Selkä kipeytyy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pumba
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Missukka: kannattaa tsekata mimmosella patjalla mies nukkuu. Jos kipuilu on aamuisin pahinta niin se voi johtua ihan vääränlaisesta patjasta. Oman siipan selkäkivut hellitti kun hommattiin pehmeämmät vyöhykepatjat. Edelliset oli jotkut peruspatjat Sotkasta.

Ironbutt sanoi:
Missukka: kannattaa tsekata mimmosella patjalla mies nukkuu. Jos kipuilu on aamuisin pahinta niin se voi johtua ihan vääränlaisesta patjasta. Oman siipan selkäkivut hellitti kun hommattiin pehmeämmät vyöhykepatjat. Edelliset oli jotkut peruspatjat Sotkasta.

Se osti just uuden jenkkisängyn... Ja ongelmat alkoi jo ennen sitä! Pari vuotta on jo ollu. :( Noh. Selviää kunhan pääsee sinne lääkäriin. toivottavasti.

Pumba sanoi:
Edit: btw, miten tuota lihaskalvojen pinnetilaan joutumista voi ehkäistä?

Powerhousun suositteleman urheiluhierojan lisäksi kannattaa ehkä jättää ne selän ojennukset kokonaan pois. Jos tekee mavea tai sjmavea niin se on jo sitten mun mielestä ihan turha liike muutenkin.

Mä suosittelen kaikille selkä vaivaisille syvien vatsalihasten harjoittelua. Kuten jo JSmith totesi että pullistumat ei välttämättä oireile. Osa oireilevista toipuu ilman leikkausta. Leikkaukseen en lähtis kuin vasta äärimmäisessä hädässä, kun on jatkuva kipu (ja säteilis jalkaan), joka ei mene ohi esim. kun aamulla lähtee liikkeelle. Leikkauksissa on aina riskejä ja välttämättä kivut eivät välttämättä edes aina vähene. Onhan se selkä hyvä tutkia ettei ole nikaman siirtymää tms. joka kannaattaa ottaa huomioon normaali elämässä ja treenaamisessa.

EDIT Missukka. Kannattaa soitella sinne lekuriin sen ajan perässä, koska joskus paperit siirtyvät vahingossa väärään pinoon tms. Ihmisiä terveyden huoltoalallakin vaan ollaan.

Mulla toi selkä vähän kipuili ja käväsin fysioterapeutilla. Sanoi että on ranka on yliliikkuva ja kateltiin siinä sitten kyykyn ja selänojennuksen tekniikkaa.

Kyykyssä oon työntänyt persettä liikaa taakse niin että selkä on taipunut juuri siitä yliliikkuvasta kohdasta liikaa. Oon siis yrittänyt väkisin pitää selässä kaarta kun kyykkään syvälle, vaikka lantion pitäisi liikkua hieman. Tämä sitten on rasittanut fasettiniveliä ja tästä taas aiheutuu sellaista vihlontaa.

Eli kannattaa kattoa ne nostotekniikatkin kuntoon.

Itsekkiin on tullu taisteltua noitten alaselkäkipujen kanssa vähän lajissa kun lajissa.
Itselläni oli niin pahassa jamassa että reipas kävely tuntui miltein mahdottomalta.
Selkä saatiin kuitenki kuntoon seuraavasti:
-Takareidet pitää venytellä kunnolla (takareisien jumiutuminen heijastaa kipua alaselkään)
-Sitten alaselkälihakset pitää hieroa "ronskilla otteella", jotta lihas jännitys saadaan purettua kunnolla

JSmith sanoi:
edit: Missukka, internetdiagnoosit on mitä on, mutta selän aamujäykkyys ja kipuilu (ja yleensä helppo selän väsyminen) on ainakin yksi merkki lannerangan yliliikkuvuudesta. Tukilihat kramppaavat kun joutuvat "pitämään" yliliikkuvia niveliä paikallaan. Syitä voi tietysti olla muitakin, toi mulle kerrottiin koska on samoja oireita.

Et sattuis tietämään miten tota yliliikkuvuutta pitäis hoitaa. Itsellä on se diagnosoitu, mutta hoitoohjeet ei ollu kovin hyvät. Kipu tulee ainoastaan jos istuu pitkään huonolla tuolilla (töissä ei muita olekaan, mutta onneks on vaan kesätyö), kyykyn kestää ja mavenkin, eikä ole aamulla kipeä. Myös pitkään seisominen aiheuttaa kipua.

lej sanoi:
Et sattuis tietämään miten tota yliliikkuvuutta pitäis hoitaa. Itsellä on se diagnosoitu, mutta hoitoohjeet ei ollu kovin hyvät. Kipu tulee ainoastaan jos istuu pitkään huonolla tuolilla (töissä ei muita olekaan, mutta onneks on vaan kesätyö), kyykyn kestää ja mavenkin, eikä ole aamulla kipeä. Myös pitkään seisominen aiheuttaa kipua.

Lol, luin ensiksi koko messusta lauseen että "onneksi on vain käsityö" ja aloin miettiä että voiko sitäkin harrastaa niin paljon että selkä menee yliliikkuvaksi :D

Mulle apua on tuottanut seuraavat jutut:

- vatsalihakset tiukaksi, ne kuuluisat syvät. Voimapyörä toimii, samoin se että aina salilla ollessa ennen kaikkia liikkeitä vetää navan jämäkästi sisään ja kääntää lantiota vähän "sisäänpäin". Tässä on monipuolisuus tarpeen.

- selän liikkuvuusharjoitukset (kun alaselkä liikkuu liikaa, niin yläselkä jää helposti liian jäykäksi). Eli sellaista "hermopumppausta" niin että selkärankaa ja muita hermoja pitkin tuntuu venytystä. Esim. tuolille istumaan lysyyn selkäranka ihan kasassa ja pään nyökyttelyä. Fiilis on sellainen outo, ikäänkuin koko selkää pitkin tuntuu säteilyä. Tätä tosi varovasti, ei saa käydä kipeästi vaan liike pitää pysäyttää ennenkuin sattuu. Sitten lisäksi varovaisia selkärangan kiertoliikkeitä. Näissä molemmissa vaan pitää muistaa että tarkoitus ei ole lisätä liikkuvuutta alaselässä vaan tavallaan pitää välilevyt liikkeessä ja vähän helpottaa mahdollista hermojen puristuneisuutta (mulla oireilee iskiaksena aina joskus, niinkuin nyt ): )

- etureisien ja lonkankoukistajien tosi runsas venyttely (yleensä lantion/jalkojen seudun, myös takareisien). Mulla löysään alaselkään liittyy liiallinen notko, jota kireät lonkankoukistajat korostaa, ja taas sattuu iskiakseen. Pakaroitakin voi venytellä, ne tuntuvat kiristyvän.

- paikallaan olemisen välttely. Tuolina voi kokeilla satulatuolia. Fysio suositteli että voisi kokeilla istua kuntopallonkin päällä (selkäranka saisi koko ajan pikkuliikettä), mutta niin HC:ksi en ole vielä mennyt.

- mave/kyykky-ykköset tms. olen jättänyt kokonaan pois. Muutenkaan selkä ei tykkää jos pitää mennä kyykyssä niin alas että selkä kallistuu eteenpäin ja kuorma siirtyy alaselälle. Etukyykky on muuten tässä hyvä korvike.

- suorin jaloin tehty mave pitkillä sarjoilla on aika kuningas, mutta tässä pitää tunnustella kroppaansa. Mulla se tuntuu parantavan alaselän fiilistä.

- kunnon (OMT-) fysioterapeutin taksa maksaa itsensä takaisin jos vaan noudattaa yksilöityjä ohjeita

- kärsivällisyyttä. Jos nyt aloittaa päivittäisen venyttelyn ja vahvistamisen, niin tuloksia näkee ehkä 2-3 kk päästä, ja toisaalta taas jos jättää sen pois niin parin viikon sisällä selkä saattaa olla taas huonommassa kunnossa.

edit: vielä piti lisätä se, että burana on ystäväsi. Yleensä en ota kipulääkkeitä turhaan, mutta olen huomannut että jos alaselkä on menossa kramppiin (kipuilee, väsyy, ei oikein iltasella osaa rentoutua) niin napakalla päivän-parin buranakuurilla (400-600 mg 4x päivässä) saa tilanteen pysäytettyä. Muuten voi käydä niin että jumitus etenee koko selkään ja sitten ollaan kuin rautakankena, ja nukkuminenkin jää huonoksi.

lej sanoi:

Muuten sama juttu mullakin, paitti että kyykkyä en pysty tekemään yhtään, ehkä juoksemaan. Tosin juokus on senverran suolesta mun mielestä, että siinä kohtaa vahinko on kohtuullinen... :D

Eipähän mullekaan paljon hoito-ohjeita annettu, käskettiin vaan pitää lihaskunnosta huolta ja mulle ainakin tää kehoilu on sopinut myös yliliikkuvuuden hoitoon hienosti, tosin varovainen pitää olla ja minä en esim. pysty kyykkäilemään ollenkaan, joten olen sen korvannut muilla liikkeillä.

Kävely auttaa mulla ja säännöllinen hierojalla käynti. Ja jos käy hierojalla ja on just toi alaselkä mikä vaivaa, kannattaa hierotuttaa myös takareidet ja niitä takareisiä kannattaa myös venytellä ahkerasti, samoin pakaroita. Auttaa ainkin minulla.

Selän ojennukset kannattaa ehkä jättää tekemättä (ainakin lisäpainoilla) ja tehdä vaikka suorin jaloin maastavetoa ja hyvää huomenta liikettä, mulla ainakin toimii paremmin. Tosin tekniikkaan kiinnitettävä taas erityistä huolellisuutta ja tehdä "selän ehdoilla" nämä liikkeet. Hyvin tään kehoilu kuitenkin on mun selkää vahvistanut.

Myös patjaan kannattaa kiinnittää huomiota, mikään halpis superlonpatja ei ole mikään paras vaihtoehto, eikä liian pehmeä patja. Kunnon jousitettu patja vaan kaupasta mukaan ja selkä kiittää taas.

Mutta jos jumii niin venyttele minkä kestää ja kävele, istuminen ja makaaminen on pahimmat jutut ainakin mulla.

Edit: ja taas olin hitaampi...

Mulle fysioterapeutti sanoi että maastavedot kannattaa jättää vähäksi aikaa mutta selänojennukset on ok, kun ei taita yli. Eli just päinvastoin mitä Timba tossa sanoi. Mites tää nyt sitten on?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nike sanoi:
Mulle fysioterapeutti sanoi että maastavedot kannattaa jättää vähäksi aikaa mutta selänojennukset on ok, kun ei taita yli. Eli just päinvastoin mitä Timba tossa sanoi. Mites tää nyt sitten on?

Enpä osaa mitään varmaa tähän sanoa. Mutta mä puhuin suorin jaloin maastavedosta, en tavallisesta mavesta ja tottakai sitä tehdään todella selkää kuunnellen ja maltillisilla painoilla ja hyvällä tekniikalla. Minä taas oon täältä ja muualtakin kuullut, että noi selänojennukset ei selkärangalle ois mikään paras mahdollinen juttu. Nyt asiantuntijat faktaa pöytään... :whip:

Kiitos vaan molemmille neuvoista. Varmaan venyttelyä pitäisi lisätä huomattavasti. Kyykyssä on kanssa niin, että jos menee liian alas niin alkaa alaselkään sattumaan. Ja joku lihas on niin kireä, että liike stoppaa alhaalla tavallaan kesken. Mun ongelma on myös se, että selkärangan s-muoto vääntyy tavallaan peilikuvaksi, eli alhaalta ja keskeltä selkäranka menee mutkalle väärään suuntaan. Ei nyt kirjaimellisesti, mutta sen huomaa kyllä esim. pelistä jos ei tietoisesti pidä ryhtiä hyvänä.

Sen takia ei esim. satulatuoli sovi ollenkaan, kun se rasittaa liikaa alaselkää, kun se vääntyy "väärään" suuntaan.

Itselläni on myös alaselkä alkanut hieman vihoitella (tein hauiskääntöä suoralla tangolla päin vittua, eli heijasin keskikropalla painon ylös, olen tämän lopettanut ja siitä vaivat taisivat lähteä). Kipu ei ole mitään kovaa, vaan sellaista pientä turruttavaa eikä kovin säännöllistäkään. Haluaisin nyt tietää hyviä venytysliikkeitä selälle.

Timba79 sanoi:
Minä taas oon täältä ja muualtakin kuullut, että noi selänojennukset ei selkärangalle ois mikään paras mahdollinen juttu.

Meikäläinen on elänyt kohta 10 vuotta erilaisten alaselän/jalkojen hermovaivojen kanssa, ja kaikenlaiset liikkeet on kokeiltu. Minullekaan ei ole suositeltu selänojennuksia, ja monelta taholta on mainittu erityisesti se, että jos selänojennuksia tekeekin, niin liikettä ei saisi jatkaa pidemmälle kuin siihen asti, että kroppa on täysin suorana.

Piruuttani olen kuitenkin joskus kokeillut tehdä noita ojennuksia, tuloksena pari päivää kestävä alaraajojen invaliditeetti (lue: ei pysty kävelemään). Paras kuntosalilla tehtävä liike on minun kohdallani erittäin rauhallisesti ja hyvällä tekniikalla tehty jalkakyykky.

Jamaha sanoi:
Piruuttani olen kuitenkin joskus kokeillut tehdä noita ojennuksia, tuloksena pari päivää kestävä alaraajojen invaliditeetti (lue: ei pysty kävelemään). Paras kuntosalilla tehtävä liike on minun kohdallani erittäin rauhallisesti ja hyvällä tekniikalla tehty jalkakyykky.

Jännä juttu, sillä mulle ei taas jalkakyykky sovi yhtään. Saan sillä tuon invaliditeetin jalkoihini lähes takuuvarmasti. Taas tota SJMV:tä pystyy nykyisin vetämään kohtuu isoillakin rauhoilla ja ainoa missä on joskus ongelmia, niin tuossa keskellä selkää rangan molemmin puoli olevissa lihaksissa, eivät vain tahda palautua.

Timba79 sanoi:
Jännä juttu, sillä mulle ei taas jalkakyykky sovi yhtään.

No joo, sen verran täytyy vielä lisätä, että on se jalkakyykyn teko minullakin siinä mielessä "tarkkaa puuhaa", että jos päästän liian alas, niin heti ollaan kävelykyvyttömiä seuraavana päivänä (ja tämä siis hermosäryistä johtuen, ei lihaskivuista). Eli ihan surutta en pysty minäkään sitä tekemään, mutta "puolikyykkynä" toimii oikein hyvin ja paikat suorastaan tykkäävät tuosta liikkeestä.

Mites Timba sinulla paikat reagoivat jalkaprässiin? Pystytkö sitä tekemään? Ko. liike on nimittäin jostain kumman syystä omalle selälle täyttä myrkkyä.

Jamaha sanoi:
No joo, sen verran täytyy vielä lisätä, että on se jalkakyykyn teko minullakin siinä mielessä "tarkkaa puuhaa", että jos päästän liian alas, niin heti ollaan kävelykyvyttömiä seuraavana päivänä (ja tämä siis hermosäryistä johtuen, ei lihaskivuista). Eli ihan surutta en pysty minäkään sitä tekemään, mutta "puolikyykkynä" toimii oikein hyvin ja paikat suorastaan tykkäävät tuosta liikkeestä.

Mites Timba sinulla paikat reagoivat jalkaprässiin? Pystytkö sitä tekemään? Ko. liike on nimittäin jostain kumman syystä omalle selälle täyttä myrkkyä.

Teen minäkin kyykyistä etukyykkyä ja siinä voin mennä ihan pohjaankin asti, tosin en ole tehnyt tähän asti yli 70 kilon painoilla saroja, enkä ihan heti kovemmilla painoilla tee, varovasti on mentävä.

Jalkaprässi pystyn tekemään, meidän salilla on hack-prässi ja sillä on hyvä tehdä, kunhan ei mene pohjaan asti. Mutta toisaalta turhaa mennäkkin pohjaan asti, kun etureisille sen haluan saada menemäänkin. Tavallista prässiä tulee tehtyä harvemmin, koska meillä ei sitä ole, mutta sen minkä olen tehnyt, ei onhelmia ole ollut, kunhan alaselkä ei pääse yhtään pyöristymään.

Timba79 sanoi:
Tavallista prässiä tulee tehtyä harvemmin, koska meillä ei sitä ole, mutta sen minkä olen tehnyt, ei onhelmia ole ollut, kunhan alaselkä ei pääse yhtään pyöristymään.

Saattaapa muuten olla, että minulla on päässyt aikaisemmin selkä pyöristymään ala-asennossa prässillä tehdessä. Täytyy ottaa liike uudestaan kokeiluun ja kiinnittää alaselän asentoon enemmän huomiota.

Nike sanoi:
Kannattaa muistaa nyt se, ettei tähän ole mitään yhtä oikeaa vastausta. Vastaus ei ole joko tai -vaan siihen mitä liikkeitä selkäkipuiselle suositellaan vaikuttaa todella monet tekijät, ehkä tärkeimpänä se diagnoosi ja kuinka akuutista vaivasta on kyse. Eikä samalla diagnoosilla esim. fysioterapiaan tulevillekaan aina suositella samoja liikkeitä, riippuen henkilön rakenteesta/ryhdistä tai muista mahd. ongelmista. Kroonisessa selkäkivussa kuitenkin lähes aina jonkinlaista liikettä suositellaan.
Periaatteessa mitään sellaista liikettä ei saisi tehdä, jonka aikana kova selkäkipu (ei siis rasituksesta johtuva normaali lihaskipu) lisääntyy. Alaraajan hermosäteily/puutuminen tms. ei saisi mielestäni lisääntyä yhtään harjoittelun aikana! Toisin kuin luullaan niin kovaa treenaaminenkin onnistuu vaikka "selkä olis kuinka paskana" jos se treeni tehdään oikein. Tästä on oma treenikaveri esimerkkinä..

Back
Ylös Bottom