selkä, korjaamista?

Eli olen tehnyt selän (hauikset samana päivänä) seuraavanlaisella ohjelmalla:

kulmasoutu tanko 2x10
ylätalja v-kahva 4x10
alatalja v-kahva 4x10

ja sitten hauiksillle

3x10 hauis tanko
2x10 hammer
2x10 hauis talja

Aloin miettimään kannattaisiko tuota selkätreeniä korjata; onko 4x sarjat liian paljoa?

Muuten harjoittelen kolmijakoisella ohjelmalla ma,ke,pe (rinta,olka,ojentaja ; selkä,hauis ; jalat )

Taskuraha sanoi:
Aloin miettimään kannattaisiko tuota selkätreeniä korjata; onko 4x sarjat liian paljoa?
Ei ole liian paljon sarjoja, kun selästä on kyse. Selkää voi/kannattaa hinkata huolella, koska se tarvii useimmilla kasvaakseen huomattavasti enemmän rasitusta kuin muut lihasryhmät. Myös pohkeet kuuluvat tavallisesti näihin erityistä huomiota ja raiskausta vaativiin lihasryhmiin. Oma selkä lähti hienosti kasvuun, kun kiinnitin suoritustekniikkaan huomiota ja nostin sarjojen kokonaismäärän 16 ja 20 välille.

Jep, meikän pitää ainakin tehdä useita sarjoja, ja rasittaa selkää useasta eri kulmasta, että selkä tuntuu valmiilta tapaukselta ja seuraavana päivänä latsit on tulessa.

Tomi sanoi:
Ei ole liian paljon sarjoja, kun selästä on kyse. Selkää voi/kannattaa hinkata huolella, koska se tarvii useimmilla kasvaakseen huomattavasti enemmän rasitusta kuin muut lihasryhmät. Myös pohkeet kuuluvat tavallisesti näihin erityistä huomiota ja raiskausta vaativiin lihasryhmiin. Oma selkä lähti hienosti kasvuun, kun kiinnitin suoritustekniikkaan huomiota ja nostin sarjojen kokonaismäärän 16 ja 20 välille.

Siis piukkoja sarjoja on 16-20.....?? ....ei kai nyt sentään !

Mulla on muuten toiminut tosi hyvin sellaiset sarjat, että ensin lämmitellään, sitten tehdään joku 20 toiston sarja ja kun rupeaa polttamaan niin lopetetaan kesken, ja lisätään aina painoa ja toistomäärät laskee, ja lopuksi tehdään niin isolla painolla kuin pystyy ja niin loppuun asti kuin pystyy, eli oikeastaan vain yksi kova sarja. Tekniikkakin pysyy paremmin kasassa, kun lähtee pienillä painoilla tekemään sitä liikettä. Ettei lämmittelyn jälkeen heti tehdä sitä silmät kierossa maksimisarjaa.

Tomi sanoi:
Oma selkä lähti hienosti kasvuun, kun kiinnitin suoritustekniikkaan huomiota ja nostin sarjojen kokonaismäärän 16 ja 20 välille.

Hmm...itsekkin olen joutunut kiinnittämään suoritustekniikkaan huomiota mutta sen jälkeen ovat sarjamäärät laskeneet roimasti siitä mitä ennen olivat. Ei yksinkertaisesti jaksa/pysty hinkkaamaan yhtä ja samaa liikettä paria-kolmea sarjaa enemmän, samoin liikkeitäkin on korkeintaan 4.

Tomi sanoi:
No kyllä nyt sentään. Tätä kutsutaan myös volyymitreeniksi.

Voi voi sentään !
Mutta jos totta puhutaan, niiin suositteletko NATU treenaajalle 20 piukkaa sarjaa selälle ? Näin nopeesti ajateltuna , vois toi ylikunto tulla kylää aika hätäseen.

Voisko esim. 12 sarjaa olla sopiva mulle? Oon treenannu aktiivisesti salilla nyt yli 1,5 vuotta.

juhata sanoi:
Voi voi sentään !
Mutta jos totta puhutaan, niiin suositteletko NATU treenaajalle 20 piukkaa sarjaa selälle ?
No se riippuu tasan siitä treenaajasta. En ole sitäpaitsi tässä threadissa suositellut mitään määriä, vaan kertonut pelkästään, mikä itselleni tehosi. :) Mutta jos jengi jauhaa jotain helvetin HAUISTA 9-12 sarjaa, niin selälle tuo 20 sarjaa kuulostaa vielä lihasryhmän kokoon suhteutettuna ihan hyvältä määrältä. Ei se 20 sarjaa varmasti varmasti kaikille sovi. Esim joku Mike tekee pari sarjaa selkää ja ei sen jälkeen mahdu ovista, kun on jo niin pumpissa. Minulla tuo sarjamäärä jää yleensä tuohon 16 kieppeille, mutta joskus, jos virtaa riittää, otan vielä sen muutaman sarjan vielä jotain bonus-liikettä lisää. :rock:

hmm mulle kyllä ammattilainen teki selkätreeniin pisin sarja on 10 :/
emmä tiedä sit mut toiminu on kyllä..

r0hmu sanoi:
hmm mulle kyllä ammattilainen teki selkätreeniin pisin sarja on 10 :/
emmä tiedä sit mut toiminu on kyllä..
Pisin sarja? Nyt puhuttiin sarjojen määrästä eikä sarjojen pituudesta.

Ottaisin kyllä mieluusti tuohon ohjelmaan lisää liikkeitä. Suotta tekee neljä sarjaa samaa liikettä. Vaihda vaikka välillä oteleveyttä. Esm.

2 x kulmasoutu tangolla
2 x alatalja kapealla otteella
2 x v-ylätalja
2 x leveä ylätalja
2 x selkäpenkki

Tai jotain sinne päin...

Lisää treeniis ylätalja leveellä otteella taakse, tautisen hyvä liike. Muista tekniikka. Älä muuta treenejäs radikaalisesti vaan pikku hiljaa. Jos nostat 10 sarjasta 16:sta tai jopa yli niin älä nosta kerralla. Ite teen noin 12-18 sarjaa per selkätreeni, ja hyvin jaksaa natuna.

3*ylä-talja eteen
3*kulmasoutu kp
2*alatalja
3*ylä-talja taakse (pumppi)
3*vipunostot kulmassa takaolkapäille

sarjapituudet ~10

Tomi sanoi:

Kyllä tuntuu toimivan tämä suurempi sarjamäärä meikäläisenkin selälle. Aika vakio mulla oli 5 jakosessa 17 sarjaa selälle. Ja hyvin ne pystyin vetämään minuutin palautuksilla 40-45 minuuttiin. Tosin sitte kyllä tiesi että tulipa tehtyä selkätreeni. Ja tähä päälle vielä 3-4 sarjaa kohautuksia epäkkäille.

Nyt 2-jakosella teen 6 sarjaa selälle ja sama määrä tulee tehtyä vain etu ja takareisille. Ja tämä setti tulee 2 kertaa viikossa suurinpiirtein. Sarjoja tässä vähän vähemmän, mutta niin se on kaikkien muiden lihasryhmien kohalla, mutta pystyypä vetämään entistäkin kovempaa.

Back
Ylös Bottom