lej sanoi:
Et sattuis tietämään miten tota yliliikkuvuutta pitäis hoitaa. Itsellä on se diagnosoitu, mutta hoitoohjeet ei ollu kovin hyvät. Kipu tulee ainoastaan jos istuu pitkään huonolla tuolilla (töissä ei muita olekaan, mutta onneks on vaan kesätyö), kyykyn kestää ja mavenkin, eikä ole aamulla kipeä. Myös pitkään seisominen aiheuttaa kipua.
Lol, luin ensiksi koko messusta lauseen että "onneksi on vain käsityö" ja aloin miettiä että voiko sitäkin harrastaa niin paljon että selkä menee yliliikkuvaksi :D
Mulle apua on tuottanut seuraavat jutut:
- vatsalihakset tiukaksi, ne kuuluisat syvät. Voimapyörä toimii, samoin se että aina salilla ollessa ennen kaikkia liikkeitä vetää navan jämäkästi sisään ja kääntää lantiota vähän "sisäänpäin". Tässä on monipuolisuus tarpeen.
- selän liikkuvuusharjoitukset (kun alaselkä liikkuu liikaa, niin yläselkä jää helposti liian jäykäksi). Eli sellaista "hermopumppausta" niin että selkärankaa ja muita hermoja pitkin tuntuu venytystä. Esim. tuolille istumaan lysyyn selkäranka ihan kasassa ja pään nyökyttelyä. Fiilis on sellainen outo, ikäänkuin koko selkää pitkin tuntuu säteilyä. Tätä tosi varovasti, ei saa käydä kipeästi vaan liike pitää pysäyttää ennenkuin sattuu. Sitten lisäksi varovaisia selkärangan kiertoliikkeitä. Näissä molemmissa vaan pitää muistaa että tarkoitus ei ole lisätä liikkuvuutta alaselässä vaan tavallaan pitää välilevyt liikkeessä ja vähän helpottaa mahdollista hermojen puristuneisuutta (mulla oireilee iskiaksena aina joskus, niinkuin nyt ): )
- etureisien ja lonkankoukistajien tosi runsas venyttely (yleensä lantion/jalkojen seudun, myös takareisien). Mulla löysään alaselkään liittyy liiallinen notko, jota kireät lonkankoukistajat korostaa, ja taas sattuu iskiakseen. Pakaroitakin voi venytellä, ne tuntuvat kiristyvän.
- paikallaan olemisen välttely. Tuolina voi kokeilla satulatuolia. Fysio suositteli että voisi kokeilla istua kuntopallonkin päällä (selkäranka saisi koko ajan pikkuliikettä), mutta niin HC:ksi en ole vielä mennyt.
- mave/kyykky-ykköset tms. olen jättänyt kokonaan pois. Muutenkaan selkä ei tykkää jos pitää mennä kyykyssä niin alas että selkä kallistuu eteenpäin ja kuorma siirtyy alaselälle. Etukyykky on muuten tässä hyvä korvike.
- suorin jaloin tehty mave pitkillä sarjoilla on aika kuningas, mutta tässä pitää tunnustella kroppaansa. Mulla se tuntuu parantavan alaselän fiilistä.
- kunnon (OMT-) fysioterapeutin taksa maksaa itsensä takaisin jos vaan noudattaa yksilöityjä ohjeita
- kärsivällisyyttä. Jos nyt aloittaa päivittäisen venyttelyn ja vahvistamisen, niin tuloksia näkee ehkä 2-3 kk päästä, ja toisaalta taas jos jättää sen pois niin parin viikon sisällä selkä saattaa olla taas huonommassa kunnossa.
edit: vielä piti lisätä se, että burana on ystäväsi. Yleensä en ota kipulääkkeitä turhaan, mutta olen huomannut että jos alaselkä on menossa kramppiin (kipuilee, väsyy, ei oikein iltasella osaa rentoutua) niin napakalla päivän-parin buranakuurilla (400-600 mg 4x päivässä) saa tilanteen pysäytettyä. Muuten voi käydä niin että jumitus etenee koko selkään ja sitten ollaan kuin rautakankena, ja nukkuminenkin jää huonoksi.