Selkään tuntumaa?

En ymmärrä että mikä nyt on kun ei millään saa mitään liikettä ottamaan pääasiassa selkään : // kerran elämässäni olen (muistaakseni) saanut latsit kipeäksi, tekemällä 3 sarjaa leukoja failureen erittäin leveällä vastaotteella(10, 9, 8. myötäotteella en saa selkään tuntumaa ollenkaan). tällä hetkellä treenissä selkää 2 sarjaa leukoja, 3 sarjaa ylätaljaa ja 3 sarjaa alataljaa. 1-jakosella treenailen, reenit alle yhden tunnin aina. olen myös kokeillut t-nationista arthur jonesin opeilla (suorinkäsin pullover kp, ylätalja, kulmasoutu kp[kummatkin samaan aikaan lantioon] ja neg chin, kaikki peräkkäin. ja ei tullut selkään minkäännäköstä tatsia, lähinnä kädet otti hittiä negatiivisista leuoista, ei pystyny mitään tekemään 5-10minuuttiin. ja tätä treeniä vedin about 3 viikkoa 2x eli yhteensä 6 krt. )

Neuvoja ? :S :david:

Jos löytyy joku tuttu joka osaa treenata tai mahdollisesti joku karju salilta niin pyydä jeesimään tai vedä kokonainen selkätreeni em. henkilön kanssa.

Ps. Mike muistaakseni kirjoitti joskus hyvän selkätreeniohjeen...

Tuotanoin. Jos paikat haluaa kipeäksi, niin se onnistuu yleensä helpostikin tekemällä jotain aivan uutta liikettä tai jotain sellaista harjoitusta, jota ei ole tehnyt pitkään aikaan. Mutta eikai se kipeytyminen mitenkään tarpeellista ole kehityksen kannalta.

Kulmasoutua tangolla et maininnut. Kokeilepa sitä. Minusta paras selkäliike leukojen vetelyn rinnalla.

Oon aloittanut aiheesta tredin, jossa oli hyvää keskustelua aiheesta. Tässä.

Itse opin selkätreenin ajan kanssa ja ottamalla käyttöön melkein liian isot painot. Hilut voi suosiolla unohtaa. Toki järki päässä, semmoiset painot käyttöön että voi suorittaa liikkeen suht kontrolloidusti. Puhtaudesta ei niin väliä.

Joo kerran on ollut ihan latsit kipeenä. Yleensä on epäkkäät ennemmin.

Olen todella koettanut tehdä liikkeet selällä, eli ei niin epäkkäille, ei hauiksille, vaan kyynärpäitä taakse ja kunnon supistusta.

Niin no heh, jos ei selässä ole lihaa niin mikä siellä kipeytyisikään :rolleyes: . Mutta siinähän se näyttää kasvavan pikkuhiljaa.

On muuten vaikkapa selän, ojentajien ja reisien, etenkin selän, sekä myös selän, treenaaminen hemmetin paljon mukavamapaa, kuin joku penkin nussiminen :whip: + hauis ei näytä kasvaneen puoleen vuoteen kuin sentin, kaksi :D .

Ai niin ohjelmassa muuten pääasiassa leukojen vetoa, kulmista välillä (aika perseestä se liike, kun tuki ei seisaaltaan tunnu järkevälle, mutta kp ja t-kulmis ova ok) ja ylä-/alataljaa joskus. Niin no tietysti maastavetoa (ihq) jos se vielä kiinnosti.

Leuat :rock: .

Itellä selän kipeeks ja selkään tuntuman saaminen on ollu pari vuotta aika helvetinmoinen ongelma ja sen takia selkä onkin jääny jonkunverran jälkeen muista lihasryhmistä.
Nyt joku aika sit kokeilin ekana supersarjoja; Kulmasoutu --> Ylätalja ja T-soutu --> Alatalja. Noilla sain aika hyvin selkään tuntumaa ja pumppia. Ensin perusliikkeet vähän kovemmilla raudoilla ja sit taljoissa pumppia 15-20 toiston sarjoilla. Ja taljoissa ei kannata tähdätä siihen venytykseen vaan siihen että selkä pysyy kontrollissa ja ne latsit liikkuu. Mikekin on tästäkin tainnut aika monessa tredissä puhua.

Nykyään itse teen selälle leukoja, alataljaa ja t-soutua vakituisesti. Ja aina selkätreenin jälkeen on latsit seuraavana päivänä kipeenä. T-soutuun olen erityisesti rakastunut. Siinä yritän jotenkin pitää tavallaan puristaa selkää kokoajan yhteen, vaikea selittää. Liikerata ei ole todellakaan kovin pitkä, ehkä n. 20-30cm, vaikea arvioida. Sarjojen pituudet n. 8-15 toistoa. T-soutujen jälkeen alataljaa siistillä tekniikalla, siihen tyyliin että käsiä ei päästetä negatiivisessa vaiheessa aivan suoraksi. Egopainot voi unohtaa alussa ja pyrkiä vaan tekemään n. 15-20 toiston sarjaa niin että puristaa sitä selkää kokoajan liikkeen aikana yhteen ja sit pumppailee tulla edellä mainitulla tavalla. Siitä pikkuhiljaa lisää painoa, mutta ei mitenkään ahnehtien.

Ite oon nyt suunnilleen tuommosilla menetelmillä saanut selkää jopa hiukan kasvamaankin. Ja selkä on jopa kipeänä seuraavana päivänä selkätreenistä. Ennen niillä ylä- ja alatalja heijjaritreeneillä ei koskaan ollut.

Jospa tuosta nyt jotain selvää sai ja toivottavasti noista vinkeistä joku jotain irtikin saa! :)

edit: typoja

Back
Ylös Bottom