selkä rikki kyykyssä, milloin uskaltaa kokeilla uudestaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Urpåå
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Probleemana se, että olen juuri aloittanut salilla käymisen ja tekniikkani kyykyssä on näköjään aika huono :D. Nimittäin tuossa pari päivää sitten viimeistä sarjaa suorittaessa selkä meni huonoon asentoon, ja tunsin voimakasta kipua alaselässä. Tässä nyt noin viikko on pidetty taukoa ja voin onneksi jo seisoa normaalisti, sekä kipu on enää melko lievää. Sen vain haluaisin tietää, että missä vaiheessa uskaltaa mennä uudestaan salille? Okei, itsehän sen tiedän ehkä parhaiten, ja kokeilemallahan se selviää, mutta en tahtoisi selkäni menevän uudestaan yhtään pahempaan kuntoon. Kannattaisiko minun vain odottaa kivun katoamista täysin, pienillä painoilla kokeillen tms.? Kiitos kaikille, jotka vaivautuvat vastaamaan :)

jos joku paikka on "huonolla" tavalla kipeä niin sitä ei välttämättä kannata rasittaa.
maksimissaan kivun rajoissa todella kevyillä painoilla ja sitten tekniikan harjoittelua.

jos tekniikka mietyttää, niin pyydä jotain kanssa treenaajaa arvioimaan tekniikkaa tai ota video ja postaa se pakkiksen treenivideo ketjuun.

muista kunnon alkulämpät ja venyttely :)

vaikka kyykky onkin ns. kuningasliike niin on niitä muitakin liikkeitä / lihasryhmiä olemassa joita voit hyvin treenata vaikka selkä olisi hellänä. eli salille vaan jos siltä tuntuu

Ihan ensimmäisenä laitat sen tekniikan kuntoon, vaikka jonkun kokeneemman avustuksella. Sitten kun tekniikka on kunnossa niin voit jatkaa kyykkyharrastusta isommilla painoilla. Vaikka kyykky on tärkeää, niin ei se ole niin tärkeää, että kannattaisi selkää rikkoa.

Mulla meni viime vuonna kyykyssä selkä paskaksi. Oli kyllä jo ennen sitä kokenut kovia raskaudesta, onnettomuudesta ja väkivallasta. Eli selkä on ollu mulle aina kropan heikoinlenkki. Itsellä autto sillon yhden jalan kyykky, koska mulla se ei ainakaan rasittanu niin paljoa alaselkää. Ja mun tuttava myös aukas lukot selästä. Mahtava tunne kun neljästä kohtaa napsahtaa. Kivut katos samantien pois :) Sitten aloin hiomaan tekniikan kuntoon. Ja nyt voin sanoa et, kun kaks kuukautta on pystyny käymään 3-4krt viikossa salilla ilman et on pitäny reenejä jättää väliin selän takia.

Lepäät sitä selkää viikon vielä, sit meet salille kyykky tekniikka kuntoon, Ja sit alat rakentamaaan semi keyvistä painoista ylös.

Lääkäriltä pyydät lihasrelanksantteja ja esim voltarenia tms särkylääkettä muutamaksi päiväksi. Älä mee salille vielä, mutta kotona voit tehdä kevyttä venyttävää/mobilisoivaa jumppaa ja testailla sitä kyykyn liikerataa. Ihan venähdykseltä/revähdykseltä tuo sun homma kuulostaa, jos ei jaloissa/pakaroissa ole ns säteilykipua, tunnottumuutta tai pistelyä. Sulla on luultavasti aika heikko liikkuvuus selän ja lantion alueella, panosta siihen jatkossa!

vähemmän painoa ja tekniikka haltuun. Itse opettelin smithissä ja sieltä menin vapaaseen tankoon.

Mulla meni kans alaselkä yhessä vaiheessa paskaks alataljasoudussa ja en pystyny tekee mavea/kyykkyä 2 viikkoon. Eli anna kuukausi lepoaikaa. Pidä mielessä, että sun selkä ei ole enää entisensä eli voit todella helposti pistää sen taas paskaks. Käytä ehdottomasti vyötä ja erittäin tiukalle.

Ja salista on turha pitää taukoja. Älä vain käytä vähän aikaa alaselkää. Eli selkää taljoissa ja sotilaspenkkiä jne. Jalkoja pystyy tehdä vaikka hackin muodossa.

No mulla ainakin oli se selkä niin paskana ettei sängystä päässy ylös kuin kierimällä ja lasta ei pystynyt nostamaan tai laskemaan ilman särkylääkkeitä. Et kyllä se pitää jokasen kuulostella missä kunnossa se selkä on oikeesti ja jatkaa sen mukaan.

Ite oon hajottanu selän 2 kertaa. Kerran kyykyssä toisen kerran alataljassa.
Kummallakin kerralla sama homma viikon ajan ei saanu sukkia kunolla jalkaan ja nukkuminenkin tuotti kipua.
Epäilen vahvasti välilevyjä.
Kannattaa panostaa liikkuvuuteen, lämmittelyyn ja venyttelyyn sekä treenata syviä vatsoja. Etukyykky auttaa ja voimapyörä.
Painonnoston myötä atg kyykkykään ei enää tuota vaikeuksia, kuten ennen :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
vähemmän painoa ja tekniikka haltuun. Itse opettelin smithissä ja sieltä menin vapaaseen tankoon.

Tästä olen hieman eri mieltä. Smith-kyykky liikkeenä on varmasti ihan ok, mutta varsinaisen kyykyn opetteluun se ei mielestäni sovi, koska liikerata on erilainen.

Mitä tulee tuohon selän kipeytymiseen ja siitä paranemiseen, niin itselläni samanlaisen episodin jälkeen auttoi se, että pidin vajaan viikon vapaata ja sen jälkeen menin takaisin salille kyykkäämään.. En tietenkään raskailla painoilla, vaan ihan murto-osalla siitä, mitä maksimipainot olivat.. Tällä sai selkää lämpimäksi ja kipu loppui käytännössä ekan kevyen treenin jälkeen, vaikkakin hieman arka selkä oli vielä jonkin aikaa..

Siis välilevyille ei todennäköisesti ole käynyt mitään sen kummempaa, sillä kipu ei säteile muualle kehoa ja kipu on enää melko vähäistä. Voisiko syy olla juuri tuossa heikossa liikkuvuudessa selän ja lantion alueella? Kun pohjalla oli jo yli parikymmentä onnistunutta(?) toistoa, ja viimeisellä toistolla tuntui, että kyykkäsin "liian alas", jolloin selkä kipeytyi. Selkäni on aina ollut huono, johtuen monen vuoden potkunyrkkeilyharrastuksesta + melko nopeasta pituuskasvusta, sekä liiallisesta istumisesta :rolleyes:. Minkä kokoisia painoja kohtalontoverit ovat käyttäneet samassa tilanteessa? Jos nyt käytän noin 80-100kg sarjapainoja, niin olisiko joku 40-60kg sopiva, vai jopa "liian kevyttä"

Parikymmentä toistoa huntilla on melkonen laattatreeni kokeneemmallekin harrastajalle, joten nyt on varmaan syytä laittaa se tekniikka kuntoon.

yks mikä on kokeilemisen arvonen ton liikkuvuuden parantamiseen on pelkkä istuskelu kyykky asennossa.

itse harrastan sitä suht paljon eikä ole ongelmaa kyykätessä sen suhteen että ei pääsisi oikeaan asentoon/ syvyyteen.

Siis välilevyille ei todennäköisesti ole käynyt mitään sen kummempaa, sillä kipu ei säteile muualle kehoa ja kipu on enää melko vähäistä. Voisiko syy olla juuri tuossa heikossa liikkuvuudessa selän ja lantion alueella? Kun pohjalla oli jo yli parikymmentä onnistunutta(?) toistoa, ja viimeisellä toistolla tuntui, että kyykkäsin "liian alas", jolloin selkä kipeytyi. Selkäni on aina ollut huono, johtuen monen vuoden potkunyrkkeilyharrastuksesta + melko nopeasta pituuskasvusta, sekä liiallisesta istumisesta :rolleyes:. Minkä kokoisia painoja kohtalontoverit ovat käyttäneet samassa tilanteessa? Jos nyt käytän noin 80-100kg sarjapainoja, niin olisiko joku 40-60kg sopiva, vai jopa "liian kevyttä"

No huono lämmittely+jonkinsortin rävähtävä suoritus yleensä aiheuttaa alaselkään revähdyksiä/venähdyksiä. Varmaan oot aika nopeesti pudottanut sen kyykyn syvälle ja sieltä ylös.

No huono lämmittely+jonkinsortin rävähtävä suoritus yleensä aiheuttaa alaselkään revähdyksiä/venähdyksiä. Varmaan oot aika nopeesti pudottanut sen kyykyn syvälle ja sieltä ylös.

Voi olla, mutta en usko, sillä pohjalla oli jo monta toistoa ja teen kyykyt ensimmäisenä alkulämmön jälkeen. Eikä kipu tuntunut "ylöspäin" lähtiessä, vaan kun olin menossa vielä "alaspäin".

yks mikä on kokeilemisen arvonen ton liikkuvuuden parantamiseen on pelkkä istuskelu kyykky asennossa.

itse harrastan sitä suht paljon eikä ole ongelmaa kyykätessä sen suhteen että ei pääsisi oikeaan asentoon/ syvyyteen.

Kiitos vinkistä, menee varmasti kokeiluun :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom