selkäjumppani, vajaa vai ei?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja temme6
  • Aloitettu Aloitettu
Treenaan selkääni kerran viikossa kehoilumielessä ja liikkeet ovat mave, ylätalja ja alatalja. Sali jossa treenaan on hieman puutteellinen; ylätalja löytyy mutta kahvoja/tankoja ei ole käytettävissä kuin yksi suora. Syventävät liikkeet riittävät minulle, mutta kaipaan mielipiteitä: riittääkö ylätalja rinnalle vedettynä leventäväksi treeniksi vai kaipaako treenini vielä neljännen liikkeen? Sali jossa treenaan on alakerrassani ja ajattelin hankkia sinne V-kahvan, tietoa mistä tällaisen saisin? Mielellään edullisesti, kiitos! :)

Riittää, jossain vaiheessa jos kyllästyt, vaihda salia. Niin kauan kuin saat sarjapainot ja selän kasvamaan, homma toimii.

Mulla on selän teossa täysin samat liikkeet, paitsi että ylätaljan teen yleensä niskan taa(rinnalle vedettynä en saa oikeanlaista tuntumaa). Noiden kolmen(maven,ylä-ja ala taljan) lisäksi teen vielä kulmasoutua käsipainolla. Mutta kun luin ton Miken kommentin niin kysymys kuuluukin, että kannattaako sitä kulmasoutua enää alataljan jälkeen tehdä? (alataljassa teen tällä hetkellä vuoroviikoin 3x12 ja 4x8)

temme6 sanoi:
Treenaan selkääni kerran viikossa kehoilumielessä ja liikkeet ovat mave, ylätalja ja alatalja. Sali jossa treenaan on hieman puutteellinen; ylätalja löytyy mutta kahvoja/tankoja ei ole käytettävissä kuin yksi suora. Syventävät liikkeet riittävät minulle, mutta kaipaan mielipiteitä: riittääkö ylätalja rinnalle vedettynä leventäväksi treeniksi vai kaipaako treenini vielä neljännen liikkeen? Sali jossa treenaan on alakerrassani ja ajattelin hankkia sinne V-kahvan, tietoa mistä tällaisen saisin? Mielellään edullisesti, kiitos! :)

ei riitä jos teet jokaista yhden sarjan...entä missä olankohautukset?

montako sarjaa siis teet kutakin liikettä?

itse ainakin teen ja niin tekee moni muukin. ja niin käsketään tehdä näin nopealla vilkaisulla savolaisen,herrasten molemmissa,taluksen (miesten treenissä)-kirjassa, ja näin tekee kokokkonenkin,treenammeko siis me muut päin persettä??

ja samat tyypit tekee myös sen maven tai polvista vedon...

Samat herrat tekee myös saman määrän hauiksille sarjoja kuin tavikset koko reenissä, vähän suhteutetaan hei.:)
Kyllä niitä kohautuksia voi tehdä mutta ei ne mitenkään pakollisia ole jos mavea tekee.

taluksen kirjassa mainitaan myös 1- ja 2-jakoset lähinnä alottelijoille sopiviksi ohjelmiksi :D

Ruhli sanoi:
Samat herrat tekee myös saman määrän hauiksille sarjoja kuin tavikset koko reenissä, vähän suhteutetaan hei.:)
Kyllä niitä kohautuksia voi tehdä mutta ei ne mitenkään pakollisia ole jos mavea tekee.
oletko lukenut heidän kirjojaan?? et tai et ainakaan ajatuksella.

siellä on neuvoja ja ohjelmia aloitteijasta ylöspäin,herrasilla kuntoilijollekin,
en ole kopioinut heidän ohjelmiaan,kun ei niitä edes ole noissa kirjoissa.

paitsi savolaisella mallina 1. hänen oma treeni viikko,jota ei kukaan edes halua kokeilla.

Kysynpä tässä samantien, että kuinka alas saatte tangon, kun ote on leveä myötäote? Leuanvedossa en nimittäin pysty pitämään tankoa rinnassa omallakaan paninolla, vaikka lisäpainoja nousee kapealla vastaotteella 70 kg muutaman sentin päähän rinnasta. Eli oisko kyseessä outo heikkous tietyissä lihaksissa tai tietyssä kulmassa vaiko vain välityksistä johtuva heikko kohta jolle ei mitään voi. Ero ei ehkä ole ihan noin hurja, miltä se kuulostaa, kun tuolla leveällä otteella nousee rintaan asti varmaan jotain 30 kiloa, mutta vain käväisemään.

Mr.Kynis sanoi:
Suotta niitä kohautuksia tekee jos kerran mave on ohjelmassa.

Aivan. Ei kukaan aloittelija tarvi vielä kohautuksia ohjelmaan kunhan on mave ja kulmasoutu mukana. Toisaalta yksi sarja kohautuksia treenin päätteeksi tuskin tappaakaan....

Se nyt on vaan niin, että reenaus on kovin yksilökohtaista. Minä teen kohautuksia kolme sarjaa kässäreillä ihan vaan sen takia, että se tuntuu hyvältä ja ottaa mukavasti trapseista. En ymmärrä miten mave voisi sieltä ottaa, ei ainakaan minulla ota.

Teen yläselän ja alaselän erikseen ja olen ollu tyytyväinen tuloksiin. + trapsit.

Ei sitä tarvitse liikaa hifistellä ja kitistä. Tekee niin, miten itse parhaakseen katsoo ja tuntee lihaksissaan.

edit:

Juu-u, olen samalla linjalla, että aloittelijan ei tarvinne kohautuksiin hirmusti kiinnittää huomiota. Kuvaan aloittelijan henkilönä, joka on aloittamassa saleilua kunnonkohottamismielessä, eli tekee yksijakoista, kunnes peruskunto on kohdallaan aloittaa lihasryhmäpainoitteinen harjoittelu (3, 4 tai 5 jakoinen ohjelma).

edit2:

Liikkeilläkään ei IMHO ole väliä, sillä sekin riippuu täysin ihmisestä mikä liike toimii hyvin ja mikä ei. Ei aloittelijan tarvitse heti ruveta maastavetämään jos minulta kysytään.

Esitinpä kovin eriäviä mielipiteitäni :>

darvinisti sanoi:
Kysynpä tässä samantien, että kuinka alas saatte tangon, kun ote on leveä myötäote? Leuanvedossa en nimittäin pysty pitämään tankoa rinnassa omallakaan paninolla.

Älä sotke mitään paninoja tähän nyt ollenkaan :)

No joo itse jätän aina ehkä viitisen senttiä vajaaksi tuossa leuanvedossa. Mutta kyllä luulisin saavani tangon ihan rintaan asti...

Tästä off-topicistahan on ollut sellaista puhetta toisessa threadissä, että yläasennossa käsissä riittää 90 asteen kulma, jos liikkeellä treenataan selkää. Sen jälkeen alkaa liike mennä käsille.

sfl sanoi:
Kuvaan aloittelijan henkilönä, joka on aloittamassa saleilua kunnonkohottamismielessä, eli tekee yksijakoista, kunnes peruskunto on kohdallaan aloittaa lihasryhmäpainoitteinen harjoittelu (3, 4 tai 5 jakoinen ohjelma).
pakko kysyä miksi pitäisi vaihtaa useampijakoiseen ohjelmaan, kun useat saavat perusliikkeisiin pohjautuvalla 1-2 jakoisella parasta kehitystä. esim. hst on todettu monella hyväksi ohjelmaksi ja taitaapa systeemin takaa löytyä ihan hyviä perusteitakin 1-jakoisen treenin tehokkuudesta.

huumor sanoi:
pakko kysyä miksi pitäisi vaihtaa useampijakoiseen ohjelmaan, kun useat saavat perusliikkeisiin pohjautuvalla 1-2 jakoisella parasta kehitystä. esim. hst on todettu monella hyväksi ohjelmaksi ja taitaapa systeemin takaa löytyä ihan hyviä perusteitakin 1-jakoisen treenin tehokkuudesta.

Ei tarvitsekaan. Voi vaihtaa jos haluaa. Olis varmaan pitänyt laittaa tuohon, että henkilö joka treenaa sellaisella yksijakoisella, joka on turvallinen ja yksinkertainen, jolla on hyvä aloittaa salilla käynti.

Yksi lysti perusteiden kanssa, kokeilemalla se selviää mikä toimii ja kenelle :>

huumor sanoi:

Väitän, että vaihtelu on tässäkin kaiken a ja o. Jos teet 5 vuotta hst:llä lopussa junnaten ja sitten vaihdat vuodeksi kolmijakoiseen, muutos voi olla valtava. Sitten kun junnaa niin takaisin hst:hen ja avot, taas toimii.

Back
Ylös Bottom