selkäkipuja

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuota noin en tiedä onko tämä oikea mesta kirjoittaa mutta minulla on ollut kohtuullisen pahoja selkäkipuja.
Elikkä en nostele painoja pahemmin silloin tällöin noin kerran viikossa joten salilla en ole saanut näitä kun en itseäni oikeen rasitakkaan.
Selkäkivut on todennäköisesti tullut meidän sohvalla nukkumisesta kun hajos oma sänky nukuin noin kuukauden olkkarin sohvalla joka oli liian lyhyt ja nukuin epämukavassa asennossa.
Lisänä siihen tietokonetuolini on normaali tuoli ja kirjoitan kyyryssä josta kanssa tulee selkäkipeäksi ja koulussa kirjoitan kyyryssä josta tulee selkäkipeäksi.
Oli jo pikkaisen arka selkä ollut jonkin aikaa mutta nytten se on rajoittava tekiä ja etenkin kun olen vasta 16 niin ei pitäisi varmaankaan olla 70-kymppisen selkää.
En pysty enään rullaluistelemaan joka on lemppari harrastukseni ja kun olen suoraan himaan tullessani mennyt makaamaan sohvalle enkä lähtenyt liikkumaan mihinkään on vaan kipu pahentunut.
Nytten on alkanut kirjaimellisesti läskiintymäänkin tullut 7 kg lisää viimesen kuukauden aikana.

Mietin vaan että onko jotain kevyttä treeniä millä lähteä korjaamaan ongelmaa koska ei näytä itsestään lähtevän pois.

Ootko kokeillu treenata selkää ihan normaaleilla selkäliikkeillä tai kevyillä painoillä, näin ainakin sain omat selkäkivut pois.

Vatsojen teko on auttanu ainakin itteäni kummasti selkä kivuissa.. Jalkojen nostoa ja rutistusta vaan.. "normaali" vatsalihasliike (siis se yleisin, kädet niskan takana) on melkeinpä vaan pahentanu. Tai siis jos puhut alaselästä.

Koitappa kevyttä treeniä tukilihaksistolle ja erityisesti takareisien venyttelyä, useimmiten selkäkivut johtuvat jäykistä takareisistä/huonossa kunnossa olevista tukilihaksista. Ja tietenkin kunnon sänky sekä asiallinen työtuoli kehiin.

Jos kivut ei näillä katoa niin sitten lääkäriin.

Selän temppuilu on mulle vieläkin lähes jokapäiväistä elämää jossain muodossa, ainakin siten että mun pitää kiinnittää siihen huomiota etten mä tee sille mitään ikävää. Mulla alkoi tammikuussa -96 heti intin jälkeen jonka jälkeen kävin urheiluhierojalla joka teki mulle sellasia kiropraktikko-kikkoja ja ne auttoi. Selvisi et mulla oli alaselässä nikamia aika saatanan jumissa mistä johtui sellainen pistävä kipu. Myös niiden ympärille oli kehittynyt jonkinlainen tulehdus josta tuli päälle vielä sellainen jomottava kipu. Kun yritin venyttää suorin jaloin sormet lattiaan ja pyöristää selän kaarelle niin alaselkäni kohdalla oli sellainen täysin suora osuus eli se ei siltä kohtaa edes taipunut!

Se mitä se teki oli yksinkertasesti niin että se "runksautti" erilaisilla jutuilla lantiota kiertämällä ne lukkiintuneet nikamat auki ja muilla jännillä sydeemeillä ja yritti mekaanisesti vaan venyttää mm. mun alaselän lihaksia ja jopa pakaralihaksia, kaikki ihan jumissa. Tällä laukesi pois se pistävä kipu ja jäljelle jäi enää se jomottava tunne joka lähtikin apteekkireissun kautta ajan kanssa.

Samalla se kaveri neuvoi mulle monta juttua jolla pystyn tarvittaessa itse antamaan itselleni apua ja ennenkaikkea ehkäisemään moisia tiloja. Ehdottaisinkin sulle että ensin lopetat nukkumisen sillä paskalla sohvalla jos se ei kerran sun selälle sovi. Turha kaivaa verta nenästään. Kokeile vaikka muutama yö ihan lattialla, ohut patja alle vaan ja yrität nukkua selälläs vaan ja jos tarvii niin jalkojen alle joku koroke, vaikka sellanen säkkityyny. Vältä mahallaan nukkumista! En neuvoisi ihan vielä urheilemaan jos se kerran tuottaa kipua. Sinuna kävisin juuri vastaavanlaisen ammatti-ihmisen luona saamassa "ensiapua" ja sen jälkeen yrität rentouttaa sitä selkää ja venyttää selän lihaksia vähän kerrallaan. Venytä myös takareisiä ja pakaroita, ne on sellasia kans että jos on liikkuvuus niissä nolla niin ne pyrkii vetämään sun alaselän ryhtiä huonompaan päin. Kipulääkkeetkin saattaa auttaa siinä juuri, ettei sitä reaktion-omaisesti pidä sitä selkää jännityksessä koko ajan mikä taas pahentaa tilannetta. Voi olla jännittyneenä ihan huomaamattakin ellei siihen kiinnitä huomiota. Varovasti venytät ja koitat saada liikkuvuutta takasin.

Jatkossa lopetat kaikki sellaset aktiviteetit tai tavat jotka saa sun selän kipeäksi. Jatkuva venyttely on tarpeen ja täytyy pitää huolta siitä että selkä pysyy kondiksessa. vatsalihasten kunto on TÄRKEÄÄ. Ja istuma-asento työskennellessä - kiinnitä siihen huomiota!

Kyllä tollasen ongelman pystyy selättään, pitää vaan oppia tekemään oikeita asioita.

Jos joku lukee vielä tätä thrediä, niin voisi kertoa minullekin, mitä liikkeitä ne lääkärit ovat käskeneet teidän tehdä kuntouttaakseen selkänne...? Venytyksiä, mitä? Joitain salilla tehtäviä liikkeitä jne... Kaikki apu olisi tervetullutta tännepäinkin...

Originally posted by reiz
Koitappa kevyttä treeniä tukilihaksistolle ja erityisesti takareisien venyttelyä, useimmiten selkäkivut johtuvat jäykistä takareisistä/huonossa kunnossa olevista tukilihaksista. Ja tietenkin kunnon sänky sekä asiallinen työtuoli kehiin.

Juuri näin. Useimmissa tapauksissa ihminen itse on "syyllinen" selkäkipuihinsa.

Hyvä sänky ei takaa teervettä selkää, mutta edesauttaa hitonmoisesti tilaa. Sängyssähän vietämme keskimäärin kolmasosan elämästämme, joten kyllä siihen kannattaa panostaa.

Työtuoli sama juttu. Hanki kunnon tuoli, jos et itse löydä ota yhteys työterveyshuoltoon, sieltä löytää ohjeita jne.

Originally posted by alumiini
Jos joku lukee vielä tätä thrediä, niin voisi kertoa minullekin, mitä liikkeitä ne lääkärit ovat käskeneet teidän tehdä kuntouttaakseen selkänne...? Venytyksiä, mitä? Joitain salilla tehtäviä liikkeitä jne.

Yksiselitteisiä ohjeita en voi antaa, koska kaikki riippuu henkilökohtaisesta ongelmasta, ja erilaisista syistä jotka niihin ovat johtaneet. Mutta...

1) Selkätuki. Käyttö 2-3 vrk vammasta sen jälkeen sillä voi heittää vesilintua, anoppi ajaa saman asian. Tuki passivoi jo valmiiksi heikkoja tukilihaksia ja näinollen pitkällä aikavälillä pahentaa ongelmia. Esimerkkejä riittää...

2) Venytä pois kireät lihakset. Varsinkin lonkan koukistajat ja alaselkä. Takareidet on myös hyvä venyttää. Kireät lihakset lantion ympärillä saavat aikaan lantion virheellisen asennon ja sitä kautta usein myös liian korostuneen lannerangan notkon joka taas ärsyttää alaselkää.

3) Vahvista tukilihakset, eli ne lihakset joiden tehtävä on ylläpitää ja tukea rangan asentoa. Eritoten poikittainen vatsalihas ja rangan vieressä olevat pienet ns. multifiduslihakset.
JA KYLLÄ, nämä tukilihakset voivat olla olemattomat, vaikka jannu olisi kuinka vahva tai iso tahansa.

Vinkki: Terapiapallo/fitball/swisball. Kokeile näitä hakusanoja esim Altavistaan, pitäisi jotain hyödyllistä löytyä. Vaikka niiden mainoksissa usein käytetäänkin kauniita, hentoja naisihmisiä, niin sopii myös isolle jannulle. Pari treenikertaa niillä avaa ihan uuden maailman vatsalihastreenille. :thumbs:

Höh, kaikki muut ehti jo listata ne olennaiset jutut. Lisäisin jumppalistaan vielä erilaiset varovaiset selän kiertoliikkeet jotka ylläpitää liikkuvuutta, mutta niiden oikeasta suoritustavasta melkein kannattaa kysyä ammattilaiselta. Oikea tapa ei ole se salin kiertolaite jossa runnotaan kauhealla vauhdilla ympäriinsä.

Niin ja vielä sen verran että tuo kuntoutus on pitkäaikainen projekti. Välttämättä ei ehkä auta vielä kuukaudessa-parissa, mutta sanotaan että jos 3 kk-puolen vuoden päästä alkaa kipu vähenemään niin olet tehnyt jotain oikein.

Hyväkään sänky ei auta jos nikamat on lukossa tai lihakset niin krampissa että pysyvät kireänä koko yön. Mä vaihdoin sänkyä mutta jumi poistui vasta kun lonkanseudun liikkuvuudet oli saatu niin hyväksi että mukavassa asennossa nukkuminen ei vaatinut sitä että tukilihakset kilpailevat reisilihasten kanssa. Käytännössä en kyennyt nukkumaan selällään ollenkaan koska lonkankoukistajat vetivät selkää kivuliaasti.

NIin ja mulle lekuri on ehdottanut tuossa tilanteessa viikon tiukkaa buranakuuria 3x400 tai 600 mg päivässä jotta se pahin kramppi saadaan auki.

edit: pallomahan kerääminen ei muuten sekään hyvää tee selälle

Itellä "meinas" kans olla täs ongelmia selän kans... Alotin muutama kuukausi sitten uuden duunin. Aika selälle käyvää työtä, 40 kg painosia jäädytettyjä jäte laatikoita kokoan lavalle pinoon ;) ( tämä siis pääasiallinen duuni, teen mä siel muutaki... ) Jotenka tuo alaselkä alko aika äkkiä kypsymään siihen hommaan, koska nosto tekniikkaki on nyt mitä on ku ne on liukkaita ne pöntöt ja niis on vielä kalanpiikkejä pystyssä :D Eli kiinni pitää ottaa siitä mistä saa.. Anyway treeni taukoa ollut :rolleyes: aika kauan... Aattelin sit treenailla tota selkää, ku aloin käydä salilla taas oikeen tosissaan. Ja kuinka ollakkaan parin viikon treenauksen jälkeen selkä kunnossa :thumbs: Tein ihan vaan selänojennuksia, reidenkoukistajia, kyykkyä ja maastavetoa... Emmä sit tiiä mut pahasti vaikuttas niinku apu olis ollu :kippis1:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kannattaisi ehkä myös tarkistaa (esim. fysioterapeutilla) että molemmat jalat ovat samanmittaiset. Jalkojen muutaman millin pituusero yhdistettynä venyttelyn puutteeseen ja aktiiviurheiluun oli ainakin syynä omaan useamman vuoden krooniseen alaselän kipuun.

Nostetaas tämä vanha threadi ylös.

Mulla on sellainen ongelma, että selkä kipeytyy vasemmalta puolelta ihan selkärangan vierestä pitkältä matkalta. Tuntuu siltä, kuin veri ei kiertäisi lihaksissa. Kipu tulee aina, kun seisoo vähänkin pidempään paikallaan tai kävelee pitempää matkaa. Reppu selässä lisää kipua. Ja pidempään kestäessä kipu tulee aika infernaaliseksi. Tai enemmänkin sellaiseksi, että se vie kaikki voimat.

Mulla tässä keväällä ortopedi epäili, että toinen jalka olisi toista pidempi, mutta röntgenkuvien mukaan olivat saman pituiset. Ei ainkaan varmaksi osannut sanoa kumpaakaa, että onko eroa vai ei.

Hassu juttu on se, että en muista kumpaa jalkaa epäili lyhyemmäksi, joten voiko vetää mitään johtopäätöksiä sen mukaan kummalle puolelle kipu tulee. Eli meneekö se usein esim. niin, että kipu ilmenee vastakkaisella puolella.

Siksi kysyn, että ajattelin jotain millin parin korotusta kokeilla toiseen kenkään ja pitäisi tietää kannattaako sitä kokeilla ihan randomilla, vai voiko jotain päätellä kumpaan kannattaa korotusta laittaa.

Ulkki sanoi:
Kannattaisi ehkä myös tarkistaa (esim. fysioterapeutilla) että molemmat jalat ovat samanmittaiset. Jalkojen muutaman millin pituusero yhdistettynä venyttelyn puutteeseen ja aktiiviurheiluun oli ainakin syynä omaan useamman vuoden krooniseen alaselän kipuun.

Miten sait selkäkivut pois? Itsellä on toinen jalka toista lyhkäsempi n. vähän yli 1cm ja yllättäen on tullut alaselkään kipuja, tarkalleen ottaen alaselkää ympäräröivät luut ovat välillä kipeänä. Tosin pari kertaa kipu on ollut niin kova, että ei ole pystynyt kunnolla liikkumaan, pitänyt makoilla vain.

Jäsenkorjaaja/urheiluhieroja on pari kertaa hieronut selän kuntoon, mutta selkä on kuitenkin aina tullut uudestaan kipeäksi.. :(

Tuolilta nousin ylös ja yhtäkkiä selässä alkoi sillai inhottavasti vihloa häntäluusta pikkasen oikealle yläviistoon. Nyt koskee ku nousee tuolista tai kävelee. Venyttely ei oikein auttanu, Voltaren nimistä geeliä kokeilin mut ei taija olla siintäkää hyötyy :( Mikähän tossa vois olla? Joku venähdys vain?

abcd sanoi:
Tuolilta nousin ylös ja yhtäkkiä selässä alkoi sillai inhottavasti vihloa häntäluusta pikkasen oikealle yläviistoon. Nyt koskee ku nousee tuolista tai kävelee. Venyttely ei oikein auttanu, Voltaren nimistä geeliä kokeilin mut ei taija olla siintäkää hyötyy :( Mikähän tossa vois olla? Joku venähdys vain?
Nyt on siirtyny toi kipu ihan tohon keskelle selkää. Taitaa jäädä selkätreeni vähäksi aikaa :(
Toisaalta, vois käydä tekemässä mavea ihan pienillä painoilla jos se auttaisi.

Back
Ylös Bottom