Selkäkipu - yliliikkuva selkä?

Moro!

Itsellä on ikuisena ongelmana selän kipeytyminen.

Olen viimeisen 6 kk parannellut itseäni ylikunnosta. Koska olen aina ollut todella jäykkä, ajattelin ylikuntoisena keskittyä liikkuvuuden parantamiseen. No, olen saanut todella hyvin liikkuvuutta mutta samalla selkäni on tullut koko ajan kipeämmäksi ja kipeämmäksi. Tällä hetkellä pelkkä hölkkä kipeyttää selän todella pahasti. Samoin tietyt venyttely liikkeet tekevät sen.

Olen käynyt selkäni takia useaan otteeseen lääkärillä ja fysiolla mutta en ole saanut apua ongelmaani. Ilmeisesti minulla on jonkin sortin yliliikkuvuus ongelma vaikka olenkin todella jäykkä. Olen hieman ihmeissäni; jäykkä mutta yliliikkuvat nivelet. Vatsalihakset ovat olleet aina hyvät ja fysiolla ne on moneen otteeseen testattu. Pitääkö niiden sitten olla vieläkin paremmat kun selkä kipeytyy...

Tietääkö joku miten yliliikkuvaa selkää voisi hoitaa siten että myös oma liikkuvuuteni parantuisi? Hierojalla olen käynyt ja sekin tuntuu vain pahentavan asiaa

Kiitokset!

Terve jos hölkästä menee selkäkipeeksi on vika yleensä muualla. Esim ensin kipu voi olla polvissa ja pikku hiljaa ruveta heijastumaan ylöspäin lonkkaan ja lopuksi selkä hartia seudulle. Mieti on sulla ollut aikaisemmin kipuja jossain jalkojen/keskivartolon seudulla.

Moro!

Itsellä on ikuisena ongelmana selän kipeytyminen.

Olen viimeisen 6 kk parannellut itseäni ylikunnosta. Koska olen aina ollut todella jäykkä, ajattelin ylikuntoisena keskittyä liikkuvuuden parantamiseen. No, olen saanut todella hyvin liikkuvuutta mutta samalla selkäni on tullut koko ajan kipeämmäksi ja kipeämmäksi. Tällä hetkellä pelkkä hölkkä kipeyttää selän todella pahasti. Samoin tietyt venyttely liikkeet tekevät sen.

Olen käynyt selkäni takia useaan otteeseen lääkärillä ja fysiolla mutta en ole saanut apua ongelmaani. Ilmeisesti minulla on jonkin sortin yliliikkuvuus ongelma vaikka olenkin todella jäykkä. Olen hieman ihmeissäni; jäykkä mutta yliliikkuvat nivelet. Vatsalihakset ovat olleet aina hyvät ja fysiolla ne on moneen otteeseen testattu. Pitääkö niiden sitten olla vieläkin paremmat kun selkä kipeytyy...

Tietääkö joku miten yliliikkuvaa selkää voisi hoitaa siten että myös oma liikkuvuuteni parantuisi? Hierojalla olen käynyt ja sekin tuntuu vain pahentavan asiaa

Kiitokset!
Jos sinulla on todettu ihan ammattilaisten puolesta yliliikkuvuutta selässä, sillä tarkoitetaan selkärangan yliliikkuvuutta. Selän lihasten jäykkyyteen se ei sinänsä vaikuta. Venyttely on siinä mielessä "huono" juttu, että liikkuvuutta ei nyt ainakaan kannata yrittää saada lisää sinne missä on jo yliliikkuvuutta. Et kerro sen tarkemmin mihin kohtaa selkää koskee tai missä kohti sitä yliliikkuvutta on, niin aika hankala on neuvoa mitään vahvistavia liikkeitä.

Hierotuttasin aina pakarat, jos on selän kanssa ongelmia. Mitenkä niiden kireyden laita?

Äidilläni oli samantyyppinen ongelma, alkoi selän kivuilla ja pikku hiljaa kipu nousi ylemmäs. Nyt ollaan siinä tilaanteessa, että lääkärit ei tiedä mikä on ongelma ja särkylääkkeitä ja botoxia käytetään lihasten rentouttamiseen. Äitinikin sanoo aina, että parhaiten auttaa kipuihin kun saa itsensä aivan "löysäksi" joten koitappa sitä :D

Kiitokset vastauksista!

Selkään sattuu alas, sacrumin kohdalle.

Siis yks lääkäri joskus heitti sen yliliikkuvuuden ilmoille. Koska mitään muuta syytä ei löytynyt sille, et mun selkä saattaa kipeytyä todella pienistäkin nostoista. Selästä on otettu röntgenkuva, jossa kaikki oli hyvin. Vain yksi nikamaväli oli hieman kaventunut. Kaikki lääkärit on sanonu et magneettikuvaus olisi tässä tapuksessa rahojen tuhlausta.

Olen hierotuttanut nyt pakaroita kyllä,samoin takareisiä. Ovat kyllä todella kireät. Venyttelen päivittäin 1-2h. Haluan todella saada liikkuvuutta lisää, harrastan vaparia ja haluan saada potkastua vastustajan päähän asti.

Jos olen ymmärtänyt oikein niin jäykät lihakset ilmeisesti suojelevat yliliikkuvaa niveltä pienentäen sen liikerataa? Korjatkaa jos olen väärässä. Liikkuvuuden lisääntyessä myös nivel pääsee vapaammin liikkumaan "yli", jolloin varsinkin selässä saattaa tapahtua lukko, joka painaa hermoa. Hermon ollessa pinteessä lihakset saavat käskyn suojella rakenteita, jolloin ne kramppaavat--> kipua. Mulla on ainakin selkä ihan krampissa koko ajan.

Eli siis mikä olisi hoitana tuollaiseen nivelten yliliikkuvuuteen, lihasten hallinta ja vahvojen lihasten antama parempi tuki? Voin antaa esimerkkinä pakarasillan, joka kipeyttää selän todella pahasti. Ilmeisesti juuri siinä tapahtuvan yliojennuksen takia.

Kiitokset avuista!

Kiitokset vastauksista!

Siis yks lääkäri joskus heitti sen yliliikkuvuuden ilmoille. Koska mitään muuta syytä ei löytynyt sille, et mun selkä saattaa kipeytyä todella pienistäkin nostoista. Selästä on otettu röntgenkuva, jossa kaikki oli hyvin. Vain yksi nikamaväli oli hieman kaventunut. Kaikki lääkärit on sanonu et magneettikuvaus olisi tässä tapuksessa rahojen tuhlausta.

Olen hierotuttanut nyt pakaroita kyllä,samoin takareisiä. Ovat kyllä todella kireät. Venyttelen päivittäin 1-2h. Haluan todella saada liikkuvuutta lisää, harrastan vaparia ja haluan saada potkastua vastustajan päähän asti.

Jos olen ymmärtänyt oikein niin jäykät lihakset ilmeisesti suojelevat yliliikkuvaa niveltä pienentäen sen liikerataa? Korjatkaa jos olen väärässä. Liikkuvuuden lisääntyessä myös nivel pääsee vapaammin liikkumaan "yli", jolloin varsinkin selässä saattaa tapahtua lukko, joka painaa hermoa. Hermon ollessa pinteessä lihakset saavat käskyn suojella rakenteita, jolloin ne kramppaavat--> kipua. Mulla on ainakin selkä ihan krampissa koko ajan.

Eli siis mikä olisi hoitana tuollaiseen nivelten yliliikkuvuuteen, lihasten hallinta ja vahvojen lihasten antama parempi tuki? Voin antaa esimerkkinä pakarasillan, joka kipeyttää selän todella pahasti. Ilmeisesti juuri siinä tapahtuvan yliojennuksen takia.

Kiitokset avuista!

Kuulostaa täysin samanlaiselta vaivalta, joka itseänikin vaivasi usean vuoden ajan siinä 18-25 ikävuosina. Alaselkää kuvattiin röntgenillä, kävin fyssareilla, osteopaatilla ja hieronnassa (myös ultraäänellä), mutta mikään näistä ei tuntunut auttavan. Sirdaludia söin myös alaselän lihasjäykkyyteen. Röntgenistä ja testeillä selvisi, että lantiorangan nikamat (tai oikeastaan yksi nikamaväli) ovat yliliikkuvia, jolloin rangan lordoosia on hieman tavallista enemmän. Maastavetoa koitin muutaman kerran noiden ikävuosien välillä tehden sarjoja n.60kg painoilla. Selkä meni heti niin pahasti jumiin, ettei kyseistä treenimuotoa voinut ajatellakaan osaksi treeniä. Myös juoksu kipeytti alaselkää, kuten sinullakin.

Lääkärit sanoivat, että ikä jäykistää luonnostaan rangan niveliä jonkin verran, eli vaiva ainakin helpottuisi itsestään vuosien mittaan. Lisäksi syvien vatsojen vahvistamista suositeltiin. Olen nyt 28-vuotias ja alaselkäkivuista ei ole enää tietoakaan. Nyrkkeilyn harrastaminen vahvisti tukilihaksia varmasti riittävästi ja iän tuoma rangan "jäykistyminen" teki varmaankin osaltaan tehtävänsä. Nykyään mave kuuluu säännölliseen treeniohjelmaani ja 150kg tulosta hätyytellään aivan lähitulevaisuudessa. Pientä kammoa alaselkäkivuista on varmaankin jäänyt takaraivoon, sillä ykkösmaksimeita en tee lainkaan.

Ainiin, lonkankoukistajien huolellinen venyttely auttoi kipuihin lähes poikkeuksetta.

Aloittaja ei ilmeisesti lue ketjua enää, mutta pakko mainita että eilen tuli se 150kg mavessa otettua :) Nyt tämän yhden virstanpylvään jälkeen kohti omaa korkeinta tavoitettani, eli 200kg mave-tulosta. Täytyy vielä sanoa, etten olisi silloin muutama vuosi sitten voinut ajatellakaan asettavani itselleni moisia tavoitteita. Maltilla ja laadukkaalla treenillä saadaan näemmä ihan oikeita ihmeitäkin aikaiseksi ;)

Mulla on yliliikkuvat nivelet. Ja vaikka tästä onkin saanut väsymykseen asti täällä veivata, niin intistä jouduin veke tuon takia. Mulla oli jatkuvasti selkä niin tiltissä, etten sukkia saanut jalkaan tai jalasta. Se alkoi heti kun piti reppu selässä juosta. Tämän totesi kaksi fysiatria ja yksi fysioterapeutti. Tilkassakin olin 4 päivää tämän takia ennenkuin lensin pihalle sieltä.

No silloin oli siviilissä fysiatrin ohje että sen kanssa on opittava elämään ja että lihaskunnosta on pidettävä huolta. Siitä alkoi itsellä salillakäynti, vuosi oli 2001.

Mulle tuli selväksi, että EI JUOKSEMISTA ja tuo ei ollut ongelma kun en ole ko lajista koskaan erityisemmin pitänyt. Taasen kävely tekee hyvää. Tänä päivänäkin istuminen kovalla penkillä tai penkillä ilman selkänojaa tai paikallaan pidempään seisominen saa selän kipeäksi todella nopeasti.

Myös takakyykky myrkkyä mulle. Sillä sain useamman kerran ja reilusti alle 100 kg sarjapainoilla selän niin kipeäksi, ettei kävelemään päässyt.

Nyt kun on pitään reenaillut ja välttänyt juoksemiset ja kyykkäilyt ja kovimmat maastavedot (vedän suorinjaloin ja pukeilta tai polvista) niin ongelmia ei juuri ole ollut.

Joku tähän väliin tulee sitten jeesustelemaan kyykystä ja tekniikasta. Siitä vain. Mulle kyykkääminen ei ole yhtäkuin elämä, joten ei viitti edes aloittaa sitä taas kun on jo pidempään pysynyt selkä kuosissa.

Kiitokset vastauksista!

Kiitokset avuista!

Heippa!

Minulla on myös nivelten yliliikkuvuus. Olet aivan oikeassa, kireät selkälihakset yrittävät pitää rankaasi pystyssä. Ensiksi tietysti se helpottava tieto, että yleensä iän myötä yliliikkuvuus vähenee.
Olen hyvää vauhtia matkalla kohti 40 ikävuotta ja minulla ei "luonnollisesta jäykistymisestä" ole tietoakaan, mutta selkäkipuhelvetin läpikäyneenä ja nykyisin kivuttomana, voisin yrittää kertoilla
asioita, joita olen yliliikkuvuuden kanssa eläessäni oppinut.
Itsekin kävin ennen ahkerasti hierojalla, koska selkäni ja niskani olivat aina jäykät ja kipeät. Hieronta auttoi tietysti juuri sillä hetkellä, mutta oikeastaan se vain pahentaa vaivaa. Selkärangan tueksi kiristyneet lihakset rentoutetaan ja ne joutuvat ponnistelemaan siis entistä enemmän pitääkseen sinut kasassa - kipu on taattu. Yritä välttää hierontaa ainakin selkärangan/niskan lähistöllä.
Ensin pitäisi tietysti saada sinut kivuttomaksi. Itselläni auttoi kävely. Aloitin ihan pienestä ja välillä tuntui, että sekin pahentaa, mutta jatkoin silti. Kävele vaikka joka päivä.
Toinen asia; mene OMT-terapeutille. Aluksi pidin häntä amatöörinä ja paskanpuhujana, mutta kyllä se mokoma oikeassa oli sittenkin! Eli enää en käy hierojalla, vaan ainoastaan OMT-terapeutilla (enkä enää joudu sielläkään käymään kuin esim. 2-3 käynnin sarjan kahdesti vuodessa!). OMT-terapeutti vääntelee, kääntelee ja naksauttelee. Aluksi se tuntui ihan turhalta ja puoskaroinnilta ja vähän sekin aluksi kipeyttää paikkoja, mutta lopulta se vaan sitten alkoikin auttaa! Lisäksi minulla on oman jalan mukaan tehdyt pohjalliset, jotka mahdollistavat esim. juoksuharrastuksen ja kyykkäämisen punttisalilla, koska ne korjaavat polven vääristynyttä liikerataa. Kalliit oli, mutta suosittelen varauksetta kaikille jotka ovat "huonorakenteisia".
Lopeta se venyttely. Minulle yksi suurimmista avuntuojista oli se, kun lakkasin venyttelemästä liikaa. Treenin jälkeen (sali, kävely, tai mitä nyt teetkään) välittömästi, kun lihakset ovat vielä lämpimät, palauta ne lyhyillä, muutaman sekunnin venytyksillä normaaliin pituuteensa. Käy pikaisesti koko kroppa läpi. Jos jotain paikkaa kiristää seuraavana päivänä, venytä sitä VÄHÄN. Itselläni pohkeet ja takareidet ovat paikkoja, jotka vaativat usein seuraavanakin päivänä pienen venytyksen. Mutta muutoin unohda venytykset ja liikkuvuusharjoitteet (liikkuvuuttahan haluat hillitä, et pahentaa...).

Oikeassa olet siinäkin, että vahvat lihakset antavat tukea rangalle. Siispä salille, mutta vasta sitten kun olet saanut itsesi kivuttomaksi! Salilla älä revi, niin ja aloita varovasti. Tarkoitan sitä todella; vaikka pää ja voimat kestäisivät suurempiakin painoja, hanki ensin pikkuhiljaa ja maltilla itsellesi kunnon "tukikehikko", esim. puolen vuoden ajan, ennenkuin alat haaveillakaan mistään maksimipainoista.
Paras neuvo vielä: malttia! Et parane hetkessä. Joskus tuntuu, että mikään ei auta ja mitään ei tapahdu, mutta muista maltti! Kokeile yhtä konstia kerrallaan (niin tiedät mikä auttaa!) ja jatka sitä vähintään 3kk, niin tiedät onko siitä hyötyä. Älä luovuta heti, jos joku uusi konsti hetkeksi pahentaa - se saattaa silti pitkällä tähtäimellä auttaa. Kuuntele itseäsi, opi lukemaan kehoasi. Olen itse löytänyt vihdoinkin balanssin siihen paljonko on sopiva määrä esim. venytyksiä. "Terveet" ihmiset jakavat usein neuvoja, jotka eivät sovi sinulle. Niinkuin nyt vaikka hieronta ja venyttely. Tämän vuoksi on tärkeää, että opettelet miten SINUN kehosi toimii ja pitäydy siinä, minkä olet hyväksi todennut - vaikka se olisi järjetöntä normaalifysiikan omaavalle.
Minulla osa nivelistä yliliikkuu ja osa menee lukkoon, eikä liiku juuri lainkaan. Ei mikään ihme, että kipuja tulee. Osan lukoista osaan nyt avata itse ja osaan tarvitsen OMT-terapeutin apua. Minulla oli vuosia lantio lukittunut ääriasentoon (SI-nivel) ja se aiheutti alaselkäkipua, joka säteili polvieen ja takareiteen, joskus jopa varpaaseen. Lääkärit eivät yliliikkuvuutta juurikaan tunne/tunnusta, vaan heidän mielestään kaikki selkävaivat johtuvat välilevyvaivoista ja he kuvittelevat, että vain jäykkä selkä voi olla kipeä. Etsi siis aktiivisesti itsellesi sopiva OMT-terapeutti, joka tietää/ymmärtää enemmän. Mutta muista, että hekään eivät kaikki ole hyviä! Jos tuntuu, että löysit sittenkin puoskarin, vaihda! Hyviäkin on!
Vaivan nimi on hypermobiliteettisyndrooma ja google auttaa. Varsinkin englanniksi (suomeksi vähän nihkeästi) löytyy runsaasti tietoa, kokemuksia ja vinkkejä!

Huh, astetta pahempi tapaus tuo Kirssin tapaus. Hienoa että jaoit kokemuksesi. Neuvosi varmasti auttavat samasta kärsiviä. Eli uskon kyllä joka kohdan. Itsellä siis ei todellakaan noin pahaa ja olen saanut homman haltuun vain monipuolisella treenillä ja välttämällä liikkeitä ja suoritteita joista tulee ongelmia. Hierojalla käyn ehkä 5-10 kertaa vuodessa.

Kirssillä oli tuossa jo tosi paljon hyviä pointteja. Itsellä alkoi selkäongelmat oikeestaan jo tossa rippikouluiässä, eli 90 alussa. 98 vuonna homma meni siihen pisteeseen, että kivut rupes jo haittaamaan päivittäisiä toimintoja. Siinä oli sitten sellaista vuoristorataa 2002 vuoteen asti ja 2007 meni tosi pahaksi. Olin kolmen vuoden aikana n. vuoden sairauslomalla. Homma on alkanut helpottamaan oikeastaan vasta viimeaikoina. Talvella oli vielä jotain pientä. Leikkaamaan ei ryhdytty, kun mulla myös skolioosi. Pullistumia oli muistaakseni neljä ja sitten ainakin toi L4-5 väli kulumaa, liukumaa ja painunut kasaan yms. Jaloista meni usein tunto ja joutui sairaalasta hakemaan rajummat aineet.

Voisin listata tähän kanssa asioita, mitkä on auttanut itsellä. Tosiaan selän hierotuttaminen ei auttanut mullakaan. Fysioterapiassa tuli käytyä paljon ja se auttoi. Jonkun verran kävelin, mitä kivuilta pystyi. Heti kun tilanne helpottui, rupesin fyssarin ohjeitten lisäksi tekemään raskaampia voimaharjoitteita, mutta varovaisesti. Treenien jälkeen menen vatsalleni makaamaan lattialle ja yläkroppa on kyynärvarsien varassa, jolloin selkä on kaarella taaksepäin. Se helpottaa.

Itse pelkäsin kaikkia eteenpäin kurotteluja ja taivutteluja ja uskon että niiden välttely auttoi. Venyttelen lyhyesti koko kropan 10-30 sekunnin pidoilla. Pikkuhiljaa löytyi ne liikkeet, jotka ei haitannu selkää. Vatsalihas liikkeissä oikeestaan kaikki istumaannousut tällä hetkellä pannassa, koska mulla selkä kipeytyi niistä. Aamuisin, verryttelyn ja venyttelyn yhteydessä olen roikkunut rekkitangossa jalat maassa. Tämäkin on mielestäni auttanut itsellä.

Hyviä vatsa- ja alaselkäliikkeitä itselle ovat olleet lankkupito/hoover ja turkkilainen ylösnousu. Sen lisäksi olen tehnyt yhdenkäden maastavetoja. En tarkoita sitä variaatiota, jossa mennään vaakaan, eli yhdellä jalalla seistään kropan ollessa vaaterissa ja paino toisessa kädessä kohti lattiaa. Vaan sellaista, että otetaan paino toiseen käteen ja siitä normi maastavedolla ylös. Onks sen nimi laukkunosto? Tää on hyvä korvike sivutaivutuksille. Ottaa kylkiin vähän samanlailla. Jonkin verran olen tehnyt myös tuulimyllyä/windmilliä ja se ei jostain syystä kipeytä mulla selkää vaikka siinä mennäänkin linkkuun.

Viimeseks jos haluu harrastaa voimailua tai muuten käydä kuntosalilla vaikka massanhakumielessä, niin kannattaa valita sellainen ohjelma joka on helposti muunneltavissa tilanteen mukaan. Itsekin sortunut siihen että ohjelmaa vaihdetaan tiuhaan ja uuden ohjelman sisäänajo kestää.

Kesäloman jälkeen aion jatkaa Wendlerin 5/3/1 ohjelmalla, koska pystyn nyt tekemään perusliikkeitä. Se on siitä hyvä että treenien lukumäärää pystyy muuttelemaan 1-4 kertaan viikko ja apuliikkeille on eri versioita (templateja). Syksyllä ajattelin tehdä sellaista versiota että avut tehdään kahvakuulalla. Eli perusrunko jackshittinä. Sitten vois jatkaa vaikka kehonpainoliikkeillä jos sais painoa pudotettua sikseen.

Toi ylipainon kerääntyminen oli mulle kiusallinen juttu. Olin kuitenkin vuosia ”vajaakuntoinen” ja kotona tuli kulutettua jääkaapin saranoita kohtuudella. No, nyt on vajaa parikymmentä kiloo pudoteltu ja toinen mokoma jäljellä. Eli projektin puolivälissä mennään. Tsemppiä kaikille selkävaivojen selättämiseen!

Heippa!

Minulla on myös nivelten yliliikkuvuus. Olet aivan oikeassa, kireät selkälihakset yrittävät pitää rankaasi pystyssä. Ensiksi tietysti se helpottava tieto, että yleensä iän myötä yliliikkuvuus vähenee.
Olen hyvää vauhtia matkalla kohti 40 ikävuotta ja minulla ei "luonnollisesta jäykistymisestä" ole tietoakaan, mutta selkäkipuhelvetin läpikäyneenä ja nykyisin kivuttomana, voisin yrittää kertoilla
asioita, joita olen yliliikkuvuuden kanssa eläessäni oppinut.
Itsekin kävin ennen ahkerasti hierojalla, koska selkäni ja niskani olivat aina jäykät ja kipeät. Hieronta auttoi tietysti juuri sillä hetkellä, mutta oikeastaan se vain pahentaa vaivaa. Selkärangan tueksi kiristyneet lihakset rentoutetaan ja ne joutuvat ponnistelemaan siis entistä enemmän pitääkseen sinut kasassa - kipu on taattu. Yritä välttää hierontaa ainakin selkärangan/niskan lähistöllä.
Ensin pitäisi tietysti saada sinut kivuttomaksi. Itselläni auttoi kävely. Aloitin ihan pienestä ja välillä tuntui, että sekin pahentaa, mutta jatkoin silti. Kävele vaikka joka päivä.
Toinen asia; mene OMT-terapeutille. Aluksi pidin häntä amatöörinä ja paskanpuhujana, mutta kyllä se mokoma oikeassa oli sittenkin! Eli enää en käy hierojalla, vaan ainoastaan OMT-terapeutilla (enkä enää joudu sielläkään käymään kuin esim. 2-3 käynnin sarjan kahdesti vuodessa!). OMT-terapeutti vääntelee, kääntelee ja naksauttelee. Aluksi se tuntui ihan turhalta ja puoskaroinnilta ja vähän sekin aluksi kipeyttää paikkoja, mutta lopulta se vaan sitten alkoikin auttaa! Lisäksi minulla on oman jalan mukaan tehdyt pohjalliset, jotka mahdollistavat esim. juoksuharrastuksen ja kyykkäämisen punttisalilla, koska ne korjaavat polven vääristynyttä liikerataa. Kalliit oli, mutta suosittelen varauksetta kaikille jotka ovat "huonorakenteisia".
Lopeta se venyttely. Minulle yksi suurimmista avuntuojista oli se, kun lakkasin venyttelemästä liikaa. Treenin jälkeen (sali, kävely, tai mitä nyt teetkään) välittömästi, kun lihakset ovat vielä lämpimät, palauta ne lyhyillä, muutaman sekunnin venytyksillä normaaliin pituuteensa. Käy pikaisesti koko kroppa läpi. Jos jotain paikkaa kiristää seuraavana päivänä, venytä sitä VÄHÄN. Itselläni pohkeet ja takareidet ovat paikkoja, jotka vaativat usein seuraavanakin päivänä pienen venytyksen. Mutta muutoin unohda venytykset ja liikkuvuusharjoitteet (liikkuvuuttahan haluat hillitä, et pahentaa...).

Oikeassa olet siinäkin, että vahvat lihakset antavat tukea rangalle. Siispä salille, mutta vasta sitten kun olet saanut itsesi kivuttomaksi! Salilla älä revi, niin ja aloita varovasti. Tarkoitan sitä todella; vaikka pää ja voimat kestäisivät suurempiakin painoja, hanki ensin pikkuhiljaa ja maltilla itsellesi kunnon "tukikehikko", esim. puolen vuoden ajan, ennenkuin alat haaveillakaan mistään maksimipainoista.
Paras neuvo vielä: malttia! Et parane hetkessä. Joskus tuntuu, että mikään ei auta ja mitään ei tapahdu, mutta muista maltti! Kokeile yhtä konstia kerrallaan (niin tiedät mikä auttaa!) ja jatka sitä vähintään 3kk, niin tiedät onko siitä hyötyä. Älä luovuta heti, jos joku uusi konsti hetkeksi pahentaa - se saattaa silti pitkällä tähtäimellä auttaa. Kuuntele itseäsi, opi lukemaan kehoasi. Olen itse löytänyt vihdoinkin balanssin siihen paljonko on sopiva määrä esim. venytyksiä. "Terveet" ihmiset jakavat usein neuvoja, jotka eivät sovi sinulle. Niinkuin nyt vaikka hieronta ja venyttely. Tämän vuoksi on tärkeää, että opettelet miten SINUN kehosi toimii ja pitäydy siinä, minkä olet hyväksi todennut - vaikka se olisi järjetöntä normaalifysiikan omaavalle.
Minulla osa nivelistä yliliikkuu ja osa menee lukkoon, eikä liiku juuri lainkaan. Ei mikään ihme, että kipuja tulee. Osan lukoista osaan nyt avata itse ja osaan tarvitsen OMT-terapeutin apua. Minulla oli vuosia lantio lukittunut ääriasentoon (SI-nivel) ja se aiheutti alaselkäkipua, joka säteili polvieen ja takareiteen, joskus jopa varpaaseen. Lääkärit eivät yliliikkuvuutta juurikaan tunne/tunnusta, vaan heidän mielestään kaikki selkävaivat johtuvat välilevyvaivoista ja he kuvittelevat, että vain jäykkä selkä voi olla kipeä. Etsi siis aktiivisesti itsellesi sopiva OMT-terapeutti, joka tietää/ymmärtää enemmän. Mutta muista, että hekään eivät kaikki ole hyviä! Jos tuntuu, että löysit sittenkin puoskarin, vaihda! Hyviäkin on!
Vaivan nimi on hypermobiliteettisyndrooma ja google auttaa. Varsinkin englanniksi (suomeksi vähän nihkeästi) löytyy runsaasti tietoa, kokemuksia ja vinkkejä!

Kiitokset kaikille vastauksista, aloittaja kyllä todellakin seuraa edelleen ketjua:). Onnittelut mörkömiehelle mave ennätyksestä!
Kirssin vastaus oli kyllä hyvää luettavaa. Täytyy lopettaa alaselän hierotuttaminen. Oon itseasias lukenu noista OMT- fyssareista ja miettiny menoakin.. On vaan jääny. Viimeks olin hoidossa ortopedisellä osteopaatilla. Hän teki sekä nivelhoitoa että perinteistä hierontaa. Olen myös itse niksautellut selkääni, kun saan se aika hyvin tehtyä.

Olis varmaan tosiaan hyvä löytää balanssi siihen et lihakset olis elastisia mut kuitenkin pystyis hallitsemaan ne mahdollisimman hyvin. Oon tosi paljon jumppaillut nyt vatsa-, selkä- ja pakaralihaksia. Samoin oon koittanu pitää selkärangan kokoajan neutraalissa asennossa- sen oppimiseen kyllä menee aikaa paljon. Pikkuhiljaa.

Back
Ylös Bottom