Selkä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
34
Olin eilen puntilla ja tein kulmasoutua, maastavetoa ja etukyykkyä kaikissa näissä pyramiidia, sen lisäksi olin tehnyt lähes samanlaisen treenin 3 kertaa lähi päivien aikana tein kaikkissa liikeissä pyramiidia. Etukyykkyssä kun sitten olin päässyt pyramiidin huipulla ja lähdin sitten keventämään painoja tuntuin heti kun nosti painot telineestä kipua selässä mutta tein sarjan lopuun hammasta purren. Mutta selkä tuli todella kipeäksi, syvään hengitys välillä sattuu, selkä on jäykkä ja venyttäminen sattu eikä pysty tekemään yhtään kiertäviä liikeistä eikä selkä kestä tärinää. Kipu tuntuu leveissä selkä lihaksissa ja vähän myös syvissä mikä avuksi?

Enpä tierä sanoa, mutta heitänpä itsekin kysymyksen ilmaan:
itselläni tuli juhannuksena selkä kipeäksi, kipu tuntuu oikeaa kylkeä venytettäessä, eli kun taivutan yläkehoa vasemmalle, niin silloin kipu tuikkaa oikeiden kylkilihasten tuntumaan, ikäänkuin rintakehän sisäpuolelle. En oikein muuten osaa asiaa selittää. Onko kenelläkään muilla vastaavanlaisia kokemuksia ja mistäköhän lienee kysymys..? Muuten kipua ei tunnu, mutta välillä asennon ollessa sellainen, että se ikään kuin venyttää oikeaa kylkeä, niin silloin kipu tuikkaa. Venyttäessäni vasenta kylkeä, eli taivuttaessani yläkehoa oikealle kipua ei tunnu.
Onkohan tuo vain jonkinlainen revähdys tms.? Toivottavasti ei mitään vakavaa, kun 10. päivä pitäisi lähteä Sodankylään rymyämään..

Raato555: Kertoisitko tarkemmin kivusta, ymmärsin sen olevan yläselässä, onko myös lapojen kohdalla kipua? Säteileekö kipua käsiin, onko puutumista etc. Onko leposärkyä, miten reagoi kuumaan/kylmään?

Olet kyllä tehnyt aika paljon kyseisiä liikkeitä lähipäivinä, ehkä liikaakin. Saattaa olla että keho on ottanut nokkiinsa liiasta treenimäärästä.

Mä itse aattelin laittaa tämän kyssärin tänne. Viime viikolla treenasin selän ja seuraavana päivänä oikeapuoli selästä oli kipeämpi kuin vasemman puolinen, nooh kipu lähti pois muutaman päivän kuluttua kuten kaikki lihaskivut. Mutta tänään otin kyykky tangon ja lähin kyykkäämään, niin kekkonen toi oikean puolinen selkä alkoi vihlomaan ja sitä särki todella kovaa. Sinne meni hyvät jalkatreenit melkein harakoille, mutta yritin silti tehdä jotain kipellä selällä. Noh nyt juuri venyttelin jalat ja selän, selkää venyttelin varsinkin oikeaa pulto yli 10 minuuttia putkeen samalla venytys liikkeellä ja vähän helpotti, mutta ei kaikkia kipuja vieny. Onko tämä vaan lihaskipua vaiko jotain vakavampaa? Niin ja voisiko joku ystävällisesti laittaa kuvia tai videoklippejä miten voisin venyttää selkää eri liikkeillä.

Mä itse aattelin laittaa tämän kyssärin tänne. Viime viikolla treenasin selän ja seuraavana päivänä oikeapuoli selästä oli kipeämpi kuin vasemman puolinen, nooh kipu lähti pois muutaman päivän kuluttua kuten kaikki lihaskivut. Mutta tänään otin kyykky tangon ja lähin kyykkäämään, niin kekkonen toi oikean puolinen selkä alkoi vihlomaan ja sitä särki todella kovaa. Sinne meni hyvät jalkatreenit melkein harakoille, mutta yritin silti tehdä jotain kipellä selällä. Noh nyt juuri venyttelin jalat ja selän, selkää venyttelin varsinkin oikeaa pulto yli 10 minuuttia putkeen samalla venytys liikkeellä ja vähän helpotti, mutta ei kaikkia kipuja vieny. Onko tämä vaan lihaskipua vaiko jotain vakavampaa? Niin ja voisiko joku ystävällisesti laittaa kuvia tai videoklippejä miten voisin venyttää selkää eri liikkeillä.
Välilevynpullistuma, tai muuten vaan joku nikama niksahtanut huonoon asentoon?

Silmukka sanoi:
Välilevynpullistuma, tai muuten vaan joku nikama niksahtanut huonoon asentoon?
Hmm saattaa olla, mutta en usko että nikamasta o kyse, kun tuntuisi, että tuo lihas olisi kekkosen kipee, en tiiä sitte. Onko mitään vakavampaa, etten voisi treenata tällä viikolla selkää? Noo ensi viikolla en pääse treenaa olenkaan ja siinä ajassa selkä saa tarpeeksi lepoa ja ravintoa jotta jaksaa treenata ja ilman kipua.

Onko mitään vakavampaa, etten voisi treenata tällä viikolla selkää? Noo ensi viikolla en pääse treenaa olenkaan ja siinä ajassa selkä saa tarpeeksi lepoa ja ravintoa jotta jaksaa treenata ja ilman kipua.

Jos yhtään epäilyttääkään selän kunto, niin jättäisin treenaamatta. Mielummin ylimääräinen viikko taukoa nyt kuin kuukausi tai pari hetken päästä.

Mä itse aattelin laittaa tämän kyssärin tänne. Viime viikolla treenasin selän ja seuraavana päivänä oikeapuoli selästä oli kipeämpi kuin vasemman puolinen, nooh kipu lähti pois muutaman päivän kuluttua kuten kaikki lihaskivut. Mutta tänään otin kyykky tangon ja lähin kyykkäämään, niin kekkonen toi oikean puolinen selkä alkoi vihlomaan ja sitä särki todella kovaa. Sinne meni hyvät jalkatreenit melkein harakoille, mutta yritin silti tehdä jotain kipellä selällä.

Onhan NGV sun tuo kyykkytekniikka katsottu jonkun toimesta (jonkun,jolla se on erittäin hyvin hallussa)? Tulee mieleen, että jos ensin selkätreenissä on syystä tai toisesta alaselkä toispuoleisesti rasittunut, ja sitten perään lannerangan -ja lantionhallinta ei kunnolla pelitä kyykyssä ,niin sitä liikkeenhallintaa ja tekniikkaa selkä- ja jalkaliikkeissä kannattaisi vielä katsoa?
Mitenkäs muuten sun vatsalihastreenit?

Sulla on vahvat nuo jalat, mutta keskivartalon hallinta on vielä sitäkin tärkeämpää kovien treenien onnistumisessa.:)

Inkeri sanoi:
Onhan NGV sun tuo kyykkytekniikka katsottu jonkun toimesta (jonkun,jolla se on erittäin hyvin hallussa)? Tulee mieleen, että jos ensin selkätreenissä on syystä tai toisesta alaselkä toispuoleisesti rasittunut, ja sitten perään lannerangan -ja lantionhallinta ei kunnolla pelitä kyykyssä ,niin sitä liikkeenhallintaa ja tekniikkaa selkä- ja jalkaliikkeissä kannattaisi vielä katsoa?
Mitenkäs muuten sun vatsalihastreenit?

Sulla on vahvat nuo jalat, mutta keskivartalon hallinta on vielä sitäkin tärkeämpää kovien treenien onnistumisessa.:)
Kyllä tekniikka pitäisi olla ihan jees sekä syvyys. Oon kyykkiny personal treinerin kanssa ja se sanoi, että ihan hyvä, mutta hitusen hitaammin lasket ittes alemmas jne, mutta muuten ihan näitti tekniikka. Nutcracker katteli ja ei löytänyt mitään suurta vikkaa omassa kyykky tekniikasta, mutta en tiiä sitte, tosin Hack-kyykkyä tein niin siinä ei selkä vihlonu yhtään, koska se oli tuettuna pehmeeseen pehmusteeseen.

Mun vatsatreeni on yleensä jollain tegnogymin laitteella 2-3 kertaa viikossa 3*20 settiä, eli ei hirveän kummoinen. Ja kiitos Inkeri kannustuksesta, muka vahvat jalat, yeah right. Mutta silti se kuulostaa hyvältä kun se tulee Pron sormista.

Edit: Niin joo tänään ei vihlonu läheskään yhtä paljon kuin eilen, kun venyttelin 15 minuuttia selkää. Saattaa olla että mää kattelen liikaa treenin, ravinnon ja levon perään, mutta unohtanu kokonaan tuon venyttelyn.

TJJ sanoi:
Jos yhtään epäilyttääkään selän kunto, niin jättäisin treenaamatta. Mielummin ylimääräinen viikko taukoa nyt kuin kuukausi tai pari hetken päästä.
Joo niin aattelinkin. Tällä viikolla aattelin vaan tehdä pumppi treenin selälle ja selkä saa ensiviikon ihan vaan levätä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mun vatsatreeni on yleensä jollain tegnogymin laitteella 2-3 kertaa viikossa 3*20 settiä, eli ei hirveän kummoinen.

En ole alan ammattilainen, mutta uskallan silti väittää, että yksi syy saattaisi piillä tässä. Eli noin pitkillä sarjoilla - varsinkaan täysohjatussa laitteessa tehtynä - et kyllä kehitä keskikroppaasi sellaista voimaa ja pitoa, mitä raskaat kyykyt vaativat. Eikä sitä keskivartalon heikkoutta myöskään vyöllä kompensoida.

En aio tehdä tästä "vyö vaiko ei" -väittelyä, joten tyydyn ehdottamaan, että a)lyhentäisit vatsatreenisi sarjoja b)monipuolistaisit vatsaharjoitteluasi, myös kyljet ja kiertävät lihakset kaipaavat treeniä c)ryhtyisit tekemään vatsatreenisi pääosin muuten kuin tuetuissa ja ohjatuissa laitteissa, jotta myös keskivartalon stabiloivat lihakset kehittyisivät. Äläkä unohda myöskään alaselän treeniä, johon pätevät pitkälti samat jutut, kuin vatsatreeniinkin.

Ja tietenkin on (tai pitäisi olla!) selviö, että kipuvaiheessa ei kannata tehdä mitään kovia selkätreenejä, vaan keskittyä kuntouttavaan jumppailuun.

Tähtityttö sanoi:
Miksei lepo samantien? Mä en ainakaan riskeerais.
Ensiviikolla ei tää tähtipoika pääse olenkaan salille kun meen keskelle ei mitään eli korpeen ja tällä viikolla olen täällä siviilisaation keskellä jossa on sali ja mä oon vaan niin urpo, että vaikka sattuisikin niin treenaisin ihan kevyesti.

Gillyanne sanoi:
Hmm tuossa saattaisi olla järkeä! Pitääpäs tuota kokkeilla nyt saa vatsat kyyttiä eri kulmista ja vähemmän sarjoja ja enenmmän intesiteettiä!

Edit: nyt alkaa olla toi selkä vähän paremmassa kunnossa.

Back
Ylös Bottom