penkkiä sillain että tangon toisessa päässä on 50kilon lätkä ja toisessa ei mitään. vaikea olisi penkata ja olkapää kiittäisi:). vaikka yhden jalan kyykkyä pystyisit tekemäänkin keveillä painoilla niin älä tee. teet normaali kyykkyä tai siirryt prässiin niinkuin moni on jo suositellutkin.

neutraali sanoi:
joo, fysio ihmisiä on joka lähtöön. mietippä itse ihan maalaisjärjellä tuota yhden jalan kyykkyä selän kannalta. sama ku tekisit penkkiä sillain että tangon toisessa päässä on 50kilon lätkä ja toisessa ei mitään. vaikea olisi penkata ja olkapää kiittäisi:). vaikka yhden jalan kyykkyä pystyisit tekemäänkin keveillä painoilla niin älä tee. teet normaali kyykkyä tai siirryt prässiin niinkuin moni on jo suositellutkin.
Täytyy sanoa et eiköhän kaikissa ammattikunnissa oo jos jonkinlaista hiihtäjää.. Mutta tästä asiasta sen verran, et ite voisin kuvitella teettäväni asiakkaalla yhden jalan kyykkyä lantion/selänhallintaharjoituksena ilman painoja siis, ja varsinaisena jalkatreeninä sitten taas tosiaan sellaisia liikkeitä missä loukkaantumisvaara on pienin silloin, kun selkä jo valmiiksi kipeä/ lihastasapaino on heikkoa. Yhden jalan kyykky painojen kanssa on hiton vaikea ihan terveellekin treenaajalle tehdä oikein ja ilman lantion klappia tms.

Suositut

Back
Ylös Bottom